Henrettelse ved hængning i Danmark

Jan Kronsell

Jeg har prævet at finde ud af, hvornår den sidste henrettelse ved hængning
fandt sted i Danmark?

De sidste henrettelse for retsopgøret efter besættelsen skete ved
halshugning, og i forbindelse med retsopgøret ved skydning. Jeg er nået så
langt, at den sidste hængning sandsynligvis fandt sted i Nordjylland, men
hvor og hvornår kan jeg ikke finde, hverken på nettet eller i andre
opslagsværker, jeg har adgang til.

avisen.dk har en arftikel om en henrettelse ved Ugledige på Sjælland i 1727,
men om det var den sidste eller bare i nærheden er ikke klart.

--
Jan

Velsignede er de, der ser storheden i de små ting.

Tom

Den 07-01-2017 kl. 11:27 skrev Jan Kronsell:
> Jeg har prævet at finde ud af, hvornår den sidste henrettelse ved
> hængning fandt sted i Danmark?

> De sidste henrettelse for retsopgøret efter besættelsen skete ved
> halshugning,

På grund af en lille tastefejl er der en risiko for misforståelse.
De(N) sidste henrettelse(R) FØR ...

> og i forbindelse med retsopgøret ved skydning.

Ja, i nærheden af Holmen i København.

> [...]

> avisen.dk har en arftikel om en henrettelse ved Ugledige på Sjælland i
> 1727, men om det var den sidste eller bare i nærheden er ikke klart.

Citat fra Encyklopædien (opslagsord hængning) er ikke til megen hjælp:
"... Hængning var tidligere en udbredt straf, men den anvendes nu kun i
enkelte stater uden for Europa. I England var hængning fra middelalderen
indtil 1965 den almindeligste form for dødsstraf. For Danmarks
vedkommende var hængning fra middelalderen og frem til 1771 alene
foreskrevet som dødsstraf for tyveri med en kort afbrydelse 1683-90;
dødsstraf for tyveri blev ophævet i 1771."

Måske kan Ole Schierbeck: Dødsstraffe og henrettelser Politikens forlag
hjælpe?

Hilsen Tom Wagner

Peter Loumann

On Sat, 7 Jan 2017 18:40:33 +0100, Tom wrote:

> Ja, i nærheden af Holmen i København.

Hmm, jeg mente ellers å vide at det var ved et shelter i udkanten af
Bådsmandsstrædes Kaserne, senere Christiania. Der var også en
henrettelsesplads i Jylland, vist i en skov nær Viborg ...

--
pl
http://huse-i-naestved.dk/

Peter Loumann

On Sat, 7 Jan 2017 11:27:38 +0100, Jan Kronsell wrote:

> avisen.dk har en arftikel om en henrettelse ved Ugledige på Sjælland i 1727,

Jeg tror du mener

http://www.avisen.dk/danmarks-sidste-store-haengning_84616.aspx

> men om det var den sidste eller bare i nærheden er ikke klart.

Nej, jeg føler mig heller ikke sikker.
Men prøv den litt.henvisn. artiklen slutter med!

Herluf Holdt stillede samme spørgsmål for 10 år siden, uden å få et rigtigt
svar. Både du og jeg deltog i tråden

http://dk.videnskab.historie.narkive.com/og9UYAxY/vievand-var-sidste-dodsstraf-ved-haengning-i-danmark-was-sidste-dodsstraf-ved-haengning-i-danmark

Af denne

http://denstoredanske.dk/Samfund,_jura_og_politik/Jura/Retshistorie/h%C3%A6ngning

fremgåår at hængning for tyveri var gældende ret -1771 men desværre ikke
hvornår den sidste faktisk fandt sted.

--
pl

Poul E. Jørgensen

Rigtigt. Se her http://www.histsamling.dk/83040872

--
Fjern Z hvis du svarer pr. e-mail.
Remove the Z if replying by e-mail.

Tom

Den 07-01-2017 kl. 19:11 skrev Peter Loumann:
Tja, vi har vel begge ret!
I efteråret 1955 var jeg en tid stationeret på Søværnets Kaserne på
Holmen. Vi marcherede og løb en del rundt i området, og jeg husker
tydeligt, at vi en gang gjorde holdt et sted, hvor vi gysende fik
forevist det sted, hvor henrettelserne havde fundet sted.
Jeg mener, at det lå nærmere vores kaserne end Bådsmandsstrædes. I dag
er det nok en del af Christiania.

Hilsen Tom
PS Jeg googlede lige og fandt dette:
http://nielsbirgerdanielsen.dk/doedens-skur/

Peter Loumann

Jan Kronsell

>Nej, jeg føler mig heller ikke sikker.
>Men prøv den litt.henvisn. artiklen slutter med!
>
>Herluf Holdt stillede samme spørgsmål for 10 år siden, uden å få et rigtigt
>svar. Både du og jeg deltog i tråden

Det kan jeg faktisk godt huske, nu du siger det :-)
Nej desværre ikke.

Jan

rasm...@gmail.com

Jeg er kommet frem til, at den sidste hængning i Danmark fandt sted d.7.april 1812 på Amager Fælled.
Fra 1771 var hængning stadig en anvendt straf i militæret. Og ifgl. N.H. Kragh-Nielsen fandt den sidste altså sted i 1812.

-Rasmus Voss

Jan Kronsell

Glimrende. Tak.

Jan