to grab her by the pussy

Poul E. Jørgensen

Nej det har intet med Trump at gøre.

Videnskab.dk har på nettet en artikel om at man har fundet frontfiguren
fra det historiske, danske kongeskib Gribshunden,
se http://tinyurl.com/zzlue4e - Det er jo interessant nok.

MEN: Man bringer så et billede af et nogenlunde samtidigt skib, se
http://tinyurl.com/js3w26t

En af de ombordværende er travlt optaget af en dame.
Mit spørgsmål: Havde man glædespiger med om bord på de gamle krigsskibe?

--
Fjern Z hvis du svarer pr. e-mail.
Remove the Z if replying by e-mail.

Poul E. Jørgensen

Den 01-03-2017 kl. 13:07 skrev Poul E. Jørgensen:

> MEN: Man bringer så et billede af et nogenlunde samtidigt skib, se
> http://tinyurl.com/js3w26t

Jeg har efterfølgende siddet og kigget på billedet.
Er der mon tale om en allegori af en art? Personerne har alle gang i et
eller andet. Det ligner mere et skuespil end en beskrivelse af arbejde
på et skib.

Jan Kronsell

> [...]
>
>En af de ombordværende er travlt optaget af en dame.
>Mit spørgsmål: Havde man glædespiger med om bord på de gamle krigsskibe?

Det havde man ikke. I hvert fald ikke efter 1752. I Frederik V's
søkrigsartikler fra det år hed det:

"Kvinder, svin og åben ild må ej fare ombord i majestætens skibe..."

Nu var Gribshunden godt nok et par hundrede år ældre, men heller ikke
dengang var der tradition for kvinder ombord i danske krigsskibe, i hvert
fald ikke når skibet var til søs. Men Holbeins billede kazn vel forestille
et udenlandsk skib, fra et land med andre regler :-)

Jan

Poul E. Jørgensen

Den 04-03-2017 kl. 00:50 skrev Jan Kronsell:

> Men Holbeins billede kazn vel
> forestille et udenlandsk skib, fra et land med andre regler :-)

Nå, det er Holbein.
Det passer jo fint med min fornemmelse (i anden ombæring) af at billedet
er en allegori - lidt i stil med narreskibe.

Jan Kronsell

>Nå, det er Holbein.
>Det passer jo fint med min fornemmelse (i anden ombæring) af at billedet er
>en allegori - lidt i stil med narreskibe.

Enig.

Jan

Poul E. Jørgensen

Ved du om billedet har en titel? Det er jo svært at blive klog på hvad
der helt nøjagtigt foregår.

Jan Kronsell

>Ved du om billedet har en titel? Det er jo svært at blive klog på hvad der
>helt nøjagtigt foregår.

Det har titlen "Ausfahrendes Schiff (Karacke mit Landsknechten)", så måske
er det landsknægtene, der har smuglet en prostitueret ombord. Det er tegnet
i 1533.

Jan

Poul E. Jørgensen

Den 05-03-2017 kl. 00:37 skrev Jan Kronsell:

> Det har titlen "Ausfahrendes Schiff (Karacke mit Landsknechten)", så
> måske er det landsknægtene, der har smuglet en prostitueret ombord. Det
> er tegnet i 1533.

Et andet sted står titlen som
Ship with Revelling Sailors, Lansquenets and a Sutleress.

Hvad er a sutleress?

Poul E. Jørgensen

Den 05-03-2017 kl. 08:57 skrev Poul E. Jørgensen:

> Hvad er a sutleress?

'A sutler' er en person der sælger proviant til søfolk og soldater.
Så sutleress er hunkønsformen. Hvis det er hende med the pussy der er en
sutleress, har hun nok også solgt andre ydelser.

Brecht har skrevet et helt stykke om sådan en, nemlig "Mutter Courage
und ihre Kinder" der foregår under 30-årskrigen. Denne Mutter Courage er
'marketenderske' - samt tidligere prostitueret.

Jan Kronsell

> [...]
>ihre Kinder" der foregår under 30-årskrigen. Denne Mutter Courage er
>'marketenderske' - samt tidligere prostitueret.

Det var vist helt almindeligt at prostituerede havde andre erhverv ved siden
af. Jeg hukser da at have læst om dels stuepiger på hoteller og danserinder
på natklubber, som tjente penge på andre ydelser også.

I 1880'ernes Seattle skulle alle byens prostituerede være registrerede som
syersker. Dette var et lovligt erhverv i modsætning til prostitution, og da
man ikke kunne opkræve skat af penge tjenst ved ulovligheder... Det betød
til gengæld , at der på et tidspunkt var 1.500 "syersker" til at betjene
byens øvrige 2.500 kvinder. Når de ca. 20.000 mænd faktisk skulle have tøj,
gik de til skrædderen.

Janb