Hvad skal der til for at smide et folketingsmedlem ud?

Carl Alex Friis Nielsen

At et parti som privat forening kan smide medlemmer ud som det passer
dem er vel egentligt ok; men nu tales der om at man bør smide et medlem
af folketinget ud med den begrundelse at vedkommende har forbrudt sig
mod et moralsk normsæt som er mere restriktivt end lovgivniningen.

Kan folketinget vedtage at et medlem er uværdigt til at sidde der uden
at der forelægger nogen dom for at vedkommende har brudt nogen lov?

Og er det bare mkig der er for gammeldags når jeg mener staten bør
blande sig uden om hvilken form for frivillig sex personer over den af
loven fastsatte sexuelle lavalder hvor der ikke foreligger noget
magtforhold mellem deltagerne har ?

Husk at sådan indblanding indskrænker begge (eller alle) parters frihed.

Jeg mener ikke domstole er velegnede til at afgøre om forhold med stor
aldersforskel er reelle eller ej.

Bertel Lund Hansen

Carl Alex Friis Nielsen wrote:

> [...]
>
> Kan folketinget vedtage at et medlem er uværdigt til at sidde der uden
> at der forelægger nogen dom for at vedkommende har brudt nogen lov?

Grundloven:

§ 30 Stk. 1. Valgbar til folketinget er enhver, som har valgret til
dette, medmindre vedkommende er straffet for en handling, der i
almindeligt omdømme gør ham uværdig til at være medlem af
folketinget.

"Straffet" betyder "straffet ved en retssag".

Resten af Folketinget kan nok vedtage at en person er uværdig til at
sidde som medlem, men det har ingen juridisk konsekvens. I praksis kan
det vel nok gøre arbejdsklimaet uudholdeligt for vedkommende, men det er
noget andet.

--
Bertel, Denmark