Forskere: En myte, at der findes fem kærlighedssprog - (Videnskab news samlet fra 11. december 2023)

Jan 24, 2024, 4:33:50 AMJan 24
Science Newsfiles DATA-arkiv ...
https://sites.google.com/view/kall-science/files/26-xxx/26-0xx/26-032
and ...
Psychology (Psykologi), The 5 Love Languages (De 5 kærligshedssprog)
https://sites.google.com/view/kall-psychology/topic/the-5-love-languages/26-xxx/26-032

-

Videnskab.dk http://videnskab.dk/ or
DR, TV2 skriver, at ...

Vigtigste overskrifter:

Forskere: En myte, at der findes fem kærlighedssprog

Der er noget helt galt i psykologi-forskningen

Angreb på jøder stiger altid, når Israel-Palæstina-konflikten
intensiveres

-

20. dec. 2023
Vild opdagelse i ørken minder om de tidligste livstegn på Jorden
https://videnskab.dk/naturvidenskab/vild-opdagelse-i-oerken-minder-om-de-tidligste-livstegn-paa-jorden/

-

28. dec. 2023
Det teoretiske grundlag for psykologien vakler: Ingen ved, om
teorierne er rigtige
https://videnskab.dk/kultur-samfund/det-teoretiske-grundlag-for-psykologien-vakler-ingen-ved-om-teorierne-er-rigtige/

»Som terapeut skal man være klar til at opgive den metode, man
kender og kan lide, hvis den ikke giver mening for patienten,«
siger norsk forsker.

-

1. jan. 2024
Hvordan udviklede den første person sig?
https://videnskab.dk/naturvidenskab/hvordan-udviklede-den-foerste-person-sig/

En syvårig pige har undret sig over et af de største mysterier,
der findes: Hvordan opstod vi egentlig?

-

5. jan. 2024
Jordens indre kerne ser ud til at slingre en smule, opdager
forskere
https://videnskab.dk/naturvidenskab/jordens-indre-kerne-ser-ud-til-at-slingre-en-smule-opdager-forskere

-

5. jan. 2024
Derfor er det så koldt lige nu
https://videnskab.dk/naturvidenskab/derfor-er-det-saa-koldt-lige-nu/

Når vejrsystemet højt oppe i stratosfæren over Arktis bryder
sammen, kan det deroppe blive hele 50 grader varmere end normalt.
Og så kan det blive virkelig koldt – i lang tid – hernede hos os.

[ ... ]

Varmt Arktis = Koldt Europa

-

15. jan. 2024
»Exceptionelt«: Kæmpestor forsvunden by fundet i Amazonas
https://videnskab.dk/kultur-samfund/2-000-aar-gamle-glemte-byer-fundet-i-amazonas/

Arkæologer har fundet cirka 2.500 år gamle bosættelser dybt inde
i Ecuadors regnskov. Det skriver The Guardian.

-

18. jan. 2024
Gådefuldt objekt i Mælkevejen er enten rekordstort eller
rekordlille
https://videnskab.dk/rummet/gaadefuldt-objekt-i-maelkevejen-er-enten-rekordstort-eller-rekordlille/

Astronomer har fundet et ukendt objekt med potentiale til at gøre
os klogere på en af fysikkens største mysterier.

-

20. jan. 2024
Teenagere med flere søskende har dårligere mentalt helbred,
anslår nyt studie
https://videnskab.dk/krop-sundhed/teenagere-med-flere-soeskende-har-daarligere-mentalt-helbred-anslaar-nyt-studie/

-

19. jan. 2024
Se billederne: NASA-studie viser, at Indlandsisen smelter hurtigere end
først antaget
https://videnskab.dk/naturvidenskab/se-billederne-nasa-studie-viser-at-indlandsisen-smelter-hurtigere-end-foerst-antaget/

-

21. jan. 2024
Hvilken hastighed udvider universet sig med?
https://videnskab.dk/rummet/hvilken-hastighed-udvider-universet-sig-med/

Der hersker en kosmologisk krise: Universet udvider sig, men hvor
hurtigt er forskerne uenige om. To målemetoder giver præcise,
men forskellige resultater.

-

23. jan. 2024
Forskere: En myte, at der findes fem kærlighedssprog
https://videnskab.dk/kultur-samfund/forskere-en-myte-at-der-findes-fem-kaerlighedssprog/

De fem kærlighedssprog lyder:

Anerkendende ord
Tid til hinanden
Fysisk berøring
Hjælpsomhed
Generøsitet

[ ... ]

I et studie fra 2013, hvor deltagerne skulle rangere de fem
kærlighedssprog, rangerede deltagerne eksempelvis alle fem
kærlighedssprog meget højt. Det tyder på, at deltagerne ikke kun
har ét primært kærlighedssprog.

The 5 Love Languages (De 5 kærligshedssprog)

Folk er forskellige, og nogle mennesker kan godt - sproglig set -
tale 5 sprog flydende, mens andre er lidt begrænsede til blot et
sprog!

Personlig ved jeg med mig selv, at mit primære kærlighedssprog er
fysisk berøring, og det er mange af min familiemedlemmer også.

Hvis vi skal have fyldt vores kærlighedsbeholder op, da nytter det
ikke særlig meget at give mig gaver (apropos kærlighedssproget
Generøsitet). Min kærlighedsbeholder bliver IKKE fyldt op, men blot
en krammer (fra en, som jeg holder af) kan meget hurtig fylde
kærlighedsbeholderen op igen!

Så ...

Helt ramt ved siden af målet, har Gary Chapman nok ikke!

-

23. jan. 2024
Forskere kortlægger 6.000 år gammel, enorm bosættelse i Ukraine
https://videnskab.dk/kultur-samfund/forskere-kortlaegger-6-000-aar-gammel-enorm-bosaettelse-i-ukraine/

For 6.000 år siden levede op imod 15.000 mennesker sammen i et
område ved landsbyen Maidanetske i det centrale Ukraine.

[ ... ]

Det skriver Forskning.no.
https://www.forskning.no/en-av-verdens-storste-bosettinger-for-6000-ar-siden-var-i-ukraina/2296246

Kommentar:

Search:
Maydanets, Ukraine

Maidanetske
https://en.wikipedia.org/wiki/Maidanetske

48.81, 30.700278

=>

Maydanets, Ukraine
https://sites.google.com/view/abraham-c/objects/other/ukraine/maydanets
30,700278 48,81
48.81, 30.700278
https://maps.app.goo.gl/pP6rGQs9dhfqm8td6
45,00084127 Global-600-units to MW1-Great-Attrator
27,00050476 Global-360-units to MW1-Great-Attrator

See perhaps also ...

How to build Your own radio-telescope and radio-lighthouse
Sådan bygger du dit eget radio-teleskop og radio-fyrtårn
https://sites.google.com/site/kallast08/

Og knæk evt. SETI-koden ...
https://sites.google.com/site/setiv103/home
https://sites.google.com/site/setiv103/home/seti-test-program

(Signalet skal snart "affyres" ud i Rummet til bl.a. Andromeda-tågen,
vor nærmeste nabo-galakse, M31.)

Meget af koden er allerede brudt, så opgaven er forholdsvis nem!

Den, der kommer først til mølle, vinder hovedpræmien på 10.000 dask!
(Der kan også vindes 1000 dask på mindre del heraf!)

Så ... Why not (tjene nogle hurtige penge) ? ... :-)

Discover Your Love Language® - The 5 Love Languages®:
https://5lovelanguages.com/
Website https://sites.google.com/view/kall-tree File no 26032
1 "Reserveret" *unødvendig* Google-idiot-klipperi