Traktørsteder

Herluf Holdt, 3140

Traktørsted. Ja, selv ordet lyder gammeldags. Det er noget fra før
verden gik af lave. På gamle landkort kan der stå "pavillon", "bvrtn"
eller "restaur". De lå ofte ved det man kaldte "udflugtssteder".

I dag er der nok ikke så mange af slagsen tilbage. Mærkeligt nok
hjalp det ikke at "familien Danmark" fik bil. Så kørte man bare en
længere tur, eller havde selv "kaffebordet" med.

Er der nogen her, som vil fortælle om gamle traktørsteder eller om
"udflugtssteder" i lokalhistorisk perspektiv?
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

JPo

Der var traktørsted "Røde Hus" ved Tystrup-Bavelse søerne.

jpo

"Herluf Holdt, 3140" <her...@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

Jørn Møller

"Røde hus" findes stadig. Det er senere blevet kaldt tehuset. Det har været
cafe, restaurant, galleri, og i dag er der en børnehave på stedet, som
ligger aldeles pragtfuldt.

JM

"JPo" <spamfri...@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

Herluf Holdt, 3140

Inspireret af den forrige tråd om Sorø Sø, husker jeg at
man i 1950'erne kunne sejle med motorbåd fra
Akademihavens anløbsbro, tværs over Sorø Sø til
pavillonen/traktørstedet "Parnas". Da jeg var dreng, hørte
det med til sådan en tur, at vi gik ad en sti fra Parnas op
til jernbanen. Der var en kurve på banen, og det var mægtig
spændende at se de damptrukne tog komme hen imod én
med stor fart.
Findes "Parnas" mon endnu?

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt
- som boede i Dianalund i 1950'erne

Show The Andersens

> Er der nogen her, som vil fortælle om gamle traktørsteder eller om
> "udflugtssteder" i lokalhistorisk perspektiv?

Hvad mener du?? Hvad skal du bruge det til?? Jeg har lidt spredte noter om
hvad min nogle og 90 år gl svigermor har fortalt om arbejdet som ung pige på
Thors mølle v Århus.

Annette

Jørn Møller

> Bådfarten på Sorø sø har i mange år været indstillet, og Parnas brændte
ligeledes for mange år siden. Hvad der kom først husker jeg ikke. Men
bådfarten er genoptaget onsdag, lørdag og søndag i sommertiden.

Hvad angår Parnas har de igenne fire-fem år været arbejdet på at etablere et
kunstmuseum på den oprindelige grund. Tidlæigere generaldirektør i Danmarks
Radio Hans Jørgen Jensen(?) var primus motor. Desværre strandede planerne i
Sorø Amtsråd, hvor Socialdemokraterne ikke turde gå til de seneste
kummunalvalg på baggrund af et tilsagn om at bidrage med vistnok 25 mio. kr.
Da Venstre, som hele tiden havde været imod, så vandt valget i Sorø Amt,
faldt sagen.

M.v.h.
JM

Herluf Holdt, 3140

Show The Andersens wrote:
> Hvad mener du?? Hvad skal du bruge det til??

Det kan jeg ikke svare direkte på. Jeg er *ikke* ved at
forberede en bog: "Danske Traktørsteders Kulturhistorie".

(Det var faktisk det jeg håbede at en anden allerede havde
gjort).

Jeg er bare en af de "Nysgerrige Amatører", som elsker
at læse mangt og meget om historie, lokalhistorie m.m. Og så
er jeg en "gamle-landkort-freak".

Men hvis denne tråd kunne inspirere nogen til at fortælle noget
om emnet, har spørgsmålet vel ikke været helt forgæves? :-)

> Jeg har lidt spredte noter om hvad min nogle og 90 år
> gl svigermor har fortalt om arbejdet som ung pige på Thors
> mølle v Århus.

Det ville enhver god avis garanteret gerne lave en historie om.
Ellers er der jo de lokale egnshistoriske arkiver, som normalt
"med kyshånd" modtager materiale fra alle. Ofte har de noget
i forvejen, og enhver ny "puslespilsbrik" kan bidrage til et bedre
billede.

Den store fordel ved denne nyhedsgruppe er jo at den ikke
begrænser sig til et enkelt lokalarkivs område.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Ruth Nielsen

"Herluf Holdt, 3140" skrev i en meddelelse

> [...]

> Jeg er bare en af de "Nysgerrige Amatører", som elsker
> at læse mangt og meget om historie, lokalhistorie m.m. Og så

Undskyld at jeg lige hægtede et ord mere på emnet, men det er
jo i hvert fald et ord du selv har bragt på bane i det indlæg som
startede denne tråd.

Jeg kunne have lyst til at nævne et udflugtsted, som ikke samtidig er
traktørsted. Det *var* i hvert fald et udflugtssted da min mor var en
lille skolepige omkring 1920-25.

Når min mor talte om dette udflugtssted, kaldte hun det altid
"Bramsnæs Vig og Dejligheden". Selv boede familien i Regstrup
sydvest for Holbæk, men en gang om året på en solrig sommerdag
foretog man denne udflugt.

Min mor fortalte så levende om når min morfar spændte den røde
frederiksborg-hest for charabanc'en efter at min mormor havde fyldt
en kurv og et par skotøjsæsker med den mad de skulle have med.

Derefter begav en række hestevogne sig afsted sønden om Holbækfjorden,
ja hvornår blev Munkholmbroen egentig bygget?

De passerede Langtved Færgekro gennem gammel og skyggefuld skov,
og derefter bredte pludselig det mest vidunderlige landskab ud foran dem.

Oppe fra "Dejlighedsbakken" så man ned over Bramsnæsbugten og det lille næs
der ragede ud og gav læ for Bramsnæs Vig. Alle de gamle sange som
lovpriser Sjælland som én stor skøn have passer på dette sted, med de blå
fjorde, de grønne bakker, gule kornmarker og det meget lille fiskerleje
ved Ejby havn.

Når man ankom hertil var man placeret oppe hvor man havde udsigt over
simpelthen alle herlighederne. Skønnere plet findes ikke.

Men hvem mon der kender stedet i dag?

For øvrigt boede digteren Christian Winther en gang ved vigen, og
omgivelserne gav ham inspiration til det før berømte "Dejligheds-digt".

Med venlig hilsen Ruth

---

Bodil Madsen

Her kan også findes lidt. Stedet er Vintersbølleskoven ved Vordingborg.
http://www.vinterhistorie.hghardware.dk/

med venlig hilsen
Bodil Madsen

Kim Melchior

Jeg kan ikke finde Ruth Nielsens traad, saa mit indlaeg kommer her.

Jeg mener at Munkholmbroen blev indviet i 1953. Jeg har ikke vaeret
paa den de sidste 20 aar efter jeg er emigreret, men mener at kunne
huske at have set enten en sten eller en plade der naevnte det da jeg
fiskede efter orreder fra broen i min barndom

For ovrigt saa tror jeg nok at jeg har vaeret ude i de omraade at Ruth
Nielsen beskriver ude ved Bramsnaes Vig. Min farmor boede i en af de
lejligheder der var i forbindelse med alderdomshjemmet/plejehjemmet
der ligger ved siden af Ejby Skole, og hun ville gerne have at vi tog
hende ud og kore en tur naar vi besogte hende, saa vi korte som regel
den vej over hvor vi saa kunne nyde udsigten og spise vores medbragte
mad.

Kim Melchior

Lizzi Palner Sonne

"Kim Melchior" <sca...@netutah.com> skrev i en meddelelse

> Jeg kan ikke finde Ruth Nielsens traad, saa mit indlaeg kommer her.
>
> Jeg mener at Munkholmbroen blev indviet i 1953.

Munkholmbroen var færdig i 1952. Læs på denne side http://www.highways.dk/

Lizzi Palner Sonne

Hanne Jespersen

> [...]
>
> Men hvis denne tråd kunne inspirere nogen til at fortælle noget
> om emnet, har spørgsmålet vel ikke været helt forgæves? :-)

God idé. Er der f.eks. nogen som har erindringer eller lignende liggende,
som fortæller om udflugter til Hareskovpavillonen, som eksisterede fra
1907-1950, hvor den store flotte træpavillon gik op i luer. I så fald vil
jeg meget gerne høre herom. Den slags mangler vi på arkivet i Værløse.
Hareskovpavillonen var udflugtsmål for især københavnerne, som drog herud
med Slangerupbanen, som blev indviet i 1906.

Måske jeg skulle starte en ny tråd om lige dette emne, men jeg venter lige
en "postgang".

Med venlig hilsen
Hanne Jespersen

Herluf Holdt, 3140

Jørn Møller skrev:

> "Røde hus" findes stadig. Det er senere blevet kaldt tehuset. Det
> har været cafe, restaurant, galleri, og i dag er der en børnehave
> på stedet, som ligger aldeles pragtfuldt.

Hvor ligger "Røde Hus"?

På kortet kan jeg finde en restaurant ved Susåens udløb i
Tystrup Sø. Den hedder "Fiskerhs" på ældre kort, og
"Restaurant" på Det levende Danmarkskort 2001.

Det var da forresten fantastisk så mange fortidsminder der
er i Enemærket og Næsbyholm Storskov. Måske et mål for
en udflugt. Med evt. overnatning på Kongskilde Friluftsgård?

Ruth Nielsen

"Kim Melchior" skrev i en meddelelse

> Jeg kan ikke finde Ruth Nielsens traad, saa mit indlaeg kommer her.
>
> Jeg mener at Munkholmbroen blev indviet i 1953. Jeg har ikke vaeret
> paa den de sidste 20 aar efter jeg er emigreret,

Nå, den blev indviet i 1953 - tak skal du have

> [...]
> hende ud og kore en tur naar vi besogte hende, saa vi korte som regel
> den vej over hvor vi saa kunne nyde udsigten og spise vores medbragte

Jamen tak for hyggeligt response. Det vil altså sige at I nok har siddet og
spist Jeres medbragte mad samme sted, som min morfar og mormor sad
med deres mad, da de var unge og havde små børn.

Så har det åbenbart fortsat med at være udflugtssted også efter
tyverne og trediverne.

Et lille off topic spørgsmål. Når du nu hedder til efternavn og din farmor
åbenbart har boet i Horns Herred - det er vel ikke sådan at Melchior er et
familienavn for nogen som flere generationer tilbage boede længere oppe
i Horns Herred. Det var vist en oldemor til min farmor som hed Else
Olsdatter, hvis far hed Ole Melchiorssøn ... bare en strøtanke.

Med venlig hilsen Ruth el...@io.dk

Jørn Møller

Fiskehuset et glimerende udflugtsmål og spisested i sin tid. Men det er
desværre lukket.

Enemærket og Kongskilde, ja i høj grad et fint udflugtsmål !

"Herluf Holdt, 3140" <her...@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

Peter Loumann

On Sat, 15 Feb 2003 01:21:56 +0100, "Herluf Holdt, 3140"
<her...@worldonline.dk> wrote:

>Hvor ligger "Røde Hus"?

På sydvestsiden af Tystrup sø, tæt ved dens sydøstlige ende. Fra
Fuglebjerg: kør mod Søro, forbi Kastup, drej t.v. lige hvor skoven
begynder, der ligger et skovløberhus ved T-vejen. Skiltet siger nok
Vinstrup eller Tystrup. Et par km fremme ved første vejkryds ligger
det på højre hånd.

Men det er som nævn ikke længe traktørsted.

>På kortet kan jeg finde en restaurant ved Susåens udløb i
>Tystrup Sø. Den hedder "Fiskerhs" på ældre kort, og
>"Restaurant" på Det levende Danmarkskort 2001.

Ja, det er på den modsatte side af søerne, men desværre ikke længere
restaurant.

>Det var da forresten fantastisk så mange fortidsminder der
>er i Enemærket og Næsbyholm Storskov. Måske et mål for
>en udflugt.

Helt bestemt! Særlig dejlig på cykel.

>Med evt. overnatning på Kongskilde Friluftsgård?

God idé, et dejligt sted! Svjh er det blevet vandrerhjem også.

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Knud Olsen

"Herluf Holdt, 3140" <her...@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

Parnas lukkede i 1970.
Lidt Nord for Parnas ligeledes ned til søen, lå et lille
traktørsted/Kaffehus der hed Ægir, hvor bådene også lagde til, derfra gik en
sti langs søen til Parnas.
I 1960'erne var Ægir omdøbt til "Skovsøhus", hvor der var musik dans og
bowlingbane. Hvornår det lukkede ved jeg ikke, nu er stedet vist nok
privatejet.

Mvh
Knud Olsen
som boede i Sorø i 1960'erne

J.Kobel

Snip

> [...]
> med Slangerupbanen, som blev indviet i 1906.
>
> Måske jeg skulle starte en ny tråd om lige dette emne, men jeg venter lige

Hej Hanne

Jeg var ulveunge og spejder fra 1938 til 1948 og vi tog på Søndagsudflugter
med Slangerupbanen til Farum og spiste ofte vore medbragte klemmer i
Hareskovpavillonen.
Jeg tror det er den du skriver om.
Jeg husker den fra omkring 1938 - 1942, den var ikke særlig velholdt, nær-
mes lidt beskidt, men vi var mest udendørs ved nogle borde og bænke.
Hvis det blev regnvejr, så gik vi indenfor.

Med venlig hilsen

Jørgen Kobel

Jørn Møller

"Knud Olsen" <knud...@get2net.dk> skrev i en meddelelse
Jeg er nu temmelig sikker på, at det var Parnas, som havde keglebanen, eller
rettere: Parnas havde i hvert fald én, - og i øvrigt også en minigolfbane.
Men jeg kan bekræfte, at Ægir i dag er privatbolig.

For nu at tage alle "traktørsteder" ved søen med, kan nævnes
Feldskovpavillonen, som har en meget fin udsigt til akademiet. Her var der
aldrig servering, men ly for regnen hvis din skulle ødelægge skovturen. Jeg
gætter på, at pavillonen er Sorø Akadimis ejendom, men dens historie kender
jeg ikke,

Endelig er der også Støvletkatrines hus, som er et rødt bindingsværkshus på
hjørnet ved afslutningen af søen mod den gamle hovedvej 1. Det er nu
indrettet som et glimrende madsted i den eksklusive ende af menukortet.

Herluf Holdt, 3140

Hanne Jespersen skrev:

> [...]
> vi på arkivet i Værløse. Hareskovpavillonen var udflugtsmål for især
> københavnerne, som drog herud med Slangerupbanen, som blev

Undskyld, jeg blander mig allevegne, men er det ikke den pavillon,
der lå lige syd for Klosterbakkehus på dette sns-kort? Det skulle
være godt 600 m vest for Hareskov Station.

http://www.sns.dk/Koebenhavn/vandrefl/illust/16lilharekort1.jpg

Hareskov Pavillon er sjovt nok med på en ældre udgave af dette
kort (nr. 16 i serien Vandreture i Statsskovene, revideret 1973).

(Jeg skal forresten senere henvise til det samme kort i en
kommende tråd om et egetræ ved navn "Djævelen").

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

- underligt at så mange populære traktørsteder gik op i røg.

JPo

Hvis du går ind på Kort & Matrikelstyrelsen - Danmark før og nu - og på
stednavne søger "Rødehus" i eet ord. Så kommer den frem.
mvh.
jpo

JPo

På dk binaer.historie er lagt et billede af Rødehus 1943.

jpo

Hanne Jespersen

"J.Kobel" <jko...@post2.tele.dk> skrev i en meddelelse
Hej Jørgen
Tak for din lille "historie". Jeg har aldrig hørt at "den var ikke særlig
velholdt, nærmest lidt beskidt". Ikke at jeg betvivler det, men det er jo
også en vigtig lille brik i forsøget på, at samle oplysninger om stedet. Jeg
starter lige en ny tråd og håber på at få mere at vide om
Hareskovpavillonen.

Hanne Jespersen

> Undskyld, jeg blander mig allevegne,
Jamen er det ikke det, der er meningen ;-))) du har jo som mange andre
heldigvis så meget at bidrage med.

> men er det ikke den pavillon,
> der lå lige syd for Klosterbakkehus på dette sns-kort? Det skulle
> være godt 600 m vest for Hareskov Station.

Jo akkurat, og så blev jeg samtidig opmærksom på, at skovløberhuset, som vi
ellers kalder Bakkehus i virkeligheden hedder *Kloster*bakkehus.

> http://www.sns.dk/Koebenhavn/vandrefl/illust/16lilharekort1.jpg
>
> Hareskov Pavillon er sjovt nok med på en ældre udgave af dette
> kort (nr. 16 i serien Vandreture i Statsskovene, revideret 1973).

Den udgave har jeg ikke, men den findes sikkert på vores arkiv. Det vil jeg
lige se efter, for det er da pudsigt, når den brændte 23 år før.

> (Jeg skal forresten senere henvise til det samme kort i en
> kommende tråd om et egetræ ved navn "Djævelen").

Jamen kom du bare an! "Djævelen" er en sejlivet en.

> Med venlig hilsen Herluf Holdt
> - underligt at så mange populære traktørsteder gik op i røg.

Tjah, men deres trækonstruktioner har jo været rene brandfæller, så når
først der var ild, har der vel ikke været meget at gøre for brandvæsenet.

J.Kobel

Snip

> [...]
> også en vigtig lille brik i forsøget på, at samle oplysninger om stedet. Jeg
> starter lige en ny tråd og håber på at få mere at vide om

Hej Hanne

Jeg har været inde på linket som var i Kurt Hansens indlæg og jeg kan
ikke genkende Hareskovpavillonen som den jeg besøgte.
Den jeg husker lå i nærheden af Farum og det er så en anden sag.
Den brændte også og blev ikke genopført, jeg kender ikke årstal for branden.

Mvh.

Jørgen K

Herluf Holdt, 3140

Foreløbig tak for de mange indlæg om traktørsteder. Det er
en dejlig fornøjelse her i vinterkulden at læse om alle de
gode oplevelser og minder fra det danske sommerland.

Der er jo kommet mange gode forslag.
Sorø, Tystrup-Bavelse Sø, Vordingborg. Hareskoven.

Pavillonen ved Munkebjerg (billetsalgssted), ved Vejlefjord
blev foreslået pr. mail.
Thors Mølle ved Århus. (Den kan jeg ikke finde på kortet).

Men landet må da have mange, mange flere?

Fra Haderslevegnen, savner jeg også noget om de mange
traktørsteder i omegnen: Vesterris, Paragraf 5, Damende,
Christiansdal, Tørning Mølle, Kelstrup Strand, Flovt Strand
o.s.v. ...

Kolding: Pavillonen ved Marielundssøen, det lille hus i skoven
med kaffe og lagkage, Pavillonen ved Løverodde o.s.v. ...

Ribe: Pavillonen ved Kammerslusen. Pavillonen "Skoven", hvor
der var "ballade", da Peter Belli og Rivalerne spillede i 60'erne.
o.s.v. ...

Åbenrå: "Æ Knapp". (Der kender jeg værten).

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

- håber at en kommende "traktørstedsbogsforfatter"
læser med! Jeg vil være en sikker køber.

Ruth Nielsen

"J.Kobel" skrev i en meddelelse

> [...]
> Den jeg husker lå i nærheden af Farum og det er så en anden sag.
> Den brændte også og blev ikke genopført, jeg kender ikke årstal for

Nu skriver du i det forrige indlæg at I stod af ved Farum station,
hvorefter I gik hen et sted, hvor der var bænke og borde udenfor
hvor I spiste Jeres medbragte mad.

Kan du huske om stedet lå oppe, så I kunne se ud over Farum Sø?
Kan du huske om I gik meget langt fra stationen. jeg tænker på hvad der mon
var ved det sted, som den gang kaldtes Fiskebæk. I tresseerne var
der et sted med spiserestaurant, samt et lokale hvor der var musik og
dans og endelig en terrasse, hvor man kunne sætte sig og få en drink
på sommeraftener.

Der ude kunne det måske være at I har siddet. Det lå højt over
Farum sø. Fra terrassen kunne man lige skimte Mølleåen langt
nede, før den løb ud i søen. Omme ved indgangen kunne men se
Furesøen. Ih sikke lørdag aftener i de lyse sommermåneder........
Stedet hed vist nok Restaurant Fiskebæk, så det kan nok ikke
komme ind under traktørsteder.

Men man burde kunne finde frem til hvor I som ulveunger har siddet
og spist jeres mad.

Med venlig hilsen Ruth

Hanne Christensen

"Herluf Holdt, 3140" <her...@worldonline.dk> skrev i en
meddelelse news:WeP3a.89163$Hl6.8...@news010.worldonline.dk...

> Men landet må da have mange, mange flere?

Jeg kommer til at tænke på Villa Galina i Hesede Skov, syd for
Haslev ikke så langt fra Gisselfeld Gods. Jeg har set et billede
med udflugtsdeltagere, bl.a. min farfar, fmt. taget i 1908.
Stedet eksisterer stadig, Mimi Jacobsen (CD) holder sit
grundlovsmøde der.
vh
Hanne

Peter Weis

"Herluf Holdt, 3140" <her...@worldonline.dk> wrote in message

> Men landet må da have mange, mange flere?

Restaurant Bøgeskoven ved Gjorslev gods på Stevn er absolut værd at
besøge.

mvh
Peter

Ruth Nielsen

"Hanne Christensen" skrev i en meddelelse

> [...]
> med udflugtsdeltagere, bl.a. min farfar, fmt. taget i 1908.
> Stedet eksisterer stadig, Mimi Jacobsen (CD) holder sit

Ja Villa Galina er sandelig et sted der er værd at nævne i dene tråd.
Beliggende i en skov, de har altid serveret kaffe og lagkage øh - nåe ja
er der nogen der har den helt rigtige definition af et ægte traktørsted??

Jeg tænker også lidt i retning af Hanne, at det er steder som var typiske
for tiden i første halvdel af 1900-tallet. Sommin far omtalte dem kunne
det være skovløberhuse, hvor man serverede kaffe og hjemmebag, evt
en kold øl og alt efter stedets størrelse og beliggenhed kunne serveringen
så også være meget mere omfattende.

Men jeg er ikke helt sikker på, hvad der sætter grænsen for traktørsted,
inden man skal gå over til at bruge ordet restaurant.

Hanne Jespersen

"J.Kobel" <jko...@post2.tele.dk> skrev i en meddelelse

Nåh, så var det altså ikke Hareskovpavillonen, som ikke var særlig velholdt.
Så overlader vi den "historie" til vores naboer i Farum;-))

med venlig hilsen
Hanne Jespersen

Hanne Jespersen

"Hanne Jespersen" <sv...@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
jeg
> lige se efter, for det er da pudsigt, når den brændte 23 år før.

Der er selvfølgelig også en naturlig forklaring på, hvorfor pavillonen er
med på kortet fra 1973. Der blev jo opført en restaurant på stedet, men
efter min mening er det nærmest en fornærmelse mod den store flotte
træpavillon at man fortsat kaldte den Hareskovpavillonen. Afløseren blev
opført af de her store gråhvide beton?-blokke. Grundlaget for at drive
restaurant på stedet var åbenbart ikke mere til stede i 70'erne, så
bygningen anvendes nu til ungdomsboliger, men bærer stadig et skilt med en
springende hare og ordet Skovpavillonen. En af dagen vil jeg få fat i
billeder af de to pavilloner, og så kommer de i dk.binaer.historie.

Børge Askholm

> [...]
> en dejlig fornøjelse her i vinterkulden at læse om alle de
> gode oplevelser og minder fra det danske sommerland.

Og hvis ikke min teflonhukommelse narrer mig, så lå der for henved 50 år
siden et sådant sted i nærheden af Røjle klint (ved Strib). Jeg tror ikke
jeg fik stedet besøgt, men ordet var nyt for mig da jeg hørte det og jeg
troede med garanti det havde med "traktor" at gøre - skønt jeg godt kendte
linjen "... nu skal hun traktere". På mit kort er der et sted der Hedder
"Sølyst" ikke langt fra campingpladsen, men jeg tror ikke det er dér
traktørsteder var - og det er som skrevet står mere end 50 år siden jeg var
på stedet bare ved en enkelt lejlighed.

Vindskibelig hvislen

Børge Askholm

Ole Damgaard

"Herluf Holdt, 3140" <her...@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> Thors Mølle ved Århus. (Den kan jeg ikke finde på kortet).

Thors Mølle ligger stadig i skovene syd for Århus (lige overfor Varna)
i dag er det mere en restaurant end egentligt traktørsted.
læs mere her:
http://www.lokalhistorieiaarhus.dk/hojbjerg/hojbjerg/side7-10.htm#Thors%20Mø
lle
mvh ole

J.Kobel

Ruth Nielsen <el...@io.dk> skrev i en nyhedsmeddelelse:b2omua$2r1a$1...@news.cybercity.dk...
Hej Ruth

Du har ganske ret, det var Fiskebæk.
Nu var mine besøg i årene 1938 - 42 og jeg mener at huske at man kald-
te stedet for et traktørsted.
I tresserne kan det være ændret til en Restaurant.

Udtrykket traktørsted var et almindeligt udtryk på det tidspunkt, uden at jeg
kender den nærmere forklaring.
Der var et sommerpensionat som hed Krogenlund placeret mellem Farum og
Slangerup, jeg boede der, med mine forældre fra 1936 på 14 dages ferieophold.
Vi kom der i mange år og det stod på skiltet: Krogenlund Sommerpension og
Traktørsted.
Traktørstedet fungerede på den måde, at der i den store have var opstillet borde
og bænke og " vejfarende " kunne så købe kaffe, chokolade, sodavand samt Lag-
kage og hjemmebagt kage.
Stedet, som pensionat, eksisterede endnu i 1975, men indehaverne, Hr. og fru
Larsen døde på gr. af alder, nogle år senere og stedet er i dag i privat eje uden
andre aktiviteter.
Det med at bo der kun i 14 dage var på grund af at min far og andre håndværkere
kun havde 14 dages ferie om året. Han sagde med et suk, når vi skulle sove.
" dette var så den første feriedag " og han fortsatte til dagene var brugt op.

Lønningerne var små og derfor kom vi der. Far var Litograf og mor hjemmegåen-
de, så kun en løn i familien.
Det var både billigt og maden var fremragende. Jeg har kun de bedste minder
om stedet.

Mvh.
Jørgen Kobel

R. Carl

"Herluf Holdt, 3140" <her...@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
-klip

> Thors Mølle ved Århus. (Den kan jeg ikke finde på kortet).

Thors Mølle ligger 50 vest for Varna. Lidt længere sydpå finder vi det gamle
sted "Ørnereden" som brændte og siden blev opført i mere moderne form og
endelig ikke så langt fra Moesgård museum har vi "Skovmøllen" - kendt for en
fremragende æggekage.

mvh
Rolf

Herluf Holdt, 3140

R. Carl skrev:

> [...]
> moderne form og endelig ikke så langt fra Moesgård museum har vi
> "Skovmøllen" - kendt for en fremragende æggekage.

Tak for svaret.

"Thorsmølle Restr" i Torskov fandt jeg nu på det nye (1:50 000)
-kort, men ikke på mit gode gamle (1:100 000)-kort fra 1946.

(Det er nu nok nogle gange 50 meter fra Varna). :-)

Nu ser jeg også (på 1946-kortet) at der nede ved stranden var
flere "skibsbroer" ned langs kysten. Varna, Ørnereden, Moesgd. ...
Var det sådan at der var bådfart til udflugtsmålene?

Det spændende navn "Silistria" ved stranden et par hundrede meter
syd for Ballehage kan jeg ikke finde på nyere kort. Hvad mon det
var/er?

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

- som har cyklet/trukket ad stierne gennem skovene
til Moesgård i 1982. Husker det som en smuk tur.

Herluf Holdt, 3140

Ruth Nielsen skrev:
[...]

> [...]
> Furesøen. Ih sikke lørdag aftener i de lyse sommermåneder........
> Stedet hed vist nok Restaurant Fiskebæk, så det kan nok ikke

Det må næsten være det som på mit 1940-kort hedder
"Fiskebæk Hotel". Det ligger lige ved et trinbræt, som har
været der på Slangerupbanen.

Nu *kan* et sted som dette vel nok have været det hele
på én gang: Hotel, Restaurant og Traktørsted/Pavillon?

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

- på samme kort fandt jeg også et traktørsted ved
Nybro, Bagsværd Sø: Ny Frederiksdal.

Peter Weis

> [...]

> Traktørsted. Ja, selv ordet lyder gammeldags. Det er noget fra før
> verden gik af lave. På gamle landkort kan der stå "pavillon",

Efterhånden som tråden bliver længere og længere, vælder minderne
frem.
Der lå et traktørsted, vist nok kaldet Skovly, nordud af Roskilde mod
Boserup. Det blev vist lukket i starten af 80'erne. Jeg tror sidste
ejer en af klovnerne fra "Dan og Baxen".
Og så ligger der Mosehuset i ved Utterslev mose, på hjørnet af
Mosesvinget og Hareskovvejen.
Og hvad med de små haver i Pile Alle?
Peter Liep i dyrehaven.

mvh
Peter

Ole Damgaard

"R. Carl" <R.C...@bigfoot.com> skrev i en meddelelse

> ikke så langt fra Moesgård museum har vi "Skovmøllen" - kendt for en
> fremragende æggekage.
>
> mvh
> Rolf

ja - men den var ikke kendt for pandekage. Over skænken hang i mange år - og
måske stadig - et skilt med følgende tekst:
"Snaps serveres kun til fed mad -
al mad er fed mad - undtagen pandekager.
Pandekager serveres ikke her".

mvh ole

Ole Damgaard

> Nu ser jeg også (på 1946-kortet) at der nede ved stranden var
> flere "skibsbroer" ned langs kysten. Varna, Ørnereden, Moesgd. ...
> Var det sådan at der var bådfart til udflugtsmålene?

ja - det var udflugtsbåde - endda dampskibe, der sejlede fra toldboden i
århus og ud til traktørstederne. Århus lokalhistoriske forening har udgivet
en bog om det, den hedder noget i retning af Dampskibssejladsen på
Århusbugten.

> Det spændende navn "Silistria" ved stranden et par hundrede meter
> syd for Ballehage kan jeg ikke finde på nyere kort. Hvad mon det
> var/er?

Ja - silistria var osse et kendt traktørsted helt op i 50`erne.
jvnf.:
http://www.prospektkort.subnet.dk/Side_5.htm

mvh ole

Ruth Nielsen

"Peter Weis" skrev i en meddelelse

> [...]
> Boserup. Det blev vist lukket i starten af 80'erne. Jeg tror sidste
> ejer en af klovnerne fra "Dan og Baxen".

Ja det er jo rigtigt. Jeg mener at man gik dertil og videre ind i skoven,
hvis man kom nede fra vandrehjemmet 'Hørgården'. Der var masser af
skøn natur til alle sider, og terrassen hvor man kunne sidde ude husker
jeg som næsten sydlandsk med ranker der slyngede sig op ad et par søjler.

> Og så ligger der Mosehuset i ved Utterslev mose, på hjørnet af
> Mosesvinget og Hareskovvejen.

Ja det ligger der jo endnu. Jeg har aldrig været derinde, kender det
mest gennem bilruden når man suser forbi ud ad Hareskovvejen.

> Og hvad med de små haver i Pile Alle?

De trives vist stadig i bedste velgående. Det gjorde de da i
hvert fald, da TV fandt Nyrup og Lone Dybkjær derude.

> Peter Liep i dyrehaven.

Åh jamen ja - det er vel traktørstedet over alle traktørsteder.
Jeg turde bare ikke skrive det, fordi jeg ikke er sikker - hvad
var Peter Liep oprindelig? Har det været en kro for jægerne i
gamle dage?

Men ellers har det vel været traktørsted i mere end 100 år?
Af den helt rigtige slags, hvor man sad ude under trækronerne
og spiste sin medbragte mad. Og ved senere besøg fik man serveret
kaffe og kringle på terrassen.

Ja du har sandelig ret i at denne tråd får mange slags minder til
at dukke op.

Peter Weis

"Ruth Nielsen" <el...@io.dk> wrote in message

> De trives vist stadig i bedste velgående. Det gjorde de da i
> hvert fald, da TV fandt Nyrup og Lone Dybkjær derude.

Ok ja. Jeg fejrede 25 års studenterjubilæum derude sidste sommer.

> [...]
> Af den helt rigtige slags, hvor man sad ude under trækronerne
> og spiste sin medbragte mad. Og ved senere besøg fik man serveret

I følge http://www.peterliep.dk/phist.htm, var huset oprindeligt
skovløberbolig og hed Kildehuset. Men fra 1888 drev skytte Peter Liep
traktørsted fra huset.

mvh
Peter

Ruth Nielsen

> [...]

> I tresserne kan det være ændret til en Restaurant.
>
> Udtrykket traktørsted var et almindeligt udtryk på det tidspunkt, uden at

Jamen ordet var jo i det hele taget meget mere brugt den gang.

Jeg synes det er fint at det så alligevel blev fastslået *hvor* det var I
spiste Jeres mad.

~~~~~~~~~~

> [...]
borde
> og bænke og " vejfarende " kunne så købe kaffe, chokolade, sodavand samt

Det lyder jo også som arketypen på et traktørsted før krigen. jeg gætter på
at det må have været et sted helt og aldeles udenfor al bybebyggelse. Jeg
kender nemlig navnet Krogenlund fra et skilt, hvor der stod Krogenlund og
småsøerne - al indkørsel forbudt. men *var* krogenlund en landsby, som
man kunne komme til fra en anden vej, end dér hvor jeg færdedes. Eller -
kan du huske omgivelserne udenfor traktørstedet? Det var især i
halvfjer-serne at jeg passerede det skilt, og jeg regner med at hvis jeg var
kørt ind
ad den 'forbudte' vej, var jeg endt ude i nærheden af Buresø.

> Stedet, som pensionat, eksisterede endnu i 1975,

Nåe ja, så må der vel have været en ikke-forbudt vej derind.

> [...]

> kun havde 14 dages ferie om året. Han sagde med et suk, når vi skulle

>sove: " dette var så den første feriedag " og han fortsatte til dagene var

Ih hvor det siger noget om, hvor han har trængt til den ferie.

> [...]

>hjemmegående, så kun en løn i familien.

> Det var både billigt og maden var fremragende. Jeg har kun de bedste

Det var da en rigtig dejlig beretning fra traktørstederne i det danske
sommerland.

Børge Askholm

Måske helt off topic, men da min dejlige frue og jeg i eftermiddag var på
Rosenborg - hvor kun jeg havde været for mere end 20 år siden - så vi et
skilt med TRAKTØRSTED i tilknytning til Chr Firtals sommerhus.

Vindskibelig hvislen

Børge Askholm

Ruth Nielsen

"Herluf Holdt, 3140" skrev i en meddelelse
> Ruth Nielsen skrev:

> [...]

> Det må næsten være det som på mit 1940-kort hedder
> "Fiskebæk Hotel".

Næh, har det også været hotel. Tænk at have overnattet der med
udsigt til Klaus Nars Holm ude i Farum Sø!

>Det ligger lige ved et trinbræt, som har
> været der på Slangerupbanen.

Ja, jeg husker udmærket trinbrættet. Toget stoppede og folk steg af,
selvom der ikke var nogen station, fordi der kun var få meter hen til
traktørstedet.

Og helt off topic - når toget havde været henne at vende på Farum
station og var kørt tilbage mod København, vidste vi at nu ville det vare
meget længe før noget tog kom kørende på de skinner igen. Så gik vi
midt på skinnerne ud over en bro som hvilede på et højt luftigt træskelet
med Mølleåens udløb i søen dybt under os. Utroligt at man har turdet gøre
det. Undskyld at det er så off topic.

> Nu *kan* et sted som dette vel nok have været det hele
> på én gang: Hotel, Restaurant og Traktørsted/Pavillon?

Ja - på grund af beliggenheden har man nok bygget til et par
gange. Det så netop ud som om det var bygget af flere omgange.
Det er sandsynligt at det er startet med at være et rigtigt traktørsted,
som har fået masser af gæster og derfor har vokset sig større.

Med venlig hilsen Ruth

Ruth Nielsen

"Peter Weis" skrev i en meddelelse
> "Ruth Nielsen" wrote in message

Ih tak, det var da en fin beretning om Peter Liep og om huset. Der er nok
noget om det min far sagde: at traktørsteder ofte var skovløberhuse. Der
skulle vist også have været et traktørsted tæt på den røde låge ved
Springforbi.

Herluf Holdt, 3140

Tak for de mange bidrag om traktørsteder og udflugtssteder.
Inden de spændende tråde i dk.videnskab.historie.lokalhistorie
om emnet "visner helt hen" er her så en foreløbig liste. Der er
også nogle få steder med, som ikke har været nævnt i tråden.

(Listen burde nok opdeles/sorteres efter landsdele).
Havde dog håbet på et par bidrag fra Syd- og Sønderjylland
(udover mine egne).

Bagsværd Sø: ”Bagsværd Søpavillon”
Bagsværd Sø: ”Ny Frederiksdal”, traktørsted ved Nybro
Bramsnæs Bugt, Langtved Færgekro
Bramsnæs Vig, Munkholmbroen, færdig i 1952
Bramsnæs Vig og ”Dejligheden", udflugtssted
Bramsnæs Vig, Ejby Havn, lille fiskerleje
Bøndernes Hegn, Restaurant
Dyndet v. Borup, Bøgede, ”Malerklemmen”. Hedder vist også Mosehuset
Dyrehaven, ”Fortunen”
Dyrehaven, ”Kildesøen”
Dyrehaven, ”Kirsten Piil”
Dyrehaven, ”Kongekilden”
Dyrehaven, ”Peter Liep”, skovløberbolig ”Kildehuset”
Dyrehaven, ”Studenter-Kilden”, Fuglesangsøen
Dyrehaven, traktørsted ved "Røde Låge", Springforbi
Dyrehaven, traktørsted ved "Hjortekæret"
Fiskebæk. – trinbræt på Slangerupbanen. "Fiskebæk Hotel"
Frederiksberg, Pile Alle ?
Frederiksberg, Pile Alle 10-12, Hansens gamle Familiehave
Frederiksberg, Pile Alle 12, Larsens nye Familiehave
Frederiksberg, Pile Alle 18, Krøgers Have
Haderslevegnen, ”Damende”, ved Haderslev Dam
Haderslevegnen, ”Paragraf 5”, ved Erlev
Haderslevegnen, Christiansdal, vest for Haderslev
Haderslevegnen, Flovt Strand, sydøst for Haderslev
Haderslevegnen, Kelstrup Strand, sydøst for Haderslev
Haderslevegnen, Tørning Mølle, vest for Haderslev
Haderslevegnen, Vesterris ved Haderslev Fjord
Hareskovby, ”Eliselund”
Hareskovpavillonen – vest for Hareskov Station
Hesede Skov, ”Villa Galina”, ikke så langt fra Gisselfeld Gods
Kolding: ”det lille hus i skoven m. kaffe og lagkage” (n. f.
Marielundssøen)
Kolding: Pavillonen ved Løverodde
Kolding: Pavillonen ved Marielundssøen
Krogenlund Sommerpension og Traktørsted, i nærheden af Buresø
Munkebjerg, Pavillonen ved Munkebjerg (billetsalgssted), ved Vejlefjord
Møn, Fanefjord Skov, ”Skovpavillonen”, nu ”Jagtkroen”
Ribe: Pavillonen "Skoven" Bramsnæs Vig, Ejby havn, lille fiskerleje
Ribe: Pavillonen ved Kammerslusen
Roskilde, traktørsted, ”Skovly”, nordud mod Boserup
Røjleklint (ved Strib). "Sølyst" ikke langt fra campingpladsen
Sjælsø, ”Jægerhytten”
Sorø Sø, ”Ægir” omdøbt til "Skovsøhus”
Sorø Sø, ”Feldskovpavillonen”, fin udsigt til Akademiet
Sorø Sø, ”Parnas”
Sorø Sø, ”Støvletkatrines hus”, rødt bindingsværkshus ved gl. hovedvej 1
Stevns, Restaurant Bøgeskoven ved Gjorslev gods
Tystrup-Bavelsesøerne, "Fiskerhus" ved Susåens udløb i Tystrup Sø
Tystrup-Bavelsesøerne, "Røde Hus"
Utterslev Mose, ”Mosehuset”, hjørnet af Mosesvinget og Hareskovvejen
Vordingborg, Vintersbølleskoven.
Åbenrå: "Æ Knapp", station på nedlagt jernbane, nu spiserestaurant
Århus, "Silistria" ved stranden syd for Ballehage
Århus, "Skovmøllen" - kendt for en fremragende æggekage
Århus, "Ørnereden"
Århus, ”Thors Mølle”, sydvest for Varna

Kirsten Bjorneboe

On Tue, 25 Feb 2003 16:21:18 +0100, "Herluf Holdt, 3140"
<her...@worldonline.dk> wrote:

> [...]
>også nogle få steder med, som ikke har været nævnt i tråden.
>

>Stevns, Restaurant Bøgeskoven ved Gjorslev gods

Undskyld jeg kommer lidt sent ind i diskussionen. Jeg har først
opdaget denne gruppe nu.

Må jeg som stevnsboer tilføje, at ovennævnte sted slet ikke hedder
Restaurant Bøgeskoven, men Traktørstedet Bøgeskoven, altså et
vaskeægte traktørsted.

Jeg ved ikke, hvad der kendetegner et traktørsted, men i Bøgeskoven er
der bl.a. små udendørs "båse", hvor man kan spise sin medbragte mad.
Men drikekvarerne skal købes på stedet.

Det er et fremragende sted, som kun kan anbefales. Om sommeren har de
tag-selv-bord, og jeg har tradition for at fejre min fødselsdag (i
juli) på traktørstedet Bøgeskoven :-)

Venlig hilsen
Kirsten
--

Kirsten Bjørneboe
http://www.varpelev.dk

Herluf Holdt, 3140

Kirsten Bjorneboe skrev:

> Undskyld jeg kommer lidt sent ind i diskussionen. Jeg har
> først opdaget denne gruppe nu.

Det er vist aldrig for sent her. Jeg har hidtil kun betragtet
mig som gæst her. Man bliver ikke ligefrem overfaldet af nogen
velkomstkomite, men sådan kan jeg også bedst lide det.
Deltagerne bestemmer selv, hvor meget aktivitet, her skal være.
Men som selv tilkommen gæst vil jeg så tillade mig at sige:
"Velkommen hertil".

> Må jeg som stevnsboer tilføje, at ovennævnte sted slet ikke
> hedder Restaurant Bøgeskoven, men Traktørstedet Bøgeskoven,
> altså et vaskeægte traktørsted.

Tak for rettelsen til min liste. Det lyder som et sted, jeg må besøge.
Jeg vil tage cyklen med i toget til Køge, og trille derud. På kortet
kan jeg se at der er en del fortidsminder i skoven nær Møllesø. Og
en gåtur ned gennem Sorte Rende til Traktørstedet ser fristende ud.

Som stevnsboer kan du måske også fortælle om der har været noget
"sommerturisme/udflugtskultur" i og omkring Fakse Ladeplads og
Rødvig i 1900-tallet?

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

- ja, her er "knap" så trafikeret
som i genealogigruppen. :-)

Kronjylland

Jeg huserer ellers ikke her, kendte slet ikke muligheden, men håber dette virker efter hensigten, men spørgsmålet er, om denne tråd stadig er levende. Ser man på årstallet, må svaret være nej, men det er lidt spændende, om dette bliver bemærket. Måske også af Herluf Holdt?
Jeg synes, det var en fin liste, som Herluf fik lavet, men der kunne nok redigeres i den mht nutidig anvendelighed, og det gælder naturligvis endnu mere i år 2016.
Men sagen er, at jeg undrer mig over, at i det mindste 3 oplagte emner ikke har fundet vej til spalten.
Traktørsted Bøgeskoven kender jeg også og kan ligeledes anbefale, at man gæster, og så ligger det et sted, som for de fleste vil være ukendt, og det er der ingen god grund til, at det skal være.
Men når nu solen er i det rette lune (som i disse dage), bør eventyrånden mht danske traktørsteder genoplives, og så skal turen gå til:
1) Maglesø ved Igelsø.
traktoersted.dk
Stedet er måske lukningstruet, så i år kan være sidste chance. Omgivelserne betegnes af nogle som sydlandske (og sikkert stadig ukendte for mange), så meld gerne tilbage om du er enig.
2) Malerklemmen ved Borup.
http://malerklemmen.dk
Husk en spadseretur i nærmeste omegn.
3) Pomle Nakke på Falster.
http://www.pomlenakke.dk
Du vil undre dig over, at et sted med så fantastisk en beliggenhed er vi så heldige at have i Danmark.

Traktørstederne, omgivelserne og hele Danmark fortjener at blive brugt, og stederne venter på dig!

dbh J.E. Jensen

Herluf Holdt, 3140

"Kronjylland" skrev:

> [...]

> er vi så heldige at have i Danmark.
> Traktørstederne, omgivelserne og hele Danmark fortjener at blive

Enig!

Jeg har først lige set dit indlæg i den gamle tråd.

Malerklemmen og Maglesø kendte jeg godt. Pomlenakke
ser ud til at være et spændende sted ved en dramatisk skrænt
på Falster.

Listen over traktørsteder kan godt trænge til at blive revideret.
Desværre lukker Googles fototjeneste "Panoramio" om et par
uger. Der var ellers rigtig mange fotografier af traktørstederne.

--
Venlig hilsen
Herluf Holdt

Hella Dude

Finn Højrup
på Stevns findes også traktørstedet Hoejruplund, som er et rigtigt traktørsted. oprindelig hørte det under Gjorslev slot på samme måde som traktørstedet Bøgerskoven.
kan anbefales, da det er åbent især om sommeren .

venlig hilsen
Finn Højrup