Danmarks våbenskjold

Jens Nielsen

jeg har forsøgt at finde en forklaring på, hvorfor det danske våbenskjold
ser ud som det gør, men det har ikke været muligt for mig.

er der nogen der kan hjælpe mig???

mvh
jens

K-C

"Jens Nielsen" <jensn...@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

Taler du om det store eller det lille våbenskjold?

K-C

Herluf Holdt, 3140

Jens Nielsen wrote:
> jeg har forsøgt at finde en forklaring på, hvorfor det danske
> våbenskjold ser ud som det gør, men det har ikke været
> muligt for mig.
[...]
Begge rigsvåben er godt beskrevet i SDE, (Den Store Danske
Encyklopædi), opslag: Danmark.
Det store rigsvåben eller /kongevåbenet/ kaldes nu /det kongelige
våben/.
Det lille rigsvåben kaldes nu /statsvåbenet/.

Jeg kan ikke "google" efter links i øjeblikket, men ville prøve med
søgeord som "rigsvåben", "heraldik", "Claus Achton Friis", "Aage
Wulff".
De to navne er tegnerne af hhv. store og lille rigsvåben i hhv. 1972
og 1991.
--
Med venlig hilsen
Herluf Holdt, DK-3140

Poul Erik Jørgensen

Herluf Holdt, 3140 wrote:
> Jeg kan ikke "google" efter links i øjeblikket,

Som en sidste desparat udvej kunne man anbefale at gå på biblioteket og
kigge i encyclopædien ;-)

Poul Erik Jørgensen
--
Remove YYY from my email-address before emailing me.
Enlevez YYY de mon adresse email pour me contacter.

Herluf Holdt, 3140

Poul Erik Jørgensen wrote:
> Som en sidste desparat udvej kunne man anbefale at gå på
> biblioteket og kigge i encyclopædien ;-)

Du må meget undskylde, men jeg *er* den lykkelige ejer af
encyklopædien og sidder med den opslået på Danmarks våbenskjolde. En
anden nyhedsgruppedeltager skrev et spørgsmål i morges kl. 07:02. Det
så jeg og prøvede af bedste vilje at give ham nogle "hints" til videre
søgning efter et endnu ikke nærmere præciseret spørgsmål om
rigsvåbenet.

Jeg er bestemt ikke "desperat efter at finde en udvej". Jeg er bare en
nysgerrig amatør, som prøver at være hjælpsom. Hvad mere kan man gøre?
I andre tilfælde har jeg omhyggeligt afskrevet lange afsnit af tekst
fra encyklopædien i bedste mening. Det er jeg da stadig villig til,
hvis det kan hjælpe nogen. Men jeg vil helst gerne kende spørgsmålet
først.

Jeg har ikke til hensigt at genere nogen. :-)

--
Med venlig hilsen
Herluf Holdt, DK-3140

Poul Erik Jørgensen

Herluf Holdt, 3140 wrote:
> Du må meget undskylde, men jeg *er* den lykkelige ejer af
> encyklopædien
> Jeg er bestemt ikke "desperat efter at finde en udvej".

Så du slet ikke smiley'en :-(

PEJ

Niels Gjermandsen

Hej
Jeg beklager også at kun at være en amatør. Men da vi har haft rigsvåbnet i
over 800 år.
Da vi fik rigsvåbnet så skulle der vælges. Skulle vi have ørnen eller
løverne.
Kongen valgte løverne da de symboliserer kongemagten, og ørnen symboliserer
kejsermagten, og den danske konge ikke ville underkaste sig den stortyske
kejser.
Prøv at se på alle de tyske stater eller dem der er tyskprægede så er der en
kejserørn i deres våben.
De felter som er i våbnet er faktisk de danske kolonier.
Så hver gang vi afstod en af kolonierne så blev våbnet ændret.
I 1972 skete der en stor ændring da Dronning Margrethe tiltrådte så strøg
hun titlerned til de tyske områder, og våbnet fik fjernet disse symboler i
deres felt.
Ser du på våbnet fra før 1718 så er der den norske løve i et felt. Vi har jo
den færøeske vædder og grønlandske isbjørn i våbnet.
De tre løver er de tre landsdele.
Husk i 1100 tallet så havde vi valgmonarki.
Kongen skulle vælges på tinge i Roskilde, Odense og Viborg. Altså tre
valgsteder, og ikke altid med samme resultat. Svend, Knud og Valdemar.
Svend dræbt på Grate hede, Knud i Odense, og Valdemar blev så konge alle tre
steder.
Håber at dette kunne give dig et lille svar.

--
Med venlig hilsen

Niels Gjermandsen

Peter Loumann

"Niels Gjermandsen" <n...@tdcadsl.dk> skrev:

>Kongen skulle vælges på tinge i Roskilde, Odense og Viborg. Altså tre
>valgsteder

Hmm - jeg ville nu hellere foreslå Viborg, Ringsted og Lund, _evt._
suppleret med Urnehoved og Odense.

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Niels Gjermandsen

Hej
Ja dette ville lyde logisk.
Men det var på Jydske tinge, Fynske tinge, og Sjællandske tinge valgene
skete.
Roskilde var faktisk kongeby i middelalderen sammen med Viborg og Odense.
Lund var hovedsæde for Bispen for det skandinaviske område.
I skal regne med at vi faktisk har en form for rejsemonarki, det viser sig
stadig ved at Dronningen hvert år besøger dele af kongeriget.
Den gang var det vigtigt at alle de vigtigste landsdele blev besøgt hvert år
for at hævde kongemagten over landet. Kongen rejste med hele sit følge og
hele sin administration rundt mellem slottene i hele landet. Derfor blev de
arkivalier der ikke længere var nødvendige opbevaret på de forskellige
slotte, det største arkiv var på Kalundborg, og dette gik for det meste op i
flammer ved brænden, derfor er det en af grundene til de store huller i
rigets arkivalier fra middelalderen. Men der var da heldigvis en del bevaret
da Kalundborg ikke var det eneste arkivslot.
Det var et lille sidespring.
Selve kongemagten var altså delt i de tre hovedområder, Halland Blikinge og
Skåne samt Bornholm hørte under Sjælland.

--
Med venlig hilsen

Niels Gjermandsen

"Peter Loumann" <pel...@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

Peter Loumann

"Niels Gjermandsen" <n...@tdcadsl.dk> skrev:

>Men det var på Jydske tinge, Fynske tinge, og Sjællandske tinge valgene
>skete.

Nej

>Roskilde var faktisk kongeby i middelalderen sammen med Viborg og Odense.

Nej

>Lund var hovedsæde for Bispen for det skandinaviske område.

Ja

K-C

> [...]

> jeg har forsøgt at finde en forklaring på, hvorfor det danske våbenskjold
> ser ud som det gør, men det har ikke været muligt for mig.

Erling Svane: Det Danske RIGSVÅBEN og KONGEVÅBEN
- udvikling og anvendelse

Odense Universitetsforlag 1994

Meget spændende og fyldestgørende bog. Jeg tror du får rigeligt svar her. Du
må en tur på biblioteket.
God fornøjelse.

K-C

3500r...@gmail.com

Kender nogen et våbenskjold - rektangel på højkant med væltet tuborg i bunden, hvid omreds, grønt flag med hvidt kors og i krydset endnu et lille røde kors?
mvh Inger