ekko fra fortiden

Peter Loumann

http://www.dr.dk/nyheder/udland/goebbels-sekretaer-er-doed-hun-blev-106-aar
http://nyheder.tv2.dk/udland/2017-01-30-nazi-sekretaer-blev-106-aar-skabte-kontrovers-kort-foer-sin-doed

Næsten utroligt.

Uanset om man tror på hendes uvidenhed - det er jeg tilbøjelig til - så var
hun centralt placeret i det 3. riges propagandaapparat. Lidt
mærkelsesbeværdigt at hun bagefter fik ansættelse i forbundsrepublikkens
statslige medier, først Südwestfunk, så ARD.

https://de.wikipedia.org/wiki/Brunhilde_Pomsel

--
pl

Poul E. Jørgensen

Den 30-01-2017 kl. 21:49 skrev Peter Loumann:

> [...]
> mærkelsesbeværdigt at hun bagefter fik ansættelse i forbundsrepublikkens
> statslige medier, først Südwestfunk, så ARD.

Der står i disse dage ganske meget på nettet om hende.
Interessant er også http://tinyurl.com/z8vlmc7 - en artikel fra
Osnabrücker Zeitung, hvor der bl. a. står:

[Journalisten har lige taget plads overfor fru Pomsel]

Brunhilde Pomsel winkt ab, als ob sie die Frage ahne, die auf der Hand
liegt. „Nein, vom Holocaust habe ich erst nach dem Krieg erfahren“, sagt
sie. „Ich war völlig unpolitisch. Dass es um den Krieg nicht gut stand
und alles furchtbar enden würde, habe ich aber schon aus den als
„Geheim“ deklarierten Presseberichten aus dem Ausland mitbekommen.“
=
BP vinker afværgende som om hun aner det spørgsmål der ligger lige for.
"Nej, Holocaust hørte jeg først om efter krigen," siger hun, "Jeg var
fuldstændig upolitisk. At det ikke gik godt med krigen, og at alt ville
ende forfærdeligt, havde jeg allerede opdaget fra pressemeddelelser fra
udlandet, der var stemplet 'Hemmeligt'."

Også hendes kollega, Traudl Junge, en af Hitlers sekretærer, hævder
tilsvarende, at hun var "unpolitisch" og intet vidste.
Men ellers lyder fru Pomsels beretning om hverdagen nogenlunde lige som
fru Junges: der var ikke meget at lave. De tog begge mod diktater fra de
to toppolitikere, men de vidste intet.

--
Fjern Z hvis du svarer pr. e-mail.
Remove the Z if replying by e-mail.

Peter Loumann

On Tue, 31 Jan 2017 16:45:47 +0100, Poul E. Jørgensen wrote:

> [...]
> Også hendes kollega, Traudl Junge, en af Hitlers sekretærer, hævder
> tilsvarende, at hun var "unpolitisch" og intet vidste.

1996 lavede ZDF et anonymt rundspørge med et formodet repræsentativt udsnit
af tyskere over 65 år. Svar:
godt 8% vidste besked med Holocaust mens det skete
19% havde hørt om det mens det skete
70% havde først hørt om det efter krigen.
Holocaust var en stathemmelighed. Der var dødstraf for at omtale det.
Andre dele af jødepolitikken var almideligt kendte:
krystalnat, Nürnberg-love, gul stjerne, deportation.

Pomsel og Junge var tæt på magten. De blev begge ansat 1942, hhv. 31 og 22
år gamle, men ikke tæt på toppen før senere. Mon ikke sådan et par tøser
havde andet at gå op i. Det var vel også et spørgsmål om hvad man ville
vide; især når det var farligt og man alligevel ikke kunne gøre noget.

--
pl
Vi har ellers en lækker karamelbudding

Poul E. Jørgensen

Den 30-01-2017 kl. 21:49 skrev Peter Loumann:

> http://www.dr.dk/nyheder/udland/goebbels-sekretaer-er-doed-hun-blev-106-aar

Udover at Brunhild Pomsel har forladt denne verden, er også Grethe
Bartram lige gået bort, i en alder af 94.
Nogle vil huske hende som superstikker, dømt til døden efter krigen, men
senere benådet.

Se
http://www.tv2oj.dk/artikel/den-aarhusianske-storstikker-grethe-bartram-er-doed

Poul E. Jørgensen

Den 31-01-2017 kl. 21:34 skrev Poul E. Jørgensen:

> Udover at Brunhild Pomsel har forladt denne verden,

BrunhildE f.f.