Dia Mundial ER/Malalties Minoritàries

daniblasi

to D-Recerca

Bon dia gent!

Avui és el Dia Mundial de les Malalties Rares (o Minoritàries per ser menys excloents).

Tot i que el concepte dia mundial/internacional personalment em fan una mica de mandra (més encara quan normalment és un dia on tothom es solidaritza amb la causa per posar-se la medalla de chupiguai) potser com a D-Recerca via xarxes es pot fer alguna miniacció per sumar-s'hi a la campanya i fer algunes reivindicacions.

Resumint molt la problemàtica principal de les malalties minoritàries, bàsicament tenen una incidència tan baixa en la població que configuren un mercat de negoci pràcticament descartat per la indústria farmacèutica. Lligat a la complexitat dels mecanismes biològics i a la poca informació de moltes d'elles, fa que la investigació sigui clau per poder fer-hi alguna cosa. Però ja us podeu imaginar que no és gens senzill aconseguir finançament per quelcom tan poc mainstream (jo hi vaig fer la tesi en aquesta temàtica i l'últim any ens hi estem barallant per aconseguir estendre més enllà la nostra recerca).

Per no allargar-me... us semblaria guai fer un parell o 3 de tuits per donar suport a aquest tema i aprofitar per fer alguna reivindicació de més inversió/suport públic per a fer recerca en aquest tema?

La campanya s'està fent a tw sota el HT #DiaMundialER (o #RareDiseaseDay).
A Catalunya el HT és #MalaltiesMinoritàries sota el tema "Tots junts fem pinya" (viva el lenguaje inclusivo y tal, ejem!)

Hi ha un parell de comptes que són les que més ho estan movent:
Compte internacional > https://twitter.com/rarediseaseday
Comptes estatals > https://twitter.com/FEDER_ONG y https://twitter.com/NoInvisibles

Com a materials extra que poden acompanyar a les publicacions, us poso algunes a veure que us semblen:

-Video documental fet per la plataforma "Malalties Minoritàries" per la campanya "Tots junts fem pinya" (és una mica ñoñer, aviso): https://www.youtube.com/watch?v=gVKRJ5PsUX0
-Article sobre integració a l'escola d'un nen amb una malaltia rara: http://diarieducacio.cat/la-classe-dels-arbres-contra-el-monstre-de-sanfilippo/
-Pàgina de FEDER on la gent s'hi pot adherir a la campanya: https://diamundial.enfermedades-raras.org/
-Vídeo documental sobre què son i testimonis persones afectades (és una mica durillo): https://www.youtube.com/watch?v=__e4UwCIRhY
-Publicació de l'Esther, al seu blog "Crónicas de una enferma crónica" on fa un repàs de què és i en què consisteix tenir una malaltia rara: http://cronicasdeunaenfermacronica.blogspot.com.es/2015/02/las-enfermedades-raras-en-10-datos.html
-Arti al Mundo (sí... és el Mundo i fa grimilla... però no s'hi parla massa als massmedia del tema) on es reivindica més inversió en investigació: http://www.elmundo.es/salud/2016/02/29/56d1c2a6268e3efc708b46cf.html

Tuits d'exemple:

Avui és el dia de les #MalaltiesMinoritàries: cal visibilitzar i continuar pressionant per crear consciència social: https://www.youtube.com/watch?v=gVKRJ5PsUX0
Sense inversió en recerca, les #MalaltiesMinoritàries continuaran creant persones invisibles i sense veu. Parem-ho: http://www.elmundo.es/salud/2016/02/29/56d1c2a6268e3efc708b46cf.html
Cal una aposta ferma per la recerca i aconseguir que les #MalatiesMinoritàries deixin de crear persones invisibles: https://www.youtube.com/watch?v=__e4UwCIRhY

Crec que m'han sortit una mica intensos (sorry, el tema em toca hondo) i potser es poden millorar i/o canviar per a que s'ajustin millor.

Perdoneu el ladrillo i merci per compartir-ho si us mola la idea ;)

Salut!

Dani

Gessami Sanchez-Olle

to drec...@googlegroups.com
Ara començo a repiular, he tingut molta feina i no he pogut llegir els correus fins ara.
Gessamí

--
--
---