Hvem får rentefradraget?

Kurt Hansen

Hvis jeg, som privatperson, låner en sum penge i en bank og låner dem
videre til et momsregistreret firma mod at få et et gældsbevis, hvem har
så rentefradraget?

Umiddelbart er det jo mig, men kan firmaet "overtage" det?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Kurt Hansen

Den 15/03/13 20.36, Jesper Lund skrev:

> Firmaet, reelt, da du vil have en renteindtægt som modsvarer din
> renteudgift. Om firmaet er momsregistreret eller ej gør ingen forskel.
> Der er ikke moms på renter.

Altså: Jeg låner en sum og betaler en månedlig ydelse og trækker
renterne fra. Firmaet indsætter synkront det tilsvarende beløb på min konto.

Da vi er gode bekendte og tilliden er ubegrænset, har vi kun tænkt os at
lave et minimalistisk gældsbevis, for det tilfælde at ejeren skulle få
en tagsten i hovedet. Beviset skal blot sikre min min andel i boet.

Jeg ved ikke om der er særlige krav til et sådant bevis. Er det ikke nok
at skrive:

"Undertegnede bekræfter med min underskrift at have lånt x kroner af
N.N. og tilbagebetaler det med y kroner den 1. i måneden i 12 måneder,
hvor første afdrag forfalder 1. maj 2013".

Da jeg kun er relæstation mener du altså at jeg kan trække renter fra
med den ene hånd og skal opgive et nøjagtigt tilsvarende beløb med den
anden, så det netto bliver neutralt for mig?

Hvordan kan firmaet trække renter fra, hvis gældsbrevet er så primitivt
udformet, som ovenfor skitseret? Hmmm ...

Dumt tillægsspørgsmål: Kan det stilles sådan op, at det er mig der får
en gevinst i kraft af rentefradraget? Han er nemlig ret ligeglad og
giver mig gerne den fordel.