Penecillin-pulver?

Hans Paulin (6310)

Kan man (i håndkøb) købe noget penecillin-pulver til at drysse i et betændt
sår?

Har måske set for meget M.A.S.H. e.l. - hvad ved jeg ;-)

--
Med venlig hilsen
Hans

Hans Paulin (6310)

Hans Paulin (6310) skrev:

> Kan man (i håndkøb) købe noget penecillin = penicillin :o)

Michael Rasmussen

On Thu, 28 Aug 2008 23:55:55 +0200, "Hans Paulin \(6310\)"
<m...@privacy.net> wrote:

>Kan man (i håndkøb) købe noget penecillin-pulver til at drysse i et betændt
>sår?

Nope...

Antibiotika som penicillin fås ikke i håndkøb, men kun på recept.

Desuden skal penicillin gives systemisk, dvs som tablet eller 'ind i
venen'. Overfladebehandling har ringe effekt og alvorlige
bivirkninger.

Hvis du har et betændt sår der driller dig, så var det måske en ide at
gå til lægen ;-)

>Har måske set for meget M.A.S.H. e.l. - hvad ved jeg ;-)

MASH foregår under Korea krigen i 50'erne, og jeg skal ikke udelukke
at man på det tidspunkt ku' finde på at 'drysse penicillin' i sår -
Men det er i hvert fald ikke god latin idag...

Hans Paulin (6310)

Michael Rasmussen skrev:

> Antibiotika som penicillin fås ikke i håndkøb, men kun på recept.

Havde frygtet det :-)

> Desuden skal penicillin gives systemisk, dvs som tablet eller 'ind i
> venen'. Overfladebehandling har ringe effekt og alvorlige
> bivirkninger.

Okay!

> Hvis du har et betændt sår der driller dig, så var det måske en ide at
> gå til lægen ;-)

(min kone) *har* været ved lægen :-)

> MASH foregår under Korea krigen i 50'erne, og jeg skal ikke udelukke
> at man på det tidspunkt ku' finde på at 'drysse penicillin' i sår -
> Men det er i hvert fald ikke god latin idag...

Godt, tak - så lærte vi osse noget i dag :-)

Maria Frederiksen

> MASH foregår under Korea krigen i 50'erne, og jeg skal ikke udelukke
> at man på det tidspunkt ku' finde på at 'drysse penicillin' i sår -
> Men det er i hvert fald ikke god latin idag...

For omkring 20-25 år siden havde vi noget pudder, der havde den virkning -
til babyer. Meget effektivt, men jeg husker ikke navn eller om det var
pencilen eller noget andet. Det var ikke zink, som ikke er helt så effektiv.

Mvh Maria

Hans Paulin (6310)

Maria Frederiksen skrev:

> [...]
> virkning - til babyer. Meget effektivt, men jeg husker ikke navn
> eller om det var pencilen eller noget andet. Det var ikke zink, som

Okay! :-)

(spindelvæv kan osse bruges!) :-)

Maria Frederiksen

> Okay! :-)
>
> (spindelvæv kan osse bruges!) :-)

Næ, men jeg håbede en eller anden kunne huske det ud fra min beskrivelse og
komme med et navn. Nå, det kan nås endnu.

Mvh Maria

Hans Paulin (6310)

Maria Frederiksen skrev:

> jeg håbede en eller anden kunne huske det ud fra min
> beskrivelse og komme med et navn. Nå, det kan nås endnu.

Min kone har i dag købt noget salve med desinfektionerende inhold på
apoteket.

Der står den ikke må bruges i åbne sår på grund af allergifare, men hun har
vovet et øje alligevel...

Towli

Fucidin salve?

Hans Paulin (6310)

Towli skrev:

> Fucidin salve?

Jup!

brandt...@gmail.com

Jeg kan sagtens huske det pudder, min mor havde det altid i huset, men navnet husker jeg ikke, kun at det var en lille orange plastic flaske.

Henrik

>skrev i meddelelsen

Jeg kan sagtens huske det pudder, min mor havde det altid i huset, men
navnet husker jeg ikke, kun at det var en lille orange plastic flaske.<

Penicillin har det med garanti ikke været.

Otto

> Penicillin har det med garanti ikke v�ret.
Jeg mener, at der direkte stod penecellin pulver p� emballagen. Det
var et receptpligtigt produkt pakket i en r�d eller orange
plasticbeholder 5-6 cm h�j og med sort skruel�g, som blev brugt til
s�rbehandling - (m�ske beregnet til dyr).

Lise Hansen

> [...]
plasticbeholder 5-6 cm h�j og med sort skruel�g, som blev brugt til
s�rbehandling - (m�ske beregnet til dyr).

M�ske er det klorhexidin-pudder - selv om l�get ikke er sort
http://www.apoteket-online.dk/ukategoriseret-fra-import/3755-klorhexidin-pudder-1-.html#

Hilsen
Lise

hhwi...@gmail.com

Det hedder Baneocin

pilga...@gmail.com

Ja jeg har en TOM orange plastik flaske med penicillin pulver, det hedder Nebacetin, og fås ikke mere. Det var mega godt til små sår og rifter.

inge...@gmail.com

lørdag den 28. september 2013 kl. 12.58.02 UTC+2 skrev brandt...@gmail.com:
> Jeg kan sagtens huske det pudder, min mor havde det altid i huset, men navnet husker jeg ikke, kun at det var en lille orange plastic flaske.

NEBACETIN hed det. v.h.