Lovgrundlag for Elarbejde i eget hjem

Rasmus Elmelund Nielsen

Hej.

En ophedet debat på mit arbejde har ledt mig til at skrive dette indlæg.

Kort fortalt, så diskutere vi hvilket lovgrundlag der gælder for Elarbejde udført i eget hjem af ejeren selv.

Der er enighed om at Stærkstrømsloven (lov nr. 251 af 6. maj 1993) og Stærkstrømsbekendtgørelsen: Elektriske installationer, udsendt af Elektricitetsrådet (fra 1.1.2004 Sikkerhedsstyrelsen) er gældende uanset, dvs. installationernes udførelse skal være i overenstemmelse med ovenstående.

Der hvor uenigheden opstår er på spørgsmålet hvorvidt det så også er ulovligt for private at lave arbejdet selv.

Elinstallatørloven (lovbekendtgørelse nr. 534 af 25. juni 1993 om autorisation af elinstallatører mv.) beskæftiger sig med dette.
Vil denne bekendtgørelse gælde for private i eget hjem?

Mere specifikt tænker jeg på:
§ 2. De i § 1, nr. 1-2, nævnte arbejder må kun udføres under ansvar af personer, der har opnået autorisation som elinstallatør.

Hvad ligger der af betydning i ordlyden: "under ansvar"?

Mvh
Rasmus

Bertel Lund Hansen

Den 04.04.2022 kl. 17.51 skrev Rasmus Elmelund Nielsen:

> Der hvor uenigheden opstår er på spørgsmålet hvorvidt det så også er ulovligt for private at lave arbejdet selv.

Mig bekendt må man lave alt elarbejde selv hvis det foregår uden for
muren. Måske gælder det ikke kraft?

> [...]

> Hvad ligger der af betydning i ordlyden: "under ansvar"?

At en ufaglært godt må lave selve arbejdet hvis en autoriseret
elinstallatør tjekker og godkender det bagefter.

--
Bertel