en "Franskvasker" ???

Palle Aase

hej i Gruppen.

Jeg stødte på Følgende, - og har ingen anelse !

Fkt 1890, Tolstrup sogn, Gjedved by, et hus

Johannes Nielsen 23 Gift
Hmd. Arbejdsmand Husf.
F. Vedslet Skdbg. A.

Ane Sofie Sørensen 27 Gift
Franskvasker Husm.
F. Ousted Skdbg. A.

Nansy Kirstine Nielsen 2 Ugift Barn
f. Ousted Skdbg. A.

Marie Kirstine Sørensdatter 64 Enke
Aftægtskone
f. Tolstrup Skdbg. A.

Hvad er en "Franskvasker" ???

hilsen palle

Lars J. Helbo

On Mon, 27 Oct 2003 11:50:22 +0100, "Palle Aase"
<Palle...@post8.tele.dk> wrote:

>Hvad er en "Franskvasker" ???

Hun vasker tøj for folk. Prøv at søge på Google efter "fransk vask og
strygning".
--
Lars J. Helbo
la...@helbo.org

Børge Askholm

"Palle Aase" <Palle...@post8.tele.dk> wrote in message

> Franskvasker Husm.

Så visdt jeg ved er en franskvasker en der beskæftiger sig med fransk vask
og strygning - der mig bekendt er en form for "finere" vask af skjorter,
flipper olgn.

I min barndom var der en lille barber (i daglig tale "hundeklipperen") hvis
kone havde fransk vask og strygning, så han reklamerede med at her kunne man
blive klippet, vasket, taget ved næsen, rullet og strøget med hårene.

Voindskibelig hvislen

Børge

Palle Aase

Tak for hjælpen.
palle

Kurt Hansen

Mon, 27 Oct 2003 11:57:41 +0100, skrev Lars J. Helbo:

>Hun vasker tøj for folk. Prøv at søge på Google efter "fransk vask og
>strygning".

Der kan man bare se. Jeg vidste ikke, at "fransk vask og strygning"
havde noget med tøjvask at gøre. I min barndomsby var der en
letlevende kvinde der udførte "fransk vask og strygning", men det
havde absolut intet med tøj at gøre. Faktisk foregik det helt uden ;-)

Venlig hilsen
Kurt Hansen
(Ret min spamsikring i e-mail adressen, hvis du skriver til mig direkte)

Mikkel Eide Eriksen

"Børge Askholm" <bask...@webspeed.dk> wrote in message news:<3f9cfc1a$0$69943$edfa...@dread12.news.tele.dk>...

>klippet, vasket, taget ved næsen, rullet og strøget med hårene.

Hæh! Det ku' jeg li'. God gammeldaws humor. :)

mvh
Mikkel Eide Eriksen
http://www.gencircles.com/users/mikkelee/

svendgiversen

Jeg gættede på: Fransk vask og strygning,
og se så her:
"
Når man så fortsatte ind i byen, havde vi på venstre side Rigmor
franskvasker (Rigmor Jensen) afsløret ved et skilt, hvorpå der stod
”Fransk vask og strygning”.
"
Fundet her:
http://www.osternykirke.dk/aktuelt.htm

Hilsen Svend

"Palle Aase" skrev d. 27-10-03 11:50 dette indlæg :

http://www.kandu.dk/

svendgiversen

Arne Feldborg

Kurt Hansen <ku...@FJERNDETTEtowle.dk> skrev Mon, 27 Oct 2003 15:24:38
+0100

> [...]
>letlevende kvinde der udførte "fransk vask og strygning", men det
>havde absolut intet med tøj at gøre. Faktisk foregik det helt uden ;-)

Jeg kender faktisk udtrykket i begge betydninger, så måske har der i
tidens løb været eksempler på at de to erhverv har været kombineret.?

Men der vist ingen tvivl om at den finere tøjvask er det oprindelige.

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Jens M. Jensen

Hej!

Vi har skam haft en "franskvasker" i familien. Både min bedstefader og hans
broder var skrædermestre, hver i sin lille by ikke langt fra hinanden i
Vendsyssel. Og søsteren - hun hed Johanne - havde så meget passende en
forretning for Fransk Vask og Strygning, så man kunne få vasket, strøget og
plejet sit nye tøj når tid var. Johanne havde forretningen indtil først i
1930'erne men hun levede i øvrigt indtil omkring 1975. Så jeg har kendt en
franskvasker :-)

Mvh. Jens Møller Jensen
Toftlund

Børge Askholm <bask...@webspeed.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3f9cfc1a$0$69943$edfa...@dread12.news.tele.dk...

antonius

"svendgiversen" > Når man så fortsatte ind i byen, havde vi på

venstre side Rigmor
> franskvasker (Rigmor Jensen) afsløret ved et skilt, hvorpå der stod
> ?Fransk vask og strygning?.

> "

Hämtat från Martinizing:
Q: I heard someone say my garment required "French Cleaning". What
does that mean?
A: French Cleaning is an antiquated term for dry cleaning. Since the
dry cleaning process originated in France in the 18th century, it is
sometimes referred to this way. It is very rare to see a care label
today that reads "French Clean".

Med andra ord: et renseri.
/nils

sorenm...@gmail.com

sorenm...@gmail.com

Den mandag den 27. oktober 2003 kl. 11.50.22 UTC+1 skrev Palle Aase:
En franskvasker er en der vasker duge skjorter stryger ruller sengetøj strygning var mest kraver og præstekraver min bedste mor var franskvasker i 1920/30verne

Svend Åge Sørensen

skrev i meddelelsen
Hej
Det er vist en sammentrækning af 'fransk vask og strygning', den slags var
der vis snart en af i hver sogn for en små 100 år siden her i Østjylland,
hvorimod det var ret ukendt på landet på Ribe egnen, hvor jeg er født
Ellers prøv at søge på arkiv.dk, der er kange eksempler

Hilsen Svend Åge