Blinklys på biler?

Jan Bang Jensby

Hvornår indførtes elektriske visningsblinklys på biler i Danmark?

- Jensby

Herluf Holdt, 3140

Jan Bang Jensby skrev:

> Hvornår indførtes elektriske visningsblinklys på biler i Danmark?

Retningsviserblinklys er nævnt i en bekendtgørelse fra 1955. Men
der må have været en overgangsperiode, hvor "vingepilen" var
tilladt samtidig med de nye blinklys.

http://www.motorhistorisk.dk/udstyrsbkg.htm

--
Herluf :·)

Jan Bang Jensby

"Herluf Holdt, 3140" skrev

> Retningsviserblinklys er nævnt i en bekendtgørelse fra 1955. Men
> der må have været en overgangsperiode, hvor "vingepilen" var
> tilladt samtidig med de nye blinklys.
>
> http://www.motorhistorisk.dk/udstyrsbkg.htm

ØV! Så har min kammerat ret, når han påstår, at det er en fejl, at bilerne i
"Flammen & Citronen" har elektriske blink.

Tak for svaret!

- Jensby

Per Vadmand

Nå, også det?! Det bliver mere og mere tydeligt for mig, at filmens
instruktør ikke interesserer sig en skid for historisk autenticitet.

Per V

--
"Bag enhver stor mand står en undrende svigermor."

Hubert Humphrey

Peter Loumann

On Mon, 21 Apr 2008 12:34:47 +0200, Per Vadmand wrote:

> Nå, også det?! Det bliver mere og mere tydeligt for mig, at filmens

> instruktør ikke interesserer sig en skid for historisk autenticitet.

Både og! Genren dramadok er tvetydig. Folkene bag filmen dækker sig med
"frit efter ...". De få oberlevende der har kendt de to fyre, brokker sig
over Citronens ydre fremtoning. Det er jeg ligeglad med. En kvinde,
overlevende fra modstandbevægelsen, der har mødt Citronen og vist også
Flammen personligt, brokker sig i nyeste nummer af weekend-avisen også over
tekniske ting: benzindrevene biler der altid starter, modsat gasgenbiler
der evigt gjorde knuder, stenguns og revolvere der aldrig 'klikker'. Det er
mere tungtvejende - og lidt svært forståeligt at filmen ikke har brugt det
tidspræg.

Anders Wegge Jakobsen

"Per Vadmand" <pe...@post.tele.dk> writes:

> Nå, også det?! Det bliver mere og mere tydeligt for mig, at filmens
> instruktør ikke interesserer sig en skid for historisk autenticitet.

Jeg kan vel også finde en flue der indbyder til voldtægt i nogle af
dine værker, hvis vi endelig begynder at lede efter dem. Grunden til
at jeg ikke gør det, er vel mest at jeg har så megen pli, at jeg ikke
går efter at tvære dig ud som person, bare fordi du har formastet dig
til at oversætte noget jeg ikke bryder mig om.

Men gør det dig til en dårlig oversætter? Og mister det du oversætter
værdi, bare fordi du ikke kender forskellen på et slipstik og enkelt
knob på bugt?

--
// Wegge
<http://blog.wege.dk> - Her hænger jeg også ud.

Peter Loumann

On Mon, 21 Apr 2008 20:06:49 +0200, Peter Loumann wrote:

> [...]

Teknisk uheld, jeg beklager! Sku' meget apropos se genudsendelsen af 'Med
ret til at dræbe' på dr1 og kom til at trykke på en forkert knap. Her
fortsættelsen:

Nogle vigtige træk er stort set autentiske, fx. nøglepersoner og vel også
deres samspil. De lader sig temmelig detaljeret efterspore i den grundige

Peter Øvig Knudsen: Efter drabet (2001, nu 2. udg. sopm paperback til
spotpris)

Eksempel:

Winther (Peter Mygind) er politifuldmægtig Vilhem Leifer. Han var, på tværs
af sædvanlige kommandoveje i Holger Danske, de to fyres opdraggiver og gav
bl.a. ordre til den tvivlsomme likvidering af redaktør Gilbert,
Skandinavisk Telegrambureau, og også af hans sekretær, og det mislykkede og
ordrestridige forsøg mod SD-manden Seibold. Han hang ud i 'Commercial Wine'
i Niels Brocks Gade, hvor der også kom sabotører og lividatorer, bl.a.
'bjørnene' (Store Bjørn alias Sven Aage Geisler og Lille Bjørn alias Ingolf
Asbjørn Lyhne), desuden gestapofolk som Karl Heinz Hoffmann, foruden
barpiger/danserinder som Ketty Selmer (Stine Stengade) og Jane Horney
Granberg, hvoraf førstneævnte ganske rigt var både Hoffmanns og Winthers
elskerinde og Flammens veninde.

Leifer (Winther) blev efter krigen suspenderet fra sin stilling ved
politet, først for økonomisk kriminalitet, siden varetægtsfængslet for
drabet på Gilbert. Han fik tiltalefrafald og blev løsladt uden at blive
rehabiliteret.

Jeg var en overgang fristet til at skrive en 'nøgle', men gad alligevel
ikke.

Filmen har en række dokumentariske mangler, men gengiver efter min
opfattelse tiden og miljøet ganske dækkende.

<ot>
Jeg finder filmen fremragende, også selv om jeg har forståelse for kritiske
indvendinger, også om for meget 'stil'. Efter at ha' set den forstår jeg at
PØK reagerer kildent på Zentropas projekt om Blekingegade-banden.
</ot>

http://huse-i-naestved.dk

Per Vadmand

Anders Wegge Jakobsen wrote:

> Jeg kan vel også finde en flue der indbyder til voldtægt i nogle af
> dine værker, hvis vi endelig begynder at lede efter dem.

1. Det er ganske irrelevant. En balletkritiker behøver ikke selv at kunne
danse svanesøen.
2. I den udstrækning mine værker er historiske, har jeg stræbt efter mest
mulig autenticitet, hvorimod der efterhånden er fremlagt adskillige
eksempler på, at filmens skaber er bedøvende ligeglad.

> [...]
> går efter at tvære dig ud som person, bare fordi du har formastet dig
> til at oversætte noget jeg ikke bryder mig om.

Hvorfor blander du pludselig oversættelser ind i billedet? Og hvorfor bliver
du egentlig pludselig så personlig?

> Men gør det dig til en dårlig oversætter? Og mister det du oversætter
> værdi, bare fordi du ikke kender forskellen på et slipstik og enkelt
> knob på bugt?

Der er forskel på at komme til at begå fejl - det undgår ingen - og så at
være ligeglad med dem.

Anders Wegge Jakobsen

> 1. Det er ganske irrelevant. En balletkritiker behøver ikke selv at kunne
> danse svanesøen.

Du siger ellers noget ganske andet.

> 2. I den udstrækning mine værker er historiske, har jeg stræbt efter
> mest mulig autenticitet, hvorimod der efterhånden er fremlagt
> adskillige eksempler på, at filmens skaber er bedøvende ligeglad.

Frit efter 1. ovenfor: En filminstruktør behøver ikke være historiker.

> Hvorfor blander du pludselig oversættelser ind i billedet? Og
> hvorfor bliver du egentlig pludselig så personlig?

Det er dig der er den kreative kunstner, så du burde kunne indse det
uden forklaring. Men velan:

For mig at se er det et fedt om man oversætter fra et andet sprog
eller en anden tidsalder. Bege dele er et forsøg på at genfortælle en
historie.

> Der er forskel på at komme til at begå fejl - det undgår ingen - og
> så at være ligeglad med dem.

Skal det forstås sådan at dine ligegyldigheder skal affærdiges som
"fejl", mens andres fejl skal blæses op som "ligegyldighed"?

"Splinten og bjælken" :) Jeg skal gerne finde skriftstedet til dig,
hvis du er i tvivl om hvad jeg mener.

Per Vadmand

Anders Wegge Jakobsen wrote:

> Du siger ellers noget ganske andet.

Hvor?

> Frit efter 1. ovenfor: En filminstruktør behøver ikke være historiker.

HVis han laver historiske film, bør han sætte sig ind i den periode, han
beskriver, så han ikke laver fejl, der svarer til, at han havde givet de
tyske soldater rumhjelme på eller bruge mobiltelefoner.

> For mig at se er det et fedt om man oversætter fra et andet sprog
> eller en anden tidsalder. Bege dele er et forsøg på at genfortælle en
> historie.

Forkert. Du sammenligner æbler og bananer.

> Skal det forstås sådan at dine ligegyldigheder skal affærdiges som
> "fejl", mens andres fejl skal blæses op som "ligegyldighed"?

Du forvrænger bevidst, hvad jeg skriver. Nu gider jeg ikke mere.

> "Splinten og bjælken" :) Jeg skal gerne finde skriftstedet til dig,
> hvis du er i tvivl om hvad jeg mener.

Sov godt.

Anders Wegge Jakobsen

> Hvor?

I hele din brok...

> HVis han laver historiske film, bør han sætte sig ind i den periode,
> han beskriver, så han ikke laver fejl, der svarer til, at han havde
> givet de tyske soldater rumhjelme på eller bruge mobiltelefoner.

Her for eksempel.

> Forkert. Du sammenligner æbler og bananer.

Nå?

> Du forvrænger bevidst, hvad jeg skriver. Nu gider jeg ikke mere.

Nej, jeg forvrænger det skam ikke. Jeg fortæller dig bare at jeg
mener du ligner en hykler, der leder efter et eller andet ubetydeligt
at hænge sig i.

> Sov godt.

I lige måde.

Per Vadmand

Anders Wegge Jakobsen wrote:

> Nej, jeg forvrænger det skam ikke. Jeg fortæller dig bare at jeg
> mener du ligner en hykler, der leder efter et eller andet ubetydeligt
> at hænge sig i.

At du overhovedet bruger et følelsesværdiladet ord som "hykler" i en
diskussion om historiske unøjagtigheder i en film, viser, at din
proportionssans er gået helt amok i en sen nattetime.

Hvem har tisset på din sukkermad?

Anders Wegge Jakobsen

> At du overhovedet bruger et følelsesværdiladet ord som "hykler" i en
> diskussion om historiske unøjagtigheder i en film, viser, at din
> proportionssans er gået helt amok i en sen nattetime.

Nej, jeg har min proportionssand i behold endnu. Jeg bruger bare det
samme opskruede hysteri du lagde ud med i et - åbenbart forfejlet -
forsøg på at få dig i tale.

Du hegler filmen ned på baggrund af at blinklys! Snak lige om
manglende proportionssans.

> Hvem har tisset på din sukkermad?

Du og din bedrevidendhed.

Du behøver ikke svare, da jeg framelder denne gruppe nu. Dette er
dråben. Desværre har din adfærd det med at afføde endeløse
ørkenvvandringer uden reelt indhold, og det betyder at jeg ikke kan
filtreere mig til et tåleligt forhold mellem signal og støj.

Herluf Holdt, 3140

Anders Wegge Jakobsen skrev:

> ... jeg framelder denne gruppe nu.

Tak.

Per Vadmand

> [...]

> ørkenvvandringer uden reelt indhold, og det betyder at jeg ikke kan
> filtreere mig til et tåleligt forhold mellem signal og støj.

Bare for en ordens skyld: Min kommentar om blinklysene knyttede an til en
tidligere tråd, der handlede om ganske mange andre unøjagtigheder i filmen.
Et enkelt blinklys eller en forkert nummerplade ødelægger ikke noget for mig
(jeg ser også med stor fornøjelse Matador trods forkerte salmenumre i
Holmens kirke), men det fremgår af mange omtaler af og billeder fra "Flammen
og Citronen", at der er udvist stor ligegyldighed over for det korrekte
tidsbillede, og det tillader jeg mig altså et kritisere - selv om jeg ikke
kan danse "Svanesøen."

Ivar

Per Vadmand skrev:

> Bare for en ordens skyld: Min kommentar om blinklysene knyttede an til en
> tidligere tråd, der handlede om ganske mange andre unøjagtigheder i filmen.

Hvilken tråd?

Ivar Magnusson

--
Bruger du Outlook Express?
Se her, hvad den gratis MesNews kan:

Per Vadmand

Ivar wrote:

> Hvilken tråd?

Det husker jeg ikke nøjagtigt, det var lige, da filmen kom frem.

Ivar

Per Vadmand skrev:

> Det husker jeg ikke nøjagtigt, det var lige, da filmen kom frem.

Hvordan pokker har du forestillet dig, at andre skulle kunne
finde hoved og hale i dit løsrevne brokkeri, når du ikke
selv kan holde redde på det. Der har aldrig tidligere været
diskuteret Flammen & Citronen i denne gruppe (på undtagelse af BW).
Du roder rundt i grupperne, og kan ikke finde ud af, at der er
grupper hvor man diskuterer historie og andre hvor man kan ytre
sin mening om film. Hold fokus på det der er relevant for
gruppen, og lad være med ødelægge en tråd med noget så urelevant,
som hvad der er klart for dig, og hvad der ikke er.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/

Per Vadmand

Ivar wrote:

> [...]
> gruppen, og lad være med ødelægge en tråd med noget så urelevant,
> som hvad der er klart for dig, og hvad der ikke er.

Det var da pokker til møgfald!

Peter Ole Kvint

Jan Bang Jensby skrev:

Det er jeg ikke sikker på, da blinklys vistnok fandtes som
ekstra udstyr.

Aage Andersen

"Peter Ole Kvint"

Jeg er aargang 33 og erindrer ikke biler med blinklys. Alle biler havde
afviservinger. En gammel afviservinge var en lækkerbidsken naar jeg havde
brug for kobbertraad til diverse eksperimenter. Efter krigen blev det
tilladt med blinklys men afviservinger var stadig paabudt ved siden af.
Først senere blev afviservinger afskaffet. Jeg han ikke set "Flammen og
Citronen" endnu men vil sikkert savne afviservingerne, de sorte nummerplader
med "politihaanden", gasgeneratoren bag paa bilen og de afblændede
forlygter.

Aage

Ivar

Aage Andersen skrev:

> Først senere blev afviservinger afskaffet.

De blev i slutningen af tresserne forbudt, og skulle på alle
biler udskiftes med blinklys. VW havde som standard afviservinger
indtil 1960, hvor blinklys blev standard.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?

Prøv MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/

cruis...@gmail.com

Den mandag den 21. april 2008 10.24.14 UTC+1 skrev Jan Bang Jensby:
> Hvornår indførtes elektriske visningsblinklys på biler i Danmark?
>
> - Jensby

Jeg fik min første bil i 1957, en Ford Anglia, Den var ny og havde blinklys. i Lang tid var jeg den eneste i Roskilde med blinklys, alle andre før-modeller havde afviservinger, som var bygget ind i dørstolpen, varevogne og lastbiler havde dem på monterede stativer, som rakte lidt ud fra vognen.

Før Angliaen havde jeg Motorcykel, men da fandtes blinklys ikke. så man måtte slippe rattet, og række hånden ud i strakt arm.

Niels P Sønderskov

Den 21/09/14 18.49, skrev cruis...@gmail.com:

> Jeg fik min første bil i 1957, en Ford Anglia, Den var ny og havde blinklys. i Lang tid var jeg den eneste i Roskilde med blinklys, alle andre før-modeller havde afviservinger, som var bygget ind i dørstolpen, varevogne og lastbiler havde dem på monterede stativer, som rakte lidt ud fra vognen.

Min fars Buick Roadmaster 1937 havde afviservinger og fik installeret
blinklys i begyndelsen af 60'erne, da det blev påbudt. Min egen første
bil en VW 1954 var født med blinklys.

> Før Angliaen havde jeg Motorcykel, men da fandtes blinklys ikke. så man måtte slippe rattet, og række hånden ud i strakt arm.

Det er så vidt jeg ved stadig tilladt at bruge armen, når man kører
motorcykel (og det hedder et styr).

--
Niels P Sønderskov

"Poul E. Jørgensen"

Den 21-09-2014 kl. 18:49 skrev cruis...@gmail.com:

> Jeg fik min første bil i 1957, en Ford Anglia, Den var ny og havde blinklys. i Lang tid var jeg den eneste i Roskilde med blinklys, alle andre før-modeller havde afviservinger, som var bygget ind i dørstolpen, varevogne og lastbiler havde dem på monterede stativer, som rakte lidt ud fra vognen.

Min far fik en Volvo personbil i 1957. Den havde også blinklys.

Jeg tror ikke det var noget der "indførtes" i den forstand. Det var bare
indlysende bedre. Men det har vel været godkendt af en eller anden
styrelse og er vel på et tidspunkt skrevet ind i færdselsloven ang.
afvisersignaler.

--
Fjern Z hvis du svarer pr. e-mail.
Remove the Z if replying by e-mail.

Niels P Sønderskov

Den 26/10/14 00.21, skrev Niels P Sønderskov:

> Min egen første bil en VW 1954 var født med blinklys.

Og det blev jeg så i tvivl om. Nu har jeg tjekket billeder af 1954 VW'er
og de har afviservinger. Jeg købte den først i 1968 og selv om jeg
skruede en del på den, huskede jeg ikke den detalje.

--
Niels P Sønderskov

Ivar

Niels P Sønderskov skrev:

> Jeg købte den først i 1968 og selv om jeg skruede en del på den, huskede jeg
> ikke den detalje.

Blinklys blev indført på VW i løbet af 1960. Først på året var det med
vinger. 1961 modellen, der kom i slutningen af 1960, havde
blinklys.

Den gamle VW du købte i 1968, havde fået eftermontret blinklys,
da det var blevet et lovkrav.

Ivar

Niels P Sønderskov

Den 27/10/14 20.43, skrev Ivar:
Ja, det undrer mig blot, at jeg ikke huskede vingerne, men jeg har nok
ikke pudset den så grundigt. Men der var ingen generel
hastighedsbegrænsning den gang, så de sparsomme heste fik prygl;)

--
Niels P Sønderskov

Ivar

Niels P Sønderskov skrev:

> Ja, det undrer mig blot, at jeg ikke huskede vingerne,

Jammen din bil havde ikke vinger. Den havde blinklys! De var blevet
forbudt inden 1968. Din bil havde eftermonterede blinklys. De var
utvivlsom skruet på der, hvor vingerne tidligere havde været.

Niels P Sønderskov

Den 29/10/14 22.47, skrev Ivar:
Så er jeg mere rolig ;)

--
Niels P Sønderskov

blaa...@gmail.com

mandag den 21. april 2008 kl. 11.24.14 UTC+2 skrev Jan Bang Jensby:
> Hvornår indførtes elektriske visningsblinklys på biler i Danmark?
>
> - Jensby

Fra 1. januar 1966 kan biler ikke længere indregistreres med "vinge". Kun med blinklys som vi kender det i dag.
I øvrigt SKAL Danske indregistrerede biler have 3 bliklys i hver side. Foran, bagved - og i Danmark forrest i siden til cyklister...!
Men mange lande er fulgt med - selvom det ikke nødvendigvis er nødvendigt. Da Mercedes "opfandt" det i sidespejlet er mange fulgt efter.