Rysensten - Rahbek

Erik Rahbek Østergaard

Min onkel (af slægten Rahbek) spiller bridge med Rahbekere stammende
fra Rysensten. Han vil gerne vide mere om slægtsrelationen.
Spørgsmålet er altså om Rahbekerne fra Rysensten tilhører det øvrige
Rahbek-slægtstræ. Det er ikke lykkedes mig at trevle op.

Jeg har følgende :

Chr. Rahbek f. 1863 købte Rysensten omkr. 1917 for 216.000 kr.
proprietær (Nygård pr. Lemvig) opdræt af avlsøer.

der har datteren :

Martha Bethanie Rahbek 22/1 1899 Rabæksminde, Nørre Vium sogn - 13/1
1967 Nygaard, Gudum sogn (stammor til bridgevennerne).

Kunne Chr. Rahbek også være født i Nørre Vium sogn ? Jeg har ikke
fundet noget på nettet...

mvh.
Erik

Bent Fleron

Erik Rahbek Østergaard wrote:
.
> Spørgsmålet er altså om Rahbekerne fra Rysensten tilhører det øvrige
> Rahbek-slægtstræ. Det er ikke lykkedes mig at trevle op.

Jeg ved ikke om der er en slægtsmæssig sammenhæng, men jeg har lidt om
Rahbækgaard, Ganer, Skjern sogn, Ringkøbing amt.
--
Med venlig hilsen Bent Fleron

Arne Feldborg

erik.rahb...@aab11.dk (Erik Rahbek Østergaard) skrev 18 Jan 2003
01:17:52 -0800

> [...]

>Chr. Rahbek f. 1863 købte Rysensten omkr. 1917 for 216.000 kr.
> proprietær (Nygård pr. Lemvig) opdræt af avlsøer.

Rysensten overgår i 1931 til sønnen Anders Rabek.

Een af hans sønner (husker ikke lige navnet) overtog gården efter ham og
havde den ihvertfald til op i 1980'erne. Begge fortsatte iøvrigt så vidt
jeg ved med avlsarbejde indenfor svineavl. En anden søn er den Karl Emil
Rabek i Gjellerup jeg tidligere har nævnt for dig.

Jeg tror stadigvæk vejen frem er at kontakte den nævnte Karl Emil.

>der har datteren :
>
>Martha Bethanie Rahbek 22/1 1899 Rabæksminde, Nørre Vium sogn - 13/1
>1967 Nygaard, Gudum sogn (stammor til bridgevennerne).

Og altså må man formode at de har boet i Nr. Vium før de flyttede til
Ryssensten.?

>Kunne Chr. Rahbek også være født i Nørre Vium sogn ?

Det kan vel ikke udelukkes. Der er Rabek'er i Nr. Vium op igennem 1800
tallet, men de indbyrdes relationer har jeg ikke helt styr på.

Det handler om gården Viumkrog (som iøvrigt ligger i Troldhede sogn
idag). Gården har i umindelige tider været beboet af Marquor / Markus
slægten.

Men i 1831 sidder enken Ane Pederdatter i gården, hun gifter sig med
Christen Vistisen Rabek født i Rind ca. 1805 (den kan jeg lige slå op en
gang ved lejlighed). Men han kommer vist dertil fra Borris, hvor det på
det nærmeste vrimler med Rabek'er på den tid.

I 1834, 1840, 1845 og 1850 sidder de på gården.

Deres datter Bodil Kirstine (f. 1834) bliver gift med Mads Rabek Madsen
fra Borris, som senere overtager gården. Både mand og kone er altså
Rabek'er.

Med de tætte forbindelser til Borris er der næppe tvivl om at det er
folk af 'din' Rabek slægt. Men om der også er en forbindelse derfra og
til Ryssensten er jeg ikke klar over.

Efter de oplysninger jeg har, så havde Bodil Kirstine og Mads Rabek
ihvertfald tre børn:
Christen Rabek Madsen (f. 1862)
Mads Rabek Madsen (F. 1865)
Mette Kathrine Rabek (f. 1869)

Men den nævnte Christen er næppe identisk med han i Rysensten, idet han
havde fødegården i Viumkrog helt op til 1942.

--
mvh, A:\Feldborg

Erik Rahbek Østergaard

> Rahbækgaard, Ganer, Skjern sogn, Ringkøbing amt.

Netop Rahbækerne fra Rahbækgaard, Ganer har også interesseret mig. Men
så vidt jeg ved er denne Rahbæk-slægt blandt de få, der netop ikke er
forbundet med hovedgrenen af Rahbek-slægten. Grunden til at mange i
denne slægt bærer navnet, skulle så vidt jeg husker være, at gården
fik navnet Rahbækgaard fra en Rahbek'er der ejede gården men solgte
den videre. Den nye ejer opkaldte sine børn efter gården de boede på.

mvh.
Erik

Erik Rahbek Østergaard

> Een af hans sønner (husker ikke lige navnet) overtog gården efter ham

Det var Erik Vendelbo Rahbek, der 1965 overtog gården

> Jeg tror stadigvæk vejen frem er at kontakte den nævnte Karl Emil.

Det har du nok ret i.

> [...]
> gang ved lejlighed). Men han kommer vist dertil fra Borris, hvor det på
> det nærmeste vrimler med Rabek'er på den tid.

Min ane Niels Vistisen Rahbek er født 1796 i Høgild i Rind sogn. Han
har en bror Christen Vistisen Rahbek, født 9/10 1803. Men som du
siger, vrimler det med Rahbekere og navnet Visti kan forekommer i
flere grene. Om Christen står der i slægtsbogen, at efterkommere er
indtil nu forgæves eftersøgt. Så du må meget gerne prøve at slå ham op
..

> Deres datter Bodil Kirstine (f. 1834) bliver gift med Mads Rabek Madsen
> fra Borris, som senere overtager gården. Både mand og kone er altså
> Rabek'er.

Mads Rahbek Madsen kan jeg placere, men hvorfra Bodil Kirstine kommer
ved jeg ikke. Jeg har alt om deres efterkommere, - og du har ret, - de
er ikke Rysenstenere.

mvh.
Erik

Arne Feldborg

erik.rahb...@aab11.dk (Erik Rahbek Østergaard) skrev 18 Jan 2003
15:48:34 -0800

> [...]
>flere grene. Om Christen står der i slægtsbogen, at efterkommere er
>indtil nu forgæves eftersøgt. Så du må meget gerne prøve at slå ham op

Ud fra folketællingerne i Nr. Vium og kirkebogen for Rind kan der næppe
være tvivl om at det er den samme person, født 9 sep 1803 i Øster Høgil
i Rind.

Familien får iøvrigt flere børn dødt i Rind i perioden. Men hverken
Niels eller Christen ser ud til at være konfirmeret i Rind. Familien er
muligvis flyttet i perioden 1805 - 1815.?

Når det et sted nævnes at han kommer til Nr. Vium fra Borris, hvor han
boede hos moderen, kunne det jo også tyde på at moderen var enke på det
tidspunkt.

Du får lige detaljerne i e-mail.

Bent Skaarup Pedersen

Denne gaard og i dette tilfælde beboerne har navn efter den bæk
RAKBÆK, der ligger som en skelgrøft på dette sted mellem tidligere
Skern og Stavning Sogne.
Navnet efter udspringet i Bjørnemosen hos RAKkerne.
mvh Bent Skaarup Pedersen

Erik Rahbek Østergaard

> Du får lige detaljerne i e-mail.

Tak! interessant - du bringer mig på sporet af Christen. Han har
iøvrigt følgende anelinie :

F : Visti Madsen Rahbek, født 1767 Ahlergaard
FF : Mads Jensen Rahbek (kaldet Ahler), født 1735 Kodbøl
FFM : Mette Madsdatter Ahler, født 1707 Ahlergaard
FFMM : Karen Jacobsdatter Ahler, født 1678 Ahlergaard
FFMMF : Jacob Andersen Harboe, født 1650 Ribe

og så er vi tilbage til din tråd om den gamle ærværdige Jacob Ahler
fra Ahlergaard !

mvh.
Erik

Arne Feldborg

erik.rahb...@aab11.dk (Erik Rahbek Østergaard) skrev 23 Jan 2003
11:03:45 -0800

>Tak! interessant - du bringer mig på sporet af Christen. Han har

Som tidligere nævnt er jeg ikke et øjeblik i tvivl om at det er ham der
er født i Rind som en bror til din ane. Fødslen har jeg slået op i
kirkebogen den er helt ok, alderen passer og der er (mig bekendt) ikke
andre Rabek'er i Rind på det tidspunkt.

Hans videre færden må kunne findes i kirkebøgerne for Borris og Nr.
Vium, som jeg desværre ikke har umiddelbar adgang til.

> [...]
>FFMMF : Jacob Andersen Harboe, født 1650 Ribe
>
>og så er vi tilbage til din tråd om den gamle ærværdige Jacob Ahler

Ja det anede mig, netop pga. Visti navnet. Men dybest set bringer det jo
ikke noget nyt om Ryssensten-grenen. Men om ikke andet, så kan man jo da
have i erindring, at det var lige nedenfor Ryssensten at Defence og St.
George forliste i 1811.

Og, ja. Jeg skylder dig stadigvæk en mail med de suplerende oplysninger
jeg har. Det må jeg lige se at få klaret i week-enden. :-))

sor...@stofanet.dk

Læs Hakon Rahbeks artikler i Hardsyssels årbog, samlet i bogen Bøvling og Hardsyssel, der netop er udkommet (dec. 2017).
vh Søren Skadhede