Morgendagens presserum

3 visninger
Gå til det første ulæste indlæg

Charlotte....@natmus.dk

ulæst,
9. jul. 2009 06.34.1809.07.2009
til donal...@googlegroups.com

Hej liste,

Jeg har snakket med et par kollegaer om, hvordan fremtidens presserum på nettet ser ud. Vores er temmelig traditionelt – der ligger nogle pressemeddelelser og vi har en række fotos til download.

Men hvordan skal den slags se ud i fremtiden? Ville det fx være interessant med forskellige former for supplerende navigation ( fx tagclouds)? Hvad med mulighed for at stille spørgsmål og få svar i felter knyttet til de enkelte pressemeddelelser? Ville kontakt via skype være et interessant supplement til traditionel telefon/mailkontakt? Er sociale netværk (fx Twitter, FriendFeed) relevante kanaler på linje med rss, når det drejer sig om kulturnyheder, arrangementsinformation etc.?

Kort sagt – er der nogen, som har gode, best-practise-agtige, eksempler på morgendagens (eller bare nutidens ;-) presserum på nettet – helst med links. (Jeg laver en opsamling af evt. links og sender rundt)

Bedste hilsner

Charlotte SHJ

Nyt museum/New museum:
BREDE VÆRK. Museum for Industrikultur
BREDE WORKS. Museum of Industrial Culture
www.natmus.dk

Karin Høgh

ulæst,
9. jul. 2009 06.45.0309.07.2009
til DONA
Kære Charlotte

Du er på rette spor... Social Media Press Room - eller Social Media
Press releases - hedder det.

Shiftcomm var meget hurtigt fremme for et par år siden med en template
til, hvordan det kan se ud

http://www.shiftcomm.com/downloads/smnewsroom_template.pdf

Herhjemme har Cowi oprettet ét - læs om det på K-forum

http://www.kommunikationsforum.dk/default.asp?articleid=13072

mvh.
Karin

Karin Høgh
Journalist og podcasting-konsulent
Firma: PodConsult CVR: 29361479
Mob. + 45 21 27 60 92
www.podconsult.dk
www.podblog.dk
www.twitter.com/karinhoegh

On 9 Jul., 12:34, <Charlotte.S.H.Jen...@natmus.dk> wrote:
> [...]
>
> Kort sagt - er der nogen, som har gode, best-practise-agtige, eksempler på morgendagens (eller bare nutidens ;-) presserum på nettet - helst med links. (Jeg laver en opsamling af evt. links og sender rundt)

Lars K Jensen

ulæst,
9. jul. 2009 06.50.4209.07.2009
til DONA
Jeg tror, det er meget vigtigt at kigge på resultaterne fra de andre
sociale presserum. Og så gøre sig klar, at det kræver, at man er parat
til at indgå i en samtale med sine (potentielle) kunder, ellers går
det galt.

Og så måske også kigge på, hvordan man kan forhindre at lave en
"walled garden", altså at sørge for, at folk stadig kan komme til ens
indhold (og bidrage) uden partout at skulle besøge virksomhedens
website.

// Lars

Janne Toft Jensen

ulæst,
9. jul. 2009 07.23.0509.07.2009
til larsk...@gmail.com, DONA
Dejligt at blive fremhævet her på listen, men desværre er det ikke helt berettiget:

COWI har længe haft planer om at oprette et Social media Newsroom, men desværre er det endnu ikke ført ud i livet.

Og hvorfor så det? Dels er det et spørgsmål om ressourcer og tid (det er en stor udviklingsopgave) og dels vil vi gerne være sikre på, at vores organisation kan løfte de opgaver, det vil kræve af den. Her tænker jeg på at besvare kommentarer, der bliver lagt på nyhederne, bidrage med indhold til andre platforme som YouTube og Flickr, skrive blogs etc.

Den slags tager tid i en i forvejen presset rådgivers arbejdsdag, og før vi lancerer et stort nyhedsrum er det vigtigt, at ikke kun kommunikationsafdelingen, men resten af organisationen også kan og vil tage ejerskab. Med andre ord vil vi ikke love brugerne en grad af dialog og samtale, som vi ikke kan leve op til.

Så frem for at gå i luften med hele pakken på én gang, afsøger og afprøver vi lige nu nogen af de værktøjer, der kunne blive en del af et sådant nyhedsrum. Og regner med, at vi på sigt skruer det sammen til en "hel pakke".

Jeg kan til inspiration anbefale at se på GM Europes Sociale presserum, der er ret imponerende.
http://www.gmeurope.info/social_media_newsroom/

Med venlig hilsen

Janne Toft Jensen
Koncern-webredaktør
Communications and Design

COWI A/S
Jens Chr. Skous Vej 9
8000 Århus C

Telefon 8739 6600
Direkte 8739 6883
Mobil 2291 5402
Telefax 8739 6660
E-mail ja...@cowi.dk
http://www.cowi.dk

Lars K Jensen

ulæst,
9. jul. 2009 07.29.4809.07.2009
til DONA
On 9 Jul., 13:23, "Janne Toft Jensen" <J...@cowi.dk> wrote:
[snip]
> Jeg kan til inspiration anbefale at se på GM Europes Sociale presserum, der er ret imponerende.http://www.gmeurope.info/social_media_newsroom/

Men bemærk denne video fra General Motors:
http://www.youtube.com/watch?v=9jmNc6JnEss&eurl=http://www.gmeurope.info/social_media_newsroom/&feature=player_embedded

Tjek kommentaren. En person spurgte for en måned siden, hvad
specifikationerne på bilen er. Intet svar. Hvor socialt er det?

Og hvordan kan jeg skrive til General Motors for at spørge, hvordan de
forholder sig til firmaets (ikke uvæsentlige) hjælp til Hitler-
Tyskland? Jo, så får jeg en standard e-mail-formular:
http://www.gmeurope.info/social_media_newsroom/index.php?/pages/contactform.html

Hvor socialt er det?

Det er gode intentioner, men de skal også følges op med ressourcer.
Derfor er jeg glad for at høre, at man hos COWI gør sig store
overvejelser omkring netop det :-)

// Lars

Kim Elmose

ulæst,
9. jul. 2009 07.34.1909.07.2009
til larsk...@gmail.com, DONA
Hej Charlotte

Du kan også tage et kig på - nu kriseramte - General Motors Europa-site med et decideret social media Newsroom : http://www.gmeurope.info/social_media_newsroom/

De gør brug af en række sociale teknologier ; blogs, social bookmarking, tagclouds, kommentarspor, feeds fra blogs, der skriver om dem - men ikke er GM-blogs , Flickr-fotos til pressebrug mv.

Du kan også kaste et blik på PR- og journalist Brian Woodwards (http://swkom.dk ) præsentation fra K-dag om sociale medier og presse - han har til slut i præsentationen links til bl.a. GM og andre. http://www.slideshare.net/swkom/20090504-k-forum

vh

Kim

Kim Elmose

ulæst,
9. jul. 2009 07.39.2309.07.2009
til larsk...@gmail.com, DONA
Hej Lars

Jow jow - klart nok - det er en stinker, men jeg tror nu også (desværre ) at de har fyret folk i GM's Kommunikationsafdeling, da firmaet kollapsede.

Men tidligere var takterne da gode - og det er dét, man kan lære af dem.

De bruger tilgængelige medier til at bygge noget der rækker ud mod kunderne og omverdenen.

/kim

2009/7/9 Lars K Jensen <larsk...@gmail.com>

Asbjørn Poulsen

ulæst,
9. jul. 2009 08.29.0509.07.2009
til DONA
I virkeligheden handler det også lidt om hvor man starter.

Hvis virksomheden er involveret i social media og tager dialogen med
brugerne alvorligt - og i øvrigt har fundet ud af, hvilke kanaler der
fungerer, kan jeg ikke se den store risiko i at samle eksisterende
sociale kanaler i et presserum og supplere disse med alt det
traditionelle pressemateriale (for, let's face it, det bliver vi ved
med at producere).

Men hvis presserummet er der, hvor man starter sine sociale
aktiviteter på nettet, tror jeg man skal tænke sig om en ekstra gang,
eller ihvertfald sikre sig, at den sociale del af presserummet er
skalérbar, så man kan starte forsigtigt, og rulle elementer ud hen ad
vejen.

Asbjørn

Re:
Asbjørn Poulsen
Partner

t: +45 31246475
w: www.re-cph.com
m: pou...@re-cph.com

René Clausen Nielsen

ulæst,
9. jul. 2009 09.09.4709.07.2009
til DONA
Det hypersociale presserum gør grangiveligt, at man skal finde en masse ressourcer. Presserummet, der inddrager sociale teknologier og visse handlemuligheder og indholdselementer fra sociale medier, kan dog sagtens laves uden større efterfølgende administrationsomkostninger .

Vi kan sagtens kalde det for Det Aggregerede Presserum eller Det Socialicerbare Presserum. At inddrage dialogen i presserummet er den store showstopper for mange, så hvis den enkelte organisation ikke er parat til det, kan Det Aggregerede Presserum sagtens være den store forbedring, vi alle higer efter.

Det Aggregerede Preserum kan eksempelvis indeholde omtalte tagcloud, sociale delingstjenester (del på Facebook, Twitter osv.), feeds (begge veje). Hvis åbenheden ikke er et problem, kan ratingsystemer blandt andet benyttes. Og så videre, og så videre.

Alt i alt - det, der koster tid, er kommentardelen (og eventuelle andre redaktionelt styrede sociale teknologier). Det koster Ikke tid at benytte sociale teknologier og det koster ikke tid at aggregere allerede eksisterende socialt indhold. Tværtimod.

Jeg er dermed meget enig med Asbjørn. Som altid, i øvrigt :)

Bedste hilsner

René

----------------------------

René Clausen Nielsen
Rådgiver
Direkte: 33 42 21 86 // Mobil: 31 68 80 84

Advice Digital ApS
Jarmers Plads, Vester Voldgade 2, 2. sal
1552 København V
Telefon: 70 20 04 05
www.advicedigital.dk

----------------------------

K-profil: www.kommunikationsforum.dk/Rene-Clausen-Nielsen
LinkedIn: www.linkedin.com/in/shevy

2009/7/9 Asbjørn Poulsen <appo...@gmail.com>

Michael Bjørnbak Martensen

ulæst,
9. jul. 2009 09.23.5309.07.2009
til r...@shevy.dk, DONA
Jeg lavede for et par år siden en artikel om journalisters ønske til kontakt med virksomheder. Konklusionen var entydig: Når har vi brug for informationer, skal det gå hurtigt - hvad enten det er informationer på nettet eller personlig kontakt. På nettet skal der ikke være flash og andet langsommeligt. Alm tekst og billeder i fuld opløsning, tak. Og personen skal gerne være at træffe, hvor det irriterer med mange omstillinger for til sidst at få at vide, at medarbejderen er på kursus de næste 5 dage.
--
Med venlig hilsen

Michael Bjørnbak Martensen
Journalist/fotograf (DJ)

Mobil 20193934
www.86968189.dk
michael....@gmail.com

Photos http://tinyurl.com/naycqm

Karin Høgh

ulæst,
9. jul. 2009 11.51.4309.07.2009
til donalisten
Kære Charlotte og andre, som vil vide mere om Social Media (Press) Release

Shel Holtz, hvis blog og podcast jeg absolut kan anbefale, har så sent som i dag skrevet et meget fyldigt blogindlæg, hvor han dels giver en baggrund for SMR og et bud på, hvor det bevæger sig hen. Med eksempler og anvisninger.

http://blog.holtz.com/index.php/weblog/yet_another_social_media_release_primer/

Mvh.
Karin
Karin Høgh
Company: PodConsult CVR: 29361479
Journalist, blogger; podcaster
Podcasting-consultant
Skype: karinhoegh
www.podblog.dk
www.skolepod.dk
http://www.linkedin.com/pub/1/239/977

2009/7/9 Michael Bjørnbak Martensen <michael....@gmail.com>

Karin Høgh

ulæst,
15. jul. 2009 16.34.4415.07.2009
til donalisten
Hej alle

Nye tal viser, at Social media releases kan give dobbelt så meget omtale som traditionelle pressemeddelelser.

Det er Shel Holtz igen, som igen henviser til Adam Palkers udnersøgelse.

http://blog.holtz.com/index.php/weblog/analysis_shows_social_media_releases_generate_double_the_coverage/

[...]

Podshoppen.dk

2009/7/9 Karin Høgh <karin...@gmail.com>
[...]

"Michael Bjørnbak Martensen (DJ)"

ulæst,
15. jul. 2009 18.19.1615.07.2009
til karin...@gmail.com, donalisten
Jeg har tidligere henvist til en artikel jeg skrev for et par år siden,
hvor det stod meget klart, at journalister ønker meget direkte og enkel
service - men når Karin sådan henviser til en helt anden konklusion, er
der jo al mulig grund til at se nærmere på sagen.
Undersøgelsen baserer sig på respons fra bloggere, der jo kan være noget
helt andet end ansatte i firmaer, der ønsker at fremme deres budskaber.
Hvis det er korrekt, må vi naturligvis spørge lidt ind til, hvad firmaer
evt. kan bruge konklusionen til.
Er det evt. noget du - Karin - kunne kigge lidt på?

Karin Høgh skrev:
> [...]
> på kursus de næste 5 dage.
>

> Den 9. jul. 2009 15.09 skrev René Clausen Nielsen

16. jul. 2009 15.59.0116.07.2009
til DONA
Som det også er beskrevet i indlægget Karin linker til, er der al
mulig grund til at tro, at de historier virksomhederne bruger (ekstra)
ressourcer på at pushe via SMRs er de rigtigt gode historier, hvor der
kan være en tendens til at sende en traditionel pressemeddelelse ud om
hvadsomhelst - nårsomhelst.

Jeg tror alvorligt talt ikke man skal vægte den undersøgelse alt for
meget, og jeg tror stadigvæk, at man skal tage afsæt i sin
eksisterende brug af (sociale) medier, når man overvejer 'det nye
presserum' i stedet for at løbe efter det seneste 'shiny object'.

Og så skal man selvfølgelig gøre sig klart, at det kræver tid - og
penge - at skrue en ordentlig SMR sammen.

Og, for the record: Jeg er helt vild med ideen om det sociale
presserum, når det eksekveres godt af virksomheder, der magter det.
Men 'step away from the cool aid' - ting skal gøres med omtanke.

/A

Asbjørn
Re:
Asbjørn Poulsen
Partner
t: +45 31246475
w: www.re-cph.com
m: pou...@re-cph.com

On 16 Jul., 00:19, "Michael Bjørnbak Martensen (DJ)"
<michael.marten...@gmail.com> wrote:
> [...]
> evt. kan bruge konklusionen til.
> Er det evt. noget du - Karin - kunne kigge lidt på?

Lotte Malmgren

ulæst,
18. jul. 2009 06.27.5918.07.2009
til donal...@googlegroups.com
Et spørgsmål om rettigheder:

Samvirke har en fansite på Facebook, hvor vores læsere kommenterer bladet Samvirke og vores og hinandens Facebook-indlæg.

Har vi lov til - eller krænker vi Facebooks rettigheder, hvis vi bruger et udpluk af disse kommentarer fra læserne i det trykte magasin? Vi bruger kommentarerne i forbindelse med en omtale af Facebook-siden.

Med venlig hilsen,
Lotte Malmgren, Samvirke

Lotte Malmgren

ulæst,
21. jul. 2009 09.19.1721.07.2009
til dr.dkErnst Poulsen DR Medier, donal...@googlegroups.com
Kære Ernst og andre,

Jeg sendte for en sikkerheds skyld spørgsmålet til Facebook, og her er deres svar:

Per section 5.7 of Facebook's Statement of Rights and Responsibilities, If you collect information from users, you will: obtain their consent, make it clear you (and not Facebook) are the one collecting their information, and post a privacy policy explaining what information you collect and how you will use it. Let me know if you have any further questions.

Så du har fuldstændig ret.

Mvh Lotte, Samvirke