כסף בתקופה העתיקה

שמעיה הרץ

to אמת מארץ
יש לי וויכוח עם יהודי אחר, ואנסה להכריע בעזרתכם.
האם טרם המצאת המטבעות הרשמיות במשקלים השונים, היו חתיכות כסף או זהב מוכנות לפי המשקלים השונים? או שמא היו רק אבני משקל, וכאשר רצו לשלם ארבע מאות שקל כסף, הערימו על כף המאזניים חתיכות כסף (גרוטאות בלשון חז''ל) עד שהכף השנייה המכילה ארבע מאות אבני משקל של שקל התאזן עם הכף הזו.
אשמח לתשובות, ומקורות, אם אפשר.

אריה בורנשטיין

to שמעיה הרץ, אמת מארץ
שקל היא מידת משקל :

שקל = 11.2 – 11.4 גרם.

מחצית השקל / בקע = 6.6 גר' לערך.

פים = שני שליש השקל. 7.56 גרם

נצף = 5/6 השקל -  9.6 גרם

לעומת:

קשיטה= בהמה (לפי ב"ר - גמל ולפי האונקלוס: כבש).

אריה בורנשטיין, ד"ר
Arye Bornstein PhD
* המכללה האקדמית תלפיות * המכללה האקדמית אורות-ישראל
* מכון אבשלום לידיעת הארץ
טל': 052-3869990

‫בתאריך יום ב׳, 8 במרץ 2021 ב-8:41 מאת שמעיה הרץ <‪shma....@gmail.com‬‏>:‬

--
‏קיבלת את ההודעה הזו מפני שאתה רשום לקבוצה 'ארכיאולוגיה תנ"כית' של קבוצות Google.
כדי לבטל את הרישום לקבוצה הזו ולהפסיק לקבל ממנה אימייל, שלח אימייל אל emetmeeretz...@googlegroups.com.

שמעיה הרץ

to יצחק כרמלי, אמת מארץ, אריה בורנשטיין
תודה על תשובתיכם.
אך די ברור לי שהשקל היה אבן משקל.
גם די ברור, שבתקופת האבות ואף בעת יצי''מ עדיין לא היו מטבעות רשמיות.
השאלה היא, האם כל עשיר החזיק באוצרו חתיכות כסף לא מהוקצעות במשקל השקל והפים וכדומה, מה שהקל עליו בעת ביצוע תשלום, או שמא רק אבני משקל היו במשקלים הללו, והכסף היה באופן חופשי לא חופף כלל למשקלים. (ולכן היו צריכים לנסר תמיד חלקי זהב כדי שיתאים למשקל המדוייק הנדרש.)

‫בתאריך יום ב׳, 8 במרץ 2021 ב-10:38 מאת יצחק כרמלי <‪yitzcak...@gmail.com‬‏>:‬
לא חקרתי את הנושא . נראה לי ( בלי סימוכין ) שהיו משתמשים גם בזהב או כל מתכת אחרת לפי משקלה ושוויה וגם במטבעות שערכן כמתכת הן פחות כמובן ממחיר המתכת . אגב, אחרי המהפכה הבולשיביקית סבתי וחלק ממשפחתינו המנוחים היו בטורקמניסאן . אז המטבעות שהיו ממתכת כסף איבדו את ערכן ורבים התיכו את המטבעות ויצרו מכך כלי כסף , אחד מהם אצל הוריי שיחיו.

שוב , לא חקרתי את הנושא . אבל מה שאני זוכר בע"פ עכשיו , "מטבעות הכסף"  שנמצאו באי מיקרונזיה . עיין בר' גוגל ...

בתאריך יום ב׳, 8 במרץ 2021, 08:41, מאת שמעיה הרץ ‏<shma....@gmail.com>:
[...]

שאול מורגנשטרן

to שמעיה הרץ, יצחק כרמלי, אמת מארץ, אריה בורנשטיין
הגמ' בב"מ (מצא מעות בכותל) אוחזת שהיתה צורה למטבע לכנענים בזמן יצא"מ
רש"י בעניין צרעת בתים שינה את לשון המדרש כדי שיתאים לגמרא בב"מ
חז"ל מתארים את המטבעות של אא"ה, וגדולי האומה האחרים.

‫בתאריך יום ב׳, 8 במרץ 2021 ב-12:55 מאת שמעיה הרץ <‪shma....@gmail.com‬‏>:‬

אברהם פריימן

to שאול מורגנשטרן, שמעיה הרץ, יצחק כרמלי, אמת מארץ, אריה בורנשטיין
אאל"ט, בבית של ר' צבי רוגין מהעיר העתיקה ישנם חתיכות כאלו.

אבל יתכן שאני מתבלבל...

‫בתאריך יום ב׳, 8 במרץ 2021 ב-15:27 מאת שאול מורגנשטרן <‪shaulmor...@gmail.com‬‏>:‬

Meir Roter

to avrah...@gmail.com, shaulmor...@gmail.com, shma....@gmail.com, yitzcak...@gmail.com, emetm...@googlegroups.com, ary...@gmail.com, שמעיה הרץ, יצחק כרמלי, אמת מארץ, אריה בורנשטיין
במקרא מופיע המושג "בצע כסף" כאמצעי תשלום.

אני אתעכב דווקא על ממצא ארכיאולוגי אחד מעניין (יש עוד כמה אחרים, אבל בחרתי בדוגמה זאת)

במחילת מסתור מתחת לבית הכנסת העתיק בכפר סמוע - אשתמוע היהודית, התגלה קנקן המתוארך לתקופת הברזל, ובתוכו אוצר שכלל
הן תכשיטים מסוגים שונים שנפסלו ביד מכוונת מה שמלדמ כי מדובר באוצר בעל ערך רגשי שלכן הוסתר בקנקן שנשמר במקום (ויש הקושרים זאת
למתנה ששלח דוד המלך משלל המלחמה, לאותם ערים שסייעו לו בבורחו משאול)

בין היתר נמצא "בצע כסף" חתיכה קטנה של כסף ששמשה לאותו תשלום, כסף אמיתי...

מצ"ב תמונות....

ב מרץ 8, 2021 16:19, אברהם פריימן כתב:
IMG_1945.heic
IMG_1948.heic

שמעיה הרץ

to meir...@walla.co.il, avrah...@gmail.com, שאול מורגנשטרן, יצחק כרמלי, אמת מארץ, אריה בורנשטיין
תודה רבה. לתשובה מעין זו - המבוססת על ממצאים פיזיים בני התקופה - ציפיתי, למרות שעמדתך לא תואמת את הבנתי המקורית.
תוכל לברר מהו משקלו של אותו בצע כסף?

‫בתאריך יום ב׳, 8 במרץ 2021 ב-19:21 מאת ‪Meir Roter‬‏ <‪meir...@walla.co.il‬‏>:‬