Er dette giftig

Henrik Dk

På en del (usunde) fødevarer står der
Indeholder en Phenylalaninkilde
Hvad der det for et stof og hvad er hensigten med at tilsætte det ?

--
Med Venlig Hilsen
Best Regards

Henrik ...

e-mail newsgr...@stofanet.dk
( remove fjern nospam )

Klaus Alexander Seistrup

Henrik Dk skrev:

> På en del (usunde) fødevarer står der
> Indeholder en Phenylalaninkilde
> Hvad der det for et stof og hvad er hensigten med at tilsætte det ?

Det kunstige sødemiddel Aspartam nedbrydes i kroppen til methanol (som
igen nedbrydes til formaldehyd og myresyre) og de to aminosyrer phenyl-
alanin og aspartat.

Normalt nedbrydes phenylalanin til tyrosin af enzymet phenylalanin-
hydroxylase, men hos folk som mangler dette enzym pga. en arvelig syg-
dom, phenylketonuri (PKU, Føllings syge), bliver phenylalaninen ikke
nedbrudt, men ophobes i stedet i blodet til skade for hjernevævet.

"Behandlingen" af PKU går ud på at man sørger for at spise en kost
der er fattig på phenylalanin, og altså bør man heller ikke indtage
stoffer der nedbrydes til phenylalanin, som fx Aspartam.

Aspartam har e-nummeret E951. Læs evt. <http://www.e-nummer.dk/>
(sitet bruger frames, så tast selv nummeret ind foroven).

Læs evt. videre på
<http://dmoz.org/World/Dansk/Sundhed/Sygdomme_og_lidelser/Ernæring_og_stofskifte/PKU/>.

// Klaus

Peter Knutsen

Henrik Dk wrote:

> På en del (usunde) fødevarer står der
> Indeholder en Phenylalaninkilde
> Hvad der det for et stof og hvad er hensigten med at tilsætte det ?

Det er slet ikke *tilsat*, det forekommer helt naturligt i mange
fødevarer, idet phenylalanin er en af de 20 aminosyrer som indgår
i terristriske livsformers proteiner (liv på andre planeter vil
sikkert vise sig ikke at bruge netop disse 20 proteiner). Og for
normale mennesker er phenylalanin intet problem, det er kun folk
med en bestemt sygdom, som ikke kan omdanne phenylanalin og derfor
må leve efter en streng diæt, for at undgå at stoffet hober sig
op i kroppen og forårsager alvorlige problemer såsom hjerneskade.

> Henrik ...

Og kan vi så få lidt mindre "tilsætningsstof"-hysteri, tak?!?!
Milliarder af mennesker tilsætter hver dag sukker i deres kaffe
eller te, for slet ikke at tale om al den natriumchlorid der
hver dag tilsættes den mad vi laver. Det' fan'me uhyg'li't...

--
Peter Knutsen

Henrik Andersen [2650 Hvidovre]

Takker!!!

Det er det bedste link jeg har fået LÆNGE :-))

Henrik

"Klaus Alexander Seistrup" <jakab...@magnetic-ink.dk> wrote in message

Claus E Beyer

"Klaus Alexander Seistrup" <jakab...@magnetic-ink.dk> skrev i en
meddelelse news:ded0d9a9-0ee3-4099...@news.szn.dk

> Det kunstige sødemiddel Aspartam nedbrydes i kroppen til methanol (som
> igen nedbrydes til formaldehyd og myresyre) og de to aminosyrer phenyl-
> alanin og aspartat.

"Methanol" det er jo træsprit. Er dette "Aspartam" så ikke giftigt?

Claus

Klaus Alexander Seistrup

Claus E Beyer skrev:

> "Methanol" det er jo træsprit. Er dette "Aspartam" så ikke giftigt?

For nogle, deriblandt mig, er det. Andre kan tilsyneladende indtage
det uden problemer.

evalds...@hotmail.com

søndag den 17. november 2002 kl. 19.07.54 UTC+1 skrev Henrik Dk:
> På en del (usunde) fødevarer står der
> Indeholder en Phenylalaninkilde
> Hvad der det for et stof og hvad er hensigten med at tilsætte det ?
> gav mig lige den information jeg havde brug for tak
mvh Evald Lindholm Seemann