Klima-regulering

(Jeg kan altså ikke dy mig ... tanken skal "luftes" ... I må have mig meget
undskyldt:)

Den Mexikanske Golf er úheldig et indlukket farvand, hvilket bevirker, at
varmen ikke så let kan transporteres bort. Havtemperaturen stiger herved.

Orkanerne, som allerede er dannet ude i Atlanterhavet, når havtemperaturen
er kommet op på de henved 27° C. ... Disse orkaner kunne man mindske ved at
hænge et materiale op som *skygger* ... :-)

Og hvordan kan man gøre det ?

Man kunne - ude i rummet - faktisk godt bygge en kæmpestor solfanger, som
dels produkserede energi til en rumby, samtidig med at man fik
Atlanterhavets temperatur til at falde.

Et realistisk projekt i år 2200 ?

SETI: Win (vind) 5000 Danish Kr. (around 800 US $), jump ...
4193 news:3gpee.1412$Fe7....@news000.worldonline.dk
Info: 4382 news:WBSWe.68045$Fe7.2...@news000.worldonline.dk
(use perhaps http://www.google.dk/grphp ). File-number: 4469

Max

Hej

> Et realistisk projekt i år 2200 ?

Nej, det vil jo give en ny istid i europa.

Mvh Max

Jeppe Seidelin Dam

Jesus-loves-you skrev:

> Et realistisk projekt i år 2200 ?

Det er nok lettere at sætte en masse spejle op på jorden (eller på
tømmerflåder) og få dem til at reflektere sollyset ud i rummet igen.

Temperaturen ville nok falde mærkbart i mange byer, hvis man erstattede sort
asfalt med hvid vejbelægning ("hvid" i det synlige område, "sort" i det
infrarøde, så varmen kan stråle bort).

mvh
Jeppe Seidelin Dam

"Max" skrev

> Nej, det vil jo give en ny istid i europa.

Du tænker her sikkert på ændringer i Golfstrømmen.

Har du hørt om Oceanernes "hjerte" ?

Forskere taler om, at i havområdet øst for Grønland dannes der havis. Når
vand fryser til is *udskilles* saltmolekylerne, hvorved det resterende
havvand bliver en anelse tungere (vægtfylden øges). På grund af dette synker
det-nu-lidt-tungere-havvand ned mod bunden af havet. En vandcirkulation er
startet.

En "omdrejning" skulle (vist nok) tage henved 2000 år.

Faktisk ved vi på baggrund af informationer hentet op af Grønlandsisen, at
der ikke altid har været så varmt på den nordlige halvkugle.

Golfstrømmer (som vi kender den) er altså ikke en til stadighed selvfølge.

Denne "pumpe" er ved at gå-i-stå pga. klimaændringerne (hævdes
det) ... :-(

Det vil altså sige, at et varmere vejr medfører øst for Grønland, at denne
havis IKKE længere dannes. "Hjertet" går i stå.

Jo større mængder regn eller indlandis, der som ferskvand (dvs. *uden*
salte) tilføres havområdet, desto mindre vil ligeledes hjertet slå.

Dersom vi "manipulerer" (i ordet *positive* forstand) lidt, skulle vi -
teoretisk set - kunne forhindre en ny istid på den nordlige halvkugle, ved
at SÆNKE havtemperaturen, altså det stik modsatte af, hvad du i dit indlæg
siger.

-

Et teoretisk spørgsmål til alle:

Er der noget om snakken, at Oceanernes "hjerte" IKKE for altid kan slå
(under normale omstændigheder) ?

Ifølge min simple logik skulle der jo for hvert *borttransporteret*
saltvandsenhed, blive mere og mere "ferskvand" tilbage i området (af den
optøede havis), også selvom der tilføres nyt fra Golfstrømmen.

I så fald (dersom der er noget om snakken): Kunne man forhindre dette ved at
tilføre området lidt salt hist og her (med jævne mellemrum) ?

SETI: Win (vind) 5000 Danish Kr. (around 800 US $), jump ...
4193 news:3gpee.1412$Fe7....@news000.worldonline.dk
Info: 4382 news:WBSWe.68045$Fe7.2...@news000.worldonline.dk

(use perhaps http://www.google.dk/grphp ). File-number: 4486

"Jeppe Seidelin Dam" skrev

You are a smart gay ... :-)

Æv ... dér røg mit rumbysprojekt og *solsejl*-"motorvej" sig en tur ... :-(

(use perhaps http://www.google.dk/grphp ). File-number: 4487

Jakob Nielsen

> You are a smart gay ... :-)
> Æv ... dér røg mit rumbysprojekt og *solsejl*-"motorvej" sig en tur ...
> :-(

Tror også din venskablige kontakt med Jeppe røg sig en tur ;-))
Det er ikke engang fordi u og a ligger tæt på hinanden på tastaturet.

Message has been deleted

Jeppe Seidelin Dam

Jesus-loves-you skrev:

> You are a smart gay ... :-)

Det ved jeg nu ikke. Lad mig spørge min kone.

mvh
Jeppe Seidelin Dam

"Jakob Nielsen" skrev

Mit ordvalg var måske - ved første øjekast - en smule uheldigt.

Ordet gay *kan* betyde en homoseksuel (amerikansk slang).

Når jeg vælger at benytte ordet, menes der blot en *munter* fyr apropos
(the smile) ... :-)

Ordet *Gay* er et pigenavn, og i relation til rumbyer-og-solsejlsmotorveje
tiltales Menneskeheden under et i hunkønsform.

Jeg hentydede således indirekte til file 4382 (se nederst).

Øh ... vi er stærkt off-tocip nu, så EOD herfra.

PS. Fremover bør jeg nok udtrykke mig i vendinger så som "Sssh ... keep it
as a secret, Jeppe"

SETI: Win (vind) 5000 Danish Kr. (around 800 US $), jump ...
4193 news:3gpee.1412$Fe7....@news000.worldonline.dk
Info: 4382 news:WBSWe.68045$Fe7.2...@news000.worldonline.dk

(use perhaps http://www.google.dk/grphp ). File-number: 4489

"Jeppe Seidelin Dam" skrev

> Det ved jeg nu ikke. Lad mig spørge min kone.

:-)

Undskyld mit uheldige ordvalg. Jeg ønskede på ingen måde at tilsvine dig
eller noget som helst andet (jeg er blot ikke så godt til engelsk, for
øvrigt heller ej dansk).

-

Øh ... mht. Max's indlæg ...

> Nej, det vil jo give en ny istid i europa.

Har du evt. en kommentar hertil ?

(use perhaps http://www.google.dk/grphp ). File-number: 4491

Ove

Jesus-loves-you wrote:

> Et realistisk projekt i år 2200 ?

Jeg vil foreslå et projekt år 1900: Byg diger og huse så de kan holde til
orkanen.

Ove