Skal mit kørekort udskiftes?

Bertel Lund Hansen

Hej alle

Jeg fik af en forbipasserende fyr at vide at mit kørekort skal
udskiftes og at det koster en bøde hvis jeg ikke får det ordnet.
Er det rigtigt?

Mit kørekort er lyserødt og sammenfoldet. I sammenfoldet tilstand
fylder det som to dankort.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/

blue

"Bertel Lund Hansen" <splittemi...@lundhansen.dk> skrev i en
meddelelse news:hjm4f6dv1ke1qipj9...@news.dotsrc.org:

> Jeg fik af en forbipasserende fyr at vide at mit kørekort skal
> udskiftes og at det koster en bøde hvis jeg ikke får det ordnet.
> Er det rigtigt?

Nej - jeg har et af samme slags og det er stadig gyldigt.

Erik Olsen

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=49744&exp=1

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

kk

On Sun, 28 Nov 2010 14:39:45 +0100, Bertel Lund Hansen
<splittemi...@lundhansen.dk> wrote:

> [...]
>Er det rigtigt?
>
>Mit kørekort er lyserødt og sammenfoldet. I sammenfoldet tilstand

Du kan se her:
http://www.trm.dk/da/nyheder/1997/pressemeddelelse+nyt+dansk+k%C3%B8rekort/?ts=large
Det læser jeg som at du bare kan beholde det til do er 70år, forudsat
at det kan læses.

Kør forsigtigt her i sneen!
mvh
kk

alexbo

"Bertel Lund Hansen" skrev

> Jeg fik af en forbipasserende fyr at vide at mit kørekort skal
> udskiftes og at det koster en bøde hvis jeg ikke får det ordnet.
> Er det rigtigt?

Nej.

> Mit kørekort er lyserødt og sammenfoldet. I sammenfoldet tilstand
> fylder det som to dankort.

Et EF kørekort, sådan et har jeg også.

Der er tre forskellige danske kørekort i omløb:

1) Kørekort af den gamle model, hvilket vil sige modellen før det første
EF-kørekort, også kaldet "posekørekort", som er et kørekort af kraftigt
papir, der opbevares i en lille plastiklomme.
Dette kørekort er nu ugyldigt, men ombyttes dog fortsat til et nyt gyldigt
kørekort. Ved henvendelse om en sådan ombytning skal ansøger vedlægge en
lægeerklæring. Politiet vil udfra denne og ud fra den pågældende
køreerfaring inden for de sidste tre år vurdere, om der skal stilles krav
om, at der aflægges en ny køreprøve.

2) Det første EF-kørekort fra 1986, som p.t. er den mest gængse model, er et
to-fløjet plastlamineret kørekort. Efter indførelse af det andet og nye
EF-kørekort i kreditkortstørrelse, (se 3 nedenfor), udstedes det første
EF-kørekort ikke længere, men alle hidtil udstedte EF-kørekort er fortsat
gyldige til deres udløb.

3) Det andet og nye EF-kørekort, som introduceredes den 14. april 1997, er i
format som et kreditkort.

Jeg måtte godt lidt langt væk for at finde et link.
http://www.ambkampala.um.dk/da/menu/Borgerservice/K%C3%B8rekort/Udstedelseafk%C3%B8rekort.htm

Da de tidligere kørkort skulle ombyttes til EF kortet kunne man dårligt
undgå at høre om det, dels fik man brev, dels blev der skrevet meget om det,
så jeg tror ikke man kan overse når EF kortet kræves ombyttet.

mvh
Alex Christensen

kk

> [...]

>Er det rigtigt?
>
>Mit kørekort er lyserødt og sammenfoldet. I sammenfoldet tilstand

kk

kk

Undskyld gentagelserne. Jeg har skiftet newsreader, og er lidt tung i
optrækket!
Sorry!
mvh
kk

Axel Hammerschmidt

alexbo <ale...@email.dk> wrote:

<snip>

> Da de tidligere k�rkort skulle ombyttes til EF kortet kunne man d�rligt
> undg� at h�re om det, dels fik man brev, dels blev der skrevet meget om det,
> s� jeg tror ikke man kan overse n�r EF kortet kr�ves ombyttet.

Politiet skulle spare - l�s: fyre folk - men s� var der een der fandt ud
af at man kunne lave tvungen ombytte af k�rekortene til EF k�rekort -
mod et gebyr. Og s� var der igen penge i kassen. Den megen diskussion
omhandlede bl.a om det var p�kr�vet og svjh var der ikke noget krav fra
"EF" derom. Det var ren finanspolitik.

--
Ikke ham p� Facebook.

alexbo

"Axel Hammerschmidt" skrev

>Det var ren finanspolitik.

Det er rent vås.

mvh
Alex Christensen

Bertel Lund Hansen

alexbo skrev:

> Nej.

Tak for hjælpen alle sammen.

Axel Hammerschmidt

alexbo <ale...@email.dk> wrote:

> "Axel Hammerschmidt" skrev

> Det er rent vås.

Er du strømer, der ved siden af læser jura :-?

--
Ikke ham på Facebook.

Axel Hammerschmidt

Axel Hammerschmidt:

> Er du strømer, der ved siden af læser jura :-?

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=110114&exp=1

: 4. Ombytningen forventes at indbringe et provenu på ca. 50 mio.
: kr. årligt. Politiets udgifter anslås til ca. 8 mio. kr. i hvert
: af årene.

--
Banned from Version2.dk for writing a Firesheep script.

alexbo

"Axel Hammerschmidt" skrev

> : 4. Ombytningen forventes at indbringe et provenu p� ca. 50 mio.
> : kr. �rligt. Politiets udgifter ansl�s til ca. 8 mio. kr. i hvert
> : af �rene.

Du sprang s� begrundelsen for ombytningen over, selv om den st�r lige f�r.
Selve det at den giver "overskud" g�r det ikke til en pengemaskine.
Det er fuldst�ndig som p�standen om fartb�der kun er for at skaffe penge i
statskassen, er der "overskud" er det begrundelsen.
Parkeringsafgift er for at skaffe penge ikke for at skaffe plads.
Der findes et hav af den slags p�stande, som regel er jeg ligeglad, men n�r
du vil bel�re mig, synes jeg du b�r vide at jeg anser det som v�s.

For�vrigt er "overskuddet" et bruttooverskud, forskellen p� brugerbetalingen
og de faktiske udgifter til det nye kort, fremstilling og forsendelse.
Man skal da v�re alternativt begavet hvis man tror at der kan byttes
k�rekort for en pris af 16 kr. pr styk. alt incl.

mvh
Alex Christensen

Axel Hammerschmidt

alexbo <ale...@email.dk> wrote:

> "Axel Hammerschmidt" skrev

> Du sprang så begrundelsen for ombytningen over, selv om den står lige før.
> Selve det at den giver "overskud" gør det ikke til en pengemaskine.

Denne?

: 3. Efter færdselslovens § 59 a kan justitsministeren fastsætte
: bestemmelser om, at allerede udstedte kørekort skal ombyttes. Efter
: lovforslaget skal der betales 100 kr. for ombytningen.
:
: Bemyndigelsen for justitsministeren agtes udnyttet således, at
: ombytningen gennemføres over en periode på 4 år, således at der i
: hvert af årene indkaldes omkring 10 årgange. Man vil begynde med de
: ældre årgange.

Jeg er ikke et øjeblik i tvivl om, at just-mini'en har bemyndelsen.

Problemet var, at det blev hævdet af regeringen, i pressen, at det var
et EF *krav* - hvilket viste sig ikke at være tilfældet. Det var for at
få penge i kassen og undgå fyringer i politietaten.

Og jo, det var en pengemaskine. Det ville sandsynligvis være uovligt
forvaltning idag - hvis det ikke allerede var det dengang.

Sådan foregår det de steder.

Prøv at kigge i Betænkning nr 1263, fra marts 1994 - bl.a om Ask og
Urd-skandalen. Den manøvre havde samme formål. DSB skulle spare 500 mill
kr. De undgik fyringer, men de fik en skandale.

De var bare dummere end Politiet tillader :-)

> [...]

> statskassen, er der "overskud" er det begrundelsen.
> Parkeringsafgift er for at skaffe penge ikke for at skaffe plads.

> Der findes et hav af den slags påstande, som regel er jeg ligeglad, men når
> du vil belære mig, synes jeg du bør vide at jeg anser det som vås.
>
> Forøvrigt er "overskuddet" et bruttooverskud, forskellen på brugerbetalingen

> og de faktiske udgifter til det nye kort, fremstilling og forsendelse.

> Man skal da være alternativt begavet hvis man tror at der kan byttes
> kørekort for en pris af 16 kr. pr styk. alt incl.

Overskuddet står ikketil diskussion, iflg bemærkningerne.

Hans Kjærgaard

> [...]

>Er det rigtigt?
>
>Mit kørekort er lyserødt og sammenfoldet. I sammenfoldet tilstand

Der er tilsyneladende 2 gyldige danske kørekort:
http://www.consilium.europa.eu/prado/DA/4160/docHome.html
http://www.consilium.europa.eu/prado/DA/4141/docHome.html

Scroll selv lidt ned på siden på de ovenstående links og se billeder
af kørekortene.

/Hans

Peter

"Bertel Lund Hansen" <splittemi...@lundhansen.dk> skrev i en
meddelelse news:hjm4f6dv1ke1qipj9...@news.dotsrc.org...

En forespørgsel hos Borgerservice i min kommune gav dette svar:

Dit kørekort er gyldigt og skal ikke "tvangsombyttes". Du kan selv vælge at
ombytte dit kørekort og få den nye model til kr. 260,00

Peter

Hanne Christensen

"Bertel Lund Hansen" <splittemi...@lundhansen.dk> skrev i en
meddelelse news:hjm4f6dv1ke1qipj9...@news.dotsrc.org...

Hej
Jeg var for nogle år siden passager i en bil, der blev stoppet af politiet.
Da føreren viste sit kørekort - af samme type som dit - fortalte
politimanden, at kørekortet burde skiftes, da det var meget slidt.
Politimanden var venlig, så der blev ikke udstedt den bøde, som han ifølge
eget udsagn var berettiget til at udstede.
Hjemlen kender jeg ikke.
vh
Hanne