maleren

Peter Loumann

For lidt siden så jeg på National Geografi et nr. i serien Nazi Mega
Constructions. Den påstod at det aristokratiske officerskorps hadede Hitler
fordi han kom fra arbejderklassen.

Bert Brech udsendte 1933 digtet
Das Lied vom Anstreicher Hitler

http://www.antiwarsongs.org/canzone.php?lang=en&id=42069

Sangen om maleren Hitler, en betegnelse han gentog mange gange senere.
Anstreicher betyder kun håndværksmaler, ikke kunstmaler.

Da jeg blev student 1966 skrålede vi - helt uaktuelt - "Tysk genfortælling"
fra 1945, med linjerne

war er ein kleiner Tapetzier,
der tapezierte Speisezimmer
(das hätte er nur sollen immer)
Men noget stort er wolte sein,
- der kleine Tapetziererlein -
(Er hätte sollen tapetzieren)

http://www.haaest.dk/brorjanus/andresSange/VBarfoed-6maj.htm

Jeg er sikker på at jeg har læst i en nyere fremstilling, skrevet af
universitetshistorikere, at værnemagten blev kommanderet af en malersvend.
Desværre kan jeg ikke dokumentere det lige nu.

Hitler kom *ikke* fra arbejderklassen. Faderen var toldembedsmand. Ikke
overordnet, men dog tjenestemand, altså middelklasse / småborgerskab.

Vi ved kun lidt om Hitlers ungdomsår i Wien. Han søgte ind på
kunstakademiet, uden held, og ernærede sig ved at male skilderier og
postkort - altså ikke Anstreicher, men Maler / Kunstmaler. Iflg. hans
selvbiografi supplerede han i perioder med løsarbejde på fx. byggepladser.
Det gjorde jeg osse mens jeg studerede. Det blir ingen af os arbejderklasse
af.

Hitler tog aldrig en uddannelse. Efter 1. verdenskrig klarede han sig først
som agent for militæret, så som partifunktionær.

Hvor kommer myten fra?

https://de.wikipedia.org/wiki/Anstreicher

foreslår Erich Kästner:
„Immer wieder kommen Staatsmänner mit großen Farbtöpfen des Weges und
erklären, sie seien die neuen Baumeister. Und immer wieder sind es nur
Anstreicher.“

Ca.: Igen og igen kommer politikere forbi med store spande maling og
forklarer at de er de nye bygmestre. Og igen og igen er det kun malere.

Jeg ved ikke ... Ku godt tænke mig en mere præcis indkredsning af
oprindelsen.

--
pl

Tom Wagner

Den 15-02-2017 kl. 22:16 skrev Peter Loumann:

> Da jeg blev student 1966 skrålede vi - helt uaktuelt - "Tysk genfortælling"
> [...]

Svend Asmussen og Gerda- og Ulrik Neumanns version kan høres her:

https://www.youtube.com/watch?v=xAFPJcwNCfg

Hilsen Tom

Erik Olsen

Herrlich!

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Poul E. Jørgensen

Den 15-02-2017 kl. 22:16 skrev Peter Loumann:

> Bert Brech udsendte 1933 digtet
> Das Lied vom Anstreicher Hitler

I 1938 skrev Brecht digtet 'Schlechte Zeit für Lyrik' om at den hårde
nutid ikke fremelsker smukke naturdigte.
Digtet slutter:

In mir streiten sich
Die Begeisterung über den blühenden Apfelbaum
Und das Entsetzen über die Reden des Anstreichers.
Aber nur das zweite
Drängt mich, zum Schreibtisch.

I mig strides
begejstringen over det blomstrende æbletræ
og forfærdelsen over malerens taler.
Men kun det andet
får mig hen til skrivebordet.

Digtet er skrevet i eksil i Danmark.