Husmand, Gaardmand, Indsidder, Aftaegtsmand, Boelsmand?

Kim Melchior

Hvad er en INDSIDDER?

Hvad er en BOELSMAND?

Er der nogen steder at man kan finde definitioner paa de forskellige
betegnelser der er brugt.

Hvorfor finder jeg en husmand der er son af en gaardmand, og hans son
er boelsmand, og hans son indsidder?

Hvad er forskellen?

Anne Lise Hovdal

"Kim Melchior" <sca...@netutah.com> skrev i melding
> Hvad er en INDSIDDER?

En indsitter er en som leier et husvære.

Anne Lise Hovdal

Søren

"Kim Melchior" <sca...@netutah.com> skrev i en meddelelse

> Hvad er en INDSIDDER?

en indsidder er én, der bor til leje..

> Hvad er en BOELSMAND?

I Nordjylland er det en forvokset husmand - altså en landmand, som er for
stor til at man kan kalde man husmand men for lille til at man kan kalde ham
gårdejer.

> Hvorfor finder jeg en husmand der er son af en gaardmand, og hans son
> er boelsmand, og hans son indsidder?

en udvikling i den "sociale rangstige" kan gå begge veje over flere
slægtsled. Næste slægtsled kan komme højere op på rent socialt men det
modsatte kan også være tilfældet. Betegnelse gårdmand kan dog dække over
flere ting - om han er indsidder, husmand eller gårdejer.

Venligst,
Søren

Lars Jørgen Helbo

On 7 Apr 2002 01:01:44 -0800, sca...@netutah.com (Kim Melchior)
wrote:

>Hvad er en INDSIDDER?
>
>Hvad er en BOELSMAND?

En Boelsmand er en mellemting mellem en husmand og en gårdmand.

Husmand < 1 tønde hartkorn
1 tønde hartkorn <= Boelsmand < 1½ tønde hartkorn
1½ tønde hartkorn <=gårdmand < 12 tønder hartkorn
12 tønder hartkorn <= proprietær < 200 tønder hartkorn
200 tønder hartkorn <= godsejer

--
Lars Jørgen Helbo <la...@helbo.org>
http://www.helbo.org