Original controller ?

MIC83

to Ellert
Hej,

Jeg har netop købt S01576. Er helt ny med Ellert, og er stadig ved at finde hoved og hale i det hele :-)

Kan forstå at S01576 er en serie 8, og således med 36v over hele systemet.

Jeg er dog lidt i tvivl om motorstyringen er original ? Det ser dog stadig ud til at den har den originale oliemodstand/koger siddende ved motoren, hvilket vel kun er nødvendig hvis det er den originale styring.

Det var lige lidt at starte på, kommer helt sikkert flere spørgsmål over tid.

IMG_8336.jpg

Alan Lyman

to ell...@googlegroups.com

Hej og tillykke

Det på billedet er laderen. Som iøvrigt ser ud til ikke at være modificeret til nye slags batteri. Så den lader måske alt for højt

Alan

Sendt fra min Sony Xperia-smartphone

---- 'MIC83' via Ellert skrev ----
--
Du har modtaget denne besked, fordi du abonnerer på gruppen "Ellert" i Google Grupper.
Hvis du vil ophæve abonnementet på denne gruppe og ikke længere modtage mails fra den, skal du sende en mail til ellert+un...@googlegroups.com.

MIC83

to Ellert

Hej Allan

Der er ikke batterier monteret, men godt at vide. Jeg troede blot at de 2 spoler var laderen, og enheden med alu låg var controlleren 😊 Må nok gå udfra den står rimelig originalt så. Synes blot det hele så lidt hjemmelavet ud.

Må finde et sæt gamle batterier, jeg kan sætte på for at finde ud af hvor meget der virker/ikke virker. Satte et gammelt 36v batteri på fra en elcykel, og kan sætte tænding på. (nøgle er skiftet til en vippekontakt, der sidder direkte på printet under rattet). Der er en del af lys der virker, samt display, men også en del der ikke virker. Men for at se om den kan bevæge sig, må jeg have nogle rigtige batterier.

Michael

Flemming Poulsen

to ell...@googlegroups.com
Hej Michael.
 Der er ikke "motorcontroller" i en serie 8. Motorstyringen består at en hydrautisk aktiveret variabel modstand (oliekogeren) og 2 relæer. 1. relæ giver bare strøm. 2. relæ styres af en microprocessor der sidder i instrument panelet. Når hastigheden er under 17 km/t "virker" speederen, over kortsluttes relæet og giver fuld spænding til motoren. Det skal gøres på den måde, motoren tåler ikke fuld effekt fra stilstand (magneterne bliver ødelagt på microsekunder). For at det virker skal hastighedscensor/speedometer virke, ellers kører den via modstanden som bliver MEGET varm, deraf navnet oliekoger. Det gør køre måden lidt speciel, speederen er ikke til regulering af hastigheden, kun for at kunne manøvrere ved lav hastighed og opstart. Når man har lært det har speederen faktisk kun 2 stillinger ved kørsel - sluppet eller i bund. hydralik væsken er den samme som bremsevæsken ! -det er "DOT 5 SILICONE BASERET" og lige meget hvad andre siger må du ikke bruge andet - ellerten tager skade (den indvendige plastik flækker og bliver ødelagt (set mange gange). Bremse væsken kan genbruges !, den skal en tur gennem et kaffefilter og er klar igen. Typen bruges på high performens motorcykler og formel 1 (den er lidt dyr), men forfald ikke til alm. bremsevæske - du fortryder.

Laderen og transformatoren under sædet er ikke "selvkørende" microprocessoren i instrumentpanelet er indblandet og styrer tiderne til de forskellige ladestadier. Som Alan skriver er lademodulet (alu kassen) nok ikke stillet til nyere akkumulatore (det skal den) - Alan kan. Den er lavet til en type akkumulatore der ikke fås mere.

Ellers kan jeg kun opfordre dig til at komme til ellerttræf i kristi himmelfarts ferien, du vil lære mere på de 3-4 dage en du kan lære på et år ved selv at prøve dig frem. I år er det lidt syd for Flensborg (vores Tyske venner arrangerer) - er man ikke køreklar, kommer man uden ellert, man bliver ikke hånet (jeg gør). Er der mulighed for ellerten på trailer - så tag den med - det er her der bliver skruet og snakket.

Mvh
Flemming, Højer

to Ellert
Tusind tak for forklaringen, det giver mening. Tror jeg skal se efter at få bygget om til en rigtig motorcontroller og evt. også til 12v på alt "udstyr".

Ang. 12v er lys jo den nemme del, men hvad med varmelegme, blæser, viskermotor osv. holder man det på 36v eller finder man det fra en city-el, hvor jeg formoder det kører 12v. Det samme med selve instrumenteringen (her er der måske noget indbygget dc-dc converter i forvejen ?)
Hvis du vil ophæve abonnementet på denne gruppe og ikke længere modtage mails fra den, skal du sende en mail til ell...@googlegroups.com.

Flemming Poulsen

to ell...@googlegroups.com
Hej Michael.
Ombygning til rigtig motorcorntroller er ikke så svært og vel den bedste forbedring du kan lave, kræver lidt "dims" og specielt omtanke. Varmelegmet skal ikke køre 12 v, blæseren ? - kan være en 12 v motor ?, viskermotor er 36 v og det er det samme på city-el, disse ting kører IKKE 12 volt. Det er lys og elektronik. Du skal ikke forvente at finde dc-dc konvertere - det er liniære reguleringer.
mvh
Flemming

to ell...@googlegroups.com
Hej,
Alan, husk det er faktisk ikke lovligt at skifte LED, der er nok ingen - selv ikke til syn - der vil bemærke det.
Jeg er enig, største forbedring er en ordenlig motor kontroller.

Alan, har du et lille fikst diagram til 48 - 36 konvertering (visker, relæer) ?

mvh
Flemming

to ell...@googlegroups.com
Don't fix it if it works. Kør med skidtet og lær.. Vil du så ændre på noget senere, så har du et afsæt at gøre det fra..
Claus. S3996

Alan Lyman

to ell...@googlegroups.com

Ik enig Claus

Ombygning til Curtis er MEGET bedre.

Og sundere for både motor og batterier

Alan

Sendt fra min Sony Xperia-smartphone

---- Claus Mærsk skrev ----
Hvis du vil se denne diskussion på nettet, skal du besøge https://groups.google.com/d/msgid/ellert/CAHN4AjJmdihhX8sY8U0ddGhnk7dpgHzuGtweoQW0%3DUjqLP-DgA%40mail.gmail.com.

Claus Mærsk

to ell...@googlegroups.com
Alan. Du ved bedst.. C.

Flemming Poulsen

to ell...@googlegroups.com
Ja, Claus, der er jeg enig. Men første rigtige forbedring er en rigtig motor kontroller - derefter bedre forlys (hvis man kører i mørke).
mvh Flemming, Højer

to ell...@googlegroups.com
Hej Claus,
Jeg skrev ikke at der skulle skiftes inden man kørte i ellerten, men at det nok var den største forbedring kørselsmæssigt med en rigtig motor kontroller. Ang. forlys bør det skiftes, jeg har nok nogle flere km/år på bogen - kan du huske nefalygter på cyklen ? - virkede de når det var mørkt ? Kører man i den mørke tid/aften/nat bør man skifte forlygten til noget der kan lyse. Om det er lovligt eller ej er jeg ligeglad med, jeg vil kunne se hvad der er foran mig, med den originale 20/25 w pære er der ikke meget lys. Bemærk jeg siger ikke hvad du skal, jeg giver mit personligt bedste råd.
mvh
Flemming

Sendt: 10. marts 2020 22:16

Claus Mærsk

to ell...@googlegroups.com
Tak. Jeg suger til mig. Og det håber jeg også at den herre med den nye elly gør..
C.

Flemming Poulsen

to ell...@googlegroups.com
Hej Claus,
Håber vi ses til træffet.
mvh Flemming, Højer

Sendt: 10. marts 2020 22:54

Claus Mærsk

to ell...@googlegroups.com
Nej. Det gør vi ikke. Men ha et godt træf. Alan taler altid så opløftet om dem. C.

MIC83

to Ellert
Har lidt test batterier jeg kan sætte på nu. Men batterilampen lyser når der kommer tænding på, og kapaciteten er helt i bund. Kan forstå laderen skal gennemføre hvad den mener er en cyklus for at den mener batterierne er opladet.

Jeg kan dog måle at output på laderen er 56/57v! Ca. Det samme fra trafo’en jo blot som AC, hvilket vidst er okay. Men hvorfor så høj DC spænding ? Kan se et lille potmeter, kan den måske justeres i udgangsspænding ? For 56V tør jeg ikke lade 3 12v batterier med 😄

Flemming Poulsen

to ell...@googlegroups.com
Den her må vi nok lade Alan svare på, jeg husker ikke tallene. En akkumulator lades med 14,4 volt ved 20 grader - plus/minus temperatur regulering. Omme ved akkumulatorene sidder en NTC modstand der er forbundet med laderen. Hvis den er i udu eller ledningen er knækket tror laderen det er alt for koldt og lader med alt for høj spænding (den er på 100 Kohm ved 20 eller 25 grader).
Efter "grov ladning" skifter laderen til gasning hvor spændingen øges og strømmen reduceres. Gasboblerne i akkumulatoren omrører syren.
Jeg husker ikke hvad der aktiverer "batterilampen".
Hvad der spændingen over de 3 akkumulatore ?
mvh
Flemming

to Ellert
Kan det måske være fordi den har været brugt med en 48v batteri pakke ? 🤔 Hvad vil der ellers være ændret på, hvis det er tilfældet ?

Visti Juncher

to ell...@googlegroups.com
Tomgangsspændingen er uinteressant.
Hvis det er lukkede batterier, skal du være meget varsom og spændingen under ladning må ikke overstige 43V + temperaturkompensation (ca. 4mV/grad/celle).
https://www.avg.com

Alan Lyman

to ell...@googlegroups.com

Du kan ikke måle ubelastet på laderen da der ikke kommer ren dc ud af den. Batterier skal tilsluttes.

[...]

Hvis du vil se denne diskussion på nettet, skal du gå til https://groups.google.com/d/msgid/ellert/5e398d93-f28c-4f7b-ade2-02e7ab3436fb%40googlegroups.com.

Alan Lyman

to ell...@googlegroups.com

Iøvrigt hvis den ikke har kørt længe skal du checke kullene at de ikke er slidt ned OG at de kan bevæge sig i holderen. VIGTIGT

Hvis du vil se denne diskussion på nettet, skal du gå til https://groups.google.com/d/msgid/ellert/2dda1da0-e72c-42a4-a1b8-5605ee3b45f0%40googlegroups.com.