Hvornår kan et firma kræve en vare tilbage?

Hans Hansen

Jeg er havnet i en lidt usædvanlig og uheldig situtation. På Black Friday gjorde jeg de fleste af mine julegave indkøb. Både for gode tilbud men også ikke-tilbudsvarer.Her får jeg købt en vare til 4000,- som angiveligt ikke er på tilbud. Jeg modtager ordrebekræftelsen og varen bliver afsendt dagen efter samt jeg modtager en faktura. Så langt så godt og gaven bliver givet til jul og min kæreste bliver ovenud begejstret. Men det viser sig at de åbenbart har opdaget at de har sendt en lidt anden udgave af varen end den jeg har bestilt som åbenbart har større værdi (ca. 20000) og nu har taget kontakt. Men nu står jeg så i en lortesitutation fordi jeg allerede har givet den i gave og givet hende denne glæde som jeg jo ikke vil tage fra hende igen. Ironisk nok ville den vare jeg egentlig havde bestilt været forkert så et ombyt vil være det samme udfald.

Jeg synes at min situation minder lidt som beskrevet her https://www.danskerhverv.dk/presse-og-nyheder/nyheder/2019/marts/ma-en-kunden-beholde-en-vare-der-er-sendt-til-dem-ved-en-fejl/ :"Det gælder dog kun, hvis du har gjort en indsats for at få varen retur. Hvis du ikke gør noget, vil forbrugeren efter en periode, der afhænger af varen størrelse og værdi, have ret til at bruge varen eller smide den ud."

Er der nogen som har lidt kendskab til vurderingen af hvad sådan en periode vil være? Havde de reageret inden da havde det selvfølgelig været nemmere at bare at sende tilbage og nu er der trods alt gået et stykke tid (i hvert fald i min optik).

Bertel Lund Hansen

Den 05.01.2023 kl. 12.54 skrev Hans Hansen:

> Jeg er havnet i en lidt usædvanlig og uheldig situtation. På Black Friday gjorde jeg de fleste af mine julegave indkøb. Både for gode tilbud men også ikke-tilbudsvarer.Her får jeg købt en vare til 4000,- som angiveligt ikke er på tilbud. Jeg modtager ordrebekræftelsen og varen bliver afsendt dagen efter samt jeg modtager en faktura. Så langt så godt og gaven bliver givet til jul og min kæreste bliver ovenud begejstret. Men det viser sig at de åbenbart har opdaget at de har sendt en lidt anden udgave af varen end den jeg har bestilt som åbenbart har større værdi (ca. 20000) og nu har taget kontakt. Men nu står jeg så i en lortesitutation fordi jeg allerede har givet den i gave og givet hende denne glæde som jeg jo ikke vil tage fra hende igen. Ironisk nok ville den vare jeg egentlig havde bestilt været forkert så et ombyt vil være det samme udfald.

> [...]

Nej, det gør den ikke. I den ag du henviser til, modtog kunden samme
vare to gange. Det var derfor indklysende at der forelå en fejl, og den
har han pligt til hjælpe med at rette op på. Spørgsmålet er kun hvor
meget besvær og småpenge det må koste ham.

Jeg går først ud fra at du har modtaget din vare i god tro (se senere).
Så har sælger ikke ret til at forlange varen returneret. Det følger af
aftalelovens § 32 stk. 1:

§ 32 Den, der har afgivet en viljeserklæring, som ved fejlskrift
eller anden fejltagelse fra hans side har fået et andet indhold
end tilsigtet, er ikke bundet ved erklæringens indhold, hvis
den, til hvem erklæringen er afgivet, indså eller burde indse,
at der forelå en fejltagelse.

Da du ikke vidste at der forelå en fejl, er sælger bundet af sin
'viljeserklæring' (jf. "eller anden fejltagelse"), og en fremsendelse af
varen efter aftale er omfattet deraf. Den der laver fejlen, må bære
konsekvenserne. Men ...

Om god tro:

Der står også i afsnittet "eller burde indse". Spørgsmålet er om varen
er så meget bedre end den bestilte at du burde kunne regne ud at det
ikke var den du havde betalt for. Det kan jeg ikke vurdere.

Bemærk at dette ikke er juridisk rådgivning. Det er blot som jeg læser
loven. I dit tilfælde ville jeg kontakte en advokat. Spørg i forvejen om
det vil koste penge at få svar på et spørgsmål. Min egen advokat har
flere gange svaret gratis på simple spørgsmål, men der er andre der
tager penge for det.

Hvis der bliver en sag fordi sælger ikke vil give sig, får du under alle
omstændigheder brug for en advokat.

> [...]
smide den ud."

> Er der nogen som har lidt kendskab til vurderingen af hvad sådan en periode vil være?

Det er irrelevant. Den periode betyder kun noget hvis modtageren ved at
der foreligger en fejl.

--
Bertel, Denmark