Andreas Grønlund

Fam. Bangsgaard Jensen

Hej NG.

Jeg har en person som driller mig utrolig meget.
Lærer Andreas Grønlund f. 16/4 1809 i Sennels, døbt 18/6 1809 i Sennels,
konf. i 1826 i Sennels. Søn af degn Christian Pedersen Grønlund og Kirstine
Nielsdatter i Sennels. Andreas belv i 1831 lærer fra Snedsted seminarium,
derefter hjælpelærer i Hillerslev til 7/4 1834. Gift i 1831 m. Maren
Pedersdatter Kjelstrup, datter af lærer Peder Nielsen Kjelstrup, Hjardemål
skole. Maren er ikke f. i Hjardemål, men hvor. De er ikke viet i Hjardemål,
Hillerslev el Snedsted.
Andreas er lærer v. Hunstrup skole fra 7/4 1834. Han er ikke gift med Maren
i mange år, og hun må være død først i 1830erne, men hvor, ikke i Hunstrup.
Andreas bliver gift 2 gang i 1835 i Skyum m. Dorthe Christensensdatter
Bangsgaard f. i Skyum. De får 3 børn. 1. Jens Bangsgaard Grønlund f. 1837 i
Hunstrup, død 1844 som 7 årig.
2. Kristine Grønlund Christensen f. 1838 i Hunstrup, død 1870 af
barselsfeber, men får forinden 4 børn.
3. Christian Grønlund f. 1841 i Hunstrup, lærer først i Hjardemål, og senere
i Lild. De får ingen børn.
Herefter dør Andreas 2 kone i 1841 af barselsfeber.
Andreas er lærer i Hunstrup til 1877. I folketællingen i 1870 er han gift 3
gang m. Anne Marie Michellsen f. 1810 i Hunstrup. Datter af lærer Jens
Michellsen Hunstrup skole. Hvornår er de blevet gift? og hvor? Det er ikke i
Hunstrup.
Andreas dør 1/9 1881, men jeg ved ikke hvor. De må være flyttet fra egnen,
da jeg ikke kan finde dem i folketællingen fra 1880 i Hunstrup, eller i
sognene omkring Hunstrup.
Jeg har ledt og ledt efter Andreas og hans koner i kirkebøgerne de sidste 4
år, og er ved at opgive ham, så derfor håber jeg at nogen måske kan hjælpe
her i gruppen.
mvh. Kirsten Bangsgaard.

kae...@gmail.com

Hej Kirsten Bangsgaard
Du finder Andreas Grønlund i Skinnerup, Hundborg herred.
Han gifter sig - det må vel være for 4. gang - med enken Ane Marie Jensdatter (Hundahl) 7. august 1866. Han dør 24 september 1881 og Ane Marie dør 31 marts 1884 samme sted.

Mvh
Henning Kærbye

kae...@gmail.com

Nåh nej - det er stadig hans 3. hustru der er tale om.
Mvh
Henning Kærbye

karen...@gmail.com

Andreas blev i 1831 lærer fra Snedsted seminarium, derefter hjælpelærer i Hillerslev til 7/4 1834.
Han var lærer ved Hunstrup skole fra 7/4 1834.

Han blev gift første gang 1835 med Dorthe Christensdatter Bangsgaard fra Skyum. Hun døde 1841.
1845 var han enkemand.
30. maj 1845 var han i Hjardemål blevet gift med Maren Kjelstrup (født 1820 i Hjardemål). Hun døde allerede 1854.
1855 og 1860 levede han som enkemand igen.
1870 var han blevet gift med Ane Marie Jensdatter Hundahl fra Hunstrup, der tilsyneladende også var skolelærer.
Andreas var lærer i Hunstrup til 1877.