Fremmed krigstjeneste

Carl Alex Friis Nielsen

Er det forbudt at drage til Ukraine for at forsvare landet, eller gælder
det kun lande staten på forhånd har markeret som forbudte at kæmpe for ?
Jeg er med på at det er forbudt at kæmpe mod Danmark eller danske
allierede; så det er ikke det det drejer sig om.

Ni har jo den absurde sag om pigen der kæmpede for vores kurdiske
allierede i Syrien imod vores fjender i IS "sammen" med danske soldater,
så det er jo ikke siden man kæmper på der afgør det længere.

Jan Kronsell

Tilsynbeladende er det ikke generelt forbudt

https://www.ft.dk/samling/20141/almdel/reu/bilag/323/1534637.pdf

Se bl. a. side 6 pkt 2.

Jan

Kurt Hansen

Vi skal vel tilbage til anden verdenskrig for at finde en lignende
situation. Her var medlemmerne af Frikorps Danmark's forklaring, at det
skete med regeringens billigelse.

https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/krigsministeriet-om-indtraedelse-i-frikorps-danmark-8-juli-1941/

Statsministeren har på spørgsmålet svaret, at der i hendes øjne ikke er
juridiske forhindringer for at danskere kan drage i krig i Ukraine.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Carl Alex Friis Nielsen

On 28-02-2022 07:12, Kurt Hansen wrote:

> Vi skal vel tilbage til anden verdenskrig for at finde en lignende
> situation. Her var medlemmerne af Frikorps Danmark's forklaring, at det
> skete med regeringens billigelse.

Det var faktisk værre - det var på regeringens OPFORDRING.

1. Dansk militært personnel fik at vide at hvis de meldte sig, da ville
de få lov til at vende tilbage til dansk tjeneste med den grad de
opnåede i SS, hvilket må sige at være særdeles gavnligt for deres
karriere - en af dem blev generalmajor.

2. Det første hold der drog afsted gjorde det i dansk uniform.

3. Hæren blev beordret til imod hærkommandoens vilje at holde an
afskedsparade for dem.

Lidt frækt at straffe dem og lade den regering der sendte dem afsted gå fri.