Rygestoppiller.

Inge

Hej
Jeg vil spørge om nogen her har prøvet rygestoppiller, enten Zyban eller
Champix, hvis ja hvad er så deres erfaringer mht. effekt og evt.
bivirkninger.

Jeg har læst på nettet om bivirkningerne, men vil gerne vide om det er meget
slemt og i det hele taget alt hvad I måtte have af personlige erfaringer.

Jeg har forsøgt alle andre muligheder, men efter kort tid sidder jeg i
fælden igen og jeg kan godt mærke at jeg ikke har det godt med at ryge, men
har altså svært ved at lade være. Så jeg håber nogen vil dele deres
erfaringer her.

mvh
Inge

Martin Bak

"Inge" <in...@tingmail.tele.dk> skrev i en meddelelse
I går kom det frem, at Champix i nogle tilfælde har givet selvmordstanker.
Jeg har prøvet med Champix. Jeg fik ikke selvmordstanker, og mit
cigaretforbrug dalede betragteligt uden at jeg rigtigt gjorde nogen indsats.
Men jeg stoppede med dem fordi, at jeg fik en trykkende fornemmelse i
hovedet, som om at blodtrykket steg brutalt. Desuden fik jeg
høreforstyrrelser, nærmest tinitus agtig fornemmelse og det endte med at jeg
ikke rigtig kunne høre noget. Det var som om at hele øret var fyldt op med
voks, dog uden at det var det. Da jeg stoppede med Champix kom hørelsen
langsomt tilbage over en uges tid.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Inge

"Martin Bak" <for...@fornavnefternavn.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> med voks, dog uden at det var det. Da jeg stoppede med Champix kom
> hørelsen langsomt tilbage over en uges tid.

Tak for dit svar. Jeg så godt i tv-avisen at der var nogen der havde fået
depressioner og der havde været selvmordstanker, men jeg har nu tænkt mig at
gøre det. Talte du med din læge om dine bivirkninger? Det er jo heller ikke
risikofrit at ryge. Jeg glæder mig i hvert fald til at kunne trække vejret
ordentlig igen. Jeg har fået recept på en startpakke i dag, Så fra nytår er
jeg røgfri, man skal jo ryge samtidig med de første 10 dage.

Er du så begyndt / fortsat med at ryge?

Mvh
Inge

John Jensen

Inge skrev:
Man nedtrapper rygningen / ophører fordi stofferne i pillerne sætter sig
på de synapser i hjernen hvor nikotin normalt ville sætte sig. Samtidig
afgives der dopamin (beløning!). Virkningen fra nikotin efterlignes
altså. Dermed kan nikotin kun i ringe grad binde sig og vil altså miste
sin virkning samtidig forsvinder lysten til at ryge fordi "beløningen"
har fundet sted...det interessante er hvad der sker når man ikke får
stoffet mere.....Så er receptorerne åbne for modtagelse af nikotin
igen...samtidig frigives der ikke dopamin....mit gæt er at mange falder
i igen. Jeg anderkender at folk så har vænnet sig til et lavere dopamin
niveau da Champix ikke afstedkommer samme afgivelse af dopamin som
nikotin gør...men det er i min optik ikke nok til at folk ikke vil
starte på at ryge igen!

kasper.hvid....@gmail.com

Til dem der læser med her er der mere info at hente på HTTP://rygestoppiller.dk men til rygestop afvænning er det hovedsageligt champix der benyttes nu.