Selvmord skal være tabu, men ikke forties - Re: 2019 uge 37 (news samlet)

Selvmord skal være tabu, men ikke forties

File 21.768 ...
https://sites.google.com/site/kallscie/home/psychology/suicide/21-768
https://sites.google.com/site/kallscie/home/psychology/therapy/21-768

Google-auto-translation:
From Danish to English (and many other languages)...
http://translate.google.com/translate?hl=en&sl=da&tl=en&u=https://sites.google.com/site/kallscie/home/psychology/therapy/21-768

Other news:

Israel beskylder Iran for at have skjult et atomanlæg

Rusland-kender: Kneben valgsejr er en katastrofe for Putin

Trump dødsdømmer fredsforhandlinger med Taleban efter blodigt angreb

Nye missiltest i Nordkorea

2335 days to Nuclearwar (± unknown)

-

Dagens Ord:

https://www.biblegateway.com/passage/?search=Mar+6&version=BPH

Markus 6, Bibelen på hverdagsdansk (BPH)

Messias bliver mødt med vantro i sin hjemby

[ ... ]

Jesus udsender de 12 disciple

[ ... ]

Kong Herodes funderer over, hvem Jesus er

[ ... ]

Bespisningen af de 5000

[ ... ]

Disciplenes tøvende tro

[ ... ]

Helbredelser i Genesaret området

-

Dagens Ord fra ...

BibelLæserRingens andagtstekst
(fås som hæfte, der udgives 4 gange om året: jan, apr, jul og
okt), http://blr.dk/

https://www.biblegateway.com/passage/?search=Num+11.10-&version=BPH

4 Mosebog 11:10-35 Bibelen på hverdagsdansk (BPH)

(Israelitterne begynder at beklage sig, fortsat)

Gud lader sin Ånd komme over 70 ledere

Gud udfører endnu et bespisningsunder

-

Dagens Ord fra ...

Det Danske Bibelselskabs bibellæseplan 2019 ...
http://www.bibelselskabet.dk/ressourcer/bibellaeseplan

https://www.biblegateway.com/passage/?search=2+Ki+21.1-18&version=BPH

Anden Kongebog 21:1-18, Bibelen på hverdagsdansk (BPH)

Kong Manasse af Juda

-

Dagens Ord fra ...

Et Ord til Dagen ...
http://www.ucb.dk/dagensord/

(Her kan du også få tilsendt gratis andagtsteksten i et hæfte
4 gange om året: dec, mar, jun og sep, og det er jo meget
smart, hvis man er væk på retræte eller noget andet.)

=== citat start ===

Ordet for 2019-09-10

Du kan overvinde fortiden!

"Gileaditten Jefta var en erfaren kriger. Han var søn af
en skøge ..."
Dom 11,1

=== citat slut ===

-

TODAY'S BIBLE VERSE (from CBN) ...
http://www1.cbn.com/cbnnews/cwn
http://bible.cbn.com/#!/reading-plan/1/
http://www1.cbn.com/devotions

(2019-09-09, CET 11:3x, GMT 09:3x:)

Our lives are a Christ-like fragrance rising up to God. But
this fragrance is perceived differently by those who are being
saved and by those who are perishing.
2 Corinthians 2:15

-

Mogens Kall skrev ...

Subject: 2019 uge 37 (news samlet)
Date: Mon, 9 Sep 2019 08:07:03 +0200, GMT 06:07
21765 news:5d75ec18$0$700$1472...@news.sunsite.dk
https://groups.google.com/d/msg/dk.politik/EjmY8dh91GQ/6e-gUQSOAgAJ

https://sites.google.com/site/kallpol4/home/issues/nuclearwar/21-xxx/21-221

https://groups.google.com/d/msg/no.kultur.folklore.ufo/I0YKzGo4NjU/-MKW2MicslIJ

https://sites.google.com/site/etfootsteps/home/kanzi-fortjent-beloenning/19-084

https://sites.google.com/site/kallpol4/home/countries/north-korea/21-xxx/21-286

https://groups.google.com/d/msg/dk.livssyn.kristendom/1-pfgcv8r74/lFNV1Br7AgAJ

https://groups.google.com/d/msg/no.kultur.folklore.ufo/koRifFcgF9g/ggBb8KzVBwAJ

https://sites.google.com/site/kalllitteratur/home/0/maa-jeg-godt-vaere-vred

> [...]
>

> Med venlig hilsen,
> Mogens Kall, The servant of Michael.
> --
> Coming up news: Iran hit by a Asteroid. Iran is no more (Jer.49,34-) ?
> Last OUTPUT: 21700 news:5d4f0d11$0$694$1472...@news.sunsite.dk
> https://groups.google.com/d/msg/dk.test/MRWueyeFrn8/SKf1MoGSFgAJ
> Website https://sites.google.com/site/kalltree1 File no 21765

Israel beskylder Iran for at have skjult et atomanlæg

Rusland-kender: Kneben valgsejr er en katastrofe for Putin

Trump dødsdømmer fredsforhandlinger med Taleban efter blodigt angreb

DR S118 tir 10 sep 07:57:29
9.september dr.dk/nyheder 20:59

TRUMP DØDSDØMMER FREDSFORHANDLINGER
Den amerikanske præsident, Donald
Trump, begraver her til aften USA's
fredsforhandlinger med den militante
gruppe Taleban i Afghanistan.

- De er døde. Set fra mit perspektiv er
de døde, siger Donald Trump ifølge
nyhedsbureauet AP.

Dødserklæringen kommer, efter at Donald
Trump i går aflyste et møde med den
militante bevægelse, som USA har været
i krig med siden 2001.

Aflysningen af mødet skete, efter at
Taleban tog skylden for et angreb i den
afghanske hovedstad, Kabul.

Trump dødsdømmer fredsforhandlinger med Taleban efter blodigt angreb
09. Sep. 2019 kl. 20:59
https://www.dr.dk/nyheder/udland/trump-doedsdoemmer-fredsforhandlinger-med-taleban-efter-blodigt-angreb

-

DR S119 tir 10 sep 07:57:29
10.september dr.dk/nyheder 01:33

NYE MISSILTEST I NORDKOREA
Nordkorea har tirsdag foretaget to
affyringer af "uidentificerede
projektiler" i retning af Det Japanske
Hav.

Det oplyser Sydkoreas militær ifølge
det sydkoreanske nyhedsbureau Yonhap.

Militæret giver ingen yderligere
detaljer om eksempelvis våbentype eller
projektilernes flyvehøjde og
tilbagelagte distance.

Affyringerne finder sted, få timer
efter at det kommunistiske styre tilbød
at genoptage samtaler om sit
atomprogram med USA i slutningen af
september.

Nordkorea foretager nye affyringer af projektiler
kl. 01:33
https://www.dr.dk/nyheder/udland/nordkorea-foretager-nye-affyringer-af-projektiler

Putin-støtter lider store nederlag ved lokalvalg i Moskva
09. sep. 2019, 09:47
https://nyheder.tv2.dk/udland/2019-09-09-putin-stotter-lider-store-nederlag-ved-lokalvalg-i-moskva

-

Rusland-kender: Kneben valgsejr er en katastrofe for Putin
09. sep. 2019, 12:57
https://nyheder.tv2.dk/udland/2019-09-09-rusland-kender-kneben-valgsejr-er-en-katastrofe-for-putin

-

Israel beskylder Iran for at have skjult et atomanlæg
09. sep. 2019, 19:56
https://nyheder.tv2.dk/udland/2019-09-09-israel-beskylder-iran-for-at-have-skjult-et-atomanlaeg

-

Amalienborg bliver terrorsikret
10. sep. 2019, 07:50 Opd. 10. sep. 2019, 08:18 ...

-

104 SVT Text Tisdag 10 sep 2019

SVT Text

* = efter kl 06 Nyhetsrullen 188

* Inget nyval i Storbritannien.......130

* USA: Samtliga räddade ur fartyg....131

* Tysk sjukhusbrand - minst en död...132

AP backar i norska lokalvalen......133

* Nordkorea avfyrar projektiler......134
Nordkorea vill återuppta samtal....135

Iranska urancentrifuger bekräftas..136

Bakslag för Putins parti i Moskva..137

-

136 SVT Text Tisdag 10 sep 2019
UTRIKES PUBLICERAD 9 SEPTEMBER

Iranska urancentrifuger bekräftas

Internationella atomenergiorganet
IAEA bekräftar att Iran installerar
avancerade urancentrifuger.

Landets regering meddelade på lördagen
att man aktiverat 40 centrifuger för
att producera ytterligare anrikat
uran. De nya centrifugerna beskrivs
som mycket kraftigare än de som
tidigare varit i bruk.

Enligt det internationella
kärnenergiavtalet med Iran från 2015
tillåts landet bara ha ett begränsat
antal första generationens centrifuger
för anrikning av uran.

-

NRK:
9. september 2019 kl. 08:40 - 10. september 2019 kl. 06:25, error

10. september 2019 kl. 08:50

-

Kontroversiel lov kan tillade ”intimiderende” kameraovervågning under valget
Af Anders Hjorth Vindum 09. September 2019
https://www.ordetogisrael.dk/aktuelt-2-2-2/kontroversiel-lov-kan-tillade-intimiderende-kameraovervaagning-under-valget

Mistilliden går ikke kun fra befolkning til politikere, men
også fra politikere til befolkning.

-

Kamp mod selvmord går rette vej. Men det går for langsomt
9. september 2019, kl. 21:00
Af Thomas Kellermann Hansen
https://www.kristeligt-dagblad.dk/udland/kamp-mod-selvmord-gaar-rette-vej-men-det-gaar-langsomt

+

Selvmord skal være tabu, men ikke forties
9. juli 2019, kl. 21:00
Af Evander Pedersen og Rasmus Fahrendorff
https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/selvmord-skal-vaere-tabu-men-ikke-forties

Som samfund er vi blevet bedre til at tale åbent om selvmord.
Især er unge mennesker mere villige til at tale om livets
udfordringer, siger Elene Fleischer, der er ph.d. og har
forsket i selvmord og kommunikation.

+

Det gode tabu om selvmord
9. juli 2019, kl. 21:00
Af Jeppe Duvå, Redaktionschef
Dette er en leder. Lederen er udtryk for Kristeligt Dagblads
holdning og skrives på skift af avisens redaktører.
https://www.kristeligt-dagblad.dk/leder/det-gode-tabu-om-selvmord-selvmordsbrev-paa-socialt-medie-udfordrer-fornuftige-graenser

Selvmordsbrev på socialt medie udfordrer fornuftige grænser

Kommentar:

Der er fornuft i at holde visse sider af debatten i tabu, så
man UNDGÅR "smittespredning".

Men når det er sagt, så tror jeg nok, at vi alle er bedst
tjent med at tale om tingene, så længe vi holder os det
*konstruktive* og dermed *livsbekræftende* for øje.

Jeg selv havde omkring 30-års-alderen en voldsom psykisk
rutsjetur fra - billedlig talt solskin ned i den mørkeste
kælder.

I dette mørke oplevede jeg, at der kom *selvdestruktive*
impulser op fra min underbevidsthed (gående ud på den
ultimative *flugt* bort, væk fra den psykiske smerte)!

Man kan IKKE gøre for, at disse tanker dukker op, men man
kan gøre noget ved, HVORDAN man vil reagere på det!

På trods af denne depressive tilstand var mit sind alligevel i
stand til at tænke rationelt, forstået på den måde, at jeg
indså, at jeg i denne tilstand IKKE måtte løbe noget risiko.
Der skulle laves en helgardering (ligesom man i gamle dage
gjorde, når man til fodbold skulle tipse en 13'er), så jeg
blev vinderen UANSET hvad!

Så jeg kontaktede mig læge mhp. at få en henvisning til en
speciallæge i psykiatri.

Og dette blev startskuddet til en lang rejse i sindet, hvor
jeg fik læst en hel del psykiatri.

(Al psykiatri handler i bund og grund om angst, eller rettere:
At angsten er kommet ud af kontrol.)

Alt i alt var det som om, at denne *faglige* viden hjalp mig
(som en art værktøjskasse), så jeg midt i min *magtesløshed*
alligevel IKKE længere stod helt fortabt.

Og det er dét, skønner jeg, at selvmordstruede personer har
brug for: Noget, der kan hjælpe dem, midt i deres
*magtesløshed*.

Så hvis blot disse mennesker i et *beskyttet* forum (fx. i et
terapiforløb) UDVIKLER sig (i form af øget selvindsigt osv.
som kan opnås fx. gennem samtale-terapi for en del patienter),
da skønner jeg, at prognosen deres bliver bedre mht. en lys og
lykkelig fremtid.

Men traumer "kan" dukke op undervejs i dette forløb, og her er
det så BIDENDE nødvendigt, at der er et *faguddannet* personale,
der kan *guide* patienterne gennem "minefeltet".

Medpatienter kan inspirere andre ved at berette om, HVAD der
kom dem til hjælp undervejs.

I mit tilfælde kom *troen* ind i billedet: Uanset hvad jeg end
følte, VIDSTE jeg, at jeg var *elsket* og værdsat af min
*Skaber*.

Og det er en KÆMPE trøst, når/hvis et menneske er faldet ned i
den grøft eller ligefrem *afgrund*, hvor man er begyndt at
dyrke *usunde* "ukrudtsplanter" i haven sig (i form af
selvdestruktive tanker, der kan - hvis den plejes al for
meget - videreudvikle sig til ækle selvdestruktive handlinger).

Fordi ...

Det mest grundlæggende vi mennesker har brug for et et
fundament; et udgangspunkt, en base, hvorfra vi "spejler" os.
Og desto mere *konstruktiv* dette *spejl* er, desto bedre har
vi det med os selv (modsat eksempelvis Janteloven, der jo kan
få hvem-som-helst til at begå selvmord, havde jeg nær sagt).

Så opmuntrer hinanden med al det, som I gennem Jeres liv har
*erfaret* virker konstruktivt.

Face-to-face-terapi
(ligesindede børn leger bedst)

Og her kan terapien også komme til udtryk i form af: Giv
hinanden et knus - en krammer - fordi det ofte er noget vi
mennesker har godt af.

NB!
Nogle mennesker bryder sig absolut IKKE om fysisk nærkontakt
(fx. nogle aspergere), og de skal så selvfølgelig IKKE tvinges
til det!

Men for alle Jer andre: Det giver *velvære* fysisk og OGSÅ i
sindet at få en krammer i ny og næ, fordi vi som mennesker er
skabt til at indgå i en relation med andre skabninger; ikke
blot dyr men også andre mennesker.

(Og bak ud af det, HVIS du føler ubehag, fordi så er du her en
undtagelse fra denne regel.)

Jeg anede ikke dengang som 30-årig, da mørket omsluttede mit
liv, at der var et lys for enden af tunnellen.

HVIS jeg dengang havde vidt, hvad jeg sidenhen har oplevet
i mit liv af gode og glædelige ting, da ville jeg nok dengang
KUNNE ha' afkortet omvejen i mørket.

Så jo mere vi *inspirerer* hinanden med *konstruktive* bidrag,
forslag til terapi m.m., desto hurtigere gennemlever vi
måske de mørke år.

Så invester - om muligt - din tid og kræfter i dine
medmenneskers trivsel (så længe du har overskud til det).

Dette er nemlig *Kærlighedens* dybeste væsen: At *elske* sin
næste som sig selv.

Smit hinanden med denne gode Kraft° ... :-)

Hmm ...

"Anhold" ordene:
... så længe du har overskud til det ...

Et af disse værktøj i selvindsigtens værktøjskasse kan fx.
være, at du lærer at indse, hvor meget psykisk overskud (eller
mangel herpå) du har, fordi ...

Når du IKKE har overskud, da kan det være, at du skal lære at
give slip på ALT, navnlig det, der dræner dig for mentale
kræfter!

Betragt det - billedlig talt - ligesom en bil, der nu på sin
rute skal køre op af bakke, ...
Det hænder jo ind-i-mellem, at livet gør av, fx. når
kæresten slår op eller du mister dit arbejde eller ...
You-name-it.

Fidusen er nu, at du INDSET (evt. gennem livserfaringen din),
at du som en bil op ad bakke IKKE har kræfter til som et
lokomotiv at have en hel masse ekstra på slæb!

Jeg observerede engang fx. at en kvinde på psykiatrisk
afdeling tyrede et glas vand ind i væggen. Hun var desperat!
Hvorfor? - Fordi hun havde besøg af sin moder, og denne satte
åbenbart en hel masse dårligt i gang hos datteren. Moderen
forstod muligvis ikke, at hun med sin adfærd tappede datteren
for psykisk energi, endskønt datteren allerede havde underskud!

Så mit råd til dig er, at du nu *respekterer* dig selv højt,
at du giver dig selv lov til at kaste håndklædet i ringen og
melde pas, når/hvis nogle i dine omgivelser tapper dig for
kræfter!

Fordi ...

Så vil du muligvis opdage, at dit sind *endogent* er i stand
til med tiden at rette op på tingene, så du kommer til at
føre velvære igen i din krop (herunder din psyke).

Du har - billedlig talt - lappet hullet i skibsskroget, der
ellers faretruende ville få skibet sænket!

Og KANSKE det var derfor, at dit sind gik i "baglås". Ubevidst
havde noget i dit sind registreret, at du var på kollisionskurs!

Og se! HVIS det var dét, der var sandheden, da var det jo i
grunden klogt gjort af dit sind, at undgå katastrofen, endskønt
fx. psykose anses i sig selv som en katastrofe.

Det, jeg vil ha' dig til at indse, er, at psykosen muligvis
IKKE var og er selve arnestedet, men måske blot en reaktion på
et usundt miljø!

Så du skal - hvis det er det, der er tilfældet - lære at passe
bedre på dig selv. Og her er det - som sagt - tilladt at melde
pas.

Havde du været datteren i det ovenfor stående tilfælde, da kan
du med ren samvittighed sige til denne din måske irriterende
og domminerende moder (eller andet kærlighedsobjekt): Jeg er
drænet for psykiske kræfter og har derfor IKKE overskud lige nu
til også at ta' hensyn til dig og dine behov. Respektér venligst
denne min udmelding.
Og det kan godt være, at kærlighedsobjektet IKKE i første
omgang KAN eller VIL respektere dit ønske, men giv dem
alligevel en chance. KANSKE de også har meget at lære endnu
her i livet!

Amen?

Hmm ...

Vi må vist hellere lige ha' et output her.

-

IAEA finds traces of uranium at site Netanyahu warned was atomic warehouse
By REUTERS
September 8, 2019 19:12
https://www.jpost.com/Breaking-News/The-Tehran-site-Netanyahu-warned-is-atomic-warehouse-contained-Uranium-601026