Dni Uczenia się Dorosłych

m.karpińska

to Kształcenie na odległość
W ramach Ogólnopolskiej Kampanii Społecznej w dniach 9-10 maja 2009 w
Łodzi odbędą się Dni Uczenia się Dorosłych 2009. Podczas nich na
terenie Manufaktury kilkadziesiąt firm szkoleniowych z całej Polski
zaprezentuje różnego rodzaju formy zdobywania wiedzy i umiejętności.
Wydarzenie to jest skierowane do osób dorosłych od 18 roku życia,
którzy w przyszłości mogą stać się uczestnikami procesu szkoleniowego
lub wspomóc procesy edukacyjne w których już uczestniczyli lub
uczestniczą.
Organizatorem tej inicjatywy nie są jednak, jakby mogło się wydawać
Uczelnie Wyższe a Polska Izba Firm Szkoleniowych zrzeszająca firmy
szkoleniowe działające na Polskim rynku, której misją jest promowanie
idei uczenia się przez całe życie oraz kształtowania społeczeństwa
wiedzy.
Co sądzicie o takiej inicjatywie? Czy tego typu formy działania są
potrzebne społeczeństwu i odnoszą jakieś skutki? Czy Wy jako studenci
zgłębiający wiedzę z zakresu edukacji dorosłych słyszeliście wcześniej
o Dniach Uczenia się Dorosłych i sami wybierzecie się na ich obchody?

Pozdrawiam ;)

m.karpińska

to Kształcenie na odległość
Dla zgłębienia tematu poniżej podaję link do strony o Dniach Uczenia
się Dorosłych 2009.

http://www.dniuczeniasiedoroslych.pl/
Message has been deleted

mehur...@wp.pl

to Kształcenie na odległość
Myślę, że akcja o której mowa przyciągnie wiele osób, nie tylko z
Łodzi.
Ambicją organizatorów jest zorganizowanie Dni Uczenia się Dorosłych na
skalę ogólnopolską i
sądząc po ich zaangazowaniu i dotychczasowych poczynaniach jest b.
duża szansa, że
w akcji weźmą udział mieszkańcy z różnych regionów Polski.
Łódzcy pomysłodawcy i organizatorzy chcą także zyskać dla Łodzi miano
stałego organizatora na kolejne lata, co mnie osobiście - nową
mieszkankę Łodzi, bardzo cieszy!:)

Podczas DUsD trenerzy oraz firmy będą prowadzić zajęcia, szkolenia,
prezentacje (mikrowarsztaty, których w ciągu całęgo weekendu ma byc ok
40). Dzieki nim każdy będzie mógł zwrócic uwagę na wachlarz
umiejętności, ktore można rozwijać w każdym wieku. Dzięki
zaangażowaniu wielu firm szkoleniowych, każdy z uczestników będzie
mógł wybrać to, czego chciałby sie nauczyć. Ciekawostką może być
również fakt, że w ramach szkoleń zaprezentowane zostaną "nietuzinkowe
formy zdobywania wiedzi i umiejętności" również z zakresu florystyki
i ... obsługi wózka widłowego!:)

Zachęcające może być to, że wszelkie podjęte próby zgłębiania różnego
rodzaju zagadnień, będą uwieńczone na zdjeciach. Nastepnie zaś
zostanie stworzona galeria portretów osób, które podjęły próbę
nauczenia się czegos nowego.
Każda osoba uwieńczona na zdjęciu otrzyma imienny Certyfikat Udziału w
Ustanawianiu Rekordu. Instytucją zajmującą sie certyfikowaniem
uczestników będzie firma Polskie Rekordy i Osobliwości. (www.rekordy-
polskie.pl)

Ja również będę zaangażowana w pomoc przy organizacji DUsD, razem z
firma HRP przy ul. Piotrkowskiej w Łodzi. (www.hrp.com.pl). Jest to
firma, która zajmuje się m.in. tworzeniem oraz realizacją, a także
badaniami i ewaluacją projektów wspierających różne instytucje,
jednostki. Projekty te są finansowane przez Unię Europejską.

Aktualnie w ramach Programu Oberacyjnego Kapitał Ludzki realizowane są
projekty mające na celu wprowadzić na rynek pracy osoby powyżej 50
roku życia (50+). Osoby, które pomyślnie przechodzą rekrutację
(podstawowym kryterium, które stosujemy jest motywacja do powrotu na
rynek pracy), biorą udział w bezpłatnych szkoleniach trwających mniej
więcej ok 100 godz (w zależności od projektu). Dodatkowo wsparte są
pomoca specjalistów (indywidualne spotkania z doradcą zawodowym) oraz
otrzymują dodatek szkoleniowy. W czasie trwania projektu nawiązujemy
kontakty z potencjalnymi pracodawcami. By projekt został uznany za
zrealizowany, 50% osób po udziale w projekcie (max. do 6 m-cy) musi
znaleść pracę, zaś 70% podejmie aktywność w zakresie poszukiwania
pracy, u 80% wzrośnie samoocena, poczucie kompetencji zawodowych,
wykształce sie pozytywna postawa wobec aktywności zawodowej.

Piszę o tym wszystkim by zwrócić uwagę na szeroką obecnie listę
szkoleń finansowanych z funduszy unijnych, które
są realna szansą podnoszenia kwalifikacji dla osób w różnym wieku (co
ważne - są bezpłatne!) i wymagają jedynie odrobiny motywacji i
świadomości że wogóle istnieją. Nawiązując do tematu, jakim są DUsD
chcę zwrócić uwagę na to, że firmy zajmujące się organizacją szkoleń z
funduszy UE (m.in. HRP) również wezmą udział w tej akcji oferując
porady specjalistów i przedstawiając gamę różnorodnych szkoleń, z
których zbyt mało osób korzysta (brak dostępu do internetu, strach
przed nowością, brak wiary w siebie)

Myślę, że oferta DUsD jest bogata i mogą wziąść w nich udział całe
rodziny. Dzięki licznym atrakcjom dorośli mają szansę przekonać się,
że uczenie sie może sprawiać radość i frajde niezależnie ile lat
posiadamy i czym dotychczas sie zajmowaliśmy. Mam nadzieję, że dzięki
DUsD każdy znajdzie swój "złoty środek" do podnoszenia kwalifikacji i
konkretnych umiejętności, a także odkryje satysfakcję z całożyciowego
rozwoju.

Starałam sie przybliżyć nieco ideę i niektóre plany organizatorów
DUsD. Nie ukrywam, że bardzo interesuje mnie Wasze zdanie na temat
pomysłów organizatorów tej akcji.
Jak sądzicie - co jeszcze można zrobić by DUsD przyniosły jak
najlepsze rezultaty? Jak Wy osobiście chcielibyście spędzić takie dni,
by były dla Was satysfakcjonujące?
Czy sądzicie, że szkolenia o których wspomniałam są rzeczywiscie dla
każdego, kto zechce wziąść udział w DUsD?
I czy wreszcie uważacie, że jest to adekwatny sposób promowania
inwestowania w swój rozwój w dobie kryzysu, o którym tak wiele się
teraz mówi?

Będę wdzięczna za każdą wypowiedź.
Pozdrawiam serdecznie!:)

copain

to Kształcenie na odległość
Niestety, w dobie wspomnianego kryzysu, gdzie muszę w pełni
uczestniczyć w życiu zawodowym, dla mnie każdy nasz zjazd jest świętem
uczenia się dorosłych.
ale dziękuję za zaproszenie.

Blue_Witch

to Kształcenie na odległość
Dziewczęta,

dzięki za umieszczenie informacji na temat DUsD - to ciekawe
przedsięwzięcie, jednak słabo rozreklamowane /po raz pierwszy spotykam
się z tym tematem właśnie tutaj; choć jestem stałym bywalcem internetu
i łódzkich ulic - do tej pory nie widziałam żadnego ogłoszenia/.

10 zasad uczącej się osoby dorosłej /zaczerpnięte ze strony
internetowej DUsD/:

1. Uczę się dla zrozumienia otaczającego świata.
2. Uczę się, aby funkcjonować jako obywatel.
3. Uczę się być gotowym do wyzwań i zmian.
4. Uczę się, aby być mobilnym na rynku pracy.
5. Uczę się, bo chcę zdobyć pracę, utrzymać ja i awansować.
6. Uczę się, aby doskonalić posiadane umiejętności i rozwijać
zainteresowania.
7. Uczę się, aby realizować swoje marzenia i cele.
8. Uczę się dla samej przyjemności poznawania i rozwoju.
9. Pomagam innym w uczeniu się, rozwoju i samorealizacji.
10. Uczę się, bo chcę, potrzebuję i dostrzegam taką powinność.

hmmm, czy mozna to uznać za "Dekalog" dorosłej osoby uczącej się?

copain

to Kształcenie na odległość
no tak, te zasady to podstawy zasad dydaktycznych ujęte pod kątem
przydatności dla uczestnika. czytając wielu autorów z tej dziedziny
sami możemy wywnioskować powyższe zasady:

Bogdan Nawroczyński: uczenie się to proces aktywnego nabywania
wiadomości i sprawności
Stefan Balej: uczenie się to proces, którego produktem jest wiedza i
umiejętności
Kazimierz Sośnicki: uczenie się to proces poznawania rzeczywistości -
umysłowy, poznawczy poprzez trzy ogniwa rozumiany jako spostrzeganie,
myślenie i działanie
Bandura: u. się to proces, który dokonuje się dzięki przekazywaniu
doświadczeń społecznych
Wincenty Okoń: u. się to proces, w którym na podstawie poznania,
doświadczenia, ćwiczenia powstają nowe formy zachowania, działania lub
zmieniają się dotychczasowe
Czesław Kupisiewicz: proces aktywnego nabywania umiejętności, nawyków,
wiadomości dokonujący się w toku pośredniego, bezpośredniego
poznawania rzeczywistości

Ale my, studenci pedagogiki dobrze o tym wiemy. Każdy z nas zetknął
się z W. Okoniem. :Cele kształcenia wg Okonia- świadomie założone
efekty, które chcemy uzyskać w wyniku kształcenia
Tylko pozostaje ciągłe pytanie- dlaczego wybraliśmy takie kształcenie
a nie na odległość?
tu przytoczę czytankę dla dzieci Jerzego Jesionowskiego:

Pytają nieraz uczniowie młodzi
Po co właściwie do szkoły chodzić?
Lekcje, zadania na co to komu?
Lepiej w palanta pograć przy domu.
Lew, choć ni dzionka w szkole nie spędził
jest królem zwierząt.
Jakoś tam będzie. Zupełnie słusznie.
Po co się trudzić ma ten, którego nauka nudzi?
Niech nadaremnie nie traci czasu
tylko od razu biegnie do lasu.
Bez trosk żyć będzie syty ukłonów
lwa tylko musi przepędzić z tronu.

- no właśnie. a może ucząc się w domu nie zdołalibyśmy przepędzić lwa
z tronu?
chętnie posłuchałbym argumentów kogoś kto by mnie przekonał, że
formalnie uczenie się na odległość przyniesie nam te same założone
cele- wiedzę- ok- jeśli ktoś nie jest leniwcem i ambitnie będzie
siedział nad książkami w domu. również może napisać pracę dyplomową. i
ją wyśle priorytetem. tylko jak się obroni? kto wystawi papier że jest
mgr?
czekam na informacje. (może od Pana- Wykładowcy?) - nie, najpierw
dajmy szansę innym...:-)

marzena70

to Kształcenie na odległość

Świetna czytanka i wspaniałe odniesienie. Brawa Copain!
Nauczanie na odległość nigdy nie przyniesie takich samych korzyści jak
nauczanie tradycyjne.
To tak, jakbyśy porównywali ze sobą kształcenie w systemie dziennym a
zaocznym, kwiat roży do kwiatu goździka.
Każdy z nich piękny, ale wśród nich najpiękniejszy. A uczymy się po
to, aby wiedzieć, umieć żyć wspólnie oraz
umieć działać w dzisiejszym świecie. Jaką kto wybierze drogę to tylko
zależy od niego. marzena70