Firmabil, beskatning, egenbetaling

Anders R

Hej NG,

Jeg fik sidste år i marts (bilens alder - over 36 mdr) stillet en
firmabil til rådighed. Bilen har en købspris af 235.000,00.

Den skal jeg jo selvfølgelig betale skat af - 25% af beløbet -
58.750,00 ( /12 = 4895,84)

Nu betaler jeg DKK 1.630,00/md i egenbetaling. Hvordan påvirker det de
4,895,84 jeg betaler pr. md?

Bilpriser.dk skriver flg:

**4.0 Egenbetaling
**Den skattepligtige værdi reduceres med det beløb, som medarbejderen
har betalt i virksomheden for benyttelse **af bilen.

Men jeg forstår ikke helt hvordan jeg skal beregne det. Er der nogen
der vil hjælpe mig med beregningen?

På forhånd tak.

- Anders

Charlotte E.

Tja, hvis det skattepligtige beløb pr. måned er 4.895,84

og "den skattepligtige værdi reduceres med det beløb, som medarbejderen
har betalt", (1.630 pr. måned), må regnestykket vel være:

4.895,84 - 1.630,00 = 3.265,84

...det er jo den skattepligtige værdi, der skal reduceres, ifølge den
vejledning du har fundet.

I meget grove træk blive den samlede beregning således:
(Indsat fiktive løn og skat, og ingen pension)

Bruttoløn 30.000,00
Fri bil 3.265,84
Løn i alt 33.265,84

AM-bidrag, 8 % - 2.661,00
A-Skat, 40 % - 13.306,00
Løn efter skat 17.298,84

Skatteværdi af fri bil - 3.265,84
Egenbetaling for fri bil - 1.630,00
Nettoløn, udbetalt 12.403,00

Cirka, i grove træk, med forbehold og alt det der - jeg kender jo ikke
dine nøjagtige lønforhold :-)

Men, husk lige, at det ikke kun er bilens skattepligtige værdi, der skal
medtages i beskatningsgrundlaget!
Fra og med 2010 skal også bilens miljøtillæg medtages til den
skattepligtige værdi: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1813776

Og, du kan finde Skat's egen beskrivelse af reglerne her:
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1789830&

CE