Psykoterapi for viderekomne?

https://sites.google.com/site/kallscie/home/psychology/therapy/20-875

I dag måtte jeg desværre gå i rette med en ven:

From: Mogens Kall <...>
Date: ons. 15. mar. 2017 kl. 11.01
Subject: Re: ... [...] ...
To: ... (Anonymus) ... <...>

Hej ... (Anonymus) ... ,

Jeg afbrød telefon-samtalen med dig (lige her for et øjeblik
siden), fordi du kaldte mig for en psykopat, og det finder jeg
mig ikke i! Du må finde en anden skraldespand! Du bryder dig
vel heller ikke om en så vanærende måde at blive tiltalt på,
vel ?

*Hvis* vi skal være sammen fremover, må du derfor finde en
bedre omgangstone! Kan det lade sig gøre?

Også denne mail-korrespondance vil jeg opfordre dig til at
drøfte med dine brødre. Jeg er overbevist om, at de kan bidrage
med noget konstruktivt ... :-)

De bedste hilsner
Monner

___ citat slut 2018-09-14, CET 09:20 _________________

Kommentar:

Som det fremgår at teksten ovenfor, henvender jeg mig
til vedkommende (og samtidig lige minder ham om en tidligere
konflikt mellem os ang. vanærende måde at tiltale hinanden på)!

Dengang blev udfaldet MEGET konstruktivt, idet vedkommende
forstod beskeden og har ikke sidenhen faldet tilbage i den
grøft at tiltale mig uforskammet.

Mit spørgsmål til gruppen er:

Mener I, at han OGSÅ er i stand til at håndtere følgende
udtalelse (se kladde nedenfor)?

Eller ...

Bør jeg vente indtil 1. sag er gennemarbejdet?

2. sag:

___ kladde ____________________________________________

Den næste ting, jeg gerne vil ta' op med dig, er, at du
offentligt (når du er sammen med mig) anvender ordet kælling
om kvinder (endskønt jeg TYDELIGT har givet udtryk for
mundtligt, at jeg IKKE bryder mig om det, fordi det jo i sagens
natur er en *nedværdigende* måde at tiltale det modsatte køn
på)!

Min *mistanke* er, at du - ligesom muslimer - bruger et
erstatningsobjekt til at komme af med ubehagelige følelser.
Det kan være følelser af mindreværd eller af at blive vanæret
(skamfølelsen) eller You-name-it.

Muslimerne må IKKE lave oprør mod deres religiøse
autoritetsobjekt Muhammed, og så finder de et erstatningsobjekt,
de kan afreagere på (fx. det danske flag og vores ambassader,
man så kan sætte ild til)!

På tilsvarende vis fornemmer jeg, at din mor *kontrollerede*
jer 3 drengebørn og IKKE tillod oprør mod hendes autoritet.

I andre sammenhæng vil vi nok komme ind på begreber såsom
*manipulation* eller direkte *hjernevask*, men OM det også er
tilfældet i jeres familie, tør jeg ikke sige.

Blot dette ene har jeg *mistanke* om:

I virkeligheden er det din mors *urimelige* kontrol du er
vred over, men du er opdraget til IKKE at sige tingene
ligeud, at du synes hun er tarvelig; eller måske ligefrem
en kælling!

Men frustrationerne bærer du fortsat rundt på her mange år
senere.

Og det er disse følelser, der nogen gange kommer op fra
din underbevidsthed (og ta'r magten over dit sind, så
du giver efter for fristelsen til at benævne det modsatte
køn på en så nedværdigende måde).

(Kanske det også er forklaringen på, at du har udviklet en
homoseksuel adfærd!)

Det er min *mistanke* kort og godt!

Er der noget om snakken?

Hvorom alting er:

HVIS vi fortsat skal være venner, da må betingelsen være,
at du fremover IKKE (når du er sammen med mig offentligt)
tiltaler det modsatte køn på en så nedværdigende måde, da
jeg IKKE kan være det bekendt overfor de pågældende
mennesker!

Kan det lade sig gøre?

PS.
Til sammenligning havde jeg engang en ven, der blev mer'
og mer' antisemitisk. Og jeg valgte til sidst at afbryde
forbindelsen med ham på grund af samvittighedskvaler: Jeg
kunne jo ikke være det bekendt overfor jøderne at lade som
ingenting, vel?

De bedste hilsner
Monner

___ kladde slut 2018-09-14, CET 09:20 _________________

Mit spørgsmål til gruppen er (som sagt):

Mener I, at han OGSÅ er i stand til at håndtere dette?

Eller ...

Er det fór stor en mundfuld på én gang?
(Bør jeg vente indtil 1. sag er gennemarbejdet først?)

PS.
Jeg skal lige understrege, at jeg IKKE er uddannet indenfor
psykologi/psykiatri, men i mangel af bedre må man jo hjælpe
sine medmennesker og gi' dem førstehjælp (som amatør) indtil
assistance ankommer (hvis der havde været tale om et trafikuheld)!

Last OUTPUT: 20803 news:5b6230f3$0$710$1472...@news.sunsite.dk
https://groups.google.com/d/msg/dk.test/MRWueyeFrn8/Y-taUWyVAAAJ
Website https://sites.google.com/site/kalltree1 File no: 20875

---
Denne mail er kontrolleret for vira af AVG.
http://www.avg.com

Profetisk vejledning:

Som nogen måske har bemærket, læser jeg hver dag en tekst fra:

Et Ord til Dagen ...
http://www.ucb.dk/dagensord/

Og det hænder nu og da, at teksten bliver MEGET aktuel, endskønt
den er nedskrevet og trykt i hæfte for 1-3 måneder siden.

Dagens andagtstekst lyder således:

http://www.ucb.dk/dagensord/index.php?dato=09_16

=== citat start ===

[
Own break 2018-09-16, CET 07:41

Desværre lader det til, at man IKKE længere gider udtale
Guds Ord online (og dermed misser det *profetiske* element
i missionen) ... :-(

Og jeg har desværre MEGET dårlig tid lige nu og her, så det
bliver en forkortet udgave jeg her kommer med:
(forhåbentlig bliver der tid til at citere resten sidenhen)
]

Søndag 16. september 2018

Døm ikke forhastet

"Fæld derfor ikke dom før tiden ..."
1.Kor 4,5

At have modvilje er at have en fordom - at fordømme. Den
får dig til at se fjender i dem, der ikke støtter det, du
mener. ...

=== citat slut ===

Og hvad I andre IKKE ved er, at jeg i går skrev til "Anonymus"
følgende (fordi jeg intet har hørt fra ham):

File 20.879b ...
https://sites.google.com/site/kallscie/home/psychology/therapy/20-879
https://sites.google.com/site/kallfaith0/subject/therapy/20-879
Gud giver IKKE op, bare fordi et menneske forvilder sig bort
fra Ham!

Det strider jo imod selve Kærlighedens væsen, ikke sandt?

Forbønnens magt er derfor at hente *forstærkninger* i baglandet,
for det helt *centrale* i Kristendommen er, at Jesus går i forbøn
for os hos Faderen (til vor sande gavn og ikke blot det fx. at vinde i
Lotto)!

NB!
Opfølgning sat til udelukkende kristendomsgruppen.

Last OUTPUT: 20803 news:5b6230f3$0$710$1472...@news.sunsite.dk
https://groups.google.com/d/msg/dk.test/MRWueyeFrn8/Y-taUWyVAAAJ
Website https://sites.google.com/site/kalltree1 File no: 20879b

Den 16-09-2018 kl. 08:03 skrev Kall, Mogens:

Subject: Re: Profetisk vejledning + Forbønnens magt -
Re: Psykoterapi for viderekomne?
Date: Sun, 16 Sep 2018 08:03:44 +0200
20879b news:5b9df245$0$686$1472...@news.sunsite.dk
https://sites.google.com/site/kallscie/home/psychology/therapy/20-879
https://sites.google.com/site/kallfaith0/subject/therapy/20-879
https://groups.google.com/d/msg/dk.livssyn.kristendom/ncDQXw6WQ1Q/6mWuQcP9BwAJ
https://groups.google.com/d/msg/dk.videnskab.psykologi/y-Y-1AsDuHg/8c6HkCS9BwAJ
mener. De cirkler, vi bevæger os i, tillægger vi prisværdige
kvaliteter, og de udenforstående tillægger vi mere negative
egenskaber. Det var ikke sådan Jesus gjorde. Han var ven med og
havde fællesskab med syndere og samfundets udstødte - uden at
gå på komplomis med hvem han selv var, og uden at tilslutte sig
deres livsstil.

Bibelen advarer mod hastige og for tidlige domme, og minder
os om, at Herren "... skal bringe for lyset, hvad der er skjult
i mørket, og åbenbare, hvad hjerterne vil ..." (Vers 5) Han er
den eneste kvalificerede "... dommer over hjertets tanker og
meninger." (Hebr 4,12) Så hvis du er tilbøjelig til at drage
konklusioner, før alt er bevist, erher noget at tænke over:

1) Se dine fordomme i øjnene. Skriv en liste over alle de
mennesker, du ikke regner for venner, folk, som du faktisk går
uden om for at undgå at få et forhold, og begynd så at elske
dem "... i gerning og sandhed." (1.John.18)

2) >læg masken. Kig ind i dit eget hjerte og spørg dig selv,
hvad det er ved det andet menneske, der generer dig. Er der
ligheder mellem jer? Udtrykker denne noget, som du skjuler?

3) Lær den anden at kende. Paulus sagde: "Alt gør jeg for
evangeliets skyld for selv at få del i det." (1.Kor 9,22)
Uanset om du beslutter dig for at fortsætte forholdet eller ej,
vil du opdage, at du i dit sind rummer en kraft, der kan
forvrænge, bedrage og omdanne noget til noget andet, end det
er. Du får tilmed en bedre chance for at vinde andre for
Kristus, fordi 'Kærligheden overvinder alt!'
I vores menighed har vi en lille postkasse, hvori
man kan lægge bønneemner, og det gjorde jeg så kl.
ca. 10:30 her til formiddag ang. min ven (i anonyme
vendinger, således at jeg IKKE udleverede ham).

Og så hændte der følgende:

Jordskælv i Midt- og Vestjylland
16. sep. 2018, 12:24 Opd. 16. sep. 2018, 15:36
http://nyheder.tv2.dk/lokalt/2018-09-16-jordskaelv-i-midt-og-vestjylland

Klokken 10.57 ...

Et jordskælv målt til 3,4 på Richterskalaen ...

Tilkendegiver Gud nogengange sin eksistens gennem
jordskælv?

Tja ...

HVORFOR i grunden ikke?

Det vil i hvert fald være en smart måde ret hurtig at
udkonkurrere fupmagrere, fordi vi mennesker kan jo ikke
bare sådan lige diktere et jordskælv i at indtræffe!

Taleren begyndte sin forkyndelse ved at nævne noget udfra
Janteloven. Og Janteloven har netop sit udspring på Mors
i Nordjylland; altså lige omtrent dér, hvor jordskælvet
indtraf!

Delay-time:

16-09-2018 kl. 10:57, counter = 0
16-09-2018 kl. 10:30, counter = 0h 27m
16-09-2018 kl. 08:03, counter = 2h 54m
16-09-2018 kl. 07:54, counter = 3h 03m

D.v.s. at ca. 180 minutter (3 timer) EFTER output indtræffer
jordskælvet!

Tallet 180 KUNNE være en fin "lille" hentydning til dig om
vende 180° om og køre tilbage, apropos dét i daglig tale:
at *omvende* sig (underforstået at man er på blindspor)!

Kan det siges tydeligere?

Last OUTPUT: 20803 news:5b6230f3$0$710$1472...@news.sunsite.dk
https://groups.google.com/d/msg/dk.test/MRWueyeFrn8/Y-taUWyVAAAJ
Website https://sites.google.com/site/kalltree1 File no: 20881

https://sites.google.com/site/kallscie/home/psychology/therapy/20-883
https://sites.google.com/site/kallfaith0/subject/therapy/20-883

Den 16-09-2018 kl. 20:51 skrev Kall, Mogens:
Nå, jeg valgte at skrive til ham igen (da han endnu
ikke havde givet lyd fra sig, hvilket han ellers
plejer, når der ikke er problemer):

From: Mogens Kall <...>
Date: man. 17. sep. 2018 kl. CET 07.28, GMT 05:28
Subject: Re: Jeg går ud fra, at du gerne FORTSAT vil ha' mig
som ven, men ...
To: ... (Anonymus) ... <...>

___ citat start ___

Hej (Anonymus),

Så svært er det altså heller ikke at komme med et
skriftligt svar!
(Du er jo IKKE ligeså handikappet som Rainman!)

Undlader du (i dette og lignende tilfælde) at svare, da
kan det KUN opfattes som et 'nej'!

Og det nægter jeg faktisk at tro på, at det er dét, du
inderst inde ønsker!

Det er muligt, at du har følelser i klemme, og at du i
nogen grad er i følelsernes vold, men for hver gang du
overvinder disse impulser fra underbevidstheden, desto
mere tilkæmper du dig din sande personlighed! Det er i
hvert fald mit postulat!

Så jeg spørger igen:

Kan det lade sig gøre, at du lover (og dermed indgår en
aftale med mig om) IKKE igen at udlevere mig
følelsesmæssigt overfor andre?

Ja eller nej?

Og svarer du så ja, så er aftalen hermed indgået, og så
taler vi ikke mere om den sag! ... [cut] ...

Men undlader du at svare, da kan det KUN opfattes som et
nej, og det er uacceptabelt! INGEN mennesker bryder sig
jo om at blive udstillet på denne måde; heller ikke dig!
Så HVIS du kan indse dette, at du faktisk heller ikke
bryder dig om det, da er du godt på vej til at ku'
indse, at andre mennesker heller ikke bryder sig om det,
apropos empati!

mvh
Monner

___ citat slut ___

Last OUTPUT: 20803 news:5b6230f3$0$710$1472...@news.sunsite.dk
https://groups.google.com/d/msg/dk.test/MRWueyeFrn8/Y-taUWyVAAAJ
Website https://sites.google.com/site/kalltree1 File no: 20883

JA

[Kall, Mogens]

[...]

Hva er det egentlig du prøver å si med alle disse e v i g l a n g e
innleggene?

Dette er det ingen som verken forstår noe av eller orker å lese.
Hvorfor ikke heller si det du har på hjertet med dine helt egne ord?

Jeg siger det, der står skrevet!

Men ...

Som oftest er der en *fortsættelse*, og det er så heri,
at teksten sommetider bliver lidt for lang!

Syntax-opbygningen er (generelt set):

> ... 1. forrige indlæg
osv.

Og dermed kan en læser, der ALLEREDE har fulgt med i
de forrige indlæg blot hoppe frem til det nye, der
skrives!

(Andre, der indnu ikke er informeret, kan så læse
tingene fra ende til anden.)

I den oprindelige tråd, som starter på psykologi-
nyhedsgruppen (og som *gengives* i en opfølgning,
som OGSÅ bliver aktuel og derfor citeret på
kristendomsgruppens nyhedsgruppe) handler det
UDELUKKEDE om noget vedr. en persons besynderlige
adfærd!

Men efterhånden *udvikler* det sig til noget på
grænsen til det *overnaturlige*, hvor altså en
såkaldt *guddom* MÅSKE blander sig i samtalen!

OG dét må jo SELVFØLGELIG indrapporteres til BÅDE
de kristne i kristendomsgruppen men SELVFØLGELIG
*OGSÅ* til alle ateisterne på den psykologiske
videnskabsgruppe (så deres måske *svæversynet*
forestilling om, HVORDAN tingene hænger sammen (i
den *virkelige* verden) udfordres!) ... :-)

Længere er historien nok ikke (i første omgang)!

Hmm ...

Men SELVFØLGELIG er der OGSÅ et menneske, som jeg
holder af og derfor *BEKYMRER* mig om, når denne
laver unoder!

Og herom KUNNE der skrives meget ...

(herunder en hel masse psykologiske forklaringsmodeller,
bl.a. om HVORFOR et menneske har et unormalt behov for
at kontrollere andre. Kunne det eksempelvis være, at
personen forsøger at dæmpe angst igangsat af ubehagelige
ting såsom (falske) *skyld- og skamfølelser*?), men ...

Sorry. Time-out! ... :-(

(Det må vi evt. komme ind på sidenhen.)

Website https://sites.google.com/site/kalltree1 File no: 20886