CERN præsenterer nye tegn på universets femte naturkraft - (Videnskab news samlet fra 28 oktober 2021)

Science Newsfiles DATA-arkiv ...
https://sites.google.com/view/kall-science/files
https://sites.google.com/view/kall-science/files/23-xxx/23-...

-

Astronomibladet.dk http://www.astronomibladet.dk/ or
Videnskab.dk http://videnskab.dk/ or
DR, TV2 skriver, at ...

Vigtigste overskrifter:

CERN præsenterer nye tegn på universets femte naturkraft

Nyt fund (af vand) på Mars gør muligheden for liv meget større

»Kæmpe fremtidigt potentiale«: Ny metode skal bremse spredning
af virus i celler

Forskere: Supervulkaner kan gå i udbrud uden varsel

NASA-topforskere vil have klare retningslinjer, til hvis vi
opdager liv i rummet

-

NASA-topforskere vil have klare retningslinjer, til hvis vi
opdager liv i rummet
https://videnskab.dk/naturvidenskab/nasa-topforskere-vil-have-klare-retningslinjer-til-hvis-vi-opdager-liv-i-rummet

-

Stonehenge havde usædvanligt lang efterklangstid
30. okt 2021 kl. 12:00
https://ing.dk/artikel/stonehenge-havde-usaedvanligt-lang-efterklangstid-251022

-

Forskere vil skrotte to menneskearter og ændre vores stamtræ
2021-11-02 kl. 13:52
https://www.dr.dk/nyheder/viden/kroppen/forskere-vil-skrotte-menneskearter-og-aendre-vores-stamtrae

Selvom der i dag er et stort hul i vores stamtræ, er dansk
professor skeptisk.

-

Forskere har måske fundet en hidtil ukendt menneskeart
https://videnskab.dk/kultur-samfund/forskere-har-maaske-fundet-en-hidtil-ukendt-menneskeart

-

Hvor har planeterne og stjernebillederne deres navne fra?
https://videnskab.dk/kultur-samfund/hvor-har-planeterne-og-stjernebillederne-deres-navne-fra

Stjernebilledet Lille Bjørn ligner jo slet ikke en lille bjørn,
gør det?

-

Forskere: Derfor er det så besværligt at føde - for mennesker
https://videnskab.dk/krop-sundhed/forskere-derfor-er-det-saa-besvaerligt-at-foede-for-mennesker

Vi ved for eksempel ganske lidt om, ... hvorfor kvinders
fødselskanal er formet på en måde, der gør fødsler farlige og
mere komplicerede end hos de fleste andre pattedyr.

-

Bekymring i USA: Forskere finder COVID-19 blandt næsten 100
hjorte i Iowa
https://videnskab.dk/krop-sundhed/bekymring-i-usa-forskere-finder-covid-19-blandt-naesten-100-hjorte-i-iowa

-

Forskere: Supervulkaner kan gå i udbrud uden varsel
https://videnskab.dk/naturvidenskab/forskere-supervulkaner-kan-gaa-i-udbrud-uden-varsel

-

Forkølelser har gjort nogle mennesker immune over for COVID-19
https://videnskab.dk/krop-sundhed/forkoelelser-har-gjort-nogle-mennesker-immune-over-for-covid-19

Enkelte er så heldige at have et immunforsvar, der husker en
del af coronavirussen fra tidligere forkølelser, viser nyt
studie.

-

Hvor kommer den fra?: Nyopdaget måne-lignende asteroide vækker
undren blandt astronomer
https://videnskab.dk/naturvidenskab/hvor-kommer-den-fra-nyopdaget-maane-lignende-asteroide-vaekker-undren-blandt

For godt fem år siden opdagede astronomer en mystisk
asteroide, der den dag i dag er et mysterium.

Klippestenen bliver kaldt 469219 Kamo’oalewa (betyder
’vaklende himmelobjekt’ på hawaiiansk, red.), og den er
mellem 46 til 58 meter i diameter.

Og hvorfor er Kamo’oalewa så så mystisk, tænker du måske?

Jo, det skyldes, at det massive klippestykke ser ud til at
bestå af det samme materiale som Månen, fortæller et
forskerhold i et nyt studie, skriver ScienceAlert.

-

Hvad er exoplaneter - og hvorfor er der måske liv på dem?
2021-12-14 kl. CET 16:40
https://www.dr.dk/nyheder/viden/teknologi/hvad-er-exoplaneter-og-hvorfor-er-der-maaske-liv-paa-dem

Verdens største rumteleskop, James Webb, skal afsløre, om der
er liv på de fjerne planeter.

-

CERN præsenterer nye tegn på universets femte naturkraft
https://videnskab.dk/forskerzonen/naturvidenskab/cern-praesenterer-nye-tegn-paa-universets-femte-naturkraft

Nye data har vakt enorm begejstring blandt partikelfysikere
verden over. Er det, de ser, effekten af en endnu uopdaget
naturkraft?

-

Donut'-UFO over Schweiz sætter gang i spekulationerne
https://videnskab.dk/naturvidenskab/donut-ufo-over-schweiz-saetter-gang-i-spekulationerne

En fotograf fra byen Zürcih i Schweiz har sat gang i
spekulationerne, efter han en tidlig morgen 8. november gik ud
og pegede sit kamera mod den mørke morgen-himmel, tog et
billede og lagde det på Twitter med teksten “Doughnut UFO”.

Kommentar:

Se evt. billedet også på ...

https://www.livescience.com/switzerland-doughnut-ufo-defies-explanation
https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/qtaffN3r5dnJC4bY2Sdjk7-970-80.jpeg.webp

8 november 2021 er dag nr 312 i året. Der var på denne dato 53
dage tilbage af året.

312 * 600/360 = 520 (or -80)

Compare with ...

Subject: [ Atlit-Yam_70_Shiloh_60_Jaffa ]
Re: Found Your Marree-Man-footstep at Nazca-line 191 -
Re: Age of Universe -
Re: Abraham-koden
Date: Sun, 17 Oct 2021 18:36:24 +0200
23124a <616c510a$0$696$1472...@news.sunsite.dk>
https://sites.google.com/view/a-code-f-001/files/23-xxx/23-1xx/23-12x/23-124
https://groups.google.com/g/dk.videnskab/c/J5vLg962edQ/m/0ZQcrI9sBAAJ

> [...]
>
> 40.075.017 / 66,6 = 601.726,981982
>
> =>
>
> 666 / 10.000 * 601.730 = 40.075,218
> _________________________40.075,017
> Delta_________________________0,201
>

> 35,28993 32,0563438577
> 32.0563438577, 35.28993
> https://goo.gl/maps/xhrE2w8BXvkRAD1d9
> 1,1992381200 Global-600-units to Atlit-Yam-zero
> 79,94920800 km to Atlit-Yam-zero (40.000-system))
> 80,00000000 km to Atlit-Yam-zero (40.025,4121337814 Mk-system)
> 80,00025344 km to Atlit-Yam-zero (40.025,5389362286 Mk-system)
> 0,02056400 km to Shiloh-zero (40.000-system)

Delta:
2021-10-17, day no 290 in the year
2021-11-08, day no 312 in the year
____________________22 days

-

Kvinde kan være kureret for HIV uden behandling:
'Det er helt usædvanligt'
2021-11-17, Onsdag kl. 10:45
https://www.dr.dk/nyheder/viden/kroppen/kvinde-kan-vaere-kureret-hiv-uden-behandling-det-er-helt-usaedvanligt

Det ser ud til, at kvindens immunforsvar selv har bekæmpet
virusset.

-

Mysteriet lever: Nyt studie afviser forklaring på rumobjektet
’Oumuamua
https://videnskab.dk/naturvidenskab/mysteriet-lever-nyt-studie-udelukker-spektakulaer-teori-om-rumobjektet-oumuamua

-

»Kæmpe fremtidigt potentiale«: Ny metode skal bremse spredning
af virus i celler
https://videnskab.dk/naturvidenskab/kaempe-fremtidigt-potentiale-forskere-finder-lovende-metode-til-at-bremse-spredning

Metoden, der endnu ikke er testet på mennesker, kan potentielt
bruges som våben mod virus i fremtiden.

[ ... ]

Har potentiale i fremtiden, men der er lang vej igen

-

Banebrydende projekt: NASA vil uskadeliggøre asteroide med
rumsonde
https://videnskab.dk/teknologi-innovation/banebrydende-projekt-nasa-vil-uskadeliggoere-asteroide-med-rumsonde

Planen om at skabe et sammenstød mellem en rumsonde og en
asteroide er et forsøg på at forhindre fremtidige trusler mod
Jorden.

-

Kosmisk støv skjuler et væld af galakser fra det tidlige
univers
https://videnskab.dk/naturvidenskab/kosmisk-stoev-skjuler-et-vaeld-af-galakser-fra-det-tidlige-univers

Astronomer har fundet to ældgamle galakser skjult bag kosmiske
støvskyer, som kaster nyt lys på det unge univers’ udvikling.

-

Vild kvanteteori observeret for første gang: Iskolde atomer
'blokerer' lys
https://videnskab.dk/naturvidenskab/vild-kvanteteori-observeret-for-foerste-gang-iskolde-atomer-blokerer-lys

Dansk forsker står bag ét af eksperimenterne, der stopper
lysspredning med et såkaldt Fermi-hav.

-

Nasa opsender fartøj, der skal smadre asteroide ud af kurs
2021-11-23, kl. 20:51
https://www.dr.dk/nyheder/viden/teknologi/nasa-opsender-fartoej-der-skal-smadre-asteroide-ud-af-kurs

I morgen opsendes test-missionen, der skal ramme en asteroide.

-

Magnetisk anomali kan afsløre usynlige aftryk fra meteornedslag
https://videnskab.dk/naturvidenskab/magnetisk-anomali-kan-afsloere-usynlige-aftryk-fra-meteornedslag

-

Gigantiske huller nær Stonehenge er menneskeskabte
https://videnskab.dk/kultur-samfund/gigantiske-huller-naer-stonehenge-er-menneskeskabte

-

TÆT PÅ
24. nov. 2021
LÆS SVARENE om Nasa’s testmission: ’Man kan faktisk forudsige
en asteroides bane op til 50 år frem i tiden’
https://www.dr.dk/engagement/taet-paa/stil-spoergsmaal-hvad-er-chancen-for-at-jorden-bliver-ramt-af-en-asteroide

-

NASA-rumsonde opsendt: Skal kollidere med asteroide og sikre os
mod fremtidige trusler
https://videnskab.dk/naturvidenskab/nasa-rumsonde-opsendt-skal-aendre-asteroides-bane-og-sikre-os-mod-fremtidige-trusler

-

DR S132 ons 15 dec 09:31:58
14.december dr.dk/nyheder 23:10

DINOFODSPOR FUNDET I POLEN
Hundredvis af dinosaurfodspor, der er
så velbevarede, at selv den skællede
hud kan ses, er fundet i Polen i en
åben lermine, omkring 130 km syd for
Warszawa. Det skriver Reuters.

Det polske geologiske institut og
nationale forskningsinstitut betegner
fundet som 'et skatkammer', og de
fossile spor og knogler giver indblik i
et komplekst økosystem for omkring 200
millioner år siden.

- I de spor, som dinosaurerne har
efterladt, kan man aflæse deres adfærd
og vaner. Vi har spor efterladt af
dinosaurer, der løber, svømmer, hviler
og sidder, siger geolog Grzegorz
Niedzwiedzki.

https://www.dr.dk/nyheder/seneste/geologer-finder-hundreder-af-velbevarede-dinosaurfodspor-i-polen

-

Forskere har undersøgt stjernestøv fra 4,5 milliarder år gammel
asteroide
https://videnskab.dk/naturvidenskab/forskere-har-undersoegt-stjernestoev-fra-45-milliarder-aar-gammel-asteroide

-

For første gang: Forskere finder den del af hjernen, der er
forbundet med klitoris
https://videnskab.dk/krop-sundhed/for-foerste-gang-forskere-finder-den-del-af-hjernen-der-er-forbundet-med-klitoris

Men ifølge forskerne har man nu fundet, at det ligger i nærheden
af den del af den somasentoriske hjernedel, der repræsenterer
hoften - ligesom tilfældet er med kønsorganet hos mænd.

+

Nyt klitoris-studie er et stort skridt for ligestillingen, siger dansk
overlæge
25. dec. 2021, 22:02
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2021-12-23-nyt-klitoris-studie-er-et-stort-skridt-for-ligestillingen-siger-dansk-overlaege

Kommentar:

Da jeg som 16 årig for første gang oplever Guds Ånd (i mit legeme)
er det i særlig grad som en varm behagelig følelse i mine hofter
(navnlig den øverste del af knoglen).

-

Professor: Nyt fund på Mars gør muligheden for liv meget større
22. dec. 2021, 06:22
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2021-12-22-professor-nyt-fund-pa-mars-gor-muligheden-for-liv-meget-storre

- Vi har løst gåden om, hvordan Mars har set ud i gamle dage. Den
har været en våd planet, og der har været vand i meget lang tid.

- Det betyder, at muligheden for liv er blevet meget større med
den her opdagelse, siger John Leif Jørgensen.

-

Idéer, der gik tabt: 3.600 år gammel plade var blandt de første
forsøg på at måle tid
https://videnskab.dk/forskerzonen/kultur-samfund/ideer-der-gik-tabt-3600-aar-gammel-plade-var-blandt-de-foerste-forsoeg-paa-at-maale

Pladen kunne dog være svær at tolke, når man manglede et
skriftsprog. Måske var det derfor, den blev glemt og begravet?

-

Rumbilleder viser de fjerneste planeter i solsystemet
29. dec. 2021, 12:19
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2021-12-29-rumbilleder-viser-de-fjerneste-planeter-i-solsystemet

-

Sådan kan du løbende følge Webb-teleskopets rejse i rummet
https://videnskab.dk/teknologi-innovation/saadan-kan-du-loebende-foelge-webb-teleskopets-rejse-i-rummet

Teleskopet har netop passeret Månen og er i skrivende stund i
gang med at folde et solskjold på størrelse med en tennisbane ud.

-

Vokser sorte huller, i takt med at universet udvider sig?
https://videnskab.dk/naturvidenskab/vokser-sorte-huller-i-takt-med-at-universet-udvider-sig

Gravitationsbølger har afsløret, at nogle sorte huller er større
end forventet. En overraskende hypotese passer måske med noget,
forskere har set i de senere år.

-

Sådan bevæger coronavirus sig gennem luften
https://videnskab.dk/forskerzonen/krop-sundhed/saadan-bevaeger-coronavirus-sig-gennem-luften

Hvert åndedrag, ord eller host producerer mange tusinde eller
millioner af aerosoler og dråber af forskellig størrelse.

-

Kødædende dyr får oftere kræft
https://videnskab.dk/naturvidenskab/koedaedende-dyr-faar-oftere-kraeft

-

Hvorfor starter året 1. januar?
https://videnskab.dk/kultur-samfund/hvorfor-starter-aaret-1-januar

Det nye år starter som bekendt den 1. januar. Men hvorfor begynder
årets første måned egentlig ikke ved vintersolhverv – altså på
årets korteste dag?

See perhaps also ...

How to build Your own radio-telescope and radio-lighthouse
Sådan bygger du dit eget radio-teleskop og radio-fyrtårn
https://sites.google.com/site/kallast08/

Og knæk evt. SETI-koden ...
https://sites.google.com/site/setiv103/home
https://sites.google.com/site/setiv103/home/seti-test-program

(Signalet skal snart "affyres" ud i Rummet til bl.a. Andromeda-tågen,
vor nærmeste nabo-galakse, M31.)

Meget af koden er allerede brudt, så opgaven er forholdsvis nem!

Den, der kommer først til mølle, vinder hovedpræmien på 10.000 dask!
(Der kan også vindes 1000 dask på mindre del heraf!)

Så ... Why not (tjene nogle hurtige penge) ? ... :-)

Last OUTPUT: 23201 <61b1e98e$0$692$1472...@news.sunsite.dk>
https://groups.google.com/g/dk.test/c/MRWueyeFrn8/m/H2LMWDhsCAAJ
Website https://sites.google.com/view/kall-tree File no 23239