Guvernøren over Jerusalem

1 view

Poul E. Jørgensen

Dagens net-BT skriver i dag om fundet af et ca. 2700 år gammelt segl.
Se https://tinyurl.com/y7avezda :

Arkæologer i Israel har fundet et ældgammelt stykke ler, der muligvis
kan underbygge biblens ord om, at der fandtes en leder i Jerusalem.
Mandag afslørede arkæologerne deres fund. Det er en slags segl af ler,
og det har en indgravering.

Indgraveringen forestiller to mænd, der ser på hinanden som i et spejl,
og nedenunder er der en tekst på gammelt hebraisk:
'Til byens guvernør'.

»Det er et meget sjældent fund,« siger Shlomit Weksler-Bdolah fra de
israelske antikvitet-myndigheder. »Fundets store vigtighed er, at vi
indtil nu kun har kendt til udtrykket 'byens guvernør' fra biblen,«
siger hun. [Citat slut].

Mit spørgsmål: Hvor står en sådan omtalt i bibelen? 1992-oversættelsen
har ikke ordet guvernør. Så det må hedde noget andet.

PS: Det er uklart om der blot menes GT eller hele bibelen.
PPS: Fundet er også omtalt i udenlandske medier, men nogenlunde lige så
uklart (vistnok).

--
Fjern Z hvis du svarer pr. e-mail.
Remove the Z if replying by e-mail.

Jan Kronsell

>"Poul E. Jørgensen" skrev i meddelelsen news:p2e7k7$psd$1...@dont-email.me...
Bibelen Online kender ordet 'guvernør', men ikke i forbindelse med en
guvernør over Jeusalem. Fx i 1. Kongebog, kapitel 4 opregnes Salomos
embedsmænd, her nævnes adskillige guvernører, 12 sjovt nok. En af disse er
"guvernør over Judas land", hvor Jerusalem lå, så måske er det denne, der
tænkes på?

Jan

Poul E. Jørgensen

Den 02-01-2018 kl. 23:34 skrev Jan Kronsell:

> [...]
> embedsmænd, her nævnes adskillige guvernører, 12 sjovt nok. En af disse
> er "guvernør over Judas land", hvor Jerusalem lå, så måske er det denne,

Tak for det. Naiv som jeg er, søgte jeg på entalsformen, men i flertal
er der adskillige.