Folkepension i Storbritanien?

Kurt Hansen

Vi overvejer at flytte til Storbritanien (Manchester, England). Jeg
skrev til den danske ambassade i London, men de skrev bare:

"Kære Kurt,
Tak for din henvendelse. Du kan besøge www.gov.uk for
information om at flytte til Storbritannien".

Øhhh, jow tak ;-)

Hvad med min folkepension? Kan jeg få den sendt til England? Det kan man
i hvert fald inden for EU.

Og hvad så når min kone, som er 58 år, er i flexjob? Der kan vel ikke
overføres noget, så der er vi jo nok henvist til det engelske system?
Hun lider af slidgigt, men er visiteret til 15 timer om ugen og det går
okay.

Er der nogen der kender et forum eller en Facebook-gruppe for danskere i
England?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Helle Jensen

Kurt Hansen wrote:
> [...]
>
> Øhhh, jow tak ;-)
>
> Hvad med min folkepension? Kan jeg få den sendt til England? Det kan man

https://www.borger.dk/pension-og-efterloen/International-pension/Dansk-pension-i-udlandet/International-pension-flytte
Det har ingen betydning for din folkepension, at Storbritannien
har forladt EU.Storbritannien og EU har lavet en aftale, som
fortsat sikrer dig ret til pension, selvom Storbritannien ikke
længere er medlem af EU.

--
Helle Jensen

Kurt Hansen

Phew, mange tak, Helle :-)

Bertel Lund Hansen

Den 25.08.2021 kl. 09.48 skrev Kurt Hansen:

> [...]

> Og hvad så når min kone, som er 58 år, er i flexjob?

Lidt søgning antyder at "flexjob" i UK har med fleksible arbejdstider at
gøre. Det vi kalder flexjob, hedder noget med "part-time", men jeg
finder mest jobannoncer og ikke så meget oplysning. Men det findes skam.

> Der kan vel ikke overføres noget,

Jeg ved ikke hvad for en overførsel du snakker om.

--
Bertel

Kurt Hansen

Den 25/08/2021 kl. 10.46 skrev Bertel Lund Hansen:

> Jeg ved ikke hvad for en overførsel du snakker om.

Hvis man får flexjobydelse i Danmark, så kan den vel ikke udbetales hvis
man flytter til England?

Min kone får løn for 15 timers arbejde og bliver suppleret op med
flexjob ydelse for de sidste 22 timer (op til 37 timer) af kommunen.

Helle Jensen

Kurt Hansen wrote:

> [...]
> overføres noget, så der er vi jo nok henvist til det engelske system?
> Hun lider af slidgigt, men er visiteret til 15 timer om ugen og det går

https://www.fleksjobbernetvaerket.dk/fleksjob-i-udlandet/

"idet der ikke kan oprettes fleksjob efter danske regler uden
for landets grænser."

Men hun kan vel søge seniorpension når hun bliver 61?
https://star.dk/ydelser/pension-og-efterloen/folkepension-tidlig-pension-foertidspension-og-seniorpension/seniorpension/

--
Helle Jensen

Bertel Lund Hansen

Den 25.08.2021 kl. 11.13 skrev Kurt Hansen:

> Hvis man får flexjobydelse i Danmark, så kan den vel ikke udbetales hvis
> man flytter til England?

Næppe. Der skal du finde de engelske regler.

> Min kone får løn for 15 timers arbejde og bliver suppleret op med
> flexjob ydelse for de sidste 22 timer (op til 37 timer) af kommunen.

Så er jeg med.

--
Bertel

Bertel Lund Hansen

Den 25.08.2021 kl. 11.22 skrev Helle Jensen:

> Men hun kan vel søge seniorpension når hun bliver 61?

Udpluk af lov om social pension:

Stk. 5. Retten til at modtage pension i udlandet efter stk. 2, 3
og 4 omfatter folkepensionens grundbeløb, førtidspension,
seniorpension og tidlig pension bortset fra førtidspensionens og
seniorpensionens pensionstillæg og tillæg efter §§ 14 og 69,
engangsbeløb efter § 15 d, stk. 4, og tillæg efter §§ 15 f og
15 g beregnet på grundlag af folkepensionens grundbeløb. Retten
til at modtage tidlig pension i udlandet gælder dog alene ved
bopæl i et EU-/EØS-land, Schweiz, Storbritannien eller Tyrkiet.

--
Bertel

Kurt Hansen

Min kone opfylder desværre kun pkt. 3. Hun fik arbejdstilladelse i 2008
og har arbejdet lige siden, dog i flexjob de seneste fire år.

Hun er polak og er derfor kun berettiget til brøkpension. Hendes
pensionsalder kender jeg ikke lige; der er jo lang tid til ;-) ... Er
det stadigvæk 67?

1. personen har højst 6 år til folkepensionsalder,
2. personen har haft en langvarig tilknytning til arbejdsmarkedet med
sammenlagt mindst 20-25 års beskæftigelse, og
3. personens arbejdsevne er varigt nedsat til højst 15 timer om ugen i
forhold til seneste job.

Bertel Lund Hansen

Den 25.08.2021 kl. 16.04 skrev Kurt Hansen:

> Hun er polak og er derfor kun berettiget til brøkpension. Hendes
> pensionsalder kender jeg ikke lige; der er jo lang tid til ;-) ... Er
> det stadigvæk 67?

Utroligt hvad man kan finde ved at søge på pensionsalder:

https://www.borger.dk/Handlingsside?selfserviceId=8557b9eb-947a-48cb-bef2-2f37aa5c9d32

--
Bertel

Kurt Hansen

Tø-hø, ja ikke? Jeg anerkender det svage glimt af Bertel-humor ;-)