Er der egentligt objektivt ansvar for valgplakater?

Anders Wegge Keller

https://fyens.dk/artikel/k-politiker-afviser-krav-om-erstatning-efter-uheld-med-valgplakat-han-skal-ikke-true-mig-til-at-betale-for-noget-jeg-ikke-har-ansvaret-for

Kort fortalt går KH ind i en valgplakat der hænger for lavt, taber briller
hvorved de går i styker. KH ønsker at få erstatning fra MG der er på
plakaten, men ikke selv har hængt den op.

Mit spørgsmål er om der gælder en form for objektivt ansvar i denne
sammenhæng, eller om KH skal ud at føre bevis for at den der har hængt
plakaten op har sjusket med den?

//Wegge

Bertel Lund Hansen

Den 18.01.2022 kl. 15.26 skrev Anders Wegge Keller:

> Kort fortalt går KH ind i en valgplakat der hænger for lavt, taber briller
> hvorved de går i styker. KH ønsker at få erstatning fra MG der er på
> plakaten, men ikke selv har hængt den op.

Jeg kan ikke se at MG skulle have noget ansvar i den forbindelse. Det må
være ophængerens problem.

> Mit spørgsmål er om der gælder en form for objektivt ansvar i denne
> sammenhæng, eller om KH skal ud at føre bevis for at den der har hængt
> plakaten op har sjusket med den?

Det kan han ikke, og måske kan han slet ikke finde ud af hvem der har
hængt den op. Og, som avisen skriver, så kan vejr og vind have flyttet
den. Og selv om stripsene måske nu er løse, kan det godt være at de var
stramme ved ophængningen.

Så vidt jeg kan se har han ingen sag.

--
Bertel

Helle Jensen

Passage fra fundatsen, som du ofte selv har henvist til
og derved ikke kan være uvidende om:

Ønskes ikke:
-------------
Ukvalificerede svar på juridiske spørgsmål.

Indlæg baseret på personlige holdninger, moralske domme
eller rene gætterier.

--
Helle Jensen

alexbo

Hvem der har ansvaret burde fremgå af plakaten.
Hvis ikke det er den pågældende politiker, bør han eller hans parti
kunne påvise hvem det så er.

https://valg.im.dk/partier-og-kandidater/valgplakater

"Ophængte valgplakater skal være forsynet med navn, adresse,
e-mailadresse og telefonnummer på den fysiske eller juridiske person
(f.eks. partiorganisationen), der har iværksat ophængningen af
valgplakaterne. Oplysninger om en juridisk person (partiorganisation
eller lignende) skal altid suppleres med oplysninger om navn, adresse,
e-mailadresse og telefonnummer på en fysisk person (kontaktperson), der
repræsenterer den pågældende partiorganisation eller lignende.

mvh
Alex Christensen