Billist der pløjer cykelryttere ned - Manddrab ?

Povl H. Pedersen

Det er i medierne, at en cyklist er pløjet lige ind i en flok
cyklister, uden at bremse etc. En cyklist er død indtil videre.
Vil han blive dømt for uagtsomt manddrab og miste sit kørekort ?

Fischer

> Det er i medierne, at en cyklist er pløjet lige ind i en flok
> cyklister, uden at bremse etc. En cyklist er død indtil videre.
> Vil han blive dømt for uagtsomt manddrab og miste sit kørekort ?

Uden at være juridisk ekspert, så må det vel komme an på omstændighederne?

Ulykken skete åbenbart på en mindre kuperet vej, så oversigten har nok ikke
været for god.
Bilisten har sikkert kørt for hurtigt (80 km/t siger han) efter forholdene,
men kender jeg den slags gruppe-cyklister ret, så kan de godt have fyldt
hele vejen og derfor selv have en del af skylden?
Havde de kørt på een række helt ude i højre side af vejen var de måske slet
ikke blevet ramt?

*Fischer

Holst

Fischer wrote:

> [...]
> hele vejen og derfor selv have en del af skylden?
> Havde de kørt på een række helt ude i højre side af vejen var de måske slet

Ja, cykelryttere har desværre en tendens til, så snart de er klædt i
latterligt tøj, at have den holdning, at det er helt okay, at de ligger
og fylde hele vejen og kører ind og ud mellem hinanden. Intet af det er
sikkert i overensstemmelse med færdselsloven.

Jeg kender ikke omstændighederne, og det er helt sikkert en tragisk
ulykke, men det ville ikke overraske mig, hvis de selv har været ude om
det. Det vil ikke komme bag på mig, hvis flokken af cykelryttere, der
ligger og fylder hele vejen, er dukket op lige bag en bakke.

MooreHojer

> [...]
> godt have fyldt hele vejen og derfor selv have en del af skylden?
> Havde de kørt på een række helt ude i højre side af vejen var de måske

Ulykken skete på en bakketop, men på et lige vejstykke ud for
landejendommen Jelshøjvej 38. Vejen er kun fire meter bred det
pågældende sted og rytterne har erfaring for, at oversigtsforholdene er
dårlige på vejstrækningen, hvor der ellers er normal 80 kilometer
hastighedsgrænse. Derfor kører rytterne altid kun to og to på
strækningen. Det blev oplyst på et pressemøde på Århus Politigård søndag
eftermiddag.

CITAT FRA:
http://www.dr.dk/nyheder/indland/article.jhtml?articleID=254884

--
Moore Hojer
http://validator.w3.org/

fornavn @mitefternavn.com Morten Fruergaard

MooreHojer wrote:
> [...]
> hastighedsgrænse. Derfor kører rytterne altid kun to og to på
> strækningen. Det blev oplyst på et pressemøde på Århus Politigård

Hvis vejen er 4 meter bred, cyklister kører to og to i deres side af vejen,
fylder de ikke mere end 1½ meter, så er der 2½ meter til bilen. Dette skulle
være rigeligt.

Jeg kender vejen, og det skulle ikke undre mig, at cyklisterne har en del af
skylden...

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.CF-OFFROAD.DK - Offroadudstyr samt alarmer o. lign

Jon Bendtsen

Fischer wrote:

> [...]
> men kender jeg den slags gruppe-cyklister ret, så kan de godt have fyldt
> hele vejen og derfor selv have en del af skylden?

Mig bekendt har billister altid ansvaret uanset hvad den
bløde trafikant har gjort.

Det kan godt være at billisten ikke har overskredet 80 km/t
Men derfor kan billisten stadig godt have kørt for hurtigt.
Mig bekendt må man nemlig ikke køre hurtigere end at man kan
nå at stoppe inden man rammer noget. Dvs. hvis der er en bakke
om 10 meter, og man derfor kun kan se 10 meter frem, men man
skal bruge 11 meter til at standse, så har man kørt for hurtigt.

JonB

TDN

meddelelse news:4290aee8$0$79465$1472...@news.sunsite.dk...

> [...]
> Dette skulle være rigeligt.
>
> Jeg kender vejen, og det skulle ikke undre mig, at cyklisterne har en del

Så vidt jeg lige hørte på TVøstjylland havde de foreste undveget men de
efterfølgende prøvede at undvige til begge sider hvilket enten betyder at
bilisten har kørt midt på vejen eller cyklisterne uanset de kun kørte to ved
siden af hinanden havde være langt over i venstre side. De lokale Bjarne
Riis på Djursland skider ihvertilfælde på resten af trafikken når de cykler,
har oplevet at køre bag to cyklister den anden dag som kørte gennem Hornslet
by side ved side og fyldte hele vejbanen med en lang kø af biler bag
(fyraften trafik) som ikke kunne komme forbi, de var godt klar over de
spærrede vejen og man fik fingeren da man endelig kunne komme forbi og
kiggede lidt olmt efter dem.

Hvordan er reglerne med hensyn til cykle ved siden af hinanden, kan det
passe at fordi man er en blød trafikant kan gøre som man har lyst uden at
vise hensyn til trafikafviklingen.

Mvh
Thomas

bem

TDN wrote:
> Hvordan er reglerne med hensyn til cykle ved siden af hinanden, kan
> det passe at fordi man er en blød trafikant kan gøre som man har lyst
> uden at vise hensyn til trafikafviklingen.

Nej. Loven blev for nyligt ændret sådan, at 2 cykler i modsætning til
tidligere gerne må køre ved siden af hinanden. Det opfatter nogle cyklister
fejlagtig sådan, at de til enhver tid har *ret* til at køre ved siden af
hinanden. Sådan er det bare ikke, for cyklister skal, ligesom alle andre
trafikanter, "optræde hensynsfuldt... o.s.v.." jf. færdselslovend § 3.
Derfor skal de trække ind og køre 1 og 1, når der ikke er plads til, at
andre trafikanter kan passere dem. Og her er cykelryttere absolut efter min
egen erfaring nogle af de værste syndere, uden at jeg på nogen måde skal
gøre mig klog på, hvad er er sket i dette tilfælde.

/Bo

Povl H. Pedersen

In article <4290acc8$0$73282$edfa...@dread14.news.tele.dk>, Holst wrote:

> [...]
> og fylde hele vejen og kører ind og ud mellem hinanden. Intet af det er
> sikkert i overensstemmelse med færdselsloven.

Nu er det her ikke tilfældige Team Easy-On aspiranter, men en flok
ret seriøst trænende personer, så min fornemmelse er, at de har kørt
som de skulle.

Men billisten skal under alle omstændigheder køre efter forholdene,
også sådan han kunne stoppe hvis der var en ko på vejen, eller børn.

Mener også at have hørt at han var afhørt med en sigtets rettigheder.

> [...]
> det. Det vil ikke komme bag på mig, hvis flokken af cykelryttere, der
> ligger og fylder hele vejen, er dukket op lige bag en bakke.

Nu bevæger de sig ikke ret hurtigt. Bilisten skal tilpasse farten.
Og han har angiveligt ikke engang bremset. Det indikerer at han har
kørt alt for hurtigt efter forholdene.

Holst

Povl H. Pedersen wrote:

> Nu er det her ikke tilfældige Team Easy-On aspiranter, men en flok
> ret seriøst trænende personer, så min fornemmelse er, at de har kørt
> som de skulle.

Nu ved jeg ikke, hvad tilfældige Teak Easy-On aspiranter er, men jeg har
tit nok mødt flokke af cykelryttere, som så absolut virker halv eller
helprofessionelle, men som samtidig ikke har noget begreb om, hvordan de
bør færdes ude i trafikken uden at være til gene og fare for navnlig sig
selv.

> Men billisten skal under alle omstændigheder køre efter forholdene,
> også sådan han kunne stoppe hvis der var en ko på vejen, eller børn.
>
> Mener også at have hørt at han var afhørt med en sigtets rettigheder.

Det gør de jo normalt i sådanne tilfælde. Det er vel et spørgsmål om at
sikre vedkommende.

> Nu bevæger de sig ikke ret hurtigt. Bilisten skal tilpasse farten.
> Og han har angiveligt ikke engang bremset. Det indikerer at han har
> kørt alt for hurtigt efter forholdene.

Personligt synes jeg, at det er lidt usmageligt det her med at gisne om,
hvem der har gjort hvad. Så længe vi taler om, hvad vi har oplevet i
andre lignende henseender, så er det fint. Jeg synes, at vi fremfor at
gisne og, som du gør, give bilisten skylden, lader politiet om at lave
deres efterforskning.

Jeg har selv to gange været uden for at komme i tæt karambolage med en
flok cykelryttere. I det ene tilfælde, hvor jeg var passager i en
personbil, var scenen ret lig den i Århus, nemlig en mindre landevej
over en bakke, hvor vi kom fra den ene side, og cykelrytterne kom fra
den anden side. Cykelrytterne fyldte hele vejbanen. Der skete ikke
noget, fordi vi så dem i tilstrækkelig god tid. Cykelrytterne gjorde
intet for at køre ind til siden, da de så os, og vi var vel nærmest nødt
til at standse, mens de kørte forbi os. I det andet tilfælde var jeg
passager i en HT-bus i det nordsjællandske i dejlig solskinsrig lørdag
eftermiddag, hvor der vist nærmest ikke var andre i bussen end jeg og
chaufføren. På et tidspunkt skal vi uden om en gård eller lignende i
nærmest et 90° sving til højre, hvor der reelt ikke er noget udsyn. Det
store skrummel af en HT-bus er helt nede og køre ganske, ganske langsomt
for at komme rundt i svinget. Netop i svinget møder vi en flok på tyve
eller så cykelryttere. Havde buschaufføren og jeg kørt i en almindelig
personbil, så havde vi nok kørt hurtigere rundt i svinget, og så var
nogle af cykelrytterne nok blevet mejet ned, for de skar hele hjørnet af
svinget, selvom der intet udsyn var.

Mit indtryk er i høj grad, at når cykelryttere kører i flok, så skider
de færdselsreglerne et langt stykke.

Henrik Madsen

On Sun, 22 May 2005 22:15:33 +0200, Holst <news...@shelter.dk>
wrote:

> [...]
>helprofessionelle, men som samtidig ikke har noget begreb om, hvordan de
>bør færdes ude i trafikken uden at være til gene og fare for navnlig sig

Det er sgu også mit helt klare indtryk. Tror de har en eller anden ide
om at når de bare har en ufatteligt grim spraglet trøje på så er de
udenfor lovens rækkevidde..

Det er ligesom om når de kommer i en flok i deres grimme trøjer så
lever de sig helt ind i deres egen fantasi om at de er til Tour de
France og der er 1000 officials som kun er der for at sørge for at
holde al trafik tilbage for dem og de derfor kan køre uden at tænke på
andre trafikanter end dem selv..

Jeg ved som alle andre herinde ikke hvad der er sket, jeg var der ikke
men det skulle ikke undre mig om de cykelryttere selv har en stor del
af skylden, de har garanteret kørt og fyldt hele vejen som de plejer..

Og den der med at gutten i bilen skal afpasse sin hastighed efter
forholdene er jo bare en gummiparagraf som kan bruges overalt hvor der
er sket en ulykke for om man så har kørt 5 kilometer i timen så er det
jo stadigvæk for stærkt hvis der sker en ulykke..

Henrik

Povl H. Pedersen

In article <d9q1919k8484j4k9l...@4ax.com>, Henrik Madsen wrote:

> Det er sgu også mit helt klare indtryk. Tror de har en eller anden ide
> om at når de bare har en ufatteligt grim spraglet trøje på så er de
> udenfor lovens rækkevidde..

Det er ikke tale om en flok 20-25 årige knægte, men seriøst trænende
triatleter. Jeg tror man oftere ser dem køre på en række fremfor
at køre 3 ved siden af hinanden. Ihvertfald hvis det er den flok
som jeg er ret sikker på det er.

> [...]
> France og der er 1000 officials som kun er der for at sørge for at
> holde al trafik tilbage for dem og de derfor kan køre uden at tænke på

For denne gruppe er cykling en del af det, og de er rimeligt disciplinerede.
D kan ikke sammenligne med almindelige unge håbefulde mennesker.

> [...]
> er sket en ulykke for om man så har kørt 5 kilometer i timen så er det
> jo stadigvæk for stærkt hvis der sker en ulykke..

Men han har slet ikke nået at bremse, så det indikerer ihvertfald at
han har kørt meget for hurtigt, eller haft opmærksomheden et andet sted,
Eller også er en sådan 18-årig knægt bare ikke moden nok til at have
kørekort.

Henning Makholm

Scripsit Jon Bendtsen <no...@example.com>

> Mig bekendt har billister altid ansvaret uanset hvad den
> bløde trafikant har gjort.

Ejeren/brugeren af et motorkøretøj har altid økomoisk
*erstatningsansvar* for personskade der forholdes i ulykket som
køretøjet er indblandet i.

Det har imidlertid ikke meget at gøre med om føreren i den konkrete
situation ifalder et *strafansvar*. De to ting er uafhængige.

> Mig bekendt må man nemlig ikke køre hurtigere end at man kan
> nå at stoppe inden man rammer noget.

Det kan ikke bruges som argument for at føreren af et motorkøretøj der
påkører en blød trafikant, altid har gjort noget strafbart. Hvis en
bil er ved at overhale en cyklist som pludselig og uvarslet svinger ud
foran bilen og der ikke er tid eller mulighed for at undvige, kan
føreren ikke bebrejdes noget rent strafferetligt. Men bilens
ansvarsforskiring skal stadig som udgangspunkt betale erstatning for
cyklistens personskade.

--
Henning Makholm "Monarki, er ikke noget materielt ... Borger!"

TDN

"Povl H. Pedersen" <pov...@acomputer.home.terminal.dk> skrev i en meddelelse

Prøv lige at checke dette:

http://www.jp.dk/indland/artikel:aiid=3062096:img=1/

Med mindre det er totalt fortegnet (Der står kilde Århus Politi) så har
rytterne været et godt stykke ovre i venstre side og da de undviger venstre
om, tror jeg ikke de har kørt pænt ved siden af hinanden i højre side.

Mvh
Thomas

Anders Houmark

Povl H. Pedersen wrote:

> Men billisten skal under alle omstændigheder køre efter forholdene,
> også sådan han kunne stoppe hvis der var en ko på vejen, eller børn.

Set fra den modsatte side af vejen, skal cyklisterne så ikke forholde sig på
præcis samme måde? Altså køre efter forholdene, også sådan de kan undvige
hvis der kommer en bil (hvilket der jo ofte gør på en landevej).

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Anders Houmark

TDN wrote:

> [...]
> betyder at bilisten har kørt midt på vejen eller cyklisterne uanset
> de kun kørte to ved siden af hinanden havde være langt over i venstre

Kan man som bilist blive holdt ansvarlig for, at de modkørenes handling ikke
har været rationelle? Man kan jo sige sig selv, at bilen får markant
sværrere ved at undvige når cyklerne spredes ud og fylder hele vejbanen.

Povl H. Pedersen

In article <Gx7ke.20753$Fe7....@news000.worldonline.dk>, Anders Houmark wrote:

> Set fra den modsatte side af vejen, skal cyklisterne så ikke forholde sig på
> præcis samme måde? Altså køre efter forholdene, også sådan de kan undvige
> hvis der kommer en bil (hvilket der jo ofte gør på en landevej).

De skal ligesom bilisten afpasse farten så de kan nå at standse overfor
en forhindring der evt ligger på vejen. De have noget længere til bakke-
toppen (som bilisten lige havde passeret), og ville sagtens kunne nå at
stoppe inden den afstand de kan se.

Carsten Overgaard

> Det er i medierne, at en cyklist er pløjet lige ind i en flok
> cyklister, uden at bremse etc. En cyklist er død indtil videre.
> Vil han blive dømt for uagtsomt manddrab og miste sit kørekort ?

Grafikken i Jyllandspesten viser at de er undveget ved at dreje til hver sin
side, hvilket indikerer at begge parter har ligget midt på vejen.

Med hensyn til cyklisternes angivelse af en egen hastighed på 25 km/t, så
kan jeg oplyse at undertegnede, som absolut ikke er elitesportsmand, men
kører et par timer hist og her (1500 - 2000 km om året), har en
gennemsnitshastighed på ca. 28 km/t på en almindelig træningstur. Derfor
tror jeg at der skal målinger til for at få fastslået den reelle hastighed
for begge parter.

Der er et andet aspekt, som man på tænke på. Nu er det triathleter, der var
ude og køre. Når de kører to og to ved siden af hinanden, så gør de det ikke
så tæt på hinanden, som cyklister normalt gør. Årsagen ligger i den
overstyring, som anvendelsen af tri-styr resulterer i. Jeg er selv tidligere
triathlet og jeg kan huske at motionsrytterne på egnen ikke var overvældende
begjestret over min deltagelse i deres grupper. En enkeltstartscykel ligger
ofte mere uroligt på vejen end en normal cykel. Kadancen er også lavere (90
i forhold til 105-110). Så måske har rytterne fyldt mere på vejen og er
bilisten så urutineret at han ikke søger ind til kant inden bakken, så er
der ikke meget plads på 4 meter til at de to parter kan passere hinanden.

En tragisk ulykke.

Carsten Overgaard

Jens B

han skal vel ikke have kørekort til cykel :-)

Christian B. Andresen

"Povl H. Pedersen" <pov...@acomputer.home.terminal.dk> wrote in message

> Nu er det her ikke tilfældige Team Easy-On aspiranter, men en flok
> ret seriøst trænende personer, så min fornemmelse er, at de har kørt
> som de skulle.

Amatører og profesionelle, de kører alle sammen med hoved under armen.

--
mvh / regards

Christian

Holst

Povl H. Pedersen wrote:

> For denne gruppe er cykling en del af det, og de er rimeligt disciplinerede.
> D kan ikke sammenligne med almindelige unge håbefulde mennesker.

Povl, læser du, hvad vi skriver. Vi taler ikke om unge håbefulde
mennesker på 20-25 år. Vi taler om de flokke af cykelryttere, der
umiddelbart træner meget seriøst, som ser latterlige ud i deres trøjer,
og som skider færdselsreglerne et langt stykke, når de er ude at køre i
flok.

Blot fordi cyklister er bløde trafikanter, er de ikke nødvendigvis uden
skyld. Og min erfaring med cykelryttere i flok er, at der er en god
chance for, at cykelrytterne i dette tilfælde også har haft en del af
skylden. Det frikender ikke nødvendigvis bilisten, men jeg synes, det er
usmageligt, at du på den måde forsøger at tørre al skylden af på bilisten.

Jon Bendtsen

Du siger noget. Det at de forsøgte at køre modsat om gjorde
jo at billisten ikke bare kunne dreje til højre og køre i
grøften.

JonB

Uffe Bærentsen

"Povl H. Pedersen" <pov...@acomputer.home.terminal.dk> skrev i en meddelelse

> Og han har angiveligt ikke engang bremset. Det indikerer at han har
> kørt alt for hurtigt efter forholdene.

Husk lige at ABS-bremser ikke efterlader bremsespor.
Så kan det jo ikke ses om han har bremset eller ej.
At han har kørt for hurtigt efter forholdene, er jeg enig i.

--
mvh Uffe

dk_sz

> Men han har slet ikke nået at bremse, så det indikerer ihvertfald at
> han har kørt meget for hurtigt, eller haft opmærksomheden et andet sted,
> Eller også er en sådan 18-årig knægt bare ikke moden nok til at have

Nu kan det jo være han har forsøgt at undvige i stedet
(og valgt at beholde max styre grip i stedet.)
Den plan er så gået i vasken hvis (som chafføren siger)
cyklisterne har undveget til begge sider...

mvh
Thomas

dk_sz

> Nu bevæger de sig ikke ret hurtigt. Bilisten skal tilpasse farten.
> Og han har angiveligt ikke engang bremset. Det indikerer at han har

Nu cykler jeg selv en del om sommeren omkring diverse søer mv.
Og jeg har aldrig spottet nogle "amatør" cykelryttere cykle under 30km
(men hvis cyklisterne har cyklet op ad en bakke? er 25km måske realistisk?)

mvh
Thomas

bem

"dk_sz" <dk...@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Nu kan det jo være han har forsøgt at undvige i stedet
> (og valgt at beholde max styre grip i stedet.)

Hvor ved vi fra, om han har nået at bremse lidt, noget, eller hvor meget?
Biler har ABS nu om stunder, så lange bremsespor kan vi nok ikke forvente
mere - hvilket jo i en vis grad gør det vanskeligt for politiet at opklare
spørgsmålet, hvis der er modstridende forklaringer.

/Bo

Message has been deleted

Christian B. Andresen

"Morten Bjergstrøm" <nosp...@miljokemi.dk> wrote in message

> Og bilisten kører 80 km/t selvom oversigtsforholdene det pågældende
> sted efter alle oplysninger ikke er til den hastighed.
> Man kan så beklage, at kommunenen har skiltet med 80 km/t et sted hvor
> denne hastighed reelt ikke er tilladt pga. oversigtsforholdene.

De har ikke skiltet, snarere undladt at skilte med lavere grænse. 80 km/t er
standarden på landevej.

Holst

Morten Bjergstrøm wrote:

> Man kan så beklage, at kommunenen har skiltet med 80 km/t et sted hvor
> denne hastighed reelt ikke er tilladt pga. oversigtsforholdene.

Typisk skiltes der jo heller ikke med 80 km/t som sådan. Det er jo blot
den højst tilladte hastighed det pågældende sted, idet det er uden for
byområde.

Ude på landet er der utallige steder, hvor der ikke er skiltet med det
ene eller andet faremoment. Navnlig når man kører på mindre landeveje
skal man være ekstra opmærksom på skarpe sving, dårligt udsyn, farlige
udkørsler og kryds og lignende.

> Det er det sørme også og det mest tragiske i disse sager er, at man i
> en lastbil har et fremragende udsyn udfra siden af føreshuset og hele
> vejen ned langs siden. Årsagen til at mange af disse ulykker sker er,
> at lastbilchaufførerne er ligeglade og ikke bruger deres spejle.
>
> Prøv at hold øje med lastbiler en dag i trafikken og se hvor mange der
> ser højt på deres vigepligt eller sæt dig op i en lastbil.

Er det nu også så slemt. Jeg har nu mere indtryk af, at
lastbilschauffører lever i en evig skræk for at komme til at køre nogen
ned, når de svinger til højre. Men okay, de kan selvfølgelig sagtens
have denne skræk og så alligevel være ligeglade og ikke bruge deres spejle.

Carsten Overgaard

"dk_sz" <dk...@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Ud fra det indslag man kan se på TV2-regionerne er bakken ikke speciel
stejl. Sekundært så har de en sekvens hvor en politi-bil kører hen imod
kameraet, som skulle illustrere uoverskueligheden.

Hvis bilen har kørt ca. 80 og cyklisterne 25, så har de nærmet sig hinanden
med 100 km/t.

Det burde være tid nok til at en af ryttere siger "se op" og folk fletter
ind i feltet. Men 25 km/t. Jeg er motionist i kageform og kørte en 50
km-rute (Burresø Rundt) med 28,2 km/t i gennemsnit og det foregik på
gangstier inde i Ganløse og Lynge (Ubehagelig rute og jeg kører ikke løbet
mere.)

phk

"Povl H. Pedersen" <pov...@acomputer.home.terminal.dk> skrev i en meddelelse

> Men han har slet ikke nået at bremse, så det indikerer ihvertfald at
> han har kørt meget for hurtigt, eller haft opmærksomheden et andet sted,

Kan du sige ABS?

Ifølge aviser og TV har han netop nået at bremse før han rammer flokken og
da fars bil (gætteri) er en 607 er den forsynet med ABS.

--
Per, Esbjerg

Message has been deleted

Holst

Morten Bjergstrøm wrote:

> Det er rigtigt. Det jeg burde have skrevet var, at kommunen burde have
> skiltet med en lavere hastighed for mange tror desværre, at de må køre
> maks. hastigheden (eller mere) hvis ikke der er skiltet anderledes.
> Problemet er selvfølgelig at vi hurtigt ender med en skilteskov.

Ja, og det er jo det, der er problemet. Spørgsmålet vil jo altid være,
hvor meget ansvar, der skal lægges over på trafikanterne.

Generelt siges det jo, at man skal køre efter forholdene. Det burde i
det ekstreme tilfælde betyde, at skilte overhovedet ikke er nødvendige.

Problemet med skilte er også, at de jo i en vis udstrækning tager
opmærksomheden væk fra trafikken. Navnlig skilte med undertavler og
lignende, der kræver større tolkning for at kunne forstå.

MooreHojer

> Det er i medierne, at en cyklist er pløjet lige ind i en flok
> cyklister, uden at bremse etc. En cyklist er død indtil videre.
> Vil han blive dømt for uagtsomt manddrab og miste sit kørekort ?

Han er sigtet for uagsomt manddrab.
http://www.dr.dk/nyheder/indland/article.jhtml?articleID=255069

Povl H. Pedersen

In article <4291965e$0$73192$edfa...@dread14.news.tele.dk>, Holst wrote:

> [...]
> umiddelbart træner meget seriøst, som ser latterlige ud i deres trøjer,
> og som skider færdselsreglerne et langt stykke, når de er ude at køre i

Ja, jeg ser selv flokke af disse der fylde hele den ene kørebane, og
ikke nøjes med 2 og 2.

> [...]
> usmageligt, at du på den måde forsøger at tørre al skylden af på bilisten.

Jeg spørger mere til hvad der sker. Vi ved at bilisten sandsynligvis
har overholdt fartgrænsen, men jeg tror heller ikke der er tvivl om,
at han ikke har kørt efter forholdene (Hvad hvis det var børn der legede
på vejen foran gården ?), slet ikke taget hans manglende erfaring og
manglende reaktion i betragtning. Han har muligvis haft sin opmærksomhed
et andet sted. (Radio, mobiltlf, cigaret, handskerum etc).

Hvis det var børn på vejen, som han nok ville kunne se endnu senere,
så var der ingen tvivl om 100% skyld hos bilisten. Så jeg er lidt overrasket
over at den generelle antipati mod cykelrytterne bruges som argument.

Povl H. Pedersen

In article <4291b6aa$0$204$edfa...@dread11.news.tele.dk>, Uffe Bærentsen wrote:

> "Povl H. Pedersen" <pov...@acomputer.home.terminal.dk> skrev i en meddelelse

> Husk lige at ABS-bremser ikke efterlader bremsespor.

De ABS bremser jeg har anvendt er måske ikke verdens nyeste, men
de efterlader bremsespor da de bremser til hjulet blokker, og så
løsner op, og bremser igen. Så der er typisk spor at 10-20cm længde.

Povl H. Pedersen

In article <zKkke.64$3y7...@news.get2net.dk>, Carsten Overgaard wrote:
> [...]
> km-rute (Burresø Rundt) med 28,2 km/t i gennemsnit og det foregik på
> gangstier inde i Ganløse og Lynge (Ubehagelig rute og jeg kører ikke løbet

Jf min lærdom fra teorilokalet, så er reaktionstiden ca. 1 sekund.
Dvs de første 30 meter. Det er den tid der regnes fra man ser situationen
til man trykker på bremsen. Hvis han ikke har reageret så hurtig, eller
været handlingslammet, så er der ikke mange sekunder til at reagere.
Måske er der gået 3 sekunder ?

Jeg har forståelse for at nogle af cyklisterne har søgt at undvige til venstre,
da der ikke var plads til højre hvor man havde en makker, jeg ville nok
gøre det samme.

Povl H. Pedersen

In article <Xns965FA9C3231...@miljokemi.dk>, Morten Bjergstrøm wrote:

> [...]
> maks. hastigheden (eller mere) hvis ikke der er skiltet anderledes.
> Problemet er selvfølgelig at vi hurtigt ender med en skilteskov.

Du er vist fra Kjøvenhavnstrup. Hvis du kommer til Jylland, og kører
på de småveje der ikke er hovedveje, så er der mange af dem der er så
bugtede, at ikke engang en rallykører kan tage svingene med 80 km/t uden
at skulle bruge rabatten.

Når kilometerstenene er forsvundet fra vejen, så betyder det som
regel at der også manler anden skiltning. Det niveau af skiltning du taler
om vil nok fordoble antallet i vejskilte i DK - Hivs det kan gøre det.

> Enig. Alt for mange er det desværre bare ikke. Man kan dog håbe på, at
> klippekortsordningen kommer til at virke effektivt.

Så må politiet bare dele bøder ud for ikke at køre efter forholdene.

> Det er forhåbentligt flertallet der har det sådan, men jeg har desværre
> oplevet alt for mange der tydeligvis er komplet ligeglade formentligt
> fordi de er klar over, at det med stor sandsynlighed ikke går ud over
> dem.

Jeg har selv lastbilkørekort, og man har god udsyn, men når der sker meget
i et kryds, og man har set at der ikke er cyklister, og der så alligevel
dukker en op, så har man et problem.

> Det seneste jeg så var en lastbil der bare bakkede uden han overhovedet
> havde forsøgt at orientere sig bagud. Selv efter at to biler havde
> undveget udenom ham stoppede han ikke op!

Han har ingen mulighed for at se noget. Så er er det bare at bakke stille
og roligt, og de tværgående må tilpasse sig. Det gør jeg selv ind imellem
da der ikke er andre muligheder medmindre man har en medhjælp til at
stoppe trafikken.

> Ja den slags sjusk er også et problem. Hvis man kigger på de såkaldt
> rutinerede bilister, der har kørt i 10-20 år eller mere så er det også
> her foruroligende at se hvor lidt de bruger deres spejle.
> Og det er trist for hvis man bruger spejlene og iøvrigt orienterer sig
> er der meget få blinde vinkler både i bil og lastbil og hvis man
> eksempelvis skal dreje til højre kigger man naturligvis (det burde være
> naturligt) jævnligt ind til højre mod cykelstien.

enig.

Povl H. Pedersen

Fysikerne kan ihvertfald regne sammenstødshastigheden ud.

Hvis du slår op her:
http://www.koenigsegg.com/thecars/index.asp?submenu=4

Så vil du se en bremsedistance på 32 meter fra 100 km/t. Og da bremselængden
stiger med kvadratet på hastigheden, så svarer dette til 20 meter
bremselængde for en bil på 1175 kg ved 80 km/t.

Her er der indikationer af, at det dog kan tage op til 50 meter.
http://www.carpages.co.uk/news/shock-absorbers-06-01-05.asp?switched=on&echo=541686114
I dette tilfælde med slidte støddæmpere hvor bilen som resultat mister
en del af bremseevner og blokerer /glider.

Holst

Povl H. Pedersen wrote:

> Så jeg er lidt overrasket
> over at den generelle antipati mod cykelrytterne bruges som argument.

Jeg har skam ingen antipati mod cykelryttere. Jeg har derimod antipati
mod den opførsel, som jeg tit og ofte ser, at flokke af cykelryttere har.

Hvad der præcist er sket ved Århus, ved hverken du eller jeg. Jeg synes
blot, det er forkert at give bilisten hele skylden, som du ønsker at
gøre, samtidig med at du fratager cykelrytterne enhver skyld. Der er
ingen her, der har påstået, at bilisten er uden skyld. Derimod påpeger
vi, at med vores oplevelse af andre flokke af cykelryttere in mente, så
er der en god chance for, at cykelrytterne selv har haft en stor del af
skylden for, at det gik galt.

Fischer

> Ja, jeg ser selv flokke af disse der fylde hele den ene
> kørebane, og ikke nøjes med 2 og 2.

I TV-Avisen her kl. 18.30 var der en slags rekonstruktion på stedet.
De kørte i en bil, og havde placeret en cyklist i noget der lignede 2.
position (yderste cykel). Der var godt nok nærmest ikke plads til en stor
Pegøj' ved siden af.
Og f.eks. hvis hverken bilen eller cyklisterne holdt 100% til højre var det
næsten dømt til at gå galt. Sådan et sted bør man nok kun køre 1 og 1 hvis
man har sit liv kært.
Men tragisk er det ....

*Fischer

Holst

Fischer wrote:

> [...]
> næsten dømt til at gå galt. Sådan et sted bør man nok kun køre 1 og 1 hvis

Ja, det er i hvert fald tragisk for alle parter. Jeg så det også, og
tænkte det samme som dig. Hvis de er undveget til begge sider af bilen,
så kunne noget godt tyde på, at den yderste række cyklister måske har
ligget lidt for langt mod venstre. Og hvis den forreste cyklist har
undveget mod højre, har bilisten jo nærmest ikke kunnet gøre andet end
forsøge at køre mellem dem, hvis han ikke skulle have kørt ind i den
første. At resultatet så var hele striben, er jo det tragiske ved det.
Men der er jo ikke lang tid til at tænke sig om.

Henning

> [...]
>km-rute (Burresø Rundt) med 28,2 km/t i gennemsnit og det foregik på
>gangstier inde i Ganløse og Lynge (Ubehagelig rute og jeg kører ikke løbet

Mon ikke ryternes hastighed har ligget i nærheden af 45km/t i stedet?
Flokkørsel med trænede cyklister ligger ofte i dette tempo, også selv
om der er en lille bakke.

Henning
hsb(at)image.dk

Holst

Henning wrote:

> Mon ikke ryternes hastighed har ligget i nærheden af 45km/t i stedet?
> Flokkørsel med trænede cyklister ligger ofte i dette tempo, også selv
> om der er en lille bakke.

Cyklister burde ligesom knallertkørere holde sig under 30 km/t, synes jeg.

Message has been deleted

Carsten Riis

Morten Bjergstrøm skrev den 23-05-2005 15:01:

> [...]

> Man kan så beklage, at kommunenen har skiltet med 80 km/t et sted hvor
> denne hastighed reelt ikke er tilladt pga. oversigtsforholdene.

Og fordi der mangler skilt, så kan folk bare slå hjernen fra og så
påstå, at "der var jo ikke noget skilt".

Det er jo den rene amerikanisering.

> Prøv at hold øje med lastbiler en dag i trafikken og se hvor mange der
> ser højt på deres vigepligt eller sæt dig op i en lastbil.

Ud fra denne påstand, så skulle der jo være rigtig mange ulykker hver
eneste gang der svinger en lastbil svinger til højre.

Ta' lige og få dig en proportionssans.

--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året

Povl H. Pedersen

Knallertkørere med kørekort kører da ofte 45 - 49.5 km/t.

Peter Lykkegaard

"Henning" wrote

> Mon ikke ryternes hastighed har ligget i nærheden af 45km/t i stedet?
> Flokkørsel med trænede cyklister ligger ofte i dette tempo, også selv
> om der er en lille bakke.

Hmm

<quote>
...som søndag morgen lige var begyndt på træningen.
De syv mænd og to kvinder cyklede ud fra Århus Cykelbane og
begyndte opvarmningen, så de kørte kun med omkring 20-25
kilometer i timen.
</quote>

- Peter

Carsten Holck

Holst said the following on 23-05-2005 16:55:

Præcist min argumentation om at faste hastighedsgrænser dræber - idet
alle dermed tror at de skal/altid må køre med den faste grænse, selv om
sigtbarheden/bilens tilstand/førerens routine/.... tilsiger noget
andet(og lavere)
</kæphest>

/carsten

Carsten Holck

to Jon Bendtsen
Jon Bendtsen said the following on 23-05-2005 11:39:

> Du siger noget. Det at de forsøgte at køre modsat om gjorde
> jo at billisten ikke bare kunne dreje til højre og køre i
> grøften.

Det kræver mere end 6mnd's kørekortroutine at smide sin fars bil ind på
marken for at katastrofeundvige, det er ikke det første en bebynder
tænker på...
(Har prøvet, men det var også en kombi såmaskine/harve/tromle der fyldte
vejen + 2x1/2 m så den ville have vundet ;-( , det havde jeg _ikke_
kunnet med et nyt kørekort)
/carsten

Povl H. Pedersen

In article <429251df$0$173$edfa...@dtext01.news.tele.dk>, Carsten Holck wrote:

> [...]
> alle dermed tror at de skal/altid må køre med den faste grænse, selv om
> sigtbarheden/bilens tilstand/førerens routine/.... tilsiger noget

Det samme siger rådet for større færdselssikkerhed.
De mener forholdene betyder en hastighed på 40-50 km/t må være grænsen
hvor uheldet skete:
http://www.jp.dk/aar/artikel:aid=3065262/

Jens B

Morten Bjergstrøm wrote:

> [...]
> vejen ned langs siden. Årsagen til at mange af disse ulykker sker er,
> at lastbilchaufførerne er ligeglade og ikke bruger deres spejle.

du har da ikke en brik forstand på hvor meget man kan se fra førehuset når
du skriver sådan noget fuldemands snak. er det noget du har læst i BT ?

> Prøv at hold øje med lastbiler en dag i trafikken og se hvor mange der
> ser højt på deres vigepligt eller sæt dig op i en lastbil.

det var nok mere dig der skulle prøve at sætte dig op i en lastbil og se den
store blinde vinkel der er.

ud over det kan jeg ikke se hvad dit vrøvl har med juragruppen at gøre.

Jens B

Carsten Riis wrote:

> [...]
>>

> Ud fra denne påstand, så skulle der jo være rigtig mange ulykker hver
> eneste gang der svinger en lastbil svinger til højre.

det er vist MANGE år siden han har været oppe i en lastbil for slet ikke at
sige køre en.

Kristian Storgaard

"Povl H. Pedersen" skrev 24/05/05 7:14:

> Det samme siger rådet for større færdselssikkerhed.
> De mener forholdene betyder en hastighed på 40-50 km/t må være grænsen
> hvor uheldet skete:
> http://www.jp.dk/aar/artikel:aid=3065262/

Det er altså vejchefen i Århus Kommune, der udtaler det.

--
/kristian

Holst

Povl H. Pedersen wrote:

> Knallertkørere med kørekort kører da ofte 45 - 49.5 km/t.

Ja, og her forleden kørte en knallert om kap med mig inde på cykelstien.
Jeg kørte 80 km/t. Om han havde kørekort, ved jeg ikke.

Men det er også fuldstændig ligegyldigt, hvor hurtigt de kører.

Knallerter burde ikke køre mere end 30 km/t, og en sådan regel burde
også gælde for cyklister.

Holst

Morten Bjergstrøm wrote:

> Hvilke argumenter har du for det?

Ét af argumenterne er helt klart, at langt hovedparten af cyklisterne
sædvanligvis kører mellem 10 km/t og 20 km/t. Derfor forventer langt de
fleste bilister også en langsom hastighed. Fuldstændig ligesom en bil,
der kommer fræsende med 120 km/t på en landevej, er til store fare for
andre, fordi den dukker uventet hurtigt op.

Et andet argument er, at cyklister og knallertkørere er bløde
trafikanter. Selv i soloulykker kommer de forholdsvis meget til skade.
Jeg har kendt flere, som er kommet alvorligt til skade, fordi de er kørt
i et hul i vejen eller anden soloulykke. Her vil en højere hastighed i
høj grad kunne forværre omfanget af skaderne.

Endelig er det jo egentlig lidt svært at forstå, hvorfor en knallert kun
må køre 30 km/t, men en cykel må fræse af sted med 80 km/t, hvis
cyklisten kan få den op på det. Det er ikke konsekvens i lovgivningen.

> Hvis du virkelig mener ovenstående burde bilister også kun måtte køre
> 30 km/t!

Det ville helt sikkert forbedre trafiksikkerheden.

Christian B. Andresen

"Povl H. Pedersen" <pov...@acomputer.home.terminal.dk> wrote in message

Så lidt ?

--
mvh / regards

Christian

Christian B. Andresen

"Peter Lykkegaard" <peter...@gmail.com> wrote in message

Der er altså et pænt stykke fra cykelbanen til Jelshøjvej, så mon ikke de er
blevet opvarmet på det tidspunkt.

Povl H. Pedersen

In article <4292dad3$0$73239$edfa...@dread14.news.tele.dk>, Holst wrote:

> Ja, og her forleden kørte en knallert om kap med mig inde på cykelstien.
> Jeg kørte 80 km/t. Om han havde kørekort, ved jeg ikke.

Dem der kører over 30 km/t på cykelstien er ulovlige knallerter, og
politiet inddrager omgående knallert eller dele heraf hvis de kan stoppe
synderen.

Dem jeg taler om er dem med registreringspligtig knallert, som er
godkendt til at køre 45 km/t, og som jævnligt overhales af personbiler
der skal dreje om 100meter, hvor bilen skal op over 60-70 km/t for at nå
først hen til krydset, og hvor billisten er nødt til at skide på
både dobbelte linier, svingbaner og spærreflader for at nå det.

Jeg er begyndt at trække ud så de ikke kan kome forbi når der
alligevel ikke er plads, fremfor at idioterne rammer en modkørende
og mig, eller er nødt til at trække ind i mig.

> Men det er også fuldstændig ligegyldigt, hvor hurtigt de kører.
>
> Knallerter burde ikke køre mere end 30 km/t, og en sådan regel burde
> også gælde for cyklister.

Regler har åbenbart ingen virkning på de fleste bilister.

Povl H. Pedersen

Ca. 5-5.5 km. det er ikke megen opvarmning hvis du skal cykle 100 km.

Holst

Povl H. Pedersen wrote:

> Dem jeg taler om er dem med registreringspligtig knallert, som er
> godkendt til at køre 45 km/t,

Ja, de burde også kun køre 30 km/t og så ind på cykelstien med dem.

> Regler har åbenbart ingen virkning på de fleste bilister.

Regler har desværre ringe virkning på de fleste, hvad enten det er
bilister, cyklister, fodgængere eller noget helt tredje. En konsekvens
af dette er jo, at det er nødvendigt at udstede bøder.

Povl H. Pedersen

In article <42934bde$0$73197$edfa...@dread14.news.tele.dk>, Holst wrote:

> Ja, de burde også kun køre 30 km/t og så ind på cykelstien med dem.

Ja og det samme med motorcykler... Og biler med en motor under 100 HK...

Problemerne med knallert 30 der kører hurtigere end de fleste biler
er kendt, og det er derfor der nok snart kommer nummerplade på dem, så
politiet kan opsøge ejermanden senere selvom han ikke kan fanges.

Knallert 45 mener politiet er et misfoster de skulle have lov at
køre hurtigere så de kunne følge med i trafikken. Og de kræver jo
kørekort til motorcykel eller bil.

> Regler har desværre ringe virkning på de fleste, hvad enten det er
> bilister, cyklister, fodgængere eller noget helt tredje. En konsekvens
> af dette er jo, at det er nødvendigt at udstede bøder.

Enig. hvis man gav provision / eller bare x% af bøderne tilbage til
etaten, så ville der skrives flere, og dermed ville der være en
adfærdsregulerende virkning som netop er tanken med bøder.

Holst

Povl H. Pedersen wrote:

> Ja og det samme med motorcykler... Og biler med en motor under 100 HK...

Nej, det ser jeg ingen grund til. Både motorcykler og biler med en motor
under 100 HK er ikke til gene i trafikken. En knallert, der ligger og
kører 43 km/t på en landevej, hvor den maksimalt tilladte hastighed er
80 km/t er til stor gene og samtidig fare, idet det medfører en række af
farlige overhalinger. Både motorcykler og biler med motor under 100 HK
kan uden problem følge trafikken.

> Problemerne med knallert 30 der kører hurtigere end de fleste biler
> er kendt, og det er derfor der nok snart kommer nummerplade på dem, så
> politiet kan opsøge ejermanden senere selvom han ikke kan fanges.

Ja, men ulovligheder kan man jo aldrig gardere sig imod.

> Knallert 45 mener politiet er et misfoster de skulle have lov at
> køre hurtigere så de kunne følge med i trafikken. Og de kræver jo
> kørekort til motorcykel eller bil.

Ja, at tillade at de kører 80 km/t er naturligvis en anden måde at løse
samme problem på. Men så burde det også kræve motorcykelkørekort. Jeg må
indrømme, at jeg ikke er klar over, hvad en sådan knallert kræver, men
jeg er ret overbevist om, at jeg må køre en sådan med mit almindelige
kørekort til bil.

Jens B

Morten Bjergstrøm wrote:

> Et godt gæt. Du har aldrig siddet i en lastbil?
et godt gæt jeg er lastbil chauffør.

> Du undrer dig ikke over at både Poul og jeg siger det samme om udsynet
> fra en lastbil?
hvis du ellers køre lastbil burde du også have opdaget at der er meget store
blinde vinkler i højre side, prøv bare og se hvor meget der kan gemme sig
bag din hjørne stolpe, bag alle dine spejle o.s.v.

Jens B

Morten Bjergstrøm wrote:

> Jeg har sørme kørekort til lastbil, så jeg ved rent faktisk hvad jeg
> snakker om.
>
> Og nej i modsætning til dig læser jeg hverken BT eller EB.

> Du har altså aldrig siddet i en lastbil. Hvis du havde ville du ikke
> kunne udtale ovenstående.

> Måske ikke. Men alle dine indlæg er off-topic så.... Du kender den der
> med ikke at kaste med sten når man selv bor i glashus?

jeg tvivler meget på du har/har haft kørekort til lastbil.

Povl H. Pedersen

Så vidt jeg erindrer, så opstår problemerne først når bilen begynder at dreje,
da spejlene så peger ind mod bilen i et omfang, fremfor bagud. Det er
der jeg primært oplever problemer.

Povl H. Pedersen

In article <42936dc9$0$73184$edfa...@dread14.news.tele.dk>, Holst wrote:

> [...]
> indrømme, at jeg ikke er klar over, hvad en sådan knallert kræver, men
> jeg er ret overbevist om, at jeg må køre en sådan med mit almindelige

Korrekt. Og du skal i trafikken placere dig ligesom en bil. Dvs holde
til højre, men bruge svingbaner etc. Så trafikmæssigt ser jeg ikke den
store grund til et ekstra kørekort.

Såfremt de bliver væsentlige hurtigere, så begynder det dog at blive
mere kritisk med teknik - som motorcykelkørekortet giver. Men motor-
cykelkørekortet skal også retfærdiggøres ved at man får lov til at
køre med passager.

anders majland

Min holdning er også at alle trafikanter på samme vej skal have lov til at
køre samme hastighed. Det vil så betyde at både knallerter og lastbiler skal
have lov til at køre 80 på landevej..

> Korrekt. Og du skal i trafikken placere dig ligesom en bil.

Ja på en 45'er mens en 30'er skal føres som en cykel.

> [...]
> mere kritisk med teknik - som motorcykelkørekortet giver. Men motor-
> cykelkørekortet skal også retfærdiggøres ved at man får lov til at

Om man må køre med passagerer eller ej ser jeg som et fedt ... Men der er
igen debat om en mindre end lille mc (Idag er der kun en opdeling i lille mc
med maks 34 hk og stor mc). Debatten plejer at tage udgangspunkt i 125ccm og
15hk. I tyskland kan med et bilkørekort fra 80'erne køre sådanne, mens
unge/yngre skal have et mc kørekort til dem.

Kombinationen af et bilkørekort og et "kort" køreteknisk kursus vil jeg mene
er tilstrækkeligt (eller mc kort)- men jeg vil stadig mene at man bør holde
ved aldersgrænsen på 18år.

/A

O-V R:nen

Holst <news...@shelter.dk> writes:

> [...]
> ligger og fylde hele vejen og kører ind og ud mellem hinanden. Intet
> af det er sikkert i overensstemmelse med færdselsloven.

§ 49 stk 1: "Cykel må ikke føres ved siden af andet køretøj. Hvor der er
tilstrækkelig plads hertil, må to cyklister dog køre ved siden af hinanden,
hvis dette kan ske uden fare eller unødig ulempe. Gives der signal til
overhaling, må cyklister ikke køre ved siden af hinanden, medmindre
færdselsforholdene tillader eller nødvendiggør dette. Cykel med tre eller
flere hjul må dog aldrig føres ved siden af anden cykel."

Hvis der er tilstrækkeligt mange cyklister og en normal kørebane der
ikke er bred nok til en bil og en cykel samtidigt så er det vel ikke
urimeligt at sige at færdselsforholdene faktisk nødvendiggør dette.
Alternativet er jo at gruppen man vil overhale (og dermed selve
overhalingen, sådan cirka) bliver dobbelt så lang.

Og mig bekendt regulerer færdselsloven ikke cyklisternes beklædning.

bem

"O-V R:nen" <Otto-Ville...@ling.helsinki.fi> skrev i en meddelelse

> [...]

> ikke er bred nok til en bil og en cykel samtidigt så er det vel ikke
> urimeligt at sige at færdselsforholdene faktisk nødvendiggør dette.

Nødvendiggør at man cykler ved siden af hinanden, eller hvad mener du? Du
kan vel ikke mene, at det er nødvendigt at cykle 2 og 2, når der ikke er
plads til det...det var da en underlig logik.

/Bo

O-V R:nen

"bem" <nospa...@hotmail.com> writes:
> [...]

> kan vel ikke mene, at det er nødvendigt at cykle 2 og 2, når der ikke er
> plads til det...det var da en underlig logik.

Tak, i lige måde. Hvis den overhalende alligevel er nødt til at bruge
en anden bane så er der ikke den helt store forskel om man cykler to
og to eller ikke, mens cyklisterne ikke behøver være så forfærdelig
mange for at gruppens længde også bliver en faktor.

bem

"O-V R:nen" <Otto-Ville...@ling.helsinki.fi> skrev i en meddelelse

Du lider af begrebsforvirring. En *kørebane* består af mindst to vognbaner
(en eller flere vognbaner i hver retning) Det du siger, er dermed, at hvis
en vej er så smal, at en bil ikke kan passere en cykel, så skal cyklerne
køre 2 og 2 ved siden af hinanden. Det skal de ikke.
Selv om du så mener vognbane i stedet for kørebane, så skal cykler stadig
ikke køre ved siden af hinanden. Dit argument holder naturligvis ikke.

/Bo

Martin Jørgensen

Henrik Madsen wrote:

> Det er sgu også mit helt klare indtryk. Tror de har en eller anden ide
> om at når de bare har en ufatteligt grim spraglet trøje på så er de
> udenfor lovens rækkevidde..

Det er ikke så underligt at høre den slags udtalelser fra bilister...
Men som cyklist vil jeg gerne erklære mig 100% enig i udtalelsen.

De der racer-spadsere irriterer mig ad helvede til, ligesom "de grønne
bude"-cyklisterne i Kbh. gør det. Jeg har ofte haft lyst til at kaste et
eller andet tungt efter dem, når de kommer kørende med 50 km/t forbi
hvert eneste røde lyskryds i byen de kan opdrive...

Og var det ikke fordi de som regel er væk så hurtigt at jeg ikke lige
kan nå at gribe fat i et eller andet tungt og godt at smide efter dem,
så ville jeg nok også have gjort det :-)

Men det må så falde ud til deres fordel at der aldrig lige er en sten i
passende størrelse i nærheden af mig, når jeg ser dem komme ræsende forbi.

> [...]
> France og der er 1000 officials som kun er der for at sørge for at
> holde al trafik tilbage for dem og de derfor kan køre uden at tænke på

Hørt! 100% enig.

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Holst

Martin Jørgensen wrote:

> [...]
> eller andet tungt efter dem, når de kommer kørende med 50 km/t forbi
> hvert eneste røde lyskryds i byen de kan opdrive...

Ja, de grønne bude må have deres helt egne færdselsregler.

For et par år siden, da jeg cyklede de ca. 3,5 km fra Frederiksberg ind
til Rådhuspladsen, talte jeg for sjovt trafikforseelser. Jeg talte ikke
antallet af cyklister jeg så på den ene eller anden side af Gl.
Kongevej, men der har jo nok været 100-200. Jeg så disse cyklister begå
i alt 1 (én) trafikforseelse. Samme tur derind afslørede til gengæld
fire trafikforseelser begået af grønne bude - og det var i øvrigt de
eneste grønne bude, jeg så på turen derind.

Det er også grønne bude, som jeg har set lave nogen af de mest farlige
stunts ude i trafikken - blot for at komme hurtigere frem. Og hver gang
overtræder de sikkert samtidig en eller anden færdselsregel.

> Men det må så falde ud til deres fordel at der aldrig lige er en sten i
> passende størrelse i nærheden af mig, når jeg ser dem komme ræsende forbi.

Nej, men det er vist også den eneste grund til, at grønne bude ikke er
en truet cyklistart. Rigtig mange bilister og cyklister bliver
chikaneret af de grønne bude.

Povl H. Pedersen

In article <4294b560$0$73189$edfa...@dread14.news.tele.dk>, Holst wrote:

> Ja, de grønne bude må have deres helt egne færdselsregler.

Det gælder vel også andre transportøterer som Taxa der har deres eget
taxa-grønt, og som ved at fartgrænserne i by er 80-100 km/t.

> [...]
>
> Nej, men det er vist også den eneste grund til, at grønne bude ikke er
> en truet cyklistart. Rigtig mange bilister og cyklister bliver

Men de kommer ikke mere til skade i trafikken end andre.

Message has been deleted

bem

Morten Bjergstrøm wrote:

> Gør den nu også det? I princippet ja men i praksis findes der veje der
> er så små, at der ikke er malet striber og så giver det ikke den store
> mening at snakke om vognbaner. Nogle af disse veje kan godt være endog
> meget smalle.

Det kan du have ret i, men det er sådan set også lidt ligegyldigt i dette
tilfælde. En kørebane er i hvert fald hele vejen, og så giver det jo ingen
mening at påstå, at "Hvis der er tilstrækkeligt mange cyklister og en normal

kørebane der ikke er bred nok til en bil og en cykel samtidigt så er det vel

ikke urimeligt at sige at færdselsforholdene faktisk nødvendiggør dette" (at
køre 2 og 2 ved siden af hinanden). Hvis kørebanen er så smal, at der ikke
kan defineres 2 vognbaner, og der ikke kan køre en cykel og en bil forbi
hinanden, så kan man jo heller ikke passere en modkørende cykel, og så er
det jo lidt tosset at påstå, at 2 cykler så skal føres ved sien af hinanden.

/Bo

Keto4life

søndag den 22. maj 2005 kl. 17.09.38 UTC+2 skrev Povl H. Pedersen:
> Det er i medierne, at en cyklist er pløjet lige ind i en flok
> cyklister, uden at bremse etc. En cyklist er død indtil videre.
> Vil han blive dømt for uagtsomt manddrab og miste sit kørekort ?

Når de motionscykler provokerende fylder hele vejbanen så burde det betragtes som kollektivt selvmord når de køres ned færdselsloven siger de skal holde til højre på kørebanen. Dvs der skal være 1,5 meter mellem bilen der overhaler og den cyklist der er nærmest, for at de er placeret rigtigt på kørebanen.

John_N_H

Den 09-04-2023 kl. 10:36 skrev Keto4life:

> Når de motionscykler provokerende fylder hele vejbanen så burde det betragtes som kollektivt selvmord når de køres ned færdselsloven siger de skal holde til højre på kørebanen. Dvs der skal være 1,5 meter mellem bilen der overhaler og den cyklist der er nærmest, for at de er placeret rigtigt på kørebanen.

Godt nok gammelt indlæg, du har fundet frem.
Jeg mener dog, at reglen om 1,5 meter mellem cyklist og overhalende bil
ikke gælder i Danmark. Men det gør den i mange andre lande, f.eks. Tyskland.
John N. H. ;-)

Bertel Lund Hansen

> [...]

> Når de motionscykler provokerende fylder hele vejbanen så burde det betragtes som kollektivt selvmord når de køres ned færdselsloven siger de skal holde til højre på kørebanen.

Færdselsloven siger underligt nok også at man ikke må køre nogen ned
uanset hvor underligt de kører.

Bortset fra det så er sagen nok forældet her 18 år efter.

--
Bertel, Denmark

Bertel Lund Hansen

Den 09.04.2023 kl. 10.57 skrev John_N_H:

> Godt nok gammelt indlæg, du har fundet frem.

Ja.

> Jeg mener dog, at reglen om 1,5 meter mellem cyklist og overhalende bil
> ikke gælder i Danmark. Men det gør den i mange andre lande, f.eks.
> Tyskland.

Jeg tror nok at det har været på tale at indføre den, men jeg ved ikke
om det er sket. Men selv om den ikke findes i vores lov, så gælder
færdselslovens bestemmelser om generel hensynsfuld kørsel samt hensyn
til langsommere trafik, og der er vist ingen planer om at afskaffe de
bestemmelser.

--
Bertel, Denmark