Skift af tag på rækkehuse

Gunnar007

Vi står i vores grundejerforening og overvejer at skifte tag og tagrender.
Rækkehusene består af 7 bolig som ligger side om side, med et stort tag.
Taget er 40 år gammelt og skal snart udskiftes, da eternit pladerne er ved
at være møre.

Beklageligvis er der 2 beboere som ikke mener at der skal skiftes tag over
deres bolig.

Er der nogen lovhjemmel som gør at vi alle kan tvinges til at skifte tag ?
Flertals afstemninger eller lignende ?
Vi er alle med i den samme grundejerforening, som kun består af vores 7
boliger.

Link til sager som evt ligner denne er også velkomne

Hilsen G
Som gerne vil have nyt tag, da prisen er rimelig billg (37.000 kr)

Jesper Lund

Gunnar007 wrote:

> Er der nogen lovhjemmel som gør at vi alle kan tvinges til at
> skifte tag ?

Er der en tinglyst deklaration om vedligeholdelse?

Jeg går ud fra at hvert enkelt rækkehus er en særskilt matrikel (og at
det ikke er ejerlejligheder).

S. Hansen

On Wed, 25 Jul 2007 10:51:45 +0200, "Gunnar007" <00...@teamsos.dk>
wrote:

Er der nogen tinglysning der kræver at i alle skifter tag samtidig ??

Hvis ja er det muligt at få ændret en sådan tinglysning.

Iøvrigt kunne jeg da godt tænke mig at vide hvordan du kan få skiftet
dit tag til den pris, har du det på skrift ???

Indeholder tilbudet også det lovbefalede undertag, som du formetlig
ikke har idag ??

Hvad med tagrender ??

Jeg bor selv i rækkehus hvor alle husene skulle være ens, men det er
nu blevet ændret så vi kan skifte taget enkeltvis. (også et tag der er
40 år gammelt)

Grundejerfoeningen har så lavet nogle retningslinier, som fastlægger
hvordan det nye tag skal se ud når alle efter en årrække har fået
skiftet tag.

Iøvrigt kan jeg da fortælle dig at alle de tilbud vi har fået ikke har
været under 240.000 kr.

Steen

Gunnar007

"S. Hansen" <skidt_fj...@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> Er der nogen tinglysning der kræver at i alle skifter tag samtidig ??

Jeg må lige læse vores papirer tinglysninger igennem, og se om det er der.
Jeg kan huske er var olieaftagningspligt, så de tidligere ejere i Oliefyrs
tiden skulle købe olie ved den tinglyste levenrandør.
Men jeg kan ikke huske noget om taget.

Tilsidst vil jeg lige nævne at vi kun skifter defekte tagplader og lægter
(læs: hele taget), og tagrender.
Ca 420 m2 eternit plader, og 140 meter tagrende koster 257.000 kr incl moms

Hilsen G

S. Hansen

On Wed, 25 Jul 2007 19:38:59 +0200, "Gunnar007" <00...@teamsos.dk>
wrote:

Har du dette tilbud på skrift og med underskrift, for en samlet pris
på 257.000 lyder absolut ikke rigtigt. Er du sikker på at det ikke er
prisen for hver enkelt husstand.

Har du prøvet at indhente andre tilbud. ??

Hvis det kun drejer sig om en repration, er det selfølgelig en anden
sag, men du kan under ingen omstændigheder tvinge andre folk til at få
reprareret deres tag. :-)
Jeg tvivler nu også på at du kan tvinge dem til en udskiftning.

Er jeres håndværker medlem af byg og garanti ???

Og du skal huske på at begynder de at udskifte dit tag, så skal der
laves undertag, det er et lovkrav som man ikke kan slippe uden om.
Og er iøvrigt også en ekstra god sikkerhed for et tæt tag.

OG hvis prisen virkelig er rigtigt og er afhængig af at i alle skifter
vil jeg foreslå at i deler de 2's regning imellem jer 5 andre :-)

Eller er der tale om sort arbejde.

Steen

SB

S. Hansen skrev:

Hej

Vores rækkehus er godt nok kun 54 kvm i grundplan, men vi fik skiftet
vores gule tegl til 60.000,- - med regning! Det var aftagning - nye
lægter og pålægning (incl tegl!)

//Søren

Allan Soerensen

"SB" <b...@cool.dk> skrev i en meddelelse

> Vores rækkehus er godt nok kun 54 kvm i grundplan, men vi fik skiftet
> vores gule tegl til 60.000,- - med regning! Det var aftagning - nye
> lægter og pålægning (incl tegl!)

Bemærk at der er tale om et 40 år gammelt eternit, hvor du taler og tegl.
Nedtagning og bortskaffelse af det gamle asbestholdige eternitplader er i
sig selv ikke billigt.

Det til kommer opsætning og leje af stillads.
Jeg tvivler også på at den pris Gunnar har fået oplyst holder nogen steder
(og så er det endda incl. tagrender).

Inger Pedersen

"Allan Soerensen" <micr...@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Bemærk at der er tale om et 40 år gammelt eternit, hvor du taler og tegl.
> Nedtagning og bortskaffelse af det gamle asbestholdige eternitplader er i
> sig selv ikke billigt.

Nej, det er det ikke - men vi fik skiftet tag på 9 enkeltliggende huse a 104
m2 + udhuse a ca. 25 m2 for i alt 630.000. Gammelt tag tegn, nyt tag
cement"tegl".
Incl. nedtagning, bortskaffelse, opretning og udskiftning af dårlig
trækonstruktion (det var nu ikke så meget, som først antaget) samt
nedtagning og genopsætning af tagrender.
Incl. kvittering og moms.
Og incl. opsamling af stumper, tabt i haverne, efterfølgende gennemgang og
tjek samt udbedring af det lidet, der ikke var ok.
Tømreren medlem af BYG.

> Det til kommer opsætning og leje af stillads.

Sætter man stillads op ved rækkehuse?

Hilsen Inger

S. Hansen

Bare denne tråd havde været der for et ½ år siden, for så ville jeg da
gerne have haft navne på jeres håndværker. :-)

Vi fik udskiftet oprettet og lagt undertag, opsætning af tagrender på
vores rækkehus i foråret, og det billigste af ialt 4 tilbud var på
245.000 og det dyreste var på 325.000.

Vi var 6 ud af 20 rækkehuse der ville skifte tag.

Tilbudet incl. i alle tilfælde 6 velux vinduer ca, pris for disse var
55.000

Og jo man sætter stillads op ved rækkehuse :-)

Steen

Allan Soerensen

"Inger Pedersen" <inger_mpF...@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> trækonstruktion (det var nu ikke så meget, som først antaget) samt
> nedtagning og genopsætning af tagrender.

Du taler stadig om tegl.
Her drejer det sig om asbestholdigt eternit, hvor der er helt andre krav til
nedtagning og bortskaffelse => meget dyrere end nedtagning af tegl.

> Sætter man stillads op ved rækkehuse?

Det har man gjort de steder hvor man har skiftet tag her i nabolaget.
Jeg tvivler på at arbejdstilsynet tillader at undlader opsætning af stillads
ved et så omfattende tagarbejde.

Bo Christensen

> "Inger Pedersen" <inger_mpF...@hotmail.com> skrev i en meddelelse

[SNIP]

> Du taler stadig om tegl.
> Her drejer det sig om asbestholdigt eternit, hvor der er helt andre krav
> til nedtagning og bortskaffelse => meget dyrere end nedtagning af tegl.

Den eneste der taler om asbestholdigt eternit er dig, indlæget fra
Gunnar007
indeholder ingen oplysninger om at eternitten er asbestholdig, og det
behøver
den ikke at være, selvom den er 40 år - men den kan være det....

Jeps. check www.arbejdstilsynet.dk der kan du finde alle reglerne, men man

igenting idag, heller ikke som privat......
Man kan dog ifølge arbejdstilsynet også gøre noget andet, men det afhænger
af
situationen, den udførende håndværker, samt ikke mindst taget, mere her:
http://www.arbejdstilsynet.dk/sw7414.asp

Dernæst, dette er juragruppen, så....

Jeg kan ikke give nogen retshenvisning ud over lidt arbejdstilsyns halløj,
men vil
vejlede til at få aftalen om arbejdet på skrift, samt dokumentation for at
udførende
firma har medlemskab af en god garanti-ordning.

Brug evt. en konsulent, som er godt forsikret, således at i har fat i den
lange ende,
og lad konsulenten styre udbud, og byggetilsyn mod betaling.

Vedr. de som ikke vil skifte, hvis i har en grundejerforening, så kan i
vedtage mange
sjove ting... som det beskrives, feks. at olie skal købes et bestemt sted,
at der skal
bruges vinduer af et bestemt fabrikat.... og hvis det ikke står der, alt
efter grundejer-
foreningens regler, bestmmels om tidspunkt for udskiftnig af taget...... men
da
ville jeg konsuletere en advokat først......

Best regards !

Bo G. Christensen

John

> Og du skal huske på at begynder de at udskifte dit tag, så skal der
> laves undertag, det er et lovkrav som man ikke kan slippe uden om.
> Og er iøvrigt også en ekstra god sikkerhed for et tæt tag.

Det lyder interessant for vi skal også have skiftet tag om 14 dage og vi har
fravalgt undertag fordi der er for meget kritik af det
Kan du ikke finde den lov så vil jeg gå videre med det
John

Allan Soerensen

"Bo Christensen" <B...@GREENNET.GL> skrev i en meddelelse

> [...]
> behøver
> den ikke at være, selvom den er 40 år - men den kan være det....

Dansk Eternit fabrik begyndte først at udvikle en asbestfri tagplade i 1976.
Først i 1987 begyndte man et kommercielt salg af asbestfrie Eternitplader,
så der vist ingen tvivl om at 40 år gamle Eternitplader indeholder asbest.

Kilde:
http://www.flsmidth.com/FLSmidth/english/investor/Announcement.asp?id=973991&folder=200111

Gunnar007

> Har du dette tilbud på skrift og med underskrift, for en samlet pris
> på 257.000 lyder absolut ikke rigtigt. Er du sikker på at det ikke er
> prisen for hver enkelt husstand.
>
> Har du prøvet at indhente andre tilbud. ??

Prisen er for 420 m2 nyt tag, uden undertag.
Skift af samtlige lægter, 21 nye taghætter, ca 140 meter zink ny
zinktagrende.

Pris inkl. moms kr 257.000

Prisen er inkl alt, bortskafning, stillads.
Og firmaer et med i byg garantifonden

Jeg har to andre tilbud, hvor prisen er ca 233.000 kr inkl moms,
Disse priser er dog uden ny tagrende.

Men henvis gerne til der hvor jeg kan læse, at der skal være undertag ved
tagrenovering.
Jeg kan forestille det gælder ved nybyg, men ved renovering af gammelt tag ?

Hilsen G

Niels Bengaard

Mig bekendt er det valg af tagbelægning samt tagets hældning der afgør om
der skal være undertag eller ej.
Man skal blot følge leverandørens anvisning.

Mvh Niels

S. Hansen

Nej jeg kan ikke henvise til nogen lov.

De håndværkere vi havde fat i sagde alle at de ikke ville røre det,
medmindre der skulle være undertag, en løst tilkoblet konsulent sagde
det samme. (En beboer som beskæftiger sig til dagligt med den slags
opgaver)

Steen

sluppermand

On 26 Jul., 08:53, S. Hansen <skidt_fjern_de...@tele2adsl.dk> wrote:

> [...]
> laves undertag, det er et lovkrav som man ikke kan slippe uden om.
> Og er iøvrigt også en ekstra god sikkerhed for et tæt tag.

Når Dansk Eternit på deres hjemmeside skriver at traditionelle
bølgepladeprodukter ikke forudsætter undertag, er de så på kant med
loven?

Mvh
Kent.