Elisabeth Simonsdatter (Vinkel sogn) og Elisabeth Frederiksdatter Nimb.

Allan M. Andersen

Hej igen alle sammen.

Jeg søger Elisabeth (Lisbeth) Simonsdatter,
født ca. 1741/44 og Elisabeth Frederiksdatter Nimb, en efterkommer af
rigsråd Holger Rosenkrantz.

Elisabeth Simonsdatter var gift med Niels Bødker i
Vinkel, hovedlandsbyen i Vinkel sogn ved Viborg.
De havde mange efterkommere, kirkebogen findes
ikke for Vinkel sogn så tidligt.

I brødrene Andersens bog om Randrup gods (især
Vinkel sogn hvor mange slægter føres tilbage
til 1600-tallet, slægten Kjær til 1500-tallet,
også mine aner) nævnes ægteparret, men uden at
Elisabeths forældre angives.

Jeg gætter nu på, at Elisabeth måske var datter af
Simon Rasmussen Møller og Alhed Marie Frederiksdatter
Nimb fra Odense, der 1740 blev gift i Odense og 1741
fik datteren Lucia Simonsdatter døbt i Rønge Mølle,
Sønder Vinge sogn.

Alhed havde en søster Elisabeth Frederiksdatter Nimb,
nævnt i Sønder Vinge kirkebog. Så måske kunne man
tænke sig at en datter Elisabeth Simonsdatter, datter
af Simon Møller og Alhed Marie var døbt hos denne
moster, der vel boede på egnen. Måske i Randers???

Altså: - kender nogen en Elisabeth Frederiksdatter
Nimb, der kunne have en niece Elisabeth Simonsdatter
gift i Vinkel sogn. Kvinder kaldtes ikke ved
slægtsnavn i hverken Vinkel eller Sønder Vinge sogne,
begge i Middelsom herred, Viborg amt.

Det gik så godt med mine to tidligere indlæg og jeg
takker for alle svar sendt til min e-mail adresse.

Jeg kender godt kirkebogen for Sønder Vinge sogn, der
er lagt ud på nettet.

Elisabeth Simonsdatter har længe været en problemane
for mig så enhver hjælp er velkommen.

Med venlige og forhåbnignsfulde hilsner:

Allan Martens Andersen, Stubberup på Midtsjælland.
E-mail: allan.a...@privat.tele.dk

biker...@gmail.com

Hej Allan

Jeg kan se du også har ledt efter Elisabeth eller Lisbeth Simonsdatters forældre. Jeg vil høre, om du har fundet dem, da jeg ikke kan finde hoved og hale i hendes forfædre. Har snart søgt i mange kirkebøger, da jeg troede jeg kunne finde vielsen af Niels Sørensen og Elisabeth/Lisbeth Simonsdatter. Men jeg har søgt forgæves.
Håber på at du måske kan give mig et hint om, hvor jeg skal lede.

Hilsen Gitte Vandsø Jensen