Evt. tinglysning af vejret?

norbyhus

Ved vores sommerhus har vi udstykket en grund, som støder op til vores genbos vej - hans sommerhus støder op til vejen på dens anden side. Vi har fået tilladelse til at bruge hans vej ved adgang til den nye grund, der ikke har adgangsmulighed andre steder fra.

Er det nødvendigt at tinglyse vejret, når vi har hans skriftlige tilladelse til adgang?

Er det hensigtsmæssigt at tinglyse adgangsret - det må være på vores genbos parcel, der støder op til samme adgangsvej som vores grund?

Hvordan er ordlyden for en sådan tinglysning?

På forhånd tak for hjælp.
Toke

Bertel Lund Hansen

Den 21.02.2023 kl. 16.12 skrev norbyhus:

> [...]
>
> Er det nødvendigt at tinglyse vejret, når vi har hans skriftlige tilladelse til adgang?

Han kan når som helst tilbagekalde en skriftlig tilladelse. Hvis I
ønsker at sælge grunden, vil det være en ulempe hvis man ikke er sikker
på at kunne komme ind på grunden.

Bortset fra det så tror jeg ikke at I selv bare kan tinglyse retten. Jeg
vil mene at det kræver naboens velvilje.

Prøv at spørge din sagfører. Jeg kan fint spørge min sagfører om sådan
noget uden at det koster noget som helst, men spørg for en sikkerheds
skyld først om det er gratis.

> Er det hensigtsmæssigt at tinglyse adgangsret - det må være på vores genbos parcel, der støder op til samme adgangsvej som vores grund?

Har du noget imod at oplyse adressen? Jeg ville gerne se tingene på et kort.

> Hvordan er ordlyden for en sådan tinglysning?

Det ved jeg ikke. De tinglysninger som jeg har fået lavet, er ordnet af
en sagfører, og jeg har ikke selv set dem. Formodentlig er det til at
finde på nettet, men det har jeg ikke prøvet.

--
Bertel, Denmark

Toke Norby

Bertel Lund Hansen <gade...@lundhansen.dk> wrote:

> [...]
> hans vej ved adgang til den nye grund, der ikke har adgangsmulighed andre steder fra.

>Han kan når som helst tilbagekalde en skriftlig tilladelse.

Det var jeg ikke klar over ("han" er forøvrigt min niece :-)

> Hvis I ønsker at sælge grunden, vil det være en ulempe hvis man ikke er sikker på at kunne komme ind på grunden.

Jow, og der er ikke plads til en heliport!

>Bortset fra det så tror jeg ikke at I selv bare kan tinglyse retten.

Det kan man godt, hvis man ved, hvordan man gør. Jeg har selv fået en
tinglysning igennem via tinglysning.dk

> Jeg vil mene at det kræver naboens velvilje.

Og den har vi jo - og har også betalt et - som enhver sagfører vil
sige - "et symbolsk beløb" for tilladelsen.

>Prøv at spørge din sagfører. Jeg kan fint spørge min sagfører om sådan
>noget uden at det koster noget som helst, men spørg for en sikkerheds
>skyld først om det er gratis.

Ja, vi har en sagkyndig på sagen, så jeg vil prøve, tak.

>Har du noget imod at oplyse adressen? Jeg ville gerne se tingene på et kort.

OK, tak. Vores sommerhus har adressen Begtrupvig Strandvej 23, 8420
Knebel. Sommehuset er et gammelt stenhus fra 1941 og det er en grund
bag (ca. 1200 m2), vi ønsker at sælge fra. Der skal være tilkørsel via
Carinavej.
.

>Det ved jeg ikke. De tinglysninger som jeg har fået lavet, er ordnet af
>en sagfører, og jeg har ikke selv set dem. Formodentlig er det til at
>finde på nettet, men det har jeg ikke prøvet.

Som sagt har jeg prøvet en enkelt gang fået en tinglysning igennem.
Folkene/programmet på Tinglysning.dk skal nok hugge bremserne i, hvis
man gør noget forkert - og jeg gjorde tre forsøg, før jeg fik
tilladelsen.

Der et fantastisk foto her:
https://www.boligsiden.dk/adresse/begtrupvig-strandvej-23-8420-knebel-07060131__23_______
Det er huset med rødt tegl og der står en hvid skikkelse ved
vestgavlen: Det er såmænd mig, der står og tisser :-) Jeg hverken
hørte eller så dronen!

Mvh
Toke
--
Toke....@Norbyhus.dk
https://norbyhus.dk/

Bertel Lund Hansen

Den 21.02.2023 kl. 20.28 skrev Toke Norby:

> Det var jeg ikke klar over ("han" er forøvrigt min niece :-)

Tilladelsen kan selvfølgelig indeholde en passus som "i al fremtid"
eller lignende, og så kan den ikke tilbagekaldes (uden dit samtykke),
men hvis der bare står "NN må gerne færdes på min vej", så kan den ophæves.

> Det kan man godt, hvis man ved, hvordan man gør. Jeg har selv fået en
> tinglysning igennem via tinglysning.dk

Jeg ved godt at man selv kan lave tinglysninger, men jeg kan f.eks. ikke
bare tinglyse en ret til at bruge min nabos have. Det var det jeg mente.

--
Bertel, Denmark

Toke Norby

Bertel Lund Hansen <gade...@lundhansen.dk> wrote:

Er du sikker på det?

>Tilladelsen kan selvfølgelig indeholde en passus som "i al fremtid"
>eller lignende, og så kan den ikke tilbagekaldes (uden dit samtykke),
>men hvis der bare står "NN må gerne færdes på min vej", så kan den ophæves.

Jeg vil være glad, hvis du kan henvise til et lovsted her?

Jeg lavede en tinglysning på min egen parcel.

>Jeg ved godt at man selv kan lave tinglysninger, men jeg kan f.eks. ikke
>bare tinglyse en ret til at bruge min nabos have. Det var det jeg mente.

Nej, naturligvis ikke, men en sådan skal også tinglyses af din nabo
og ikke af dig.

Fik du nogle gode ideer ved at kigge på min matrikel?