Kontanter i butikker

Carl Alex Friis Nielsen

Jeg har lige været i Føtex, hvor de havde sat sedler op, hvor der stod
at de hverken modtog 500kr eller 1000kr sedler.

Kan det virkeligt være lovligt?

Jeg er med på at butikken uheldigvis kan se sig ude af stand til at give
penge tilbage; men hvis jeg køber varer for 1000kr, hvodan kan butikken
så nægte at modtagte min gyldige 1000kr seddel?

Hverken google eller retsinfo gav mig svaret - jeg fik i stedet
henvisnger til love om elektroniske betalingssystemer, kommunale tilskud
til højskoler, betaling for spildevandsafledning osv.

Nationalbanken siger både at det må de godt og det må de ikke.
Aftalefriheden skulle give dem ret til at at sætte en sådan betingelse
for at indgå en handel; men de må samtidigt ikke diskriminere mod
kontantkunder ved at tvinge dem til at anvende betalingskort - og hvis
jeg kun kan betale kontant ved at anvende min 1000kr seddel så er det
vel det de gør?

Jeg synes det ser temmeligt rodet ud.