Overhaling inden om ?

Bo M. Mogensen

På vej hjem fra Jul lå jeg med 106 på motorvejen , hvor man må køre 110
jeg lå i det midterste spor og skulle skifte til højre blinkede af og
begyndte let glidende at skifte spor efter at have set mig i side
spejlet , hvor der ikke var noget at se og som jeg var i gang med dette
vejbane skift kom en "Brian" med ikke under 120 Km/t og hornet i bund.
Tænker det kan da ikke være lovligt ? , det giver sig selv han ikke må
overskride fart grænsen , men han kan da også se på højre blink at jeg
er ved at skifte bane , havde han overholdt fart grænsen så havde jeg
kunne se ham og var ventet til han var kommet forbi.

--
https://www.youtube.com/watch?v=9ViZkrop49A

Bertel Lund Hansen

Den 10.01.2023 kl. 13.14 skrev Bo M. Mogensen:

> [...]
> spejlet , hvor der ikke var noget at se og som jeg var i gang med dette
> vejbane skift  kom en "Brian" med ikke under 120 Km/t og hornet i bund.

Nej, han må ikke overhale indenom, og han skal give plads når du blinker.

Det kan ske at der opstår begrænsninger i trafikken, så de to (eller
tre) baner kører med forskellig fart, og så kan det ske at den højre
bane kører hurtigere end den venstre, men det er ikke overhalinger. Hvis
der er normal trafik, må man kun overhale venstre om.

Færdselsloven:

§ 21 Overhaling skal ske til venstre. Dog skal overhaling ske
højre om et køretøj, hvis fører svinger til venstre eller
tydeligt forbereder et sådant sving. Cyklist og fører af lille
knallert kan overhale køretøjer af andre arter til højre.

--
Bertel, Denmark

Bo M. Mogensen

Den 10-01-2023 kl. 14:00 skrev Bertel Lund Hansen:

> Nej, han må ikke overhale indenom, og han skal give plads når du blinker.

ja det tænkte jeg også ...

> [...]
>       tydeligt forbereder et sådant sving. Cyklist og fører af lille
>       knallert kan overhale køretøjer af andre arter til højre.

Tak Bertel

Mv Bo

--
https://www.youtube.com/watch?v=9ViZkrop49A