Java n00b heeft vragen

Sjiva

to dutc...@googlegroups.com
Voor m'n eindwerk moet ik een toepassing ontwikkeling in java.
Ik ben nu volop aan het bestuderen hoe het werkt.
Het is de bedoeling dat ik een ODBMS (object georienteerd Database
Managment Systeem gebruik). Ik slaag er in om een DB aan te maken er
objecten aan toe te voegen. Ik kan een query trekken op de DB.

Kan de verschillende objecten laten printen in m'n debug venster.
[OUTPUT]
Peter, Selie, Lindeknokstraat
Fred, Aster, Lindeknokstraat
Eddy, Snellen, Kasteelstraat
[/OUTPUT]
Collection results = (Collection)query.execute();
Dit is het statement waarmee ik een collectie van objecten opbouw.
* Alleen weet ik nt hoe ik hoe ik die objecten moet verbinden aan een
tekstvak.
txtNaam.Settext(...);
* Is het mogelijk om te navigeren tussen de verschillende objecten.
(zowel vooruit als achteruit.)

mvg
Sjiva

Herman

to dutc...@googlegroups.com
Sjiva,

Volgens mij moet je nog iets preciezer zijn. Welke database en welke
frontend gebruik je?

Als het goed is zitten in je collection objecten van de door jou
gespecificeerde types.
Doe je wel een cast naar het specifieke type? vb:

for (Iterator i=results.iterator(); i.hasNext(); ) {
Persoon persoon = (Persoon) i.next();
txt.setText(persoon.getNaam());

// navigeren ??
Adres adres = person.getAdres();
}

Lijkt op een Swing frontend. het gebruik van een Swing textfield staat
beschreven in
http://java.sun.com/docs/books/tutorial/uiswing/components/textfield.html

Wil je het heel netjes doen dan moet je ook geen setText doen maar een
Document aan het textfield aanleveren. Swing is namelijk MVC tot op
component niveau. zie ook:
http://java.sun.com/j2se/1.4.2/docs/api/javax/swing/text/JTextComponent.html

Message has been deleted

Sjiva

to dutc...@googlegroups.com
Thx Herman ...

Ben er dus dankzij u in geslaagt om voorwaarts door m'n database te
navigeren. Alleen vroeg ik me af hoe ik terug kon keren in mijn
objecten.
Hoe kan ik het vorige object terug laten zien. Als ook hoe kan ik het
huidige object wijzigen & die wijzigenen opslaan in m'n database.

Aja als DB gebruik ik objectDB & als frontend JDO

mvg
Hannes aka Sjiva