Kvinden skal tie i forsamlingen

"Poul E. Jørgensen"

I en bog fra 1980 henviser forfatterinden til 1. Korintherbrev kap. 14,
v. 34 hvor hun hævder:

"Den autoriserede danske oversættelse af 1. kor. 14.34-35 lyder således:
Som i alle de Helliges forsamlinger skal kvinderne tie i forsamlingen [...].

Jeg har bibeholdt retskrivningen.

Men hvad er det for en autoriseret oversættelse hun henviser til?
Sproget i sig selv er klumpet, men lad nu det ligge.

I 1980 har den autoriserede oversættelse vel været den fra 1931, som har:
Ligesom i alle de helliges Menigheder skulle eders Kvinder tie i
Forsamlingerne.

PS: Jeg vil anmode om at besvarelser alene forholder sig til
forfatterindens påstand.

--
Fjern Z hvis du svarer per e-mail.
Remove the Z if replying by e-mail.

Lars Kongshøj

On 03/06/2014 12:20 PM, "Poul E. Jørgensen" wrote:
> [...]
>
> Men hvad er det for en autoriseret oversættelse hun henviser til?
> Sproget i sig selv er klumpet, men lad nu det ligge.

Hvordan "klumpet"?

Men svar skyldig, jeg er i besiddelse af et eksemplar af bogen, men den
er på ingen måde noget jeg nærlæser inden sengetid (jeg tror den ligger
på loftet), og jeg er ikke medlem.

> [...]
> Forsamlingerne.
>
> PS: Jeg vil anmode om at besvarelser alene forholder sig til

Kunne du uddybe lidt? Du spørger efter en bestemt bibeloversættelse?
Hvorfor går du ikke ned og spørger den lokale præst, hun har den sikkert.

/Lars

"Poul E. Jørgensen"

Den 06-03-2014 13:02, Lars Kongshøj skrev:

> [...]

> Kunne du uddybe lidt? Du spørger efter en bestemt bibeloversættelse?
> Hvorfor går du ikke ned og spørger den lokale præst, hun har den sikkert.

Gas!

kjaer

"Poul E. Jørgensen" <3...@ZGVDNET.DK> wrote:

> Gas!

Læg mærke til at Lars skriver hun om præsten. Jeg forstod det som en lille
finte, kvindelige præster skulle jo være en umulighed efter det bibelcitat
som tråden starter med.

Erik Olsen

Gas!

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

kjaer

Selvfølgelig er det gas, men alligevel. Hvis vi ser bort fra det rent
sproglige, så kunne det da være sjovt hvis vi kunne lokke trådstarteren hen
til en kvindelig præst for at få uddybet netop det skriftsted.

Erik Olsen

Jeg oplever ikke biblen som noget sandhedsvidne.

kjaer

Det sagde hun også igår!

Andreas Falck

Kun hvis man vælger at fejltolke det ud fra Bibelen iøvrigt siger om
kvinders rettigheder.
--
Med venlig hilsen
Andreas Falck

Andreas Falck

Sandhedsvidne på hvad?

Poul E. Jørgensen

Du lagde muligvis mærke til at jeg indledningsvis skrev:
"Jeg vil anmode om at besvarelser alene forholder sig til
forfatterindens påstand".
--
Fjern Z hvis du svarer pr. e-mail.