Prinsensgade København

Inge-Lise Madsen

Hej!
Kan nogen hjælpe mig med at placere denne gade (matr.nr. 309) i 1803?
Jeg er bekendt med at der findes flere muligheder:
1) Prinsensgade i Christianshavns kvarter (nu Prinsessegade)
2) Prinsensgade i Skt. Annæ Vester kvarter (hvad hedder denne gade idag?)
3) Prinsensgade (nu nedlagt) mellem hhv. Adelgade/Borgergade og
Hindegade/Dr. Tværgade
4) Endelig kaldtes Ny Kongensgade i det 18. århundrede ofte for Prinsensgade
(Oplysningerne stammer fra Flemming Svendsens hjemmeside.)

Hvilken af disse muligheder passer for 1803?
Og i hvilken gade lå matr.nr. 378, Christianshavn kvarter 1801?

Med venlig hilsen
Inge-Lise (8600)

Peter Kristiansen

to Inge-Lise Madsen

Inge-Lise Madsen wrote:

> Hej!
> Kan nogen hjælpe mig med at placere denne gade (matr.nr. 309) i 1803?
> Jeg er bekendt med at der findes flere muligheder:
> 1) Prinsensgade i Christianshavns kvarter (nu Prinsessegade)

Sofiegade 22 (?) idag nr. 351 - karreen Sofiegade, Prinsessegade,
Christianshavns Voldgade.

> 2) Prinsensgade i Skt. Annæ Vester kvarter (hvad hedder denne gade idag?)

> 3) Prinsensgade (nu nedlagt) mellem hhv. Adelgade/Borgergade og

> Hindegade/Dr. Tværgade

Det er den samme gade!
Der er ingen 309 i den gade - Skt Annæ Vr. nr. 309 lå i Adelgade, omtrent ved
nr. 11 i dag.

> 4) Endelig kaldtes Ny Kongensgade i det 18. århundrede ofte for Prinsensgade
> (Oplysningerne stammer fra Flemming Svendsens hjemmeside.)

Ikke på Gieddes kort fra 1757

> Hvilken af disse muligheder passer for 1803?
> Og i hvilken gade lå matr.nr. 378, Christianshavn kvarter 1801?

Christianshavns Torv på sydvestsiden - nedrevet form. 1940. - idag matr.nr. 446,
Christianshavns Torv nr. 4

> Med venlig hilsen
> Inge-Lise (8600)

Mine oplysninger er dels fra Gieddes Kvarterskort fra 1757, dels "Historiske
huse på Christianshavn"
m.v.h. Peter Kristiansen

Inge-Lise Madsen

Tak for gode svar, både privat og her i gruppen - jeg har fået noget at gå
videre med.

Med venlig hilsen
Inge-Lise
Fjern NO_SPAM_ fra min email-adresse inden du skriver til adressen

leerhoy

"Inge-Lise Madsen" skrev d. 15-10-03 18:52 dette indlæg :
> Hej Inge-Lise
Jeg har lige været på Stadsarkivet i København, og der fandt jeg familie
boende i Prinsessegade, 1895-1910 er det muligt at få dig til at sende
evnt. oplysninger, som du har eller får, ang. gaden og kvarteret venlig
hilsen erling leerhøy. www.l...@mailcity.com

http://www.kandu.dk/

leerhoy

m.gel...@gmail.com