Danmarks oldtid

Peter Loumann

DR1-serien Danmarkshiustorien

https://www.dr.dk/historie/danmarkshistorien

er på forhånd dømt politisk følsom. Nogle har indvending mod at man
overhodet taler om Danmark i oldtiden da der ikke fandtes nogen nation. Det
har jeg ikke. Min emnelinje angir titler i en fin tradtion; Johannes
Brøndsted og Jørgen Jensen.

Men i aftenens udsendelse om bronze- og jernalder gik de for vidt:
Egtved- og Skrydstruppigen var indvandrere.
Egtvedpigen har hidtil været set som blond dansker, men hun var indvandrer
og betalte prisen for det; video: vandring til fods, dog ikke på motorvej.
Danmark blir gjort til en handlende enhed:
Med hjemligt jern så man ikke mere grundt til at tale med naboer, "Danmark
lukkede sig om sig selv".

Anakronistisk. Måske osse tendentiøst.

--
pl

Jan Kronsell

>"Peter Loumann" skrev i meddelelsen
Men vigtigere er vel om det er korrekt, hvilket jeg ikke tror, altså at vi
lukkede os om os selv. At såvel Egtvedpigen som Skrydstruppigen er
indvandrere er der næppe meget vivivl om, heller ikke om at de er vandret
herop, da der nok ikke var andre muligheder, når man kom fra det sydlige
Tyskland.

Jeg synes faktisk at det er værre, hvis det er korrekt, at næste udsendelse
handler om vikingetiden, for så springer efter min mening over en af de
vigtigste perioder i historiuen over, nemlig den senere del af jernalderen
og herunder folkevandringstiden, hvor det folk, vi kalder danerne, faktisk
kom til det område, vi kalder Danmark, hvor de dels fordrev, dels blandede
sig med de folk, der allerede boede her. men det kommer måske an på, hvordan
man definerer vikingetiden i udsendelsen?

Jan