mvp framework voor Winforms

Bart Deleye

to dutchal...@googlegroups.com
Hey,

Wat gebruiken en/of raden jullie aan als mvc/mvp framework voor Winforms?

- mvc#
- cab
- eigen implementatie
- andere...

Grtz

Davy Brion

to dutchal...@googlegroups.com

Yves Goeleven

to dutchaltdotnet
eigen implementatie,

maar ik zou zeker eens naar de composite wpf guidance kijken (zelfs
voor gewone winforms), de combinatie van de beschreven patronen werkt
heel goed!

http://www.codeplex.com/CompositeWPF

Groeten,
Yves

On Jan 7, 3:24 pm, "Davy Brion" <ral...@davybrion.com> wrote:
> als we Webforms moeten gebruiken, eigen MVP implementatie:
>
> http://davybrion.com/blog/2008/07/how-to-write-testable-aspnet-webforms/http://davybrion.com/blog/2008/10/how-to-write-testable-aspnet-userco...
>
> works like a charm :P

Davy Brion

to dutchal...@googlegroups.com
oops, had niet gelezen dat het over winforms ging :s

ik zou CAB vermijden... heb het zelf nooit gebruikt maar heb er zeer weinig positieve dingen van gehoord/gelezen

BennyM

to dutchaltdotnet
Ik ben er nog geen tegengekomen dat ok was en gebruik dus meestal een
eigen implementatie. Kom je een 'groot' probleem tegen waar je zelf
niet uit komt kan je altijd bij bv CAB eens gaan kijken hoe zij dat
benaderen.

On Jan 7, 3:36 pm, "Davy Brion" <ral...@davybrion.com> wrote:
> oops, had niet gelezen dat het over winforms ging :s
>
> ik zou CAB vermijden... heb het zelf nooit gebruikt maar heb er zeer weinig
> positieve dingen van gehoord/gelezen

Jan Van Ryswyck

to dutchaltdotnet
Je kan ook eens de "Build Your Own CAB" series van Jeremy D. Miller
nalezen.

http://codebetter.com/blogs/jeremy.miller/archive/2007/07/25/the-build-your-own-cab-series-table-of-contents.aspx

Koen

to dutchaltdotnet
Hallo Bart,

Je kan ook je domein objecten rechstreeks aan je Winforms controls
binden.
De events kun je dan onmiddelijk terug naar je domein routeren.

Je kan zelfs het 'Naked Object' design pattern gebruiken waardoor
de ganse UI automatisch gebouwd wordt en je je dus alleen nog
maar met het domein zelf hoeft bezig te houden ;-)

http://en.wikipedia.org/wiki/Naked_objects

Met vriendelijke groeten,
Koen

--
Koen Van Exem
+32 2335 2335

ike

to dutchaltdotnet
ik heb geen ervaring met naked objects, maar heb onlangs een post
gelezen waar ze daar toch niet zo hoog mee opliepen
http://www.infoq.com/news/2008/12/RAD-Naked-Objects

lees de comments

Serge Van Meerbeeck

to dutchaltdotnet
Ik heb eigenlijk wel goede ervaringen met CAB in een WinForms
omgeving. Het is wel belangrijk om erbij te vermelden dat er een
prijskaartje aan verbonden is onder de vorm van een niet onbelangrijke
leercurve... Dus enkel gebruiken als dat prijskaartje te verantwoorden
is omwille van een voldoende complexiteit / omvang van het project
waarop je het wil gebruiken...

Als je liever zelf je framework opbouwt, is inderdaad de "How to build
your own cab" van J. Miller een aanrader :-).

Bart Deleye

to dutchal...@googlegroups.com
Bedankt voor alle feedback!
Het zal een eigen implementatie worden, gedeeltelijk gebaseerd op de uitstekende posts van Jeremy Miller en Davy.

Grtz

Davy Brion

to dutchal...@googlegroups.com
hou me op de hoogte :)

wij gebruiken die manier van werken voornamelijk voor WebForms, maar ook voor Silverlight... zou in principe (op de IsPostback property na) grotendeels overdraagbaar moeten zijn naar WinForms.

Christiaan Baes

to dutchal...@googlegroups.com
Het enige probleem dat ik altijd schijn te hebben met gelijk welke
manier van implementeren van MVC/MVP is om de winforms designer
gelukkige te houden zodanig dat ik die soms complexe formulieren niet
met de hand moet programeren. Dit is vooral een probleem bi
usercontrols. Maar Structuremap schint mij nu de oplossing te hebben
aangedragen met de BuildUp methode. Wat je ook probeert elke methode
heeft zijn beperkingen en betere toepassingen. Tenslote heeft Fowler MVP
opgesplitst in Passive View en Supervising controller. Waarbij de
passive view wordt gebruikt voor éénvoudige formulieren en de
supervising controller voor de meer complexe
(http://martinfowler.com/eaaDev/ModelViewPresenter.html). We kunnen
alleen maar hopen op Winforms MVC. Er is altijd nog de mogelijkheid om
over te schakelen naar Java :-) natuurlijk Swing is beter in MVC.