Tobak i Pauser (svar fra Børne- og Undervisningsministeriet ..)

Bo M. Mogensen

Hvis man tager fejl så må man også være mand eller kvinde nok til at
indrømme det - det overgår godt nok min fantasi men sådan er det
svar lyder :

Kære Bo Mørch Mogensen

Tak for din henvendelse til Kontor for Gymnasier vedrørende rygereglerne
på landets gymnasier. For en god ordens skyld skal det nævnes, at
kommunalbestyrelserne/byrådene ikke har noget med dén sag at gøre.

Lovgrundlaget omkring rygning på ungdomsuddannelserne findes i
bekendtgørelse af lov om røgfri miljøer
(https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2021/1632).

Heri fremgår:

”§ 7 b. På ungdomsuddannelser er det ikke tilladt for elever at ryge
eller anvende tobaksvarer, tobakssurrogater eller urtebaserede
rygeprodukter i skoletiden.

Stk. 2. Lederen af en uddannelsesinstitution, der udbyder en
ungdomsuddannelse, skal på uddannelsesstedet oplyse om forbuddet efter
stk. 1, herunder om konsekvenser af overtrædelse heraf.”

Det er således ikke længere tilladt for elever på ungdomsuddannelser at
ryge eller anvende andre former for tobaksvarer i skoletiden – hverken
på eller uden for gymnasiets matrikel.

Loven er kun gældende for elever. Mange gymnasier har dog implementeret
røgfri skoletid (forstået som et rygeforbud gældende også uden for
matriklen), før loven trådte i kraft, og for en stor andel af disse
gælder reglerne ligeledes for ansatte (listen er vedhæftet denne mail).
Der findes derfor mange gymnasier, hvor hverken elever eller lærere må
ryge i skoletiden. Det er dog udelukkende elevernes rygning i skoletiden
uden for gymnasiets matrikel, som er lovreguleret.

Du spørger til, om et gymnasium kan nægte en elev at færdiggøre sin
uddannelse, hvis denne ryger i skoletiden.

Som det fremgår af § 7 b, stk. 2, ovenfor er det lederen af gymnasiets
pligt at oplyse om blandt andet konsekvenser af overtrædelse af
forbuddet. Dette kan eksempelvis gøres i gymnasiets studie- og ordensregler.

Man kunne forestille sig, at gentagen overtrædelse af forbuddet efter
omstændighederne kan føre til bortvisning af en elev, men dette er op
til det enkelte gymnasiums leder at afgøre.

En lærers eventuelle overtrædelse af rygereglerne må håndteres efter den
almindelige ansættelsesret.

Du spørger endelig til, hvorvidt det er tilladt at kropsvisitere ved
mistanke om snus.

Personalet på et gymnasium må ikke foretage sådan en kropsvisitation.

Med venlig hilsen
xxxx xxxx xxxxxx
Fuldmægtig

Børne- og Undervisningsministeriet
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
Kontor for Gymnasier

Direkte: +45 xxxxxxxxx

---------SLUT--------

konklusion - de muligheder der er at det snus man har i munden da der
ikke er mulighed for krops visitering ..

eCigaretter det er bare damp med lidt snilde vil man også kunne nå et
godt stykke vej

man kan købe en kasse bil parkere den ude på parkerings pladsen sørge
for man ikke kan se ind i den også ryge efter behov

der er også den mulighed at rektor er et rimeligt menneske og ikke gider
beskæftige sig med noget der foregår uden for skolen matrikel ..

konklusion 2 : tingene er går meget tilbage de sidste 30 år friheden er
blevet slanket væsentligt MEN i mangel af bedre så er Tysk ikke længer
obligatorisk , hvad i sig selv er en landvinding

--
Bedste Hilsner Bo
https://youtu.be/Cc9xOvqqkiU

Jan Kronsell

> [...]
> blevet slanket væsentligt MEN i mangel af bedre så er Tysk ikke længer
> obligatorisk , hvad i sig selv er en landvinding

Jeg kan kun svare for der, hvor jeg selv er ansat, men vi interesserer
os bestemt for det, der sker uden for skolens matrikel.

Jan

Bo M. Mogensen

Den 30-08-2021 kl. 23:07 skrev Jan Kronsell:

> Jeg kan kun svare for der, hvor jeg selv er ansat, men vi interesserer
> os bestemt for det, der sker uden for skolens matrikel.

Tænker det er naturens orden det er det voksne menneskes opgave at bygge
forhindringer for den unge og den unges opgave at prøve og bryde dem ned.

men set i bag spejlet havde der været ryge forbud på den efterskole jeg
gik på 82/83 så havde jeg måske aldrig udviklet min vane , hvad alt lige
nu helbredsmæssigt og økonomisk er den bedste situation om end det
slækker på livskvaliteten .