Allen Carr - endelig slank.., er det fup eller fakta

Helge

Hej, jeg har lige læst en bog af Allen Carr, "Endelig slank", og blev
fuldstændig hypnotiseret af den, mest fordi alle de påstande han kommer med
virker rigtige og fordi jeg ikke kan sige, at nogen af dem ikke passer.

Min mor læste forrige år hans Rygestop-bog og kvittede efter 40 års rygning
smøgerne fra den ene dag til den anden, uden brug af nikotinplaster eller
noget som helst. Hun har nu været røgfri i snart 2 år. (jeg ryger ikke selv,
så jeg har ikke haft behov for at læse den)

Nogen af de påstande han kommer med, er bl.a. at mennesket ikke har behov
for kød og mælkeprodukter og at man kan få alle sine næringsbehov dækket ved
at spise frugt og grønt... Han forsøger ikke på at få folk til at blive
vegetarer, han siger bare, at kød ikke bidrager med noget af betydning til
kroppen.

Er der nogen her, der har hørt om, om nogen videnskabeligt har forsøgt at
tilbagevise hans påstande...??

Er der nogen, der ved, om man virkelig kan få dækket sine næringsbehov,
udelukkende med frugt og grønt og vand...??

Hvis jeg virkelig er blevet hypnotiseret, hvordan kommer jeg så ud af det
igen...:-)

mvh. Helge

Hans Paulin (6310)

Helge skrev:

> Er der nogen, der ved, om man virkelig kan få dækket sine
> næringsbehov, udelukkende med frugt og grønt og vand...??

Der findes jo mennesker der et liv langt har været vegetarer (eller
veganere) uden problemer :-)

Jeg selv har været vegetar i måske 15 år og min kone vist i 30 uden
problemer af den grund :-)

Der er vist noget med at man skal holde øje med om man får B12 nok, men dét
er jo så bare at spise det i form af piller eller given mad (det er ikke mig
der laver mad eller står for uddelingen af piller hér i huset ;-) )

Med hensyn til grøntsager:

Da jeg i sin tid læste Susan Powers bog "Aldrig mere slankekur" anbefalede
hun, at man - hvis man spiste en salat - fik lidt stivelse til, så man ikke
så hurtigt blev sulten igen; dét råd har jeg så fulgt siden :-)

> Hvis jeg virkelig er blevet hypnotiseret, hvordan kommer jeg så ud af
> det igen...:-)

Hvis nogen fortæller dig at du skal ha kød for at få muskler, så spørg dem
hvad heste og elefanter gør ;-)
Hans
www.zofiaoghans.dk

Helge

Hej Hans, tak for svaret, ja den med heste og elefanter bruger Allen Carr
faktisk også som eksempel i sin bog.

Det med B12 må jeg lige være opmærksom på..., men jeg bliver nok ikke lige
vegetar fra den ene dag til den anden...:-)

Men han forsøger faktisk heller ikke at overbevise folk om at blive
vegetarer, han siger bare, at kød ikke bidrager med noget særligt til
kroppen, så det er mere eller mindre spild af tid at spise det... Man skal
mere betragte det som slik eller noget i den stil...

Man skulle næsten tro, at hvis han var helt forkert på den, så ville der
være nogen, som havde sat sig for at modbevise hans påstande...

mvh. Helge

"Hans Paulin (6310)" <m...@privacy.net> skrev i meddelelsen

Maria Frederiksen

> Man skulle næsten tro, at hvis han var helt forkert på den, så ville der
> være nogen, som havde sat sig for at modbevise hans påstande...

Du kan se på vores tænder. De er konstrueret til at tygge på grønt og kød.
Det samme gælder vores mave, der er indrettet på både grønt og kød. Det kan
du i øvrigt selv kontrollere via nettet, hvis du ikke bryder dig om
påstande.
Kød er den nemmeste måde at få dine 50-100 g protein om dagen på. Der skal
pænt mange bønner til det samme, som en god stor mørbradbøf, men hver sin
smag.

Mvh Maria

Jens C. Hansen

Maria Frederiksen wrote:
> [...]
> Det samme gælder vores mave, der er indrettet på både grønt og kød. Det kan
> du i øvrigt selv kontrollere via nettet, hvis du ikke bryder dig om

Ja, men spørgsmålet er, om det ikke er en form for helgardering fra
naturens side, så man ikke døde af sult hvis der var mangel på det ene
eller det andet?

En epidemi kunne slå de fleste dyr i nærheden ihjel, og så var man
tvunget til at spise grønt.
Omvendt var man tvunget til at spise kød, hvis der gik noget sygdom i de
planter man spiste.

Maria Frederiksen

"Jens C. Hansen" <*Fjernes*dsl1...@vip.cybercity.invalid> skrev i en
meddelelse news:gl2k5q$c5g$1...@newsbin.cybercity.dk...

> Ja, men spørgsmålet er, om det ikke er en form for helgardering fra
> naturens side, så man ikke døde af sult hvis der var mangel på det ene
> eller det andet?

Så ville det jo gælde alle dyr, og det gør det ikke.

Mvh Maria

Jens C. Hansen

Maria Frederiksen wrote:

> Så ville det jo gælde alle dyr, og det gør det ikke.

Hvorfor skulle mennesket ikke være en undtagelse?

Hans Paulin (6310)

Helge skrev:

> Hej Hans, tak for svaret, ja den med heste og elefanter bruger Allen
> Carr faktisk også som eksempel i sin bog.

Nå, okay :-)

> Det med B12 må jeg lige være opmærksom på..., men jeg bliver nok ikke
> lige vegetar fra den ene dag til den anden...:-)

Nej, dét er forskelligt for folk hvor lang tid de bruger - eller om de
overhovedet "konverterer" :-)

> Men han forsøger faktisk heller ikke at overbevise folk om at blive
> vegetarer, han siger bare, at kød ikke bidrager med noget særligt til
> kroppen, så det er mere eller mindre spild af tid at spise det...

Da jeg selv lige var blevet vegetar var jeg også mere til at overbevise -
men dét kommer der ikke ret meget ud af :-)

> Man
> skal mere betragte det som slik eller noget i den stil...

Ja, dét er ikke helt ved siden af ;-)

> Man skulle næsten tro, at hvis han var helt forkert på den, så ville
> der være nogen, som havde sat sig for at modbevise hans påstande...

Ja, dét kunne man godt forestille sig :-)

Maria Frederiksen

> Hvorfor skulle mennesket ikke være en undtagelse?

Fordi selv mennesket er et produkt at evolution - medmindre man er troende,
men den udelader jeg lige i denne diskussion.

Dit spørgsmål kan lige så vel formuleres: Hvorfor skulle mennesket være en
undtagelse i den almindelige udviklingslære?

Mvh Maria

MicJen

Hej

Hvis jeg vil finde ud af noget om en bog slår jeg den som regel op på amazon
og kigger på "customer reviews" samt antallet af disse.

Hans stop smoking får fantastisk ros af mange:
http://www.amazon.co.uk/Allen-Carrs-Easy-Stop-Smoking/dp/0140277633

..hvorimod lose weight bogen får en del bredsider, ikke mindst fra folk som
synes hans stop smoking var god. Der er faktisk flere 1 stjerne karakterer
end 5 stjerne:
http://www.amazon.co.uk/Allen-Carrs-Easyweigh-Lose-Weight/dp/0140263586/ref=pd_sim_b_1

Nu har jeg ikke selv læst bogen, men prøv lige at skimme de mindre gode
reviews, der får han i hvert fald "modspil" til sine teorier.

Mvh

Jens C. Hansen

Maria Frederiksen wrote:

> Fordi selv mennesket er et produkt at evolution - medmindre man er troende,
> men den udelader jeg lige i denne diskussion.

Jeg tror tilfældigvis ikke rigtig på Darwin's teorier, men jeg er heller
ikke troende, i hvert fald ikke ifølge nogen religion jeg kender.
Jeg lader udviklingen af både dyr og mennesker være et åbent spørgsmål.

> Dit spørgsmål kan lige så vel formuleres: Hvorfor skulle mennesket være en
> undtagelse i den almindelige udviklingslære?

Fordi der er forskelle til resten af dyreverdenen.
Så vidt jeg lige husker, har vores hjerne brug for langt mere sukker end
en tilsvarende dyrehjerne, så vi har brug for at spise tilsvarende mere
for at den fungerer optimalt.

Et andet eksempel som lige foresvæver mig, (ret mig hvis jeg tager
fejl), er at 90 % af småfejl i vores DNA opstået ved kraftigt UV-lys og
lav radioaktivitet, rettes i løbet af 24 timer.

kaz

Som grundregel kan man ikke bygge en endelig konklusion ovenpå på en
antagelse.

kaz

Er det bl.a. det man har det såkaldte overflødige DNA til...som backup og
reparationer?

Helge

Hej, jeg siger tak for de mange svar, jeg vil ikke påstå, at jeg er blevet
overdrevet meget klogere, det ser ud til at spørgsmålet om kost nærmest er
af religiøs karakter...:-) og tro flytter som bekendt bjerge, så jeg ser,
hvad der sker...

Hilsen Helge

"MicJen" <michaelgsjensen...@gmail.com> skrev i meddelelsen

kaz

Ok, så du fik ikke rigtigt et brugbart svar, kan jeg se. Skal prøve.

Helge wrote:
> [...]
> nikotinplaster eller noget som helst. Hun har nu været røgfri i snart
> 2 år. (jeg ryger ikke selv, så jeg har ikke haft behov for at læse

Jeg har personligt set masser kvitte smøger - og det der er værre - fra
den ene dag til den anden uden brug af noget som helst, så det er snilt
muligt, hvis man er indstillet derpå.

> [...]
> på at få folk til at blive vegetarer, han siger bare, at kød ikke
> bidrager med noget af betydning til kroppen.

Mælkeprodukter er ikke nødvendige, snarere tvert imod.
Mejeriprodukter er ikke hvad mejerigiganter har blæst det op til at
være...det meste af det man tror om mejeriprodukters sundheds grad er fra
deres reklame.

Kød kan man også snilt være foruden, uden problemer. Men jeg vil også sige,
at jeg mener det indebærer at man meget grundlæggende skal sætte sig ind i
ernæringsmæssige forhold.

Det er f.x. ikke ligegyldig hvordan man spiser sine frugter og grøntsager.
F.x. så bliver ofte meget af l næringsværdien kogt eller stegt ud af maden
ved en uhensigtsmæssig tilberedning.

Nødder og bønner og den slags kan erstatte kød. Ens proteinbehov er ofte
overdrevet.

> Er der nogen her, der har hørt om, om nogen videnskabeligt har
> forsøgt at tilbagevise hans påstande...??

Det er jeg ikke klar over, har ikke læst hans bog.

> Er der nogen, der ved, om man virkelig kan få dækket sine
> næringsbehov, udelukkende med frugt og grønt og vand...??

Som sagt, hvis man lægger nødder og bønner (og den slags) oveni så er der
ingen problemer for langt de fleste.
En ting er at frugt og grønt idag er almindeligvis ikke er hvad det var
engang, næringsmæssigt. Da de er et fabriksprodukt og skal klare lang tid i
transport, lager og på på hylder så ved man ikke rigtig hvad man får.

Man skal bare være klar over dette. Det bedste er at dyrke sine egne sager,
økologisk.

> Hvis jeg virkelig er blevet hypnotiseret, hvordan kommer jeg så ud af
> det igen...:-)

:)

Helge

Hej kaz, tak for dine uddybende svar..., jeg kan se, at hvis man bare bære
sig nogenlunde fornuftigt ad og lytter til sin krop, så kan det ikke gå helt
galt....:-)

Helge

"kaz" <ka...@yahoo.de> skrev i meddelelsen

kaz

Helge wrote:
> Hej kaz, tak for dine uddybende svar..., jeg kan se, at hvis man bare
> bære sig nogenlunde fornuftigt ad og lytter til sin krop, så kan det
> ikke gå helt galt....:-)

Ja, man skal lytte sin sin krop, men det er ikke altid så ligetil at forstå
alle de signaler som kroppen sender, dens sprog. I den medicinsk lægelige
verden bliver bare kroppen bedt om at holde kæft. f.x.
Det kræver et lidt mere indgående kendskab til mange af kroppens funktioner
og behov og hvordan de kommer til udtryk.

Hans Paulin (6310)

kaz skrev:

> Ok, så du fik ikke rigtigt et brugbart svar, kan jeg se. Skal prøve.

snip

Fine svar du gav! :-)

Firstname Lastname

Spørgsmålet er vel egentlig hvad man lægger i at indtage et måltid mad?
Personligt har jeg ikke det fjerneste imod at undvære kød af og til - og
fisk er også dejligt.
Men derfra og til at gå til vegetarkost er der et stort spring.

Jeg holder utroligt meget af en god bøf - og jeg går bestemt heller ikke af
vejen for en fedtemad med salt.

For mig er kostindtagelse en nydelse og ikke en simpel handling i en
overlevelsesstrategi.
Jeg holder af at mærke kødfibre blive knust - akkurat som jeg nyder lyden af
en rødbede, der kvases mellem kindtænderne - og den lidt cremede fedtethed
af en flødesovs er lige så velkommen som syren fra et
spinat/granatæblesalat.
Og det er der mine slankekure går galt - jeg kan faktisk lide mad.

Jeg giver i grunden ikke ret meget for at der står en voksen mand på 65 kilo
og siger at jeg skal tabe mig 40 kilo for at blive sund.
Ja, jeg er overvægtig - i forhold til tabellerne- og hvad så?
Faktisk har jeg lige netop den vægt sådan en som mig skal have!!!!

Jeg har en bekendt, der nu har smidt det meste af en 30-35 kilo - og han har
været aldeles utålelig og det er kun på grund af andres overbærenhed med det
mest humørsyge eksemplar af racen, at han ikke for længst har lidt en
voldsom og smertefuld død

Er man sund fordi man løber 10 km om dagen? Eller er man sund hvis man ikke
har dét behov for at bevise sit værd?

Maria Frederiksen

> Som grundregel kan man ikke bygge en endelig konklusion ovenpå på en
> antagelse.

Enig. Og det gælder alt.

Mvh Maria

Brian Olesen

"Maria Frederiksen" <m...@easyfrag.dk> skrev i meddelelsen
hey det er vi sandelig på så mange andre områder.

Mvh. Brian

kadyvi...@gmail.com

Hej. Ved du hvor man kan købe bogen eller har du en til salg?

Klaus Alexander Seistrup

Men du venter på et eksemplar du kan købe: Har du prøvet på biblioteket?

https://bibliotek.dk/linkme.php?rec.id=870970-basis%3A27161367

Mvh,

--
🐸 Klaus Alexander Seistrup