Lydoptagelse i hjemmet

Anders Andersen

Hej

Jeg står i en lidt mærkelig situation. Jeg har arbejdet på noget teknik derhjemme til at opsamle stemmekommandoer. Det betyder at jeg har haft en mikrofon tændt og den har opfanget en samtale mellem min nu ekskæreste og en kollega hvor de erkender utroskab på en forretningsrejse.
De arbejder i en større dansk virksomhed som er statsejet. Så udover at være knust så er jeg også forarget over at de sådan set misbruger (i sidste danskernes) midler til forretningsrejser.
Virksomheden har en whisteblower-linje, men jeg er faktisk ikke sikker på om optagelsen falder ind under ulovlig optagelse fordi jeg ikke selv er med i samtalen eller har samtykke fra nogen af dem. Men er der en gråzone når nu det er fundet sted i mit eget hjem? Vil det være forkert at dele bider af samtalen med whistleblower-linjen?

Bertel Lund Hansen

Du skal spørge en advokat for at være sikker, men jeg tror at optagelsen
er ulovlig. Det spiller dog ind at du slet ikke har haft til hensigt at
lave optagelsen, og hensigt er afgørende i straffesager.

Uanset om det er strafbart eller ej, kan du vælge at dele optagelsen via
whistleblower-ordningen.

Straffelovens § 263:

Stk. 2. Med bøde eller fængsel indtil 6 måneder straffes den,
der, uden at forholdet er omfattet af stk. 1, uberettiget

1) åbner et brev eller en anden lukket meddelelse eller
optegnelse eller gør sig bekendt med indholdet eller

2) ved hjælp af et apparat hemmeligt aflytter eller optager
udtalelser fremsat i enrum, telefonsamtaler eller anden samtale
mellem andre eller forhandlinger i et lukket møde, som den
pågældende ikke selv deltager i, eller hvortil den pågældende
uberettiget har skaffet sig adgang.

Du har optaget en "anden samtale mellem andre".

Jeg tror ikke du vil blive straffet for optagelsen. Den er fremkommet
ved et tilfælde, og det er sket i dit eget hjem.

--
Bertel, Denmark

Hans Kjaergaard

Jeg hæfter mig ved fgl.:

>opfanget en samtale mellem min nu ekskæreste og en kollega hvor de erkender utroskab på en forretningsrejse.
Og:
>misbruger (i sidste danskernes) midler til forretningsrejser.
Har lidt svært ved at få disse to ting til at hænge sammen, jeg mener
utroskab i sig selv er ikke misbrug af midler, midler forstået som
penge. Utroskab er misbrug af tillid, men det kan man vist ikke gøre
op i penge.
Så at du helt tilfældigt har optagen en samtale virker lidt
"opfundet", men tvivlen skal komme dig til gode, men forklaringen på
"misbrug af midler" står lidt ude i det blå.

>Vil det være forkert at dele bider af samtalen med whistleblower-linjen
Ja, hvis du vil dele noget af dette skal det være det hele, dem der
lytter med skal have hele sammenhængen med for at kunne vurderer hvad
det er de har lyttet til, en klippe/klistre version er ikke meget
værd.
I værste fald så kan anmeldelser til en whisteblower-linje ende i en
retsag, så hele historien skal med.

Hvis det du egentlig vil er at straffe din eks, så slet denne optagede
samtale og kom videre med dit liv, det er ikke værd at sidde og kigge
i sin egen navle.

/Hans