fjerne ulovligt parkeret knallert?

Carsten Larsen

hej alle

som formand for et gårdlav har vi i vores husorden, skrevet at der ikke må
parkeres motorkøretøjer i gården, og er nu rendt ind i et problem med en
beboer der nægter at opretholde husorden.

vi er 7 forskellige boligforeninger der deler en fælles gård, hvor der så er
etableret et gårdlav, der har til opgave at drive gården.

nu er der så flyttet en beboer ind i en af ejendommene, og han nægter at
parkere sin knallert andre steder end i gården, og virker meget truende når
vi påpeger dette for ham.

hvordan står vi som gårdlav, kan vi selv fjerne hans knallert, eller kan man
få politiet til det for hans regning, hvad er fremgangsmåden, normalt når
folk stiller knallerter i gården, så sætter vi en seddel på at den ikke må
stå der, med en kopi af husorderen for gården, og så flytter folk deres
knallert, men ham her nægter altså pure at flytte den, og mener at vi bare
skal "fucke" af.

i husorden, paragraf 11, står der følgende

11. Parkering af motorkøretøjer i fællesgården er ikke tilladt.

og i paragraf 15 står der

15. Overtrædelse af dette ordensreglement har samme retsvirkning, uanset på
hvilken af grundene overtrædelsen sker, som overtrædelse af den enkelte
ejendoms ordensreglement og kan i givet fald medføre opsigelse eller
ophævelse af lejemålet i overensstemmelse med lejelovens bestemmelser
eller fortabelse af beboelsesretten i overensstemmelse med
andelsbolig/ejerforeningens vedtægter. Vedrørende ordensreglement for de
enkelte ejendomme henvises i øvrigt til disses husorden.

hvad kan vi gøre.

personligt har jeg stor forståelse for at han ikke vil parkere sin knallert
på gaden, med risiko for hærværk/tyveri, men det nytter jo ikke noget at
bare ignorer husorden, når alle andre kan finde ud af at overholde den.

gode råd ønskes

mvh Carsten Larsen

blue

"Carsten Larsen" <ne...@blackboxdata.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> andelsbolig/ejerforeningens vedtægter. Vedrørende ordensreglement for de
> enkelte ejendomme henvises i øvrigt til disses husorden.

Ikke noget - en knallert er ikke et motorkøretøj, så han gør intet forkert.

QBIC [6400]

tillægsspørgsmål : er en knallert omfattet af begrebet motorkøretøj ?

mvh
Niels Pedersen http://www.qbic.dk

Ulvir

"Carsten Larsen" <ne...@blackboxdata.dk> skrev i meddelelsen

> gode råd ønskes

Et knust æg på sædet. Hver gang..

Ivan V. Klattrup

Carsten Larsen skrev:

> [...]
>vi bare skal "fucke" af.
>
>i husorden, paragraf 11, står der følgende
>
>11. Parkering af motorkøretøjer i fællesgården er ikke tilladt.

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=22053#K1
13. Motorkøretøj:

motordrevet køretøj, der hovedsagelig er indrettet til selvstændigt at
benyttes til personbefordring eller godstransport. Knallert anses dog ikke
som motorkøretøj. Motordrevet køretøj, som er indrettet til at trække
andet køretøj eller arbejdsredskab, og som er konstrueret til en hastighed
af over 40 km i timen, og motordrevet køretøj, som er indrettet til andet
formål, og som er konstrueret til en hastighed af over 30 km i timen,
anses ligeledes for motorkøretøj. Motorkøretøjer inddeles i bil og
motorcykel.

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Message has been deleted

Kim Voss Schrader

Hej!

Ludvig Nielsen. wrote:
> Sygt råd, manden bryder jo ikke nogen lov.

Nej. Men man kunne jo låse den fast med en kæde som ekstra sikring. Det er vel
hverken selvtægt, hærværk eller tyveri.

Men det ville nok være bedre hvis man kunne tale med manden som normale mennesker :(

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Message has been deleted

Kim Voss Schrader

Hej!

Ludvig Nielsen. wrote:
> Hvis du hindre manden i at bruge sin knallert, så har du gjort noget
> ulovligt.

Han kommer ikke så langt, enig. Men det kan jo ikke bevises, og han lærer
sikkert hurtigt lektien.

Lidt ligesom når folk "låner" andres p-pladser. Man parkerer da bare lige bag
ved dem, så de ikke kan få deres biler ud. Et par gange med dén behandling, og
de finder et andet sted at parkere.

> Når nu han ikke gør noget ulovligt, så skal han jo ikke rette sig efter
> et par emsige "gårdvagter"

Korrekt, vedtægter er ikke lov.

Kim Ludvigsen

Kim Voss Schrader skrev:

> Korrekt, vedtægter er ikke lov.

Har du læst de andre indlæg i tråden? Han overtræder heller
ikke vedtægterne.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Man bliver aldrig for gammel til computer og internet. Læs

Frøken Jensen

On 12/05/08 0:18, in article 482770d8$0$90263$1472...@news.sunsite.dk, "Kim
Voss Schrader" <use...@mumbojumbo.dk> wrote:

Han overtræder jo heller ikke vedtægterne, eftersom de kun nævner
motorkøretøjer, som knallerter ikke er.

Carsten Larsen

ok, skulle måske have specificeret det lidt bedre, det er en knallert 45 med
nummerplade, det må de bestemt gå ind under kategorien motorkøretøjer?

blue

> ok, skulle måske have specificeret det lidt bedre, det er en knallert 45
> med
> nummerplade, det må de bestemt gå ind under kategorien motorkøretøjer?

Nej, en knallert er en knallert.

Ulvir

"blue" <x...@ywzx.dk> skrev i meddelelsen

Vist noget med en 'cykel med hjælpemotor'..

lars

"blue" <x...@ywzx.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

så må vedtægterne ændres til næste general forsamling

Karl Erik Christensen

Den Mon, 12 May 2008 09:30:25 +0200 skrev lars:

> så må vedtægterne ændres til næste general forsamling

Ja, for "kanøfles" skal han fandeme det dumme svin, ikke "Stempelquist"?

Har vi det ikke dejligt her i vores "sociale sammenhold"?

Karl Erik.

Claus E. Petersen

lars skrev:

[...]

Der røg forståelsen vist..

- cep

Hauge

Karl Erik Christensen wrote:
> Ja, for "kanøfles" skal han fandeme det dumme svin, ikke
> "Stempelquist"?
>
> Har vi det ikke dejligt her i vores "sociale sammenhold"?

Endnu en latterlig OT-kommentar fra ballademageren, der har mere travlt med
andres dårlige kommentarer.

Fut: væk

/Hauge

Henrik Eriksen

> [...]
> knallert på gaden, med risiko for hærværk/tyveri, men det nytter jo ikke
> noget at bare ignorer husorden, når alle andre kan finde ud af at

Det var ikke trådstarteren som skrev det med at vedtægterneskulle ændres, så
han har nok sin forståelse i behold.

Men ellers er det jo rigtigt. Hvis den knallert med djævelens vold og magt
_skal_ ud af gården, så skal vedtægterne ændres.

Alternativt kan man meddele manden, at man har fundet ud af, at han
alligevel gerne må parkere sin knallert i gården.
Hvis man her kan fremtrylle en lidt bedre stemning end ved tidligere
henvendelser, kan man måske også - på bedste diplomatisk vis - påpege at en
mere venlig omgangstone er ønskværdig.

/Henrik E.

Bjarne

Henrik Eriksen skrev:

> [...]
> Hvis man her kan fremtrylle en lidt bedre stemning end ved tidligere
> henvendelser, kan man måske også - på bedste diplomatisk vis - påpege at en

Det giver næppe nogensinde en god stemning, at en asocial person, der
opfatter sig selv som hævet over de regler, der gælder for andre, ender
med at få ret.

Hensigten med fælles regler for et fællesområde er normalt, at alle har
samme ret til at nyde opholdet her og ingen har særlige rettigheder til
at krænke andre, f.eks. ved at bruge arealet til knallertparkering.

Bjarne

OZ3BTO

"Carsten Larsen" <ne...@blackboxdata.dk> skrev i en meddelelse

Knallerten må godt holde der... En knallert er ikek et motor køretøj men en
cykel med hjælpe motor.. Har selv været møllen igennem og i kan ikke
forhindre ham i at pakere i gården

Erik

Hauge

OZ3BTO wrote:
> Knallerten må godt holde der... En knallert er ikek et motor køretøj
> men en cykel med hjælpe motor.. Har selv været møllen igennem og i
> kan ikke forhindre ham i at pakere i gården

Hvad er forøvrigt problemet med at en knallert holder i "gården", altså
udover gravide kvindfolk og deres tøffelmænd der hyler op over alt, er der
så et reelt problem?

Mvh Hauge

Peter

"OZ3BTO" <n...@spam.dk> skrev i en meddelelse

> Knallerten må godt holde der... En knallert er ikek et motor køretøj men
> en
> cykel med hjælpe motor.. Har selv været møllen igennem og i kan ikke
> forhindre ham i at pakere i gården

Det er jeg så ikke så sikker på.

En knallert 30 må sikkert gerne holde der, da den ikke regnes for et
motorkøretøj, men kommer ind under betegnelsen "cykel med hjælpemotor"

Her er der tale om en knallert 45, som er indregistreret og med nummerplade,
og kun må føres hvis man har et kørekort, - altså et motorkøretøj.

Bortset fra det, ville jeg overhovedet ikke bo sådan et sted, hvor jeg kun
kunne parkere min knallert eller cykel på fortovet.
Få dog lavet en form for parkeringshus/rum.

Peter

-= JF =-

Bjarne skrev:

> Det giver næppe nogensinde en god stemning, at en asocial person, der
> opfatter sig selv som hævet over de regler, der gælder for andre, ender
> med at få ret.

Han overtræder jo ingen regler!!
Han har IKKE parkeret et motorkøretøj, men en knallert!

Husreglerne siger "Parkering af røde cykler forbudt" og manden kommer
med sin gule cykel...

--
Mvh. John

Per Christoffersen

"Peter" <doc_...@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Her er der tale om en knallert 45, som er indregistreret og med
> nummerplade,
> og kun må føres hvis man har et kørekort, - altså et motorkøretøj.

Jeg ved ikke hvilken definition du bruger, men din udlægning er forkert
iflg. færdselsloven:

Her er en knallert (uanset størrelse) ikke et motorkøretøj, men et
motordrevet køretøj.
Den sidste kategori omfatter disse underkategorier:
Motordrevne køretøjer inddeles i motorkøretøj, traktor, motorredskab og
knallert.

/Per

Bjarne

-= JF =- skrev:

> Han overtræder jo ingen regler!!
> Han har IKKE parkeret et motorkøretøj, men en knallert!
>
> Husreglerne siger "Parkering af røde cykler forbudt" og manden kommer
> med sin gule cykel...

Og omgår dermed fikst meningen med reglerne.
Spørgsmålet er, om man ikke snarest burde justere reglerne, så parkering
af cykler med hjælpemotor eller køretøjer/maskiner med forbrændingsmotor
er forbudt på området.

Bjarne

Bjarne

Hauge skrev:
Det kan du ikke vide uden at kende til anvendelse og indretning af gården.
Der kan være mange gode grunde til at holde fællesarealer fri for
motoriseret trafik og parkering. Det er desuden en prioritering, om
fællesarealet er til fælles formål eller et antal kvadratmeter skal
bruges til individuel parkering af diverse genstande.

Bjarne

alexbo

"OZ3BTO" <n...@spam.dk> skrev

> Knallerten må godt holde der... En knallert er ikek et motor køretøj men
> en cykel med hjælpe motor..

Næh en knallert er en knallert, det er mere end 30 år siden det var en cykel
med hjælpemotor.

Nu til dags er en cykel med hjælpemotor en cykel med el-motor.

§ Bekendtgørelse om cyklers indretning og udstyr:

13. En cykel kan være forsynet med en el-hjælpemotor og må ikke være
forsynet med andre motorer.
Stk. 2. En el-hjælpemotor må kun afgive effekt, når cyklens pedaler
eller lignende samtidig betjenes.
Stk. 3. En el-hjælpemotor må højst have en effekt på 250 W.
Stk. 4. En el-hjælpemotor må kun afgive effekt ved hastigheder på 25
km/t eller derunder

mvh
Alex Christensen

Kim Ludvigsen

Bjarne skrev:

> Og omgår dermed fikst meningen med reglerne.

Så når man går på fortovet uden sikkerhedssele, så omgår man
fikst reglerne for brug af sikkerhedssele i biler?

> Spørgsmålet er, om man ikke snarest burde justere reglerne, så parkering
> af cykler med hjælpemotor eller køretøjer/maskiner med forbrændingsmotor
> er forbudt på området.

Det er en mulighed, hvis man kan komme igennem med en sådan
regelændring. Og indtil da kan vedkommende blot fortsætte
med at parkere sin knallert i gården.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Nem backup af Mozilla, Firefox og Thunderbird med MozBackup.

Bjarne

Kim Ludvigsen skrev:

> Så når man går på fortovet uden sikkerhedssele, så omgår man fikst
> reglerne for brug af sikkerhedssele i biler?

Det kræver vist en nærmere forklaring.

> Det er en mulighed, hvis man kan komme igennem med en sådan
> regelændring. Og indtil da kan vedkommende blot fortsætte med at parkere
> sin knallert i gården.

Ja jaja. Med mindre der direkte er forbud imod det, kan man individuelt
opbevare vaskemaskiner, knallerter, kummefrysere, løvebure eller
sejlskibe i fællesarealet. :-)
Hvordan lyder det?

Bjarne

Kim Ludvigsen

Bjarne skrev:

> Det kræver vist en nærmere forklaring.

Det nægter jeg pure. Forklaringen er indlysende.

Juridisk korrekt.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Økonom Steffen Møller giver et bud på, hvordan internettet

-= JF =-

Bjarne skrev:

> Og omgår dermed fikst meningen med reglerne.

Hør nu:
Skiltet siger at man ikke må parkere motorkøretøjer - og det lader han
så være med! Længere er den såmænd ikke!

Hvis nu skiltet havde sagt "Parkering af motorcykel forbudt", mener du
så også at han havde været fiks til at omgå reglerne?
Ret beset er en knallert jo en minimotorcykel.

> Spørgsmålet er, om man ikke snarest burde justere reglerne,

De skal såmænd bare vedtage at ændre ordlyden til "Parkering af
motordrevne køretøjer forbudt" - så er den ged barberet.

Det vil selvfølgelig betyde at man heller ikke må parkere de små
el-drevne "scootere" som mange pensionister futter rundt på.

Claus E. Petersen

Henrik Eriksen skrev:

Det har du helt ret i. Jeg klokkede i det. beklager.

- cep

Hauge

Bjarne wrote:
> Det kan du ikke vide uden at kende til anvendelse og indretning af
> gården.

Netop, det var også derfor jeg spurgte, men det var måske for svært?
Men prøver igen:

"Hvad er forøvrigt problemet med at en knallert holder i "gården" "

Det skulle, logisk nok, ses i forhold til f.eks. cykler eller lign..

/Hauge

Ulvir

"-= JF =-" <nu...@null.null> skrev i meddelelsen

> Husreglerne siger "Parkering af rřde cykler forbudt" og manden kommer med
> sin gule cykel...

En kinřjsercykel? :-)

Ulvir

> [...]
> også at han havde været fiks til at omgå reglerne?
> Ret beset er en knallert jo en minimotorcykel.

En knallert er, som tidligere nævnt, en cykel med hjælpemotor..

Hvis der står 'Cigaretrygning forbudt' - har jeg så 'ret' til at gå rundt
med en stinkende cigar i kæften? Det har jeg vel.. Helt ærlig..

Carsten Larsen

"lars" <levithann...@hotmail.com> skrev i meddelelsen

ja, men nu er det ikke i vedtægterne det står med i husorden, som
bestyrelsen frit kan ændre, men lad os nu forestille os, at det blev skrevet
ind i husorden, at KNALLERTER ikke må stå i gården, har vi så mulighed for
at få fjernet dem lovligt?

Carsten Larsen

"-= JF =-" <nu...@null.null> skrev i meddelelsen

hej john, og andre, tak for svarene, nogle var ganske brugbare og andre var
ikke

den husorden der p.t. er for gården, er formuleret af københavns kommune i
1999 da de etablerede vores fællesgård, kommunen er meget modstander af at
der skal stå cykler i gården i forvejen, og mener slet ikke at disse hører
til i en gård, og derfor slet ikke knallerter/motorkøretøjer, da de ifølge
kommunen sviner på fliserne (oliespild mm), og at der ligger en potentiel
risiko for at de små børn klatrer rundt på knallerterne/motorkøretøjerne,
hvilket kan medføre store skader på børnene hvis de får væltet et sådant
køretøj.

Da den siddende bestyrelse i dette gårdlaug er rimelig ny, har vi ikke været
ude for denne problemstilling før, og derfor skrev jeg dette indlæg, i håb
om at få at vide om politiet kan gøre noget.

Ifølge vores vedtægter er det bestyrelsen der definerer husorden, og det
nemmeste vil jo være at ændre paragraffen til at omhandle knallerter og
eller andre køretøjer med forbrændsmotor, på den måde kan man stadig
tilgodese elektriske kørestole mm.

men hvis vi nu forestiller os at vi ændrer husorden, hvordan står vi så med
at håndhæve dette, når manden nægter at følge vores påkrav?

mvh Carsten

Message has been deleted

-= JF =-

Ulvir skrev:

> En knallert er, som tidligere nævnt, en cykel med hjælpemotor..

Nej, det er den ikke! Har været, men det er tilsyneladende længe siden.

> Hvis der står 'Cigaretrygning forbudt' - har jeg så 'ret' til at gå
> rundt med en stinkende cigar i kæften? Det har jeg vel.. Helt ærlig..

Ja, selvfølgelig!
Havde der derimod stået tobaksrygning forbudt, havde sagen været en anden.

Arne H. Wilstrup

> men hvis vi nu forestiller os at vi ændrer husorden, hvordan
> står vi så med at håndhæve dette, når manden nægter at følge
> vores påkrav?

I kan intet håndhæve - I kan så følge vedtægterne og forsøge
at smide manden ud, men det kan først ske i en retssag som I
kan risikere at tabe. I kan ikke øve selvtægt og fjerne/bolte
knallerten fast.

Nu er der imidlertid noget interessant i den problemstilling
jeg kommer til at tænke på.

Når der står et skilt med kryds over en bil og motorcykel,
betyder det som regel at det også gælder knallerter - eller
hvad?

Det skal måske først angives via en undertavle at det også
gælder knallerter?

Bjarne

Kim Ludvigsen skrev:

> Det nægter jeg pure. Forklaringen er indlysende.

Jeg regnede heller ikke med du kunne.
Sammenligningen er uden mening.

Bjarne

Kurt Lund

Kim Ludvigsen wrote:

> Juridisk korrekt.

Jeg ved godt, at sund fornuft ikke er god skik i denne gruppe, men denne
diskussion overskrider da totalt enhver form for samme.

--
Kurt Lund

Bjarne

Carsten Larsen skrev:

> [...]
>
> men hvis vi nu forestiller os at vi ændrer husorden, hvordan står vi så
> med at håndhæve dette, når manden nægter at følge vores påkrav?

Nu skal du ikke forvente endegyldige juridiske sandheder her i gruppen.
Ærgerligt nok.

Hvis man frabeder sig henstilling af bestemte genstande i et område, og
nogen alligevel henstiller genstande i området, så er det rimeligt at
fjerne disse genstande igen.

For at tydeliggøre dette så prøv at forestil dig, at det var en fælles
terrasse, som nogen henstillede en kummefryser på og nægtede at fjerne
denne igen.

Men det er jo ligesom ikke nok at flytte kummefryseren væk, hvis den
asociale person igen og igen flytter den ind på terrassen for at chikanere.

Her ville det være mere effektivt at konfiskere eller bortsmide
genstanden, men jeg kan ikke lige se, efter hvilken paragraf det skulle ske.

Desuden kan man forfølge den asociale person for ikke at overholde
vedtægterne, hvis dette elles er en mulighed.

Bjarne

Bjarne

Hauge skrev:
F.eks.:
De indeholder benzin og olie, kan svine, kan være brandfarlige, kan være
farlige for børn, der piller ved dem, kan være tunge at få over sig,
hvis de vælter, fylder mere. Desuden er det sandsynligt, at de jævnligt
vil blive startet det sted, de holder. En knallert larmer ad h. til,
hvis den startes i en lukket gård.

Bjarne

Carsten Larsen

"Bjarne" <alvar.h...@gmail.com> skrev i meddelelsen

det er netop også nogle af kommunens argumenter for at de ikke må stå der,
men kan jeg henvende mig til politiet og bede om at få den fjernet på ejers
regning, eller ?

mvh Carsten

blue

> men kan jeg henvende mig til politiet og bede om at få den fjernet på
> ejers regning, eller ?

Nej. Så længe den ikke står direkte i vejen for andre køretøjer, gør
politiet intet.

Hauge

Carsten Larsen wrote:
> det er netop også nogle af kommunens argumenter for at de ikke må stå
> der,

Ja motorkøretøjer... Og det er vist ret så fastslået at en knallert ikke er
et motorkøretøj, i hvert fald hvis man skal tro lidt på folket i denne tråd.
Så vil du have politiet til at fjerne en knallert, som står der lovligt,
også efter "jeres" regler?

/Hauge

Bjarne

blue skrev:
Jeg undrer mig over, at nogle af jer er så forhippede på at betragte det
som en sag om køretøjer. Er det færdselsloven, der gælder på en lukket
privat gårdsplads? Må man parkere knallerter på jeres terrasse eller
altan eller i jeres havestue, hvis det ikke udtrykkeligt er forbudt?

Prøv at se det som en sag om, hvilke genstande det er tilladt at
opbevare/anbringe i en lukket privat gård. Knallerter er åbenbart
uønskede. Måske mangler de at tydeliggøre reglerne, men når reglerne
ellers er/bliver klare nok, hvilke muligheder har de da for at skride
ind over for en asocial bavian, der trods henstillinger smider sit
motoriserede køretøj i den fælles gård?

Bjarne

Bjarne

Morten Bjergstrøm skrev:

> Til gengæld hindrer du ejeren i at råde over knallerten - det må man
> ikke.

Hvis du trods henstillinger om at lade være stiller din knallert i din
nabos havestue, kan man godt diskutere, om du selv har givet afkald på
umiddelbart at råde over den.

Bjarne

Hauge

Bjarne wrote:
> Er det færdselsloven, der gælder på en
> lukket privat gårdsplads?

Så vidt jeg kan læse mig til, så er det nogle regler som kommunen har sat
op, så det er umiddelbart ikke et specielt privat område, men kommunalt..
Citat:"det er netop også nogle af kommunens argumenter for at de ikke må stå
der,"

/Hauge

Ulvir

"Ludvig Nielsen." <lunielsen @ yahoo.com> skrev i meddelelsen
> Ulvir formulerede spørgsmålet:

> Hvor har du set et sådan skilt? står der ikke "tobaksrygning forbudt" det
> gør der på de skilte jeg har set.

Jeg har aldrig set så'n et skilt, det var nærmest noget hypotetisk noget..

Message has been deleted

Manhatten

"Morten Bjergstrøm " <nosp...@miljokemi.dk> skrev i en
meddelelse

> Men ikke lovligt.

> Nej for den § eksisterer ikke.

Har det været tilladt, evt. kun for offentlige myndigheder
ala kommuner? Husker tydeligt skilte opsat af Albertslund
kommune med tekst som "Henstilling af cykler forbudt.
Fjernes uden ansvar" Men det er en del år tilbage men synes
da stadig jeg støder på sådanne skilte.

/Jacob

Ulvir

> Hvorfor opstille et scenario som aldrig vil opstå.

Suk..

Arne H. Wilstrup

"Manhatten" <inv...@invalid.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> kommune med tekst som "Henstilling af cykler forbudt.
> Fjernes uden ansvar" Men det er en del år tilbage men synes

Den sætning "fjernes uden ansvar" er juridisk noget vås. Man
(=den almindelige borger) kan ikke fjerne noget uden ansvar.

Den med: "Henstillen (sic!) af cykler forbudt. Fjernes uden
ansvar" er altså ikke juridisk bindende. Men hvis der står
"Henstillen af cykler forbudt. Politiet" så turde det være
lovligt.

Man kan altså ikke pådrage sig nogen form for bøde eller
påtale hvis man parkerer sin cykel et sted hvor der står
"Henstillen af cykler forbudt", da et sådant forbud ikke vil
være gældende. Kun hvis det er politiet der udsteder et sådant
forbud, vil det være gældende, da enhver borger skal følge
politiets anvisninger.

Det er heller ikke tilladt andre end politiet at udstede bøder
i det offentlige rum. Man kan naturligvis via retten få en
bøde for ulovligheder, men i trafikken er det kun politiet og
evt. domstolene efterfølgende der kan udstede bøder svjv.

Bjarne

Morten Bjergstrøm skrev:

> Ja men hvis du har stillet din knallert i naboens havestue har der jo
> nok været tale om ulovlig indtrængen for at kunne stille den der. Det
> er der ikke tale om her.

Giver ulovlig indtrængen ret til at konfiskere genstanden?

Bjarne

Bjarne

Morten Bjergstrøm skrev:

> Ja Færdselsloven gælder alle steder, hvor flere af hinanden uafhængigt
> af hinanden færdes.
>
> Så uanset hvad der måtte stå i vedtægterne for gårdlauget er det
> Færdselslovens bestemmelser der gælder og et evt. p-forbud skal skiltes
> i henhold til Færdselsloven.

Der er også flere som færdes uafhængigt af hinanden i diverse kommunale
bygningers gårdhaver. Gælder færdselsloven også her - skønt færdselen
udelukkende er til fods og eneste køretøjer er kørestole?

Bjarne

Jan

> [...]
> knallert på gaden, med risiko for hærværk/tyveri, men det nytter jo ikke
> noget at bare ignorer husorden, når alle andre kan finde ud af at

Hos os lavede vi en aftale om at der blev lavet et pænt skur til 45
knallerter mv. også kunne man leje en plads derinde. (Betaler prisen for
skuret)
Det så pænt ud og skuret lå ved indgangen til gården, så de kunne trække ud
og starte dem (det var en del af leje aftalen).

Det blev alle parter glade for.

Mvh

Per Christoffersen

"Bjarne" <alvar.h...@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Der er også flere som færdes uafhængigt af hinanden i diverse kommunale
> bygningers gårdhaver. Gælder færdselsloven også her - skønt færdselen
> udelukkende er til fods og eneste køretøjer er kørestole?

Prøv at læse færdselsloven.

Reglerne om opførsel mv. i det fælles gårdanlæg (ordensreglement for gården)
er udelukkende et privat anliggende mellem beboere og den enkelte ejendom.
Hvis ikke det fremgår af den enkeltes lejekontrakt/boligaftale mv. at
ordensreglementet er gældende på samme måde som den almindelige husorden for
den enkelte ejendom, så har ordensreglementet for gården imidlertid ingen
juridisk værdi.
Gårdsammenslutningen kan i sig selv naturligt nok ikke pålægge enkelte
beboere byrder eller forpligtigelser, - de har jo ingen direkte relation til
beboerne.

Så medmindre gårdreglementet eksplicit er gjort gældende overfor de enkelte
beboere, og reglementet ændres, så det fremgår at motoriserede køretøjer
ikke må henstilles, så er der ikke andet at gøre ved knallerten end at smile
til beboeren og prøve at nå frem til en afklaring ad samtalens vej.

/Per

Manhatten

> Kommunen kan i samarbejde med politiet skilte med
> cykelforbud. Det
> samme kan formentligt ske på private områder med hjemmel i
> lov om mark-
> og vejfred §17.

Som jeg erindrer det var der ikke nogen afsender på men det
var skilte der var lige før tunnellen til s-togstationen og
formentlig kommunalt område og der var ingen afsender på
skiltene. Men det er mindst 6-6 år siden så kan huske
forkert.

/Jacob

Bjarne

Morten Bjergstrøm skrev:

> § 1. Loven gælder, hvor andet ikke er bestemt, for færdsel på vej,
> som benyttes til almindelig færdsel af en eller flere færdselsarter.
>
> § 2. I denne lov forstås ved:
>
> 26. Vej:
>
> vej, gade, cykelsti, fortov, plads, bro, tunnel, passage, sti eller
> lignende, hvad enten den er offentlig eller privat.

Hvad med:
§ 28. Standsning eller parkering må ikke ske på et sådant sted eller
på en sådan måde, at der opstår fare eller ulempe for færdslen.

Hvis de, der råder over en gårdsplads, vurderer, at parkering af
knallerter er til ulempe for færdslen, må det være naturligt at
politianmelde parkeringen som værende til ulempe (holder i vejen og
griser underlaget) og evt. til fare (f.eks. for legende børn)

Bjarne

Message has been deleted

Broegger

-= JF =- <nu...@null.null> skrev

> [...]
> siden.

> Ja, selvfølgelig!
> Havde der derimod stået tobaksrygning forbudt, havde sagen været en

Så gælder det om at finde et joint frem. ;-)

--
Hilsen Thomas
Gode venner kan lave alting sammen,

Jubii

"Broegger" <tho...@removethisbroeggerne.dk> skrev i meddelelsen

> Så gælder det om at finde et joint frem. ;-)

Der findes specielle love der forbyder den slags, så det er rent faktisk forbudt hvor som
helst, uden husorden og skiltning. Men ellers hi hi.

Men tilbage til den oprindelige husorden.
Den truer med opsigelse og citerer lejelove §§, men hvordan er den vedtaget? Jeg vil mene det
kun er udlejere der kan opsige lejere i henhold til en husorden, og skal en husorden for en
gård have retsvirkning, må den vel have grundlag i et samarbejde med udlejeren(ejeren) af den
berørte ejendom? Består gårdlavet af en forening af ejere eller dennes repræsentanter?

Jubii

> Nu skal du ikke forvente endegyldige juridiske sandheder her i gruppen.
> Ærgerligt nok.

Hallo der!!! Hvis du læser fundatsen, så ser du at denne gruppe ikke skal erstatte henvendelse
til professionel advokatbistand, og at svarerne bør være kvalificerede.

> [...]

> lige se, efter hvilken paragraf det skulle ske.
>

> Desuden kan man forfølge den asociale person for ikke at overholde vedtægterne, hvis dette

Var det en juridisk sandhed du der fremkom med? Nej det var det ikke, og helt i tråd med resten
af svarerne i denne debat. Ærgeligt nok.

Jubii

"OZ3BTO" <n...@spam.dk> skrev i meddelelsen news:g095jk$ms7$1...@newsbin.cybercity.dk...

> Knallerten må godt holde der... En knallert er ikek et motor køretøj men en
> cykel med hjælpe motor.. Har selv været møllen igennem og i kan ikke
> forhindre ham i at pakere i gården

Mon ikke den der med cykel med hjælpemotor er fjernet fra færdselsloven og dens definationer?
Jeg mener det er erstattet med knallert.

Broegger

"Jubii" <ju...@msn.com> skrev

> [...]
>
> Der findes specielle love der forbyder den slags, så det er rent
> faktisk forbudt hvor som helst, uden husorden og skiltning. Men ellers

Gør der det? Så vidt jeg er orienteret står der ingen steder i loven at man
ikke må ryge pot. Men det kommer nok til en definition om man besidder det.
Men det kunne jo være en anden der holder jointen :-D

Per Christoffersen

"Jubii" <ju...@msn.com> skrev i en meddelelse
> [...]

Hvis ordensreglerne for gården skal kunne have retsvirkning (og kunne
medføre ophævelse af lejemålet) overfor de enkelte beboere i de enkelte
ejendomme, så skal det fremgår af deres lejeaftale/boligaftale at
gårdreglerne indgår i den almindelige husorden og skal opfattes på linje med
denne..
Det vil herefter være op til den enkelte ejendom at afgøre, om de vil køre
en husordenssag på den pågældende beboer.
Gårdlavet eller gårdforeningen har ingen adgang til selv at håndhæve
reglerne overfor de enkelte beboere.

Da jeg af egen erfaring (fra andelsforeningsarbejde) ved, at det er endog
meget vanskeligt at hæve et lejemål med grundlag i husordenen, kan jeg ikke
forestille mig, at henstillen af en knallert på forbudt område vil være
tilstrækkeligt.

/Per

Bjarne

Jubii skrev:

> Hallo der!!! Hvis du læser fundatsen, så ser du at denne gruppe ikke skal erstatte henvendelse
> til professionel advokatbistand, og at svarerne bør være kvalificerede.

Det var da træls at jubbi har skiftet identitet og omgår
meddelelsesfiltrene.

Bjarne

dotman

> [...]
> med
> nummerplade, det må de bestemt gå ind under kategorien motorkøretøjer?

Den gang knallert 45 først kom på gaden, der købte jeg en og sammmen med min
reg. atest fik jeg en folder omkring reglerne for knallert 45 og der stod
der at en Knallert 45 skal parkers på samme måde som en cykel, altså den
skal stå på fortorv, cykelskure og ikke på P-pladsen som nogen idioter gør
og fylder en hel bås.

Jon Bendtsen

Loven kan være lavet om siden da?

Michael Munck

Hej jeg ønsker at knytte en kommentar til jeres tråd selvom den er gammel med stadigvæk relevant. Jeg og min kæreste havde 2 biler og ville egentlig gerne sælge den ene, dels for at spare penge, være lidt mere heldig med at finde en parkeringsplads i København. Vi ønsker også at indgå i den grønne omstilling og mål for fremtiden. Jeg købte en 2 hjul el-scooter som jeg satte i vores gård. Den fylder det samme som en cykel. For god orden skyld talte jeg med vores vicevært om den stod godtnok. Hun ville tale med gårdlauget. Efter en uge kunne hun fortælle mig at gårdlauget har forbudt at min el-scooter må stå i gården. De henholder sig til en paragraf i ordensreglerne, hvor der står at motorcykler og knallerter ikke på parkeres i gården. Der hænger et gammel skilt på væggen som vel er 50-70 år år gammel
Der står intet på el-scooter, el-løbehjul, el-cykler eller ladcykler som altid bliver på langs af væggen dvs. de fylder for omkring 5-6- cykler.

Jeg bedt vores vicevært om at der bliver indkaldt til en ekstraordinær generalforsamling med eneste dagspunkt parkering med grøn energi i gården.
Bestyrelsen må forklare mig præcis hvor det ikke skulle være lovligt at holde sin el-scooter i gården, give mig et godt svar hvorfor el-cykler el-løbehjul og ladcykler gerne må holde i gården selv disse ikke står i et et gammelt ordensreglement og på et ny tilsvarende 2023 skilt på væggene i gården. De skal bare komme med et rigtig godt argument.

Vh. Michael

Michael Munck

Undskyld siger kommunen virkelig at det er farligt at kravle op på en knallert ?
Et nyt argument for at tilfredsstille curling børn og deres forældre. TÆNK hvis der skulle ske noget.
Var det ikke nemmere at i som forældre opdraget jeres børn så de hverken kravlede på cykler, knallerte eller scooter.

I vores gård skal man rydde sit legetøj op efter brug, det er det eneste der ikke sker, der flyder legetøj overalt og legetøj, små cykler flyder på gangstier og da der ikke er lys i hele gården har jeg f.eks være ved og har faldet over legetøj som curling børn og deres forældre ikke rydder op. Da jeg var ung kørte vi alle sammen på knallert Puck 3 gear, maxi, Caio osv. ingen tænkte på dette opdigtet problem og jeg boede i Tingbjerg Københavns største børne kvarter og har aldrig hørt om et problem med et barn der kommet til skade, det har min far heller ikke som var med i bestyrelsen. Det er igen rent og skært pis og papir fra curling familierne.

Vh, Michael