Billigelse af terrorisme

Carl Alex Friis Nielsen

Er det bare mig der er underlig når jeg føler at vi for tiden ser
udbredt åbenlys billigelse af terror i Danmark og undrer mig over at
myndighederne ikke tager robust handling for at imødegå dette?
Hvis man fravrister et israelsk flag fra en person og ødelægger dette er
det så ikke i sig selv terrorisme?

Paragrafen er underlagt offentlig påtale, så civil anholdelse er
tilladt. Er det på tide at genfinde den civilcourage vi udviste i 1943?

Straffeloven siger:

§ 136. Den, som uden derved at have forskyldt højere straf offentlig
tilskynder til forbrydelse, straffes med bøde eller fængsel indtil 4 år.

Stk. 2. Den, der offentligt udtrykkeligt billiger en af de i denne lovs
12. eller 13. kapitel omhandlede forbrydelser, straffes med bøde eller
fængsel indtil 3 år.

12. Kapitel omhandler Landsforræderi og andre forbrydelser mod statens
selvstændighed og sikkerhed.

13. Kapitel omhandler Forbrydelser mod statsforfatningen og de øverste
statsmyndigheder, terrorisme m.v.

Bertel Lund Hansen

Carl Alex Friis Nielsen wrote:

> [...]
> myndighederne ikke tager robust handling for at imødegå dette?
> Hvis man fravrister et israelsk flag fra en person og ødelægger dette er

Nej. Det er vold.

> Paragrafen er underlagt offentlig påtale,

Hvilken paragraf?

> 12. Kapitel omhandler Landsforræderi og andre forbrydelser mod statens
> selvstændighed og sikkerhed.

Øh ... hvordan kan det være landsforræderi at fravriste en person et
flag?

> 13. Kapitel omhandler Forbrydelser mod statsforfatningen og de øverste
> statsmyndigheder, terrorisme m.v.

og hvordan kan det være en forbrydelse mod staten?

--
Bertel, Denmark

Carl Alex Friis Nielsen

On 05-11-2023 17:59, Bertel Lund Hansen wrote:

> Nej. Det er vold.

Vold kan være terrorisme - eksempelvis har de færreste problemer med at
betragte drabet på dørvagten ved Synaggen i Kbh. som terrorisme og altså
ikke "bare" et drab.

> Hvilken paragraf?

§136 stk 2. Billigelse af terrorisme - jeg refferede til billigelse af
terrorisme før omtalen af det voldelige overgreb - vold er selvfølgeligt
underlagt offrentlig påtale uanset om det er terror eller ej.

> Øh ... hvordan kan det være landsforræderi at fravriste en person et
> flag?

Det kan det næppe - jeg tog det med for at forklare §136 stk. 2, og uden
at beskrive indholdet af de to der nævnte kapitler giver det jo ingen
mening.

> og hvordan kan det være en forbrydelse mod staten?

TERRORISME - kommaer afslutter ikke sætninger.

Beklager at omtalen af fravristning af flag forstyrrer hovedindholdet.
Det handler om billigelse af terrorisme.
Jeg er temmelig opbragt over nationens tilstand, hvilket refferencen til
civilcourage i 1943 måske også burde indikere.